načítám data...

Autíčkářův hejt: Elektrický posilovač řízení

05. února 2014, 16:52 20 komentářů Vojtěch Kubiš

Cit v řízení, tolik důležitá součást komunikace mezi autem a řidičem, se z moderních aut pomalu vytrácí. Proč? Kdo za to může? Čemu to prospěje?

Zobrazit galerii

Když si otevřete dobové testy BMW E30, můžete se dočíst kritiky na malou zpětnou vazbu z řízení. Ač to při dnešním vnímání této klasiky zní skoro až neuvěřitelně, skutečně se na tom více testerů shodlo. Nabízí se otázka, jak moc citlivá řízení asi tak měly automobily Etřícítce předcházející, tedy ty s tou „pravou“ zpětnou vazbou. Dnes jakoby se situace opakovala, mezi novými automobily existuje jen málo výjimek, které si nezaslouží kritiku na cit ve volantu. Jenže v osmdesátých letech šla tato kritika alespoň něčím ospravedlnit – hydraulickým posilovačem řízení. Ten sice malou část zpětné vazby vezme, ale výměnou za ni nabídne suché čelo při parkování.

Chápu, že vývoj musí pokračovat a tak i posilovač řízení doznal za dobu své existence značné zdokonalení. Klasický hydraulický posilovač bývá hnaný řemenem od klikové hřídele, to pochopitelně přitěžuje motoru, zvyšuje spotřebu a emise, řemen se musí čas od času vyměnit, je to prostorově náročnější řešení, pro vypínání posilovače nebo snižování jeho účinku je potřeba spojka na řemenici, která také něco stojí. A tak bylo klasické hydraulické servo nahrazováno elektrohydraulickým. Čerpadlo už nebylo hnáno řemenem od motoru, ale mělo svůj vlastní elektromotor. Mělo teoreticky o něco nižší spotřebu energie, jeho účinek byl snadno regulovatelný ať už podle rychlosti nebo dle řidičových potřeb prostřednictvím nějakého voliče, ve vyšších rychlostech šlo zcela vypnout, elektromotor s čerpadlem byl jeden kompaktní díl, který mohl být umístěn prakticky kdekoli a především zůstala zachována kvalitní zpětná vazba skrz volant. Ideální stav, řekl bych.

A pak přišla doba temna a zla. Čistě elektrický posilovač s elektromotorem přímo připojeným na sloupek řízení nebo na hřeben. Vymizení hydraulického čerpadla a celého ústrojí se možná se jeví jako přirozený vývoj, ale někdy nové nemusí nutně znamenat lepší. Nejen, že elektrický posilovač zmršil zpětnou vazbu, obral mnohé jinak zajímavé auta o velkou část požitku z řízení, ale především jeho existenci dokážu ospravedlnit jen velice těžko. Snížení spotřeby energie bude pravděpodobně zanedbatelné, prostorová náročnost téměř totožná, snad možná ta výrobní cena by mohla být o chlup nižší. Ale to všechno jen kvůli nějaké tisícovce navíc? A teď nejde jen o zábavu za volantem, jde i o bezpečnost, cítit skrz volant namrzlou silnici je k nezaplacení. S elektrickým posilovačem se řidič o namrzlé silnici dozví, až když začne brzdit a to už může být dost pozdě. Takže výrobce do auta nacpe 10 airbagů, napínáky pásů, uhýbající volant, několik elektronických asistentů, hromady výstuh a oceli, vše pečlivě nasimuluje na počítači a mnohokrát otestuje v praxi a pak celou záležitost okolo bezpečnosti znehodnotí elektrickým posilovačem, jen aby ušetřil pár korun, vypustil o jeden mikrogram CO2 méně a zachránil jeden chlup z prdele ledního medvěda. Vlastně jediným skutečně hmatatelným „přínosem“ elektrického řízení je potenciální schopnost vozidla autonomně zaparkovat. Opravdu užitečné. A do celé této situace přijde Nissan s oznámením, že zvažuje úplné zrušení sloupku řízení. Jakože volant nebude mechanicky spojen s koly a stane se jen jakýmsi otočným voličem směru vozidla. Prý aby byli schopni potlačit působení bočního větru na dálnici. Prostě ne, elektrický posilovač nikdy neměl spatřit světlo světa.

Nutno ještě doplnit, že i elektrický posilovač lze naladit tak, aby v řízení zpětná vazba byla. Děje se tak ale jen zřídka a obvykle je zpětné vazby pořád zoufale málo s několika čestnými výjimkami, kde je elektrický posilovač srovnatelně dobrý jako hydraulický.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bambus
05. února 2014, 18:43
0

K tomu předchůdci E30 můžu říci jen tolik, že v E21 (bez posilovače) bylo ve volantu cítit i blížící se zablokování kola při prudkém brzdění. I z vysokých rychlostí bylo možno brzdit naplno a nijak mi ABS nechybělo. Díky nechlazeným kotoučům na přední nápravě takových brzdění ze 180 na 80 km/h opakovaně moc zvládnout nešlo ale to je jiná pohádka...
I taková E90 byla před faceliftem právě díky absenci alektrického posilovače řidičtějším autem než E90 po faceliftu.

reagovat
Fl
Flip
05. února 2014, 19:16
0

S tou E90 musim suhlasit. Ja mam pred FL a kamos po FL. Je to slusny rozdiel...

Sn
Snowman000
05. února 2014, 19:16
0

Cca pred mesiacom som si odzil toto elektronicke peklo v tom "najlepsom"...
Na ceste sa striedal sneh, lad, mokro a miestami aj sucho...a od volantu proste nic, absolutne nic, kam sa na toto hrabe playstation! K tomu nevypinatelne ESP, elektro rucka, jednoducho peklo na ceste :(

reagovat
bu
bucek
05. února 2014, 19:44
0

za to muze playstationova generace,chteji jenom sednout a jezdit jako u televize
a nejuzasnejsi zazitek bylo rizeni fiatu 850 coupe od te doby uz jsem se za volantem tolik nenasmal,bohuzel

An
Andy
05. února 2014, 19:37
0

na druhou stranu si někteří recenzenti u nové Alfy Romeo 4C (která vůbec nemá posilovač)stěžovali na málo citlivé řízení. Resp. Caymanův elektrický dává větší zpětnou vazbu...a teď babo raď :)

reagovat
Greeny
05. února 2014, 19:47
0

řekl bych, že to je jedna z těch vzácných výjimek :) z toho co vím tak jsou elektrické posilovače od Porsche na špici

Je
Jenyk
05. února 2014, 21:08
0

Můj nejotřesnější zážitek byl s OII RS, která měla volant úplně němý. Strašné, pořád jsem se třásl po čem to můžu jet. Simply stupid.

reagovat
j3
j3rry
05. února 2014, 22:24
0

S jakýmkoliv koncernem, co jsem řídil, jsem se bál jet rychle. Právě kvůli absenci jakékoliv zpětné vazby v řízení... Není to jen Oktávka, jsou to (pravděpodobně, takovu R8 jsem třeba neřídil) asi všechny koncerny, co tím trpí... ale obecně to platí prostě u novějších aut... A to nejen řízení ve smyslu zpětné vazby skrz volant...

Ri
Richie
06. února 2014, 00:13
0

Njn, to ale takoví oktávkáři neustále budou tvrdit, že mají ty nejsportovnější auta a mx5 je auto pro baby...

PepaSFI
06. února 2014, 17:05
0

zas budu za kverulanta ale nedá mi to. Není to trošku klišé, tyhle stížnosti na posilovače? Občas mám pocit že kdyby nebyly posilovače tak v testech aut nemají pindalové, pardon, motorističtí novináři, o čem pindat. Vždyť oni jsou schopni si stěžovat jak je ten posilovač přeposilovaný, necitlivý a bez vazby a o půl odstavce dál zas naříkají jak jim to tahá volant v zatáčce. Jistě, u auta vysloveně sportovního, zábavného, tam je určitě potřeba trošku ostřejší převod řízení, mělo by být cítit co se s tou přední nápravou děje. Ale u běžných každodenních aut? Ono to někoho zajímá? Většina lidí ani netuší že tam nějaký posilovač je. Nikdy jsem nejezdil žádným opravdu rychlým a výkonným autem (ne, Oktávie v běžných motorizacích opravdu není rychlá a výkonná) takže nemůžu posoudit jak se to projeví tam.Většinou jsem jezdil auty bez posilovače a je pravda že ve volantu bylo cítit i přezutí na zimní gumy. Ale taky je pravda že teď mám elektrický posilovač a je to cítit taky. Ale já nemám normální auto, jezdím Pandou 4x4 a to je jaksi auto mimo kategorie. A ty Oktávie, k tomu se připojuju, to řízení je prostě ovladač. Někam to namířím a ono to tam jede. Nic víc. A není to elektrika takže tím to není.

reagovat
Ondra
06. února 2014, 18:31
0

Čekal jsem, kdy podobný příspěvek přijde a díky za něj. Do značné míry chápu na co narážíš. Z mého pohledu je to bohužel způsobeno nekompetentností některých novinářů posuzovat podobné věci. Abych vysvětlil, kde leží jádro pudla, tak to ber tak, že řízení Octavie je zlaté oproti některým jiným autům, která mají elektrický posilovač. A člověk nejvíc pocítí potřebu cítit, co má pod koly, v případě kluzké vozovky, typicky na mokru/sněhu. A tam to začíná být extra otravné, zejména když se k tomu přidá i uměle nasimulovaný odpor v řízení a podobné věci.

Takže ano, tyhle stížnosti jsou trochu klišé, ale bohužel to opravdu jde poznat. Typicky u BMW 3 E90, kde po faceliftu je elektrický posilovač, se z té věci stalo mnohem horší auto.

A největší průser je, že automobily dávají elektrický posilovač do aut hlavně kvůli pár ušetřených deci při měření průměrné spotřeby. Takže v reálu zbytečně.

Sh
Shackall
10. února 2014, 01:22
0

Posilovač je výborná věc. Mám ho v tereňáku, a nedovedu si příliš představit, že by tam nebyl. Jezdil jsem mj. s V3S a Avií, které ho neměly, a bylo to utrpení. Buick Park Avenue (moje weekendovka) by bez posilovače taky nebylo ono. V normálním autě (tj. do 1,5t hmotnosti) ta věc ovšem nemá co dělat. Výhody jsou minimální (parkování, otáčení) a nevýhod přehršel. Když jsem měl ještě Formana, dal jsem závod s bráchovým tehdy novým Superbem. No, ujel mi až v táhlém stoupání - ono je rozdíl, když to v těch zatáčkách víte, nebo když to odhadujete :-)

BobAsh
10. února 2014, 17:48
0

Shackalle, ale ono to není o přítomnosti nebo nepřítomnosti posilovače - jde o rozdíl mezi hydraulickým (který zachovává cit v řízení) a elektrickým (se kterým je řízení obvykle mrtvé a tupé).

PepaSFI: Na to, aby člověk pochopil, o čem ti novináři pořád žvatlají, je potřeba se projet ne s rychlým a výkonným autem, ale s autem, které má skvělé řízení. Ideální je něco od Lotusu nebo Porsche, ale i třeba taková MX-5 bude stačit. Já to poprvé pochopil v Espritu V8 - a nebylo to tím, že měl 340 koní. Naopak, hrozně mě překvapilo, že díky "upovídanému" řízení je s ním zábava jezdit i pomalu...

PepaSFI
10. února 2014, 18:59
0

já si myslím že problém není v tom jestli je ten posilovač hydraulický nebo elektrický. Problém bude v naladění. Nějaká zpětná vazba tam být musí, jinak by se řízení nevracelo do přímého směru a naladit charakteristiku elektrického posilovače by neměl být problém. Asi to problém není jak někdo už zmínil ten Cayman nebo abychom zmínili i něco z nižších kategorií, hodně chvály jsem slyšel na přepínatelný posilovač v Pandě 100HP. Z toho vyplývá že oni to tak dělají schválně. A proč to tak dělají? Protože zákazník to tak má radši. Naprosté většině lidí je úplně jedno jaký mají posilovač. Hlavně že to jde lehko na parkovišti. Že není ve volantu cítit jak se tvoří nedotáčivost? A koho to zajímá? Nikdo nestojí o to aby mu v zatáčce kopaly do volantu odhrabující gumy. Nikdo nepotřebuje cítit kdy kola ztrácejí trakci. Od toho přece máme ASR, ESP a další trpaslíčky pomocníčky. Tak mě napadá, když jde přeprogramovat motor a další části auta, proč by nešlo i řízení?
A stou PV3S jsem jezdil taky a s Avií krátce taky, ještě měla šaltpáku pádlo. Už ani nevím jak to mělo kvalty. Zkusil jsem i Tatru 111, taky bez posilovače. Celkem se dá říct že to není až takový problém. Jen to chce trochu myslet a předvídat aby se s tím člověk nemusel rvát. Zatáčet vždycky v pohybu, volit pozvolnější oblouky, když to nejde jinak tak se k ostrému zatočení propracovat postupným "utažením" a tak dále.

Mi
Mira_P
11. února 2014, 16:57
0

Problém nebude jenom v naladění posilovače, tj. v software, ale hlavně v hardware – mechanice celého řešení. Jestli je to takový typ, jak je vidět na obrázku na této stránce, tj. se šnekovým převodem, tak je to (podle mě) v ohledu zpětné vazby zcela zabitý – díky ztrátám v tření převodu a jeho principiální samosvornosti a taky díky vlivu setrvačnosti rotoru.

PepaSFI
11. února 2014, 18:32
0

nikdy jsem to rozebrané neměl ale ten co já mám v autě vypadá vpodstatě jako motorek stěračů. Jak to funguje nevím ale zpětnou vazbu má. Když pustím volant tak se to za jízdy samo rovná. Když kopnu do pneumatiky tak se pohne volant. A samozřejmě v tom je lecos cítit jak už jsem napsal výše. To že tam je šnek nemusí nutně znamenat že to bude samosvorné. Vlastně se šnek používal a leckde používá v řízení dost často a není to samosvorné. Ale určitě tam bude i nějaký vliv konstrukce nápravy.

Mi
Mira_P
13. února 2014, 11:12
0

O.K. Nepopírám. Já to beru spíš technicky a srovnávám s „hydraulickým ideálem“. U hydraulického posilovače je „navíc“ jenom píst nasazený přímo na hřebenové (řídící) tyči. To je všechno. Tzn. minimální přídavná váha tj. setrvačnost. Odpory tření jsou taky malé (píst klouže ve válci). Naproti tomu šnek (i když nebude samosvorný) má v principu velké třecí ztráty a setrvačnost rotoru elmotoru díky převodu bude taky násobně větší. Ale dá se to řešit i bez šneku, např. s kuličkovým šroubem, tření je pak menší.

Mi
Mira_P
07. února 2014, 11:46
0

Podle mě přechod od hydraulických posilovačů k elektrickým přesně zapadá do trendu zvyšování efektivity, integrace, elektrifikace a elektronizace (nejen) u automobilové techniky. Pár příkladů změn, ke kterým došlo v minulosti dávné i nedávné: plasty místo kovů, skla a kůže, vstřikování místo karbeců, CPU místo mechanické regulace chodu motoru, FWD místo RWD, McPherson místo lichoběžníkové nápravy, zkrutná příčka místo čehokoliv, řadové 4-válce místo boxerů, 2-3-4 turboválce místo 4-5-6atmoválců, ledky místo žárovek, displeje místo budíků, Brake Steer místo samosvoru atd. Problém je, že takto „efektivně“ vyřešený elektroposilovač evidentně zhusta umrtvuje zpětnou vazbu. Že to jde udělat i líp až výborně (a že u zpětné vazby řízení nezáleží jen na posilovači) je vidět i na srovnání 4C vs. Cayman. Věřím a dokážu si představit, že z technického hlediska se dá i s „elektrikou“ vyrovnat nejlepší „hydraulice“. Je to nová věc a chce doladit. Jen musí být vůle to udělat.

reagovat
Ma
Martin Koutný
10. dubna 2014, 10:47
0

Dobrý den,

moc se v těchto věcech nevyznám. Známý mi doporučil koupit repasované servo řízení http://www.bestautodily.cz/hrebenova-servorizeni/ má někdo zkušenosti?

reagovat
Ja
Jakub Uhrin
07. července 2014, 17:22
0

Zdravím Martine, chci se zeptat jak jste si nakonec poradil s tím repase dílem? Já sice nescháním servo, ale turbodmychadlo http://www.bezva-dily.cz/turbodmychadla/ a jelikož to stojí dost peněz, tak bych nerad kupoval dvakrát.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem