Žijeme v globalizovaném a do jisté míry kulturně sjednoceném světě. Všichni koukáme na americké filmy, jíme u toho italská, japonská či vietnamská jídla, která zapíjíme francouzským vínem, alternativně českým pivem a v kapsách se nám převalují čínské telefony. Samozřejmě zjednodušuji, ale platí, že většina moderního světa konzumuje zcela shodné věci.
Něco podobného platí i o světě automobilů. Dávno pryč jsou doby, kdy v každé zemi jezdila odlišná auta výlučně domácích či maximálně sousedních výrobců. Dnes se už slévají i rozdíly mezi kontinenty. I my v Evropě si můžeme koupit Ford Mustang, Američané jezdí tou samou Toyotou Corolla jako Japonci a naše domácí Škoda Octavia se dá koupit kdekoliv od Chile přes Egypt až po Nový Zéland.
Na druhou stranu je pravda, že zrovna v tomto odvětví ještě globalizace a sjednocování není úplně stoprocentní. Ano, většina aut se sdílí, ale pořád se často stává, že výrobci nabízí pro každý významnější region i některé unikátní modely navržené čistě pro potřeby zdejších zákazníků, které jinde nenajdete. A protože mě takové „exotické“ modely známých výrobců baví, rozhodl jsem se, že vám o nich v několika právě probíhajících týdnech povím.
Nejprve jsme si probrali automobilku Škoda, pak Hyundai a poté Peugeot. Dnes se podíváme na dalšího globálního hráče, a to prosím rovnou na toho největšího, který v současnosti existuje. Japonská Toyota vyrábí obrovské množství aut a prodává je opravdu po celém světě. Snad neexistuje země, kde by neměla své zastoupení.
Její strategie je však vlastně docela jednoduchá: čísla, čísla a zase čísla. Čím víc modelů se vyrobí, tím víc se jich prodá. Všude na planetě má tím pádem extrémně širokou nabídku. Vždyť i ta v EU čítá osmnáct kousků: Aygo, Yaris, Yaris Cross, Corolla, Corolla Cross, C-HR, RAV4, bz4X, Camry, Prius, Mirai, Highlander, Land Cruiser, GR Supra, Hilux, Proace City, Proace a Proace Max.
A jak už, pokud seriál čtete pravidelně, víte, těchto osmnáct modelů představuje jen drobnou výseč celkové šíře záběru této značky. Výrobních řad má Toyota dokonce tolik, že se mi ani nevejdou do jednoho článku, to bych se já upsal a vy učetli. Tudíž jsem tento díl seriálu rozdělil na několik poddílů. Poprvé jsme mluvili o USA a Kanadě a podruhé o státech Latinské Ameriky, Afriky, jihovýchodní Asie a Austrálie. Dnes to bude o domovině Toyoty — Japonsku, protože i zde má značka do značné míry unikátní nabídku. Pojďme na to.
Kei Cars – Toyota Pixis Epoch, Toyota Pixis Van a Toyota Pixis Truck
Začít samozřejmě nemůžu ničím jiným než legendárními japonskými kei cars, tedy třídou miniautomobilů s délkou nepřesahující 3,4 metru, šířkou maximálně 1,48 metru, výškou nejvýš dva metry a motorem s objemem jen 660 ccm a výkonem 47 kW. Tato autíčka jsou v zemi vycházejícího Slunce daňově silně zvýhodňována a tudíž velmi oblíbena. Prakticky všichni japonští hráči tak v této třídě mají bohaté zastoupení.
Nebo tedy všichni, jak se to vezme. Zrovna Toyota příliš mnoho kei cars neprodukuje. Ona totiž nemusí, protože se na tuto třídu specializuje značka Daihatsu, která dnes diskutované automobilce patří. Takže by nedávalo moc smysl patlat se s vývojem vlastních modelů, jež by nakonec jen vytvářely vnitřní konkurenci. Proto Toyota prodává jen tři auta, která jsou návdavkem ještě všechna jen přeznačenými Daihatsu.
Toyota Pixis Epoch, maličký hatchback, je vlastně Daihatsu Mira e:S a Toyoty Pixis Van a Truck vznikly přeznačením konkrétních karoserií prťavé dodávečky Daihatsu Hijet. Všechny tři mají tříválcovou šest-set-šedesátku, která dává buď 36 kW v atmosférické nebo 47 kW v přeplňované verzi a přes CVT převodovku pohání v případě Pixis Epoch přední a v případě Vanu a Trucku zadní kola. Volitelně pak všechny kei Toyoty mohou být vybavené pohonem 4x4.
Tradiční karoserie – Toyota Aqua, Toyota Corolla Axio, Toyota Corolla Fielder
V případě tradičních karoserií hatchback, sedan nebo kombi japonská nabídka kopíruje evropskou. I domácí zákazníci si tak můžou koupit nám známý Yaris, téměř všudypřítomnou Corollu, ekologický Prius nebo hypermoderní vodíkovou Mirai. K nim se ale ještě přidávají tři další modely.
Vedle Yarisu stojí jen o něco maličko delší Toyota Aqua. Pokud se divíte proč, tak vězte, že je k tomu důvod: zatímco Yaris je obyčejné auto, které jen případně umí být i hybridní, Aqua byla od začátku vyvíjena jako ekologický hybrid. Vlastně se jedná o zmenšený Prius. K pohonu samotnému tak přidává vynikající aerodynamiku a revoluční dvoupólové nikl-metal hydridové akumulátory, které oproti staršímu řešení ze sebe při poloviční velikosti vydají dvojnásobek energie. A na Japonce to funguje, Aqua je nejprodávanějším místním autem mimo třídu kei.
Globální Corollu pak ještě doplňuje dvojice Corolla Axio a Fielder (sedan a kombi), které jsou oproti ní pro změnu zase o něco menší. Je tomu tak proto, že normální Corollu už zdejší úřady řadí mezi velká a tím pádem vysokými daněmi zatížená auta. Tudíž k ní Toyota nabízí alternativu, která je skoro stejně prostorná, ale díky menší karoserii, jednoduššímu designu a platformě z předchozího Yarisu podstatně levnější.
MPV – Toyota Roomy, Toyota Sienta, Toyota Noah a Toyota Voxy, Toyota Alphard a Toyota Velfire
Zatímco celý svět šílí ze všemožných SUV, v Japonsku stále frčí MPV. Je to poznat i na silnicích, kde tvoří dominantní část provozu. Každá značka tady tím pádem prodává celou plejádu krabiček či bublin na lidi v nejrůznějších velikostech. Toyota tentokrát není výjimkou.
Nabídka začíná maličkým modelem Roomy (maličký je v Japonsku hodně relativní slovo, se svými 3,7 metry délky je auto příliš velké, aby mohlo spadat do kei kategorie), vycházejícím z Daihatsu Thor, a pokračuje řadou Sienta, stojící na současném Yarisu, a dvojčaty Noah a Voxy s platformou z dnešní globální Corolly, které se liší jen detaily – Voxy je prý sportovnější.
Těmi nejzajímavějšími MPV v nabídce Toyoty jsou však ještě větší dvojčata Alphard a Velfire, která jsou ekvivalentní evropskému Mercedesu-Benz Třídy V a, stejně jako on, slouží k přepravě důležitých lidí do hotelů, na letiště či za obchodními partnery. Alphard se soustředí víc na komfort, Velfire je sportovnější, ale oba představují tu nejpokročilejší domácí nabídku ve své třídě. Jejich kouzlo je mimochodem k dispozici i nám v Evropě, kde se auta prodávají pod názvem Lexus LM. My už ho pro vás dokonce i otestovali, jak si můžete přečíst zde.
SUV – Toyota Raize, Toyota Harrier
Na druhou stranu i v této ostrovní zemi čísla prodejů SUV stoupají, byť zdaleka ne tak závratným tempem jako jinde, takže i nějaká taková auta Toyota vyrábí. Místní si mohou koupit Yaris Cross, Corollu Cross, RAV4, bz4X, pracovní Hilux a terénní Land Cruisery 70 (ten starý), 250 (ten nejnovější) a 300 (ten největší). K tomu ale ještě nabízí dvě SUV navíc.
Prvním je Toyota Raize, čili převlečené Daihatsu Rocky, které už znáte zminula, druhým pak model Harrier, levnější verze Lexusu NX, kterou už však také znáte z předminule jako americkou Venzu. Obě tato auta existují a není na nich nic zajímavého, tak si je dovolím dál neřešit.
Užitková vozidla – Toyota Town Ace Van, Toyota Pro box, Toyota Dyna, Toyota Hiace, Toyota Coaster, Toyota JPN Taxi
Prodávají se i různé užitkové toyoty, třeba několik vanů: malušká Toyota Ace Van či velká a dřív i v EU dostupná Hiace, nějaké valníky: hlavně řada modelů Dyna, krabicové kombi s názvem Toyota Pro box, a, věřte nebo ne, i autobus zvaný Coaster. V mých očích ale z této rubriky nejvíc vyčnívá model Toyota JPN Taxi, který je cool tokijskou alternativou britského taxíku.
Sportovní – Toyota Copen GR Sport
V Japonsku je také poměrně hodně automobilových nadšenců. Toyota tu proto nabízí kompletní nabídku svých GR modelů, čili GR Yaris, GR Corollu, GR86 a GR Supru. Aby to však nebylo málo, ještě k nim přidává zbytku světa zapovězený typ Copen GR Sport, který opět sdílí s Daihatsu.
Jedná se o malý dvousedadlový roadster s pevnou skládací střechou, spadající do třídy kei, který má ve výbavě GR Sport vysokootáčkový přeplňovaný tříválec se 47 kW, manuální převodovku, přitvrzené odpružení, dodatečné výztuhy, samosvorný diferenciál, laděnou koncovku výfuku a stylové doplňky v podobě litých kol od BBS, sedadel Recaro a volantu Momo s malým průměrem. S tímto autem bude určitě sranda od rána do večera. Až bych si ho jel na zdejší okresky vyzkoušet.
Luxusní – Toyota Crown, Toyota Century
Posledním zajímavým faktem je, že zatímco v Evropě je Toyota považovaná za výrobce kvalitních, avšak výlučně mainstreamových aut a v USA se dodnes zcela nezbavila pověsti levné značky, doma vyrábí i opravdu luxusní automobily. Pro zákazníky s těmi nejvyššími očekáváními má vyhrazené hned dvě výrobní řady.
Tu nižší s názvem Crown už znáte, bavili jsme se o ní v obou předchozích dílech. Dřív to býval usedlý vůz pro úspěšné manažery, dnes je z něj moderní globální „kára pro influencery“ s tvarem SUV kupé. Protože si ale Toyota domácích zákazníků váží, vyhradila jim dvě speciality. První je model Sports, jenž snad prý připomíná nějaké Ferrari, co rozhodně není SUV, a druhou je sedan se splývavou zádí, částečně navazující na Crown v původním slova smyslu.
Pro pravé gurmány z řad císařské rodiny či vrcholných představitelů největších domácích podniků si však Toyota schovává ten nejsladší bonbónek: řadu Century. Tato důstojná limuzína tradičních tvarů (nebo dnes už také SUV, ale tím si nekažme den, otrlí ho najdou v galerii) představuje technologický a výrobní vrchol celého Japonska a svým provedením i úrovní jízdy bez přehánění konkuruje automobilům značky Rolls-Royce.
Vyrábí se od roku 1967, v současnosti existuje ve své třetí generaci (jsou to dlouhověká auta), pohání ji i v rámci značky unikátní hybridní soustava s benzínovým vidlicovým osmiválcem 5.0 a převodovkou eCVT, je z naprosté většiny ručně vyráběná a v interiéru má stoprocentně vlněné čalounění a nádherné krajkové záclonky. Je úchvatná, vážně. Pokud byste se o ní chtěli dozvědět víc, přečtěte si test staršího exempláře druhé generace, dostupný zde.
Takový je šestý díl mého seznamu exotických aut známých výrobců, třetí věnovaný automobilce Toyota. Věřím, že už opravdu chápete, co myslím těmi čísly v úvodu, protože tento článek přidal dalších bláznivých deset tisíc znaků a to jsme řešili jen jednu zemi a spoustu aut jsem opět pouze zmínil. Není divu, že je tento výrobce světovou jedničkou.
Zároveň jsme dnešním dnem také došli na konec seriálu o exotických autech známých výrobců. Příště už to zase bude o něčem jiném.
Znali jste tato auta? Co si o nich myslíte? Povězte mi to v diskuzi.

















































































Libor
6. 3. 2025, 07:58Tahle série článků je za mě super. Hlavně musím vyzdvihnout poctivě udělanou fotogalerii, těším se na další díly :)