logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář na cestách, Editorial

Auta značky Toyota, která neznáte: Exotické modely japonského výrobce | 2. díl

I když se nabídky výrobců v rámci kontinentů stále více sjednocují, pořád existují mnohé modely, které u nás neznáme. Pojďme prozkoumat ty spadající pod značku Toyota.

Žijeme v globalizovaném a do jisté míry kulturně sjednoceném světě. Všichni koukáme na americké filmy, jíme u toho italská, japonská či vietnamská jídla, která zapíjíme francouzským vínem, alternativně českým pivem a v kapsách se nám převalují čínské telefony. Samozřejmě zjednodušuji, ale platí, že většina moderního světa konzumuje zcela shodné věci.

Něco podobného platí i o světě automobilů. Dávno pryč jsou doby, kdy v každé zemi jezdila odlišná auta výlučně domácích či maximálně sousedních výrobců. Dnes se už slévají i rozdíly mezi kontinenty. I my v Evropě si můžeme koupit Ford Mustang, Američané jezdí tou samou Toyotou Corolla jako Japonci a naše domácí Škoda Octavia se dá koupit kdekoliv od Chile přes Egypt až po Nový Zéland. 

Toyota Corolla (všude stejná), Foto: Toyota, tisková fotografie

Na druhou stranu je pravda, že zrovna v tomto odvětví ještě globalizace a sjednocování není úplně stoprocentní. Ano, většina aut se sdílí, ale pořád se často stává, že výrobci nabízí pro každý významnější region i některé unikátní modely navržené čistě pro potřeby zdejších zákazníků, které jinde nenajdete. A protože mě takové „exotické“ modely známých výrobců baví, rozhodl jsem se, že vám o nich v několika právě probíhajících týdnech povím.

Nejprve jsme si probrali automobilku Škoda, pak  Hyundai a poté Peugeot. Dnes se podíváme na dalšího globálního hráče, a to prosím rovnou na toho největšího, který v současnosti existuje. Japonská Toyota vyrábí obrovské množství aut a prodává je opravdu po celém světě. Snad neexistuje země, kde by neměla své zastoupení. 

Toyota Prius (všude stejný), Foto: Toyota, tisková fotografie

Její strategie je však vlastně docela jednoduchá: čísla, čísla a zase čísla. Čím víc modelů se vyrobí, tím víc se jich prodá. Všude na planetě má tím pádem extrémně širokou nabídku. Vždyť i ta v EU čítá osmnáct kousků: Aygo, Yaris, Yaris Cross, Corolla, Corolla Cross, C-HR, RAV4, bz4X, Camry, Prius, Mirai, Highlander, Land Cruiser, GR Supra, Hilux, Proace City, Proace a Proace Max. 

A jak postupně zjišťujete, těchto osmnáct modelů představuje jen drobnou výseč celkové šíře záběru této značky. Výrobních řad má Toyota dokonce tolik, že se mi ani nevejdou do jednoho článku, to bych se já upsal a vy učetli. Tudíž jsem tento díl seriálu ještě rozdělil na několik poddílů. Minule jsme mluvili o USA a Kanadě, dnes se podíváme na státy Latinské Ameriky, Afriky, jihovýchodní Asie a Austrálie. Pojďme na to.

Latinská Amerika – Toyota Yaris Hatchback a Sedán, Toyota Raize, Toyota Avanza, Toyota SW4,  Toyota Hiace

Toyota Yaris Hatchback, Foto: Toyota, tisková fotografie

Na trzích Latinské Ameriky Toyota prodává změť modelů z Evropy a USA, takže i zde si můžete koupit třeba Corollu, Prius, RAV4 nebo Siennu a Crown, které jsme si probrali minule. K tomu ale nabízí i pár dalších vozů určených primárně rozvojovým trhům, jež jsem zatím nezmínil. Navíc platí, že škála modelů se ještě dále rozděluje mezi severní Latinskou Ameriku (převážně Mexiko a okolí) a jižní Ameriku (od Kolumbie dolů). Já je už však hodím do jednoho pytle, protože to bychom tu byli opravdu dlouho. 

Začnu typem Yaris a vy si už možná říkáte, že blbnu, protože ten přece známe i my. No jo, jenže na zdejších trzích se tak říká jinému autu. Toto vozidlo je jednou z nejrozšířenějších toyot vůbec (ještě o něm dnes bude řeč), stojí na upravené platformě Yarisu snad ještě první generace, pohání ho atmosférická 1.5 l s CVT a existuje v karoserii hatchback a sedan.

Toyota Yaris Sedán, Foto: Toyota, tisková fotografie

Nad ním stojí malé SUV Toyota Raize, které je globální verzí v Japonsku prodávaného Daihatsu Rocky. V této části světa ho pohání přeplňovaný tříválcový litr ve spojení s manuální nebo CVT převodovkou, která, na rozdíl od domácího Daihatsu, roztáčí výhradně přední kola.

Ještě nad ním stojí další globální vůz, model Avanza. Jedná se o úplně obyčejné, leč v mnoha zemích světa populární malé MPV, prodávané i jako Daihatsu Xenia. Ještě v předchozí generaci bylo zadohnané, dnes už se ale jedná o zcela standardní předokolku s atmosférickou jedna-trojkou pod kapotou a manuálem nebo CVT.  

Největším nám neznámým modelem pro Latinskou Ameriku je model SW4 (prodává se i jinde na světě jako Toyota Fortuner, ještě o něm budu mluvit). Toto auto vzniklo „zcivilizováním“ pick-upu Hilux a má formu rámového SUV střední velikosti. Díky tomu je to prý nesmírně odolné a houževnaté auto. Pohání ho několik naftových čtyřválců s objemy mezi 2,4 a 3,0 litru a dva benzíny: čtyřválec 2,7 l a na některých trzích i čtyřlitrová V6. 

Toyota SW4, Foto: Toyota, tisková fotografie

Nabídku uzavírá dodávka zvaná Hiace — vpravdě legendární model, který se kdysi prodával i u nás, než jej v posledních letech, z bůh ví jakého důvodu, nahradily dodávky od Peugeotu zvané Proace. Ve šťastnějších státech světa ale tato opravdová Toyota ještě pořád existuje a prodává se buď s dieselovou čtyřválcovou dva-osmičkou nebo benzínovým dva-sedmičkovým čtyřválcem, alternativně zážehovým tři-a-půl litrovým vidlicovým šestiválcem.  

Afrika a Blízký východ – Toyota Vitz, Toyota Starlet, Toyota Belta, Toyota Starlet Cross, Toyota Urban Cruiser, Toyota Rumion, Toyota Rush, Toyota Fortuner, Toyota LiteAce, Toyota Land Cruiser 70, 76, 78 a 79, Toyota Land Cruiser 300, Toyota Quantum a Toyota Coaster  

Toyota Vitz, Foto: Toyota, tisková fotografie

Další neuvěřitelně široká nabídka modelů čeká v Africe a na Blízkém východě. Je to logické, jelikož právě zde se nachází skutečné království Toyoty. V této oblasti jezdí téměř výhradně auta dnes diskutované značky, jež jsou pouze občas proložená starými peugeoty nebo mercedesy, Číňany a jinými japonskými či korejskými auty (když tedy nepočítám Spojené arabské emiráty a nejbližší okolí, kde je to přece jen pestřejší). 

Tentokrát je to mišmaš aut z Evropy, Japonska (převážně Crown) a vlastních zdrojů, avšak protože Afrika a Blízký východ zaujímají poměrně velkou část planety, nabídka se ještě hodně liší i v jednotlivých regionech. Zatímco v takovém Maroku seženete prakticky to samé co v EU, v Kataru nebo v oblasti subsaharské Afriky už je doposud nezmíněných modelů mnohem víc. Tak si je proberme.   

Toyota Starlet, Foto: Toyota, tisková fotografie

Začněme modely Vitz, Starlet, Urban Cruiser a Rumion, protože to vlastně nejsou Toyoty, i když se tak tváří. Jedná se o konstrukce automobilky Suzuki, které si Toyota půjčuje v rámci nedávno uzavřeného spojenectví s tímto výrobcem. Vitz je tak původně Alto, Starlet vychází z modelu Baleno, sedan Belta se prodává i jako Suzuki Ciaz, malé SUV-kupé Starlet Cross je Suzuki Fronx, Urban Cruiser je přeznačená Vitara a Rumion je Suzuki Ertiga, malé globální MPV. 

K tomu je zde k dispozici Toyota Rush a Fortuner. Ty už znáte, protože pod těmito názvy se v diskutované oblasti prodávají Avanza a SW4. Nepodařilo se mi dopátrat, jestli se od svých latinskoamerických sester nějak významně liší, ale měly by se snad aspoň lokálně vyrábět právě v Africe. 

Toyota Rush, Foto: Toyota, tisková fotografie

Daihatsu zde ještě v některých zemích prodává i malou dodávku Gran Max, jež si Toyota pojmenovala LiteAce. A ke všem Hiluxům a moderním Land Cruiserům, občas nazvaným Prado, ještě přidává sérií starých generací tohoto ikonického tereňáku, podle velikosti a tvaru karoserie očíslovaných čísly 70, 76, 78 a 79 a velký moderní typ 300. Navíc je tu ještě další dodávka zvaná Quantum a nabídku uzavírá autobus Coaster.   

Jihovýchodní Asie 

V této části planety najdete ještě rozmanitější nabídku. Opět se zde prodávají některé modely známé i z Evropy (hlavně Camry, Land Cruiser, Hilux a GR toyoty), japonská velká MPV (počkejte si na příští týden) a Crown a dnes již popisovaná auta z Ameriky a Afriky. K nim však přibývají ještě další a znovu specifická pro každý podregion. Ale protože to v zásadě téměř všechno jsou zaměnitelná MPV, SUV a crossovery, většinou s obyčejnými atmosférickými tří- nebo čtyřválci, jen je proskáču.

Indie a okolí – Toyota Glanza, Toyota Urban Cruiser Taisor, Toyota Legender

Toyota Urban Cruiser Taisor, Foto: Toyota, tisková fotografie

V Indii a okolí se nachází největší zásoba aut původně od Suzuki, jelikož to v oblasti už dlouhá léta působí přes partnerskou lokální automobilku Maruti Suzuki. Přeznačkovávání na Toyotu je tak zde velmi jednoduché. Proto tu najdete již zmíněný Urban Cruiser a Rumion, k nimž se přidává Glanza (opět kopie Balena) a malé SUV Urban Cruiser Taisor — opět předělané Suzuki Fronx. Ještě je tu Toyota Legender, již už ale také znáte, pod tímto názvem se v Indii a okolí prodává Toyota Fortuner (i když ten se tu dá sehnat taky, klidně zároveň s Legenderem, neptejte se mě proč, nevím). 

Zajímavé však je, že v této části světa se prodávají jen dva modely dostupné i v EU: Toyota Camry a Toyota Hilux. V nabídce jsem dokonce nenašel ani doposud všude přítomnou Corollu sedan. Což mimochodem také znamená, že v Indii a přilehlých státech si Toyotu témeř nekoupíte, skoro vše je původem od Suzuki.

Vietnam, Malajsie, Indonésie, … – Toyota Wigo, Toyota Veloz, Toyota Vios

Toyota Wigo, Foto: Toyota, tisková fotografie

Mezi poloostrovem Zadní Indie a Jihočínským mořem se už “Suzuki-Toyoty” moc neprodávají. Spíše tu jsou ony Corolly, Camry, Hiluxy a GR modely. K nim se však ještě přidávají pro změnu zase přeznačkovaná Daihatsu: Toyota Wigo — přeznačené Daihatsu Ayla a Toyota Veloz — zde používané jméno pro Daihatsu Xenia. Do toho si tu lze koupit model Vios, což je další název pro latinskoamerický Yaris Sedán.   

Prakticky všechny doposud vzpomínané národy jihovýchodní Asie – Toyota Innova 

Existuje však jedno auto, které mají všechny tyto národy společné. Je jím Toyota Innova, MPV velikosti přibližně Citroënu Grand C4 Picasso. Je to jedna z vůbec nejpopulárnějších Toyot na světě, oblíbená jak mezi rodinami, tak hlavně mezi taxikáři. Dá se na ni často narazit i v zemích jako je Vietnam, kde jinak silnicím stále vládnou spíš motorky. 

Toyota Innova, Foto: Toyota, tisková fotografie

Lidé si na ní cení její praktičnosti, prostornosti, jednoduchosti a odolnosti. Také se díky tomu vyrábí už deset let, aniž by se nějak významně změnila. Aby ale neusnula na vavřínech, Toyota k ní vytvořila ještě druhý, modernější typ, který se v některých zemích jmenuje Innova Zenix, v jiných Innova Hycross. Je to trochu víc do podoby SUV tvarované auto, ale prý je stejně jednoduché a odolné. A jen tak mimochodem, jej si zase půjčuje Suzuki a prodává ho pod názvem Invicto.  

Čína – Toyota bz3, Toyota bz3X a Toyota bz3C

Toyota bz3, Foto: Toyota, tisková fotografie

V Číně je situace, jako vždy, trochu specifická. Toyota zde nepůsobí přímo, nýbrž ve dvou takzvaných joint venture, v rámci kterých spolupracuje s místními automobilkami FAW a GAC. Tyto značky v místních továrnách vyrábí další podobnou a přece unikátní směs hlavně evropských a jihoasijských modelů. 

K tomu však japonská značka před pěti lety vytvořila třetí alianci s automobilkou BYD, aby spolu s ní a značkami FAW a GAC vyvinula a na trh uvedla velkou sérii nových elektrických modelů, poněvadž v Číně je o taková auta velký zájem. První tři už existují: bz3 — kompaktní sedan, na kterém spolupracovali všichni, bz3X — kompaktní SUV se základem v elektrickém automobilu značky GAC a bz3C — kompaktní SUV-kupé se základem v elektromobilu FAW (bz4X, známá i z našich cest, je v nabídce také) a do budoucna by se zdejší zákazníci měli dočkat ještě šesti dalších typů. 

Toyota bz3C, Foto: Toyota, tisková fotografie

Austrálie – Další směsice, ale nic nového

Zde už jen telegraficky, i v Austrálii se prodává směs modelů převážně z Evropy, ke kterým ještě přibývá výběr Land Cruiserů, včetně již zmíněné a mezi místními nesmírně oblíbené staré generace pojmenované Land Cruiser 70. Také se tu ale prodává třeba z Ameriky známá obrovská Tundra a najdete tu i Fortuner nebo Hiace, včetně osobní varianty Granvia. Nic specifického jen pro tento kontinent jsem ale nedohledal.

Takový je pátý díl mého seznamu exotických aut známých výrobců, druhý věnovaný automobilce Toyota. Věřím, že už opravdu chápete, co myslím těmi čísly v úvodu, protože tento článek je oproti minulému ještě o něco delší, má dokonce přes jedenáct tisíc znaků, a to jsem přitom mnohá auta jen zmínil, nedozvěděli jste se o nich vlastně nic kromě toho, že existují. A ještě nám pořád zbývá domácí Japonsko, kde to také bude…dlouhé. No, tak příště. 

Do té doby mi prozraďte, jestli jste tato auta znali a co si o nich myslíte.

Toyota Land Cruiser 79, Foto: Toyota, tisková fotografie

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
PB
25. 2. 2025, 05:50

Toyota Fortuner není v žádném případě jihoamerická specialita, prodává se všude krom USA (kde se neprodává ani táta Hilux).
Jako Yaris byl dlouho v Africe označován sedan, a samotný Yaris jak ho známe je právě Vitz. To přeznačené Alto je mimochodem strašnej papírovej krám a jedino z mála moderních aut, ve kterých se bojím víc než jako spolujezdec na motorce.
A nakonec to LC: Prado je samozřejmě jiná řada než LC 400. LandCruiser je to hlavně proto, že je na rámu. Samonosná alternativa je pak Highlander. A když je vám to malé, je tu Sequoia :)

0
Jaromír Soukup
25. 2. 2025, 09:33

Bylo to tak myšleno, o Fortuneru mluvím i dál v textu, ale upravil jsem znění, aby to bylo zjevnější. Díky za poznámku :-)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte