načítám data...

Autíčkář se ptá: Nejlepší kit car?

Kdo by nezatoužil postavit si alespoň jednou v životě vlastní auto? Moci ukázat na nablýskaný sporťák a říct "tohle jsem si udělal doma v garáži". Díky výrobcům nejrůznějších kitů je to sen překvapivě snadno splnitelný. Otázkou jen zůstává, který?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když někomu z vašich “normálních” přátel či příbuzných řeknete, že byste si jednou chtěli postavit v garáži auto, nejspíš na vás budou hledět oním soucitným výrazem, obvykle vyhrazeným pro děti, které jsou ještě “příliš malé, aby něčemu rozuměly”, nebo pro osoby duševně choré. Vždyť postavit auto přeci není jen tak! Na to jsou velké továrny, ve kterých pracují tisíce odborně vyškolených dělníků pod dohledem studovaných inženýrů, na nejmodernějších strojích a s precizními postupy. Jak by si mohl někdo troufnout ukutit něco v garáži a pak se s tím vrhnout na silnice? Vždyť taková věc přeci ani nemůže být legální! Kde bychom skončili, kdyby si každý stavěl co chce…

A co teprve když jim řeknete, že by váš “garážový projekt” měl být třeba osmiválcový, mnohasetkoňový sporťák. Nebo staré Porsche. Nebo moderní sporťák s motorem z Imprezy WRX uprostřed, jak o tom dnes ráno psal Vavris. Vždyť byste doma neposkládali ani autíčko do města, tak jak vůbec můžete myslet na takovou obludu…

Jenomže jak už to tak v podobných případech bývá, “rozumní a světaznalí” pesimisté se mýlí a beznadějní snílkové vědí věci, o kterých jiní nemají tušení. Třeba to, že postavit si auto doma v garáži není vůbec nereálný sen, který by se mohl splnit jen geniálnímu vynálezci a zároveň milionáři. Samozřejmě to ale má nějaké ty háčky…

Především je tu samozřejmě ten fakt, že ono “stavění si vlastního auta” nevypadá tak, že byste si v kavárně na ubrousek načmárali geniální nápad, ten potom přetvořili do vlastní představy ideálního sportovního vozu, udělali pár nákresů a začali stavět. Zkonstruovat nové auto, byť využívající technických komponent “vypůjčených” ze sériových vozů, je úkol vyžadující přinejmenším několik talentovaných inženýrů, kteří ve svých daných oborech vědí, co dělají. Možná by to zvládl i génius – samotář, ale to není případ drtivé většiny z nás.

My obyčejní lidé jsme tak odkázáni na některý z továrně vyráběných kitů. Naše volnost v tom, jak si výsledné dílo přizpůsobíme, není o moc větší, než když bychom si kupovali klasický, sériově vyráběný vůz. Jednoduše si objednáme stavebnici, která dorazí v krabicích, doplněná o návod a seznam věcí z jiných aut, které potřebujeme dokoupit – typicky motor a převodovku. Pokud si budeme vymýšlet a rozhodneme se, že nechceme Cobru s osmiválcem z Mustangu, ale trváme na dvanáctiválci z Jaguaru, nebo že chceme změnit tvar toho či onoho, dostáváme se do zcela jiných sfér. Zatímco postavit kvalitní stavebnici (jako jsou třeba ty od Factory Five) je podle zkušeností lidí, kteří to absolvovali, leckdy jednodušší, než zrenovovat “obyčejné” auto, úpravy nás posouvají do oblastí, kde musíme mít zatraceně dobrou představu o tom, co vlastně děláme.

Druhý problém je poněkud přízemnější a pro většinu z nás očekávatelný. I Factory Five 818, jeden z nejlevnějších kitů na trhu, vyjde ve výsledku odhadem na půl milionu korun, nepočítaje v to desítky tisíc za individuální homologaci. Typický kit Cobry či Porsche 356 se bude blížit spíše k milionu – a to i tehdy, když si nebudete příliš vymýšlet, pokud jde o motor a dodatečná vylepšení. 

Na druhou stranu, správně zvolený kit, jehož stavbu se podaří dotáhnout do konce (což nebývá pravidlem) je něčím mnohem víc než jen sporťákem za rozumné peníze. Je to životní zážitek a věc, kterou můžete další desítky let kralovat hospodským debatám o autech. Protože jste si  v garáži postavili sporťák. Nehledě na poměrně příjemný fakt, že takový dobře postavený kit Cobry, Porsche nebo třeba Lotusu Seven klesá na ceně mnohem pomaleji, než jakékoliv nové auto. Dokonce by se dalo říct, že téměř neklesá.

Takže otázkou zůstává už jen jediná věc. Kterou z mnoha stavebnic byste si vybrali? Šli byste tradiční cestou a postavili si doma brutální Cobru? Nebo vás více láká pitvat Brouka a transformovat ho v repliku 356? A nebo vás repliky nezajímají vůbec, a chtěli byste raději něco modernějšího, jako je už zmiňovaná FF 818, nebo GTM? Či nějakou úplnou úchylnost, jako je Brubaker Box či Coyote ze seriálu Hardcastle & McCormick?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bufik
22. června 2015, 17:42
0

Už nějakou tu dobu je pro mě představitel tohohle mýho snu Caterham :) Ale takoverj K1-Attack má taky něco do sebe.

reagovat
fr
fri
22. června 2015, 18:37
0

Kdysi ukazovali v Top Gearu nějakou stavbu ala Lancia Stratos. A vypadalo to parádní úlet...

VoFi
22. června 2015, 21:17
0

Nemůžu si pomoct, ale Caterham mi připadá na sestavení strašně jednoduchý :D (zvlášť, když to v jednom dílu TG stavěli na čas..) Docela rád bych se podíval, jak to vypadá ve skutečnosti.. Nicméně pravdou je, že mě to láká taky :)
P.S. tou poznámkou o jednoduchosti nechci nijak cokoliv shazovat nebo tak něco.. :)

Sn
Snowman000
22. června 2015, 19:40
0

Uz par rokov slintam nad GKD Legend, alias Lotus 7 na baze BMW
www​.gkdsportscars.com
a potom Technic 550 Spyder
www.technic-motorsport.com

reagovat
Aleš
22. června 2015, 19:56
0

Můj nejoblíbenější kit car? Tak takový u mě není(bohužel):(
Ale hodně vysoko je ta plážová bugy z Případu Thomase Crowna. Už jenom kvůli Stevovi.

reagovat
briza
22. června 2015, 21:04
0

Není to tak dlouho, co jsem začal stahovat a koukat na Hardcastla s McCormickem,protože ten McLaren překopanej na Kojota X je prostě libovka :)

reagovat
Jo
Jose85
22. června 2015, 21:19
0

Replika Stratosu bude tohle-Hawk HF
http://www.hawkcars.co.uk/hf3000/index.html

reagovat
bobo23
22. června 2015, 21:25
0

Také mě samozřejmě láká, postavit si něco sám. Bohužel ale musím objektivně konstatovat, že vzhledem k mé vrozené "levorukosti" se do něčeho takového vrhnout nemůžu, protože by mi z toho vyšla tak leda tříkolka. :-)

reagovat
briza
23. června 2015, 01:16
0

Tříkolka je v pořádku...
:)

Mi
Michal
23. června 2015, 10:12
0

Kdybych věděl, co vím dneska, tak bych Caterham stavěl sám. A to neříkám, že bych byl takový profík, ale nadávat bych pak mohl akorát sám sobě :-) . Po těch letech, co to vyrábí, by si člověk myslel, že budou mít věci dotažené a domyšlené. Pořád je tam hodně věcí, za které by je člověk nejradši kopnul do řiti :-D

reagovat
Ni
Nickson
23. června 2015, 15:10
0

Caterham - to, doufám, jednou klapne ;-)
No a kdybych ho už měl, tak ještě Superformance Daytona Coupe...

reagovat
Br
Brano
23. června 2015, 16:27
0
reagovat
kr
krejča
23. června 2015, 23:05
0

Asi bych si vybral repliku fordu GT40,ale to je záležitost nejmíň 2mega..takže i ten caterham by stačil...

reagovat
MartinCoupe
05. října 2018, 17:55
0

Určitě Ultimu V8

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem