načítám data...

Autíčkářův hejt: Novinářská UHO a klišé

Jsou obdobou potravinářských „éček“. Potkáváme je skoro na každém kroku. Nezabíjí na první dobrou, ale pomalu po kousíčkách otravují. Automobilová klišé a vata...

Autíčkářův hejt: Autíčkářův hejt: Novinářská UHO a klišé

Dnešní hejtem tak trochu poruším své osobní pravidlo – nikdy nekritizuj něco, co sám pořádně neumíš. Po jednom nedávném zážitku mi ale článek leze z huby…  ehm, prstů, úplně sám.

Stejně jako mě točí nesmyslné obraty právního a úředního jazyka, sere mě i UHO automobilových novinářů. Cože ta UHO je? Ti „štastnější“ z vás, kteří někdy jedli v menze nebo koncentrační stravovací síti zvané EUrest, znají UHO jako unifikovanou hnědou hmotu vydávající se tu za smetanovou, tu za znojemskou, tu za úplně jinou omáčku. Novinářská UHO je prakticky stejná, dala by se vyložit jako Universální Hodnotící Odstavec, z kterého jednou vznikne test hatchbacku, podruhé rodinného kombi a potřetí invalidního vozíku pro francouzské ropuchy po amputaci stehen. Vyznačuje se množstvím nicneříkajících klišé, vágních formulací a působí dojmem přežvýkaného korporátního srance doplněného o pár „jakožedojmů“.

UHO v té či oné podobě navodí pocit, že jste "něco" zkonzumovali, aniž by vám to cokoliv přineslo

Přínos v praxi? UHO jako UHO. UHOmáčka navodí pocit sytosti protože trávicím ústrojím „něco“ prošlo – asi stejný výsledek, jakoby vám někdo v noci do otevřené tlamy vyklopil míchačku malty a zalepil všechny chuťové receptory. UHOdstavce zase dokáží zprostředkovat „syndrom EUROnormy pro čerpání dotací“, kdy se nemůžete zbavit dojmu, že i přes vstřebání mnoha stran textu víte pořád stejné hovno. Že se podobně "kvalitní" text občas objeví ve článku o spotřebním vozíku pro masy je asi holt normální. Popsat 50x jinak ponorný mixér prostě nejde. Bohužel se ale často (ne)perlí i v článcích o autech vyloženě zajímavých (třeba tady je exkluzivní příklad) a to si pak člověk klade otázku, proč dotyčný autor vlastně dělá práci, kterou dělá… Ubližuje mu to? Nudí ho to? Nemá rád auta? Tak proč to do chlupatého rekta dělá?

S UHO úzce souvisí i typická klišé. V momentě kdy jsou všechny informace z marketingového letáku přežvýkány, je třeba do článku doplnit nějaké to testovací info. Ale hlavně aby to nepůsobilo dojmem, že jsem to auto i někdy viděl… Pojďme si teď projít ty nejotřepanější hrůzy, které se objevují zas a znova.

Klišé č.1: Jede jako po kolejích

…aneb neumím řídit, z redakce jedu nejkratší cestou domů a před prudšími zatáčkami mi z kalhot lítá trus. Po kolejích jezdí tramvaje a vlaky. Jako po kolejích umí jet prakticky všechno, od Fordu Fiesta, přes Mazdu 5 až po Porsche 911.

Klišé č.2: Jede jako motokára

Úzce souvisí s předchozím, jen jej posouvá kousek vedle. Pro Kristovy rány, měli jste někdy pocit, že cokoliv (snad s výjimkou Caterhamu) působí jako superagilní a supertvrdá motokára?

Klišé č.3: Auto je vevnitř větší, než se zvenku zdá

Uvažoval jsem, proč se tato věta objevuje znova a znova a asi jsem na to přišel. Je to asociace…   Počet automobilů, jež se zvenku zdají menší, než ve skutečnosti vevnitř jsou, je přímo úměrný počtu redakčních editorek/grafiček/sekretářek s push-upkou a výstřihem, jejichž prsa se naopak zdají větší, než ve skutečnosti vevnitř jsou.

Klišé č.4:  Příjemně nastavený podvozek

Na první pohled na této větě není nic závadného. Bohužel občas funguje jako samostatný nedoplněný popis jízdních vlastností auta. Občas doplněný o klišé č.1. Něco jako: zítřejší teplota se bude pohybovat mezi 14 – 18°C, v nížinách až 22°C, při vyjasnění může vyšplhat až ke 35°C…

Klišé č.5: …umí překvapit mnohem výkonnější a dražší vozy…

Toto bych označil za totální pravdu všech pravd, je totiž použitelná pro úplně všechna auta. Platí především v situacích, kdy motor překvapivého vozidla pracuje v horním spektru otáček a plyn je na podlaze, zatímco se řidič překvapeného vozidla dlabe v nose na čtvrt plynu a hlava jeho spolujezdkyně se nachází pod úrovní oken… :)

Klišé č.6: …oproti minulé generaci učinil tento model velký skok vpřed a opět se přiblížil špičce třídy…

Některé automobily honí špičku třídy už po pět generací, stále se přibližují, ale špička jim i přes velké skoky stále uniká. Aneb, auto je stále stejný krám, ale potřebujem importérovi udělat aspoň trochu radosti.

Klišé č.7: …xxx působí sportovně… xxx podtrhuje sportovní zaměření vozu…

Vespod placatý volant, uměle zvýšený odpor v řízení, dekor středového tunelu z plastového hliníku, falešný difuzor – je neuvěřitelné, co všechno se může podílet na větší sportovnosti vozu…  Už jen čekám, kdy se dočtu o karbonových střešních ližinách, které snižují těžiště…

Kdybych víc přemýšlel, vypadlo by mi z palice určitě ještě nějaké to klišé navíc, ale nechávám tímto prostor i vám, ať mě doplníte v komentářích. A zároveň tímto hejt končím, protože jsem právě zjistil, že sám jsem pisálkovský odpad, který svému článku ani nedokázal nadělit pořádnou strukturu s úvodem, myšlenkou a závěrem a místo toho vyblil jen mix UHO a klišé… 
 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ma
Martin Tolar
28. dubna 2014, 13:05
0

Mix UHO a kliše mě 3x málem srazil na podlahu smíchy. Zároveň si jej ale budu muset někam uložit, ať se těch klišé při svém psaní vyvaruju. Nerad bych skončil taky na hejtu ;-)

reagovat
bu
bucek
28. dubna 2014, 14:35
0

no prave jsem si koupil novy Svet motoru a na titulce se na me smeje titulek-Souboj terenich dvoukolek. A clanek je uzasnej az jsem malem spadnul s nakladakem do prikopu:-D

reagovat
šmoula nešika
28. dubna 2014, 14:54
0

Sotva to dopíšu, je to tady... Možná pro něj dojdu hned, jako čtivo na záchod kvalitní, navíc pro případné zvracení není třeba někam odbíhat. :-D

šmoula nešika
28. dubna 2014, 14:52
0

Jo, UHO už mě dostalo do kolen na ACZ.... :-D ;-)

Ono samozřejmě jsou originální přehánění, což text zcela nepochybně obohacuje, a pak jsou přehánění už značně přežitá - tedy klišé.

Nedávno jsem takto nachytal i Rasťu Chválu, inu i prémioví testeři by si pozor dávat měli.

Na podobné výtvory jsou experti v mainstreamovém Světě motorů. Jedno reklamě - bezpohlavní klišé za druhým. Vlastně mám tak nějak vůli ho kupovat jen kvůli bazarové rubrice, kde válí pan Vaculík se svým „tříděním koleček“.

Dnes, pokud bude pošta rychlá, vytáhnu nové číslo ze schránky a jistě se svým hnidopišským pohledem podívám...

reagovat
bu
bucek
28. dubna 2014, 15:05
0

taky si ho kupuju kvuli bazar rubrice ale prave me tak trosku nakrkli s tim ze koncernove 1,8 turbo 20v je cituji: Hisrtoricky prvnim benzinovym turbem,ktere k pruznosti preplnovani a poctivosti starych casu pridalo i univarzalni vyuzitelnost v obycejnych rodinnych vozech.
Asi jsem jel v nejaky jiny verzi tohoto zazraku:-D

Hippieguy
28. dubna 2014, 15:54
0

Svět motorů je určitě jeden z mála auto časopisů, kde je co číst. Ale to co mě tam zajíma je taky bazar rubrika a dále články o hystorických vozech a dvoustránka lidé se zajímavými vozy.
Bohužel mi přítelkyně jako dárek omylem předplatila Auto Tip a je to bída. V posledním čísle při porovnánávání Kii ceed astry GT a Shirocca ani neuvedli ve sronávací tabulce hmotnost aut. Sice se tam čtenář dozví jakou používá auto nápln klimatizace, ale třeba čas na standartnim okruhu, to ne.

šmoula nešika
28. dubna 2014, 16:24
0

Hippieguy: Jó, to jsou zajímavé rubriky. A proti době, kdy SM velel Běhal, určitě značný posun vpřed. Ale ten bezpohlavní styl, který se snaží být rádoby objektivním, a přitom zavání reklamou, je v testech bohužel značný. Domnívám se, že většina redaktorů možná umí výborně pravopis, ale jinak nejedou na záživnost, nýbrž jen aby měli hotovo svůj kus. A celá ta jejich redakce se mi vůbec zdá tak nějak namyšlená... Je to škoda, SM bylo legendou, AT jakbysmet, ale tak nějak to upadá do sterility. A dost mě taky namíchlo, že když jsme v diskusi na auto.cz jeden z testů Světa motorů (oni to vystavují na HP) slušně zdrbali, nastoupila (asi) ta jejich banda a začala nás dislikovat. :-/

Takže předplatné už asi se slzou v oku neprodloužím...

PepaSFI
28. dubna 2014, 16:37
0

Já bych řek že AutoTip a Svět motorů jsou poslední dobou úplně stejný. Autotip hodně upadl potom co odešel šéfredaktor. Ale je fakt že každého zajímá něco jiného, někdo bude nadšený z porovnání jednoho kombíku s úplně stejným kombíkem, já zas radši čtu o technice, historii a kuriozitách. Tuhle se kolega rozplýval nad Světem motorů kde "jezdili škodovkou za 40000000". Neuvěitelná pitomost, designová studie, slepovánka postavená na fungujícím podvozku z kdoví čeho. Sice to jelo ale nesmělo se s tím jet, jen se plížit a na nic nesahat protože to je prostě slepovánka a rozpadlo by se to. Já si zas radši přečetl o automatických převodovkách protože mě ta technika zajímá a rád vím jak věci fungujou.

Ale k původnímu tématu, už před časem jsem u článku o posilovačích nadhodil jedno takové klišé. Posilovač řízení je obvykle přeposilovaný, necitlivý a bez vazby a o pár řádků dál si autor stěžuje že ho to v zatáčce tahá za volant.

Hippieguy
28. dubna 2014, 15:48
0

Častou novnářskou větou je i "motor dostačuje pro svižnou jízdu". Ve spojení s autem co má 1200kg a 55kw to působí dost úsměvně.
Dokonalou UHO jídelnou byl i Autosalon na Primě, třeba jejich oblíbená věta, že by si interiér zasloužil lepší plasty a že auto uspokojí většinu řidičů.

reagovat
bu
bucek
28. dubna 2014, 16:14
0

ono totiz kdyby rekli ze to auto nejede mizerne se ridi a interier je kzbliti tak uz jim nikdo nic na testovani nepujci.takze holt zbejva jebom ten rektalni alpinismus

šmoula nešika
28. dubna 2014, 16:37
0

bucek: „Tak tady máte tedy, pane redaktore, ony klíčky od nové octavie, ale musíte mi na svou rodinu slíbit, že nenapíšete o těch výplních dveří z tvrdého plastu a sololitové podlaze v kufru.“

Je
Jeremy
29. dubna 2014, 10:58
0

Autosalon je celkem v pohodě, ale nepamatuju si díl, kdy by nepadla fráze o "tlustém věnci volantu, který ideálně padne do ruky" :-))

anebo jeden z těch redaktorů snad při každým testu udělá takovou tu debilitu, že si sedne dozadu za řidiče a řekne "i při mých 197 cm tělesné výšky mám vzadu dostatek místa na kolena, ale nad hlavou už je to o něco těsnější" ... a přitom často testujou 2+2 kupé apod. no prostě pecka :-D

Vajtek
28. dubna 2014, 16:49
0

Dobře jsem se pobavil. :-D Mě v hlavě utkvěla věta, především ve spojení s dieslem: "brutální zátah ve středních otáčkách." Jinak u nás jsme měli vždycky ÚHOŘe - Univerzální, hnědou omáčku, ředěnou. :-D

Ale u čeho bychom se mohli ještě víc pobavit jsou klišé české veřejnosti - "ty vole BMW, to musí jet jak kráva"; "kolik to žere?"; "Mercedes, do toho bych ani nesednul"; "Zadní náhon, jak s tím můžeš jezdit ve sněhu? Jsem jel jednou ve 120ce..." A největší české klišé, které následuje po jedné z výše uvedených: "Mám octávku f tdičku" nebo "jezdím za 5 litrů"... a mohl by následovat nekonečný seznam českého nacionalismu... :-D

reagovat
Tomáš "Vavris" Vavrečka
28. dubna 2014, 18:40
0

to by mohlo vydat za samostatný článek :)

Vajtek
28. dubna 2014, 18:59
0

To jo no. :-D Tak máš inspiraci na další článek. V tvém podání by to mohlo být velmi kvalitní čtení. :-)

šmoula nešika
28. dubna 2014, 19:54
0

Vajtek
28. dubna 2014, 20:41
0

Další insiprace. :-D

ar
arrogatto
28. dubna 2014, 20:28
0

Není to teda uplně kliše ale neskutečně mě vytačí v autosalonu na primě to jejich driftování s astrou a tim rozhovorem že jen blbec tvrdí že s předokolkou nejde driftovat, hlavně že na tom mají easydrift návleky, přetáčí se to při nesmyslně pomalích rychlostech a je to neskutečně stupidní.

reagovat
M.
M.B.
29. dubna 2014, 18:01
0

Souhlasím, přesně tak! Jejich "drifty" i celej jejich pořad je k pláči. Osobně to nazývám jako "pořad pro běžné konzumenty, kteří berou auta jako ledničky". Přemýšlím jestli maj redaktoři vůbec rádi auta..? Možná jo, ale asi neradi jezděj. Možná rádi zajedou maximálně tak pro rohlíky do obchodu.

PepaSFI
29. dubna 2014, 18:23
0

ono se jim to přetáčí prostě proto že nikdo neumí zacházet s plynem. Prostě jak to začne klouzat tak se lekne a ubere. A ono se to samozřejmě přetočí. Jinak teda driftovat se dá i na tříkolce, stačí navlíct kus hajzltrubky na kolečka.



V Autosalonu mě vždycky dostávají ti experti svou profesionalitou. Nejlepší byl onehdá expert Jásající orangutan když testoval Maserati Ghibli. Jásal jak pětiletej na kolotoči a vřískal DŽÍBLÍÍÍ !

šmoula nešika
28. dubna 2014, 21:05
0

Ještě mě napadlo ono legendární chycení sazí. No a zátah od volnoběhu je taky vcelku nadneseným klišé...

reagovat
On
Ondras
28. dubna 2014, 23:21
0

Jak kdy, tady platí, že objem ničím nenahradíš.:))
Ale u oturbené 1.2 je to komický, to je fakt.

Vojta Dobeš
29. dubna 2014, 02:32
0

Jenomže ona taková 1,2 TSI opravdu dokáže normálně akcelerovat tak od 1 100-1 200 ot./min - což sice není úplně "od volnoběhu", ale je to volnoběhu natolik blízko, že je to jen lehké přehánění.

šmoula nešika
29. dubna 2014, 14:18
0

VD: OK, to už je slovíčkaření, teď mě spíš napadlo:
"řidič si v pohodě sedne sám za sebe."
To není ani taková blbost jako motokára, ale přepoužívaný, a navíc - už jste někdo slyšel o jednotce 1 řidič?

Vojta Dobeš
29. dubna 2014, 15:25
0

Zrovna to se "sednutím si sám za sebe" používám - a nejenom v psaní, ale i jako reálnej test. Já mám navíc 179cm na vejšku a jsem tedy průměrný euročlověk, takže to, že si sednu "sám za sebe", znamená že se tam vejdou čtyři průměrný lidi.

Da
Dalibor
29. dubna 2014, 17:47
0

u nas na slovensku su najvacsi experti v topspeed.sk ak to nepoznate pozrite si nejake ich video, nechcem nikoho urazit, ale tak stupidne otrepane a trapne komentare sa len tak nevidia

reagovat
jm
jméno
04. května 2014, 13:45
0

Vidím, že nenároční konzumenti tu opäť krochkajú blahom.

reagovat
an
anthAn
14. května 2014, 03:17
0

http://www.auto.cz/nejvice-10-nadcasovych-vozu-posledni-doby-81103 ... zajímavej nápad na článek, jen je chudák přeplněnej UHEm

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Century 1974 1974
Buick Century 1974

1974 rok výroby
222 koní výkon
6 000 ccm objem

Chrysler Cordoba  1978
Chrysler Cordoba

1978 rok výroby
200 koní výkon
6 551 ccm objem

Cadillac Escalade ESV modelový rok 2016 2015
Cadillac Escalade ESV modelový rok 2016

2015 rok výroby
426 koní výkon
6 227 ccm objem

Mini Cooper S  2014
Mini Cooper S

2014 rok výroby
198 koní výkon
1 998 ccm objem

Cadillac Fleetwood Brougham 1981
Cadillac Fleetwood Brougham

1981 rok výroby
140 koní výkon
6 000 ccm objem