načítám data...

Autíčkář se ptá: Které dnešní auto bude za 20 let hitem chudého motoristy?

Když chcete za málo peněz auto, které bylo původně velmi drahé, je 20 let "zlatým věkem". Dost nové aby se ještě dalo používat a byly na něj díly, dost staré aby bylo opravdu levné. Které dnešní auto čeká za 20 let největší pád ceny?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč se období, kdy se podle názoru většinového motoristického nadšence vyráběla ta nejlepší a nejkvalitnější auta, vždycky nalézá zhruba dvě desítky let zpět v minulosti? Dnes uctíváme BMW E39, první Fordy Focus a poslední Alfy s motorem Busso, zasněně vzpomínáme na “poctivé” Hondy Civic a Accord, případně uznale pokyvujeme hlavou nad jednoduchou a poctivou konstrukcí poslední generace Lincolnu Town Car.

Přes 10 či 15 lety, kdy jsem se kolem aut začínal “motat”, ale všechna tato auta byla zavrhována jako přetechnizovaná a tedy nutně nespolehlivá a na údržbu neobyčejně citlivá moderna. Onu “poctivou techniku” představovalo pětkové BMW E28 nebo maximálně E34 a nepřekonatelným klenotem mezii rodinnými hatchbacky byl “dvojkový Golf v dýzlu”. Alfy Romeo končily u 75 nebo 33, zatímco “poctivá amerika” musela mít chromované nárazníky a osmiválec s karburátorem, neboť vstřikování bylo považováno za ďáblův vynález. A Japonci? Nenechte se vysmát! Ti umějí vyrobit tak leda walkmana nebo gameboye, ale ta jejich plastová a počítači přecpaná auta budou fungovat tak do konce záruky a potom už je nikdy nikdo neopraví. Nene, pokud chcete spolehlivé auto, musíte si koupit něco pořádného. Třeba Sierru v naftě.

A i když dobu ještě o další dekádu (nebo dvě, nebo tři) dříve si samozřejmě nemohu pamatovat, mám silné podezření, že to bylo vždycky stejné. Ta “nejlepší” auta z pohledu “vychytralého motoristy” byla vždycky plus mínus dvacet let stará. Těm starším se dostane chvála za to, že byla “ještě důkladnější”, ale smutně se uznává, že jejich technika je již poněkud za zenitem. Ta novější jsou příliš komplikovaná, nespolehlivá a nelze je opravit v domácích podmínkách.

Proč tomu tak je? Mám teorii. Stačí se podívat na typickou křivku vývoje hodnoty ojetého vozu. Ta právě mezi 15 a 25 lety věku prochází svým “dnem”, kdy auta stojí nepatrný zlomek své původní hodnoty – takže je lze nejen levně kupovat, ale také je levně rozebírat na díly. A protože výrobci náhradních dílů mají ještě dostatečný odbyt a zároveň už jsou zaplaceny náklady na vývoj a přípravky, jsou za rozumné peníze i díly nové.

To všechno znamená, že si za celkové náklady, které by vám sotva stačily na malý rumunský hatchback, můžete pořídit třeba luxusní sedan. Nebo drsné SUV. Případně, pokud jste prakticky zaměření, prostornou dodávku či MPV. Nebo rychlý hatch či dokonce roadster… zkrátka si koupíte auto, na jaké byste v žádné jiné věkové kategorii nedosáhli.

A jako bonus vytříbí kolektivní zkušenost motoristické veřejnosti zrno od plev, takže auta, která se dvacetileté hranice dožijí, budou obvykle spíše ta spolehlivější a servisovatelnější, zatímco omyly automobilových konstruktérů jsou již dávno změněny v čínské ledničky a plechovky sardinek (viděli jste někdy na silnici třeba takový Renault Safrane?). Případně sice na trhu jsou, ale za peníze natolik směšné, že spolehlivost přestává být problémem – když si třeba koupíte šestiválcovou Alfu 166 za průměrnou měsíční výplatu, můžete každý večer v klidu usínat s vědomím, že vám nehrozí nenadálé servisní výdaje za více než polovinu oné výplaty (což je zhruba množství peněz, o které přijdete, když zdechlou Alfu prodáte coby sbírku náhradních dílů).

Zlí jazykové sice tvrdí, že s dnešními auty už nic takového nepůjde a v době, kdy budou stát jako mobilní telefon, je už nikdo nedokáže opravit – jenomže totéž říkali “veteránisté” renovující Fordy Model T už v době, kdy na trh dorazil první Mustang. Takže zůstaneme optimisty a budeme věřit, že i nadále bude možné mezi dvacetiletými auty vybrat zajímavé a provozovatelné kousky za zlomek původní ceny. 

Takže, milí čtenáři, které z dnešních aut podle vás propad ceny v následujících dvou desetiletích změní v nejlepší materiál pro chudého, zábavychtivého motoristu? Bude králem jako vždy lehce předražené, ale také trvanlivé éčko od Mercedesu? Bude tím nejlepším “luxusním sedanem chudého motoristy” Hyundai Genesis? Bude odpovědí pořád Miata? A budou staré Alfy pořád nejlevnější cestou k autu s charakterem?

P.S.:

Veškerá souvislost tohoto článku s představením nového modelu Alfa Romeo Giulia je samozřejmě čistě náhodná.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Lu
Lukáš
29. června 2015, 17:19
0

Mercedesy budou vždy mercedesy.
Dál si myslím, že tak jak se ještě dnes prodávají oktávky (1996-2002) se budou za dvacet let prodávat taky oktávky a k tomu ještě superby...
A aby to nedopadlo tak, že za 20 let bude super každý auto, co nemá hybridní pohon. Ne dnes tak zatracováné přeplňování... Za to budem třeba ještě rádi.

reagovat
Lu
Lukas 2
29. června 2015, 18:35
0

No bud vklidu, mercedes uz je dne s spotrebka, kdyz vidim skok mez w211 a w212..... Plakal bych.

Dnesni auta, pokud se doziji 20let, budou mnohem draz servisovatelny nez dnesni ojetiny. Drive slo lecos prehodit z vraku, dnes kdyz je spousta veci kodovanych na VIN uz to takova sranda nebude.

Lu
Luksov
29. června 2015, 17:25
0

Taková Toyota GT-86 nebo Subaru BRZ bude za 20 let nedostatkovým zbožím pro nadšený řidiče a chudý petrolheady...

reagovat
Aleš
29. června 2015, 18:02
0

Největší hity budou poslední řidičské automobily jako nová Alfa Giulia,Honda Civic Type-R,Subaru BRZ(Toyota GT-86) atd. Spolu s posledními atmo 911(a to nebude trvat ani 20 let,jen do příchodu nové generace). A vlastně vůbec atmo motory půjdou nahoru. Naopak nejhůře na to budo všechny ty hybridy a SUV(jejichž význam jsem za celý svůj dosavadní život ještě nepochopil). To celý bude platit pouze v případě,že EU do té doby nezakáže auta(i to je reálně možný).

reagovat
mq
mq
30. června 2015, 15:28
0

Význam SUV je jednoduchý - univerzální auto. Auto, které je použitelné i na nezpevněných cestách a sněhu, na silnici je dostatečně rychlé a přijatelně hospodárné, uveze vše, co normální člověk potřebuje (včetně lodě/druhého auta na návěsu atd) a navíc je poměrně komfortní a dobře ovladatelné.

Aleš
30. června 2015, 16:56
0

No tak s použitím SUV na nezpevněných cestách bych to viděl hodně na hraně. A na tahání dalšího auta nebo lodě jsou podle mě mnohem lepší americký pick-upy který přece jenom utáhnou víc. I když na zasněžené silnici na hory projedou ale o moc dál se nedostanou(čest výjimkám jako Range Rover,Jeep Grand Cherokee apod.),spíš mi přijde že si lidé SUV kupují do města(řekni mi kolikrát se většina dnešních SUV v normálním provozu dostane do situace ve který jsou výrazně lepší než kombíky s čtyrkolkou).

BobAsh
30. června 2015, 20:31
0

Smysl SUV je v tom, že napravuje trend posledních 60 let, kdy jsou normální auta čím dál nižší. V 60. letech (a možná ještě v 70. nebo 80.) nebyly SUV skoro potřeba, protože starý Piáno nebo Žigul projely všechno. Dneska je standardní sedan/kombík tak nízkej, že neprojede ani horší polní cestu.

Takže vzniklo SUV, který je návratem aut k proporcím, který byly normální v roce 1950.

Aleš
30. června 2015, 21:53
0

Respektive nechápu význam těch namachrovaných SUV se kterýma člověk pomalu ani neprojede polní cestou. Ty terénní naopak chápu.

BobAsh
01. července 2015, 05:12
0

Něco jako X5? Nebo třeba Kuga? To je přesně to, o čem jsem psal - X5 funguje stejně jako 535xd, ale nechytí spodkem o první šutr :)

Aleš
01. července 2015, 06:44
0

Přesně. Ale nejhorší je na tom,že se v praxi ani nikdy taX5 nemá co chitit za první šutr,protože ty z mého okolí(a hádám že to bude tak i jinde)jezdí pouze po městě(maximálně v zimě na hory). V takových případech by stejnou službu udělala i ta 525d xdrive. A navíc většinou si SUV kupují hlavně ženy(a ty co si budeme nalhávat toho v terénu zrovna 2X moc nenajezdí) jako věc do města a na rozvážení dětí do školy. Navíc kdysi v Auto Bildu testovali výhled z různých aut.A byly tam právě X6 a řada5(mimojiné). A v tom testu dopadla řada 5 lépe. V X6 člověk zaregistroval malé dítě až na poslední chvíli na rozdíl od řady 5 kde ho viděl mnohem dříve. Ale celkově vyhrál Mercedes 190.

bi
bitner
29. června 2015, 18:20
0

Ano, souhlasim s tim, ze ona "kvalita" a "predkrizovost" (terminus technicus soucasnosti) je ve skutecnosti znouzectnost dana omezenym nebo velmi omezenym rozpoctem drtive vetsiny spoluobcanu. Presto si myslim, ze 2. polovina devadesatek byla opravdu zlatym vrcholem "lidoveho" automobilismu. Samozrejme, za 2,5 mega i dnes koupite fantasticke auto, asi i mnohem lepsi, nez v tech 90. Ale v cene kolem pul mice? Moc toho na vyber neni. Mazda 3, Renault Megane Kombajn 220 GT (ten uz je trochu drazsi), ale jinak je to bida. Na druhou stranu je dnes mozne koupit novotu za 200 papiru, coz v 90. nebylo mozne, takze beztak byly ty famozni Focusy pro drtivou vetsinu lidi naprosto nedostupne. Ale zapadonemecti soudruzi na tom byli podstatne lepe.
Za 20 let si jako hobby auto mozna koupim Mazdu 3 "po duchodci" v cervene metle s tim dvoulitrem. Pokud mi to pan urednik nezakaze skrz nejaky brutalni eko poplatek.

reagovat
bobo23
29. června 2015, 19:52
0

Jak už bylo řečeno, tak nejžádanějším zbožím budou právě auta s atmosférama. Takže Mazdy, Swišti (obyč. i sport), GT - 86 alias Subaru BRZ. A poslední Hondí počiny s atmo.

reagovat
bobo23
29. června 2015, 19:53
0

Takže shrnuto, nejvíce pofrčí Japonská produkce. :-)

GanGreen
29. června 2015, 21:53
0

Pod to se s dovolením taky podepíšu...

mq
mq
30. června 2015, 15:33
0

Já bych to spíš tipoval na passaty, octávky, superby, fabie.

Atmosférická auta už za 20 let nikdo chtít nebude, protože budou strašně slabá. (asi jako atmosférické diesely dnes)

Li
Lix
29. června 2015, 20:10
0

Toho že se nebudou dát opravat dnešní auta v garáži za 20 let bych se nebál. Dnešní auta jsou opravitelná v garáži už dneska, stačí pořídit "nářadí" k tomu potřebné. Co však bude pro značnou část dnešní produkce konečná bude plánovaná životnost. Ono totiž pokud jsou dnešní motory plánovány na cca. 150 000 - 200 000 km tak to není jak za dob Škody 1000MB kdy to lidé najezdili třeba za 20 let ( a už u ní si stěžovali na tože motor do GO málo vydrží oproti spartaku...). Pod tuto hranici se težko dnes po 20 letech dostaneme když se jezdívá 20 000 - 30 000 km ročně. V momentě kdy začnou třeba praskat bloky apod. tak se u motorů které nejsou předimenzovány a hlavně jsou ze všelijakých slitin jen težko dosahuje úspěchů s opravou a kde vzít jiný když jsou na tom všechny stejně? Pokud si myslíte že ne nějaký motor vždycky najde, zkuste sehnat originální kartery na Jawu 360 prvního typu ( dvě ložiska na klice) ..... ona malá životnost a následná nesehnatelnost nového ( myslíte že bude snadné po 20 letech sehnat nový blok když původní moc nevydržel? ) je v podstatě konečná pro jakékoli vozidlo.
Co tedy bude ceněno za 20 let? Auta která budou mít dostatečnou základnu příznivcu a "ladičů" kteří budou disponovat know-how díly opravit případně vyrobit a nebo budou díly dostupné. Takže jako dnes to budou auta buď zajimavá (sporťáky, ruzná exotika atd.) nebo obzvláště praktická a odolná třeba i tím že opravu motoru vám udělá někdo za pár drobných viz. smart nebo s nadčasovou konstrukcí jako T4 ze které v podstatě koncepčně vychází i T6 (u té bude záležet na opravitelnosti protože co si budeme povídat, T5 už byla složitá a opravy náročnější)

reagovat
JLK
30. června 2015, 07:52
0

Miata, jak jinak?

reagovat
Ro
Rob
30. června 2015, 12:08
0

Poslední atmosférický Bmw - e39,e46 ...

reagovat
JLK
30. června 2015, 13:32
0

To uz ale davno nejsou "dnesni auta" o kterych je ve clanku rec. Za dvacet let tech par zachovalych e39 budou k videni tak akorat na srazech veteranu a par shnilych jeste mozna budou pomalu dozivat nekde na vesnicich.

Lu
Luksov
30. června 2015, 15:14
0

Souhlasím s Jeylkeyem. E39 se již dnes velmi špatně hledá v pěkném stavu, natož za 20 let.. E46 na tom bude o něco málo lépe..

mq
mq
30. června 2015, 20:16
0

Ukaž mi v ČR cestu, kde se nedá jet s SUV a nevede tam jiná cesta. Většinou se dá skoro všude dojet i s normálním autem a SUV je jistota.

Americké pick-upy s korbou jsou do ČR mnohem méně racionální auta než klasická civilní SUV. I do města je SUV občas výhodné (vysoké patníky, lepší výhled). SUV nikdy nejsou o moc lepší než kombíky s čtyřkolkou, protože to defakto jsou kombíky s čtyřkolkou - akorát zvednuté. Řekl bych, že smysl SUV spíš nechceš vidět - vymýšlíš jakékoliv jiné alternativy :) Jsou prostě lidi, které auta nezajímají, mají dost peněz, nechtějí mít starosti s provozem více aut a pro ně je často SUV ideální univerzál. Když dáš dohromady 4 základní kvality auta (rychlost, komfort, průchodnost terénem a naložitelnost) a přidáš akceptovatelné provozní náklady, tak ti vyjde SUV.

reagovat
mq
mq
30. června 2015, 20:16
0

To měla být reakce na Aleše

ri
riprex
30. června 2015, 20:26
0

Spousta aut umře a nepůjde už za pár let oživit. Jedině, že to někdo upraví proti originálu, tak aby to aspoň fungovalo. Typickým příkladem je třeba moje Alfa 159. Náhradní klíček na ní neumí nikdo vyrobit - ten systém se prostě nepodařilo nikomu prolomit. Dá se sehnat jen origo, musí se objednávat podle VIN a stojí nekřesťanských 8500,- Když vím, jakej je problém sehnat na starou Alfu 164 z přelomu 80s/90s takový blbosti, jako silentbloky, výfuk nebo tlumiče a v autorizáku snad ani nevěděj, že se kdy něco takovýho vyrábělo, tak výrobce to dodávat už nebude a náhrada neexistuje. Defacto konečná, úplně...

reagovat
fr
fri
30. června 2015, 22:27
0

Možná by mohlo být v kurzu RCZ (200k) či RCZ-R (ale to bude spíš hitem bohatšího motoristy)
Já vím, není to zadokolka, ale vzhledem k tomu že nejspíš skončí bez nástupce by se mohlo svézt na vlně nostalgie..(až budem e vzpomínat jak tráva byla zelenější a houby větší apod...)

reagovat
ma
matka
02. července 2015, 05:44
0

Podle me nejaky posledni bude tutovka Saab, Nissan GTR

reagovat
Na
Nawi2203
22. července 2015, 15:10
0

A co takhle Volvo XC90 V8, nebo XC70 D5, popřípadě S60/V60 Cross country D5? A potom ještě za Polestar se budou trhat ruce ;)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem