reklama
načítám data...

Alfa Romeo Diva 2006: Krásná neznámá

Jak je možné, že mezi emoce, které vyvolávají koncepty automobilů, patří i smutek? Vysvětlíme vám to na příkladu Alfy Romeo Diva.

zobrazit celou galeriiPředstavujeme: Alfa Romeo Diva 2006: Krásná neznámá

Automobilové koncepty. Úžasné kousky demonstrující současné technologické možnosti. Nádherné objekty ukazující fantastický svět, v němž automobiloví návrháři nemají svázané ruce a jejich divoká fantazie dává vzniknout odvážnému kusu umění na kolech. Automobilové koncepty ukazují, jak by auta vypadala, kdyby automobilky měly dost peněz, dost odvahy nebo prostě jen neexistovaly nejrůznější regule a omezení.

Jistě, najdou se automobilky, které si nedovolí vypustit ven koncept, který by nebyl velmi blízkým předobrazem produkčního vozu, čest těmto vyjímkám, ovšem často koncepty končí jako hliněné nebo dřevěné makety, v lepším případě málo funkční makety s poněkud pochybnou technikou. Pak jsou tu případy, kdy nás automobilka naláká na převratný design, který by přiměl i zaryté odpůrce značky svůj postoj přehodnotit, ale v sérii se pak jedná o těžko uchopitelný kekel nehodný jakékoli pozornosti, třeba jako Škoda Roomster.

No a pak jsou koncepty, které nám unikly, nebo strhly obrovskou pozornost, aby se na ně však časem zapomnělo. Právě takovým případem je Alfa Romeo Diva. Jistě, vy ji možná znáte a právě se divíte, proč já ji neznal. Pravý automobilový nadšenec ji znát musí! Tak já ji neznal, pardon. Když jsem ji však uviděl, rozhodl jsem se sepsat kratičký článek věnovaný této rudé italské bohyni mezi auty, čistě pro případ, že by se mezi vámi našel podobný ignorant jako já.

reklama

Znáte Alfu Romeo 8C? Tak na tu teď zapomeňme, protože ta vznikla dřív, je to osmiválec klasické koncepce a vůbec, zná ji každý. Ne tak Divu. Když se vás ale zeptám, zda znáte Alfu Tipo 33 Stradale, už už je mi jasné, že tohle zahraje na ty správné struny. To je ta správná Alfa Romeo. Kořeny v závoďáku, nádherné šedesátkové tvary a status legendy. Tak přesně z tohoto auta Diva čerpá svou inspiraci. A musím uznat, že velmi zdařile. 

O co vlastně jde? Alfa Romeo Diva vznikla jako dítě spolupráce mezi vývojovým centrem Fiatu Elasis, návrhářskou školou Espera (jistě vám něco řekne jméno Franco Sbarro) a pár dalšími technologickými firmami. Cílem bylo vyzkoušet cvičení na téma designu, inovativních technologií a nového přístupu k vývoji automobilu. Měla vzniknout pojízdná laboratoř sloužící pro ověření technologií a konstrukčních přístupů vhodných pro možné budoucí sporťáky značky a také jako jedinečný showcar, to právě díky vstupu návrhářského studia vedeného Francem Sbarrem.

Hlavní znaky konstrukce byly jasné. Vůz zaměřený na řidiče, s motorem uprostřed a pohonem zadních kol, s ideálním rozložením hmotnosti s důrazem na ovladatelnost a obratnost. Konstrukčně je Diva řešena velmi zajímavě, jedná se o takovou všehochuť. Zadní část sestává z ocelového trubkového rámu, střední část kombinuje ocelový monokok a karoserii z uhlíkového kompozitu, přičemž tato někde plní nosnou úlohu a také dodává auto velmi aerodynamický tvar. Všimli jste si toho předku, inspirovaného vozy Formule 1, že ano?

Asi vás nepřekvapí, že takový vůz bude mít hezkou nálož moderních technologií i takzvaně pod kapotou. Právě tady vás asi trochu zklamu. Jistě, dvojité lichoběžníky vpředu i vzadu a k tomu odpružení systémem pushrod, to máme už skoro supersport, ale co převodovka? Čekali byste manuál, že? Smůla, mezi koly a motorem trůní modifikovaný šestistupňový Selespeed. Alfisté zamáčknou slzu. Motor, vy tam prostě čekáte osmiválec, co? Taky smůla, je to V6. Naštěstí se nejedná o žádné JTS, ale o upravené Busso, produkující 300 koní. Pochází původně z Alfy 147 GTA. Brzdy? Jak jinak, než Brembo, je to přece italský sporťák.

Možná se vám ty tři stovky koní až tak nepozdávají, pak ale vězte, že hmotnost se podařilo udržet na jedné tuně. Další zajímavosti představují třeba dvoucestný výfukový systém s klapkou, vyvinutý firmou Tubistyle, která použila slitinu Inconel, běžně používanou v leteckém průmyslu. Volant pomáhala navrhovat firma Momo a palubní systém telemetrie s obrazovkou dodal Digitek, který se zabývá podobnými systémy pro závodní vozy. Jasně, ten interiér za moc nestojí, ale pořád je to jen koncept.

reklama

No a teď co s tím? Máme nádherné auto, které úžasně zní a jistě skvěle pojede, takže se nabízí zcela logické řešení. Objet s ním pár výstav a hodit ho do skladu. Díky, Alfo, děkujeme ti za nic.

Proč jsem rozmrzelý? Protože takhle sakra měla vypadat Alfa Romeo 4C, nebo třeba 6C, ale měla vypadat pesně takhle! To auto je nádherné, nadčasové (jasně, design se inspiroval v letech šedesátých, ale hergot, máte oči? Vidíte to?), musí jezdit naprosto úžasně a díky Bussu stejně tak i znít. A nikdo si ho nikdy nekoupí. Jenomže, Alfa Romeo má příležitost tohle všechno napravit, a to do puntíku. Plánuje totiž nástupce modelu 4C, s názvem 6C, a nikdo neví, jak bude vypadat.

A víte co? Takhle by měl vypadat! Přesně takhle. Ať to udělají celé z karbonu, dají do toho motor z Giulie QV a nádherný interiér, jen proboha ať zůstanou ty krásné nepraktické dveře A Diva bude šťastná. Protože pokud se tohle nestane, Diva zůstane takovou tou kráskou, co jste někdy dávno potkali v tramvaji a nikdy více nespatřili. A její líbezná tvář se vám pořád vrací. 

Takže Alfo, plán je jasný, právě jsem ho tady sepsal. Nepokaž to! Sergio by byl jistě pyšný.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Autíčkový Jelen
25. srpna 2018, 17:10
0

Osobně bych neřekl, že je toto auto nějak o dost hezčí nebo tak něco než 4C, spíš to dělá to, že 4C už máme za pár posledních let "dost nakoukanou" a tohle je svěží pro oko, ikdyž z minulosti. To ale neznamená, že by Diva nebyla krasavice :D Spíš u toho vidím stejnej problém jako u 4C (což je smutný vzhledem k tomu, že 4C je ofiko auto od automobilky a Diva postavená na koleni), prostě nedodělaný auto, kdyby 4C ještě tak rok poladili myslím, že by byla mnohem lepší.

reagovat
Autíčkový Jelen
25. srpna 2018, 17:10
0

Jak vidno :D

Bavoraczech
27. srpna 2018, 07:16
0

4C vypadá a zřejmě i jezdí jako taková Diva Light. Pořád je to dobrý, ale oproti plnotučný variantě tomu něco málo schází :D

Autíčkový Jelen
28. srpna 2018, 09:56
0

Pěkný přirovnání :D Zase na druhou stranu se musí brát v potaz, že toto je sériová 4C, a kdo ví kolik by se toho změnilo od konceptu Diva do výroby. Šanci bych například nedával moc tomu zavěšení ve stylu pushrod.

gramo
25. srpna 2018, 21:04
1

Když jsem uviděl úvodní fotku, jen jsem užasl: "Cože, tohle je 12 let starý koncept? To by mohli z fleku vyrábět i dnes!"

reagovat
Skipper
25. srpna 2018, 21:18
1

Obávám se právě, že Sergio by spočetl náklady na vývoj vs pŕedpokládané zisky a tohle auto by do výroby nepustil.

reagovat
ToMyx
31. srpna 2018, 12:32
0

Krásná diva, tohle se Alfě musí nechat, za srdce tahat umí, ne že ne.

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Škoda Octavia RS 2003
Škoda Octavia RS

2003 rok výroby
180 koní výkon
132 ccm objem

MG ZS 180 2003
MG ZS 180

2003 rok výroby
180 koní výkon
2 498 ccm objem

Chevrolet Caprice Sedan 1990
Chevrolet Caprice Sedan

1990 rok výroby
172 koní výkon
5 001 ccm objem

Ford LTD  1972
Ford LTD

1972 rok výroby
215 koní výkon
6 ccm objem

Dodge Magnum 3.5 SXT 2006
Dodge Magnum 3.5 SXT

2006 rok výroby
254 koní výkon
3 518 ccm objem