načítám data...

Alfa Romeo 156 S1 Coloni: Pekelný stroj

Existují určité jistoty. Když například něco vypadá jako sedan a jmenuje se to jako sedan, nemůže to být třeba formule. Většinou…

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Alfisti Crew

Náš dnešní příběh začneme už v osmdesátých letech. V roce 1987 se světu představil velký sedan Alfa Romeo 164. Vlajková loď značky. A byla to velká věc. Předně tohle auto vzniklo už jako produkt spojení Alfy Romeo s Fiatem, bylo tedy příbuzné s koncernovými vozy a aby toho nebylo málo, dostalo pohon přední nápravy. Ne, že by to bylo jakkoli špatné auto, vlastně bylo dost možná tím nejlepším sedanem, jaký milánská značka kdy postavila, ale díly z Fiatů, pohon předních kol – asi si dovedete představit, jak na tohle tehdejší nadšenci reagovali. 

Foto: Alfa Romeo

Aby Alfa svým fandům dala alespoň něco, co by v nich probudilo hrdost na nový vůz, připravila ještě jednu specialitku. Alfu Romeo 164 ProCar. Co to bylo? Tak předně to vůbec nebyla Alfa 164 a do značné míry to vlastně nebyla Alfa Romeo vůbec. Závodní speciál sice nesl karoserii, která velmi připomínala nový sedan, ve skutečnosti s opravdovým modelem 164 neměl tento stroj nic společného. 

Foto: Alfa Romeo

Po sejmutí přední a zadní kapotáže (takže z oné karoserie Alfy zbylo jen vše mezi hranou čelního skla a B sloupkem) už začínalo být jasné, s čím to vlastně máme co dočinění. Kompozitní monokok, závodní zavěšení a motor umístěný před zadní nápravou – to všechno ukazovalo spíše na formuli, než na obyčejný závoďák. A vlastně to tak i bylo. 

Foto: Alfa Romeo

Auto, jak již jeho název napovídá, bylo připravováno pro sérii ProCar. V tomto šampionátu se mělo závodit s auty, která tvarem připomínají silniční modely, ve skutečnosti se ale jedná o od základu nově postavené speciály. Něco podobného můžeme dodnes vidět v americké sérii NASCAR. Problém evropského ProCaru ale byl, že v roce 1987 jaksi neexistoval. Vlastně nikdy pořádně neexistoval, pokud pomineme dvě sezony na úplném konci sedmdesátých let, kdy tu závodily speciály BMW M1 s jinými BMW M1. A vítěz potom dostal BMW M1. Trochu jednotvárná soutěž…

Foto: Alfa Romeo

Přesto se chytré hlavy daly dohromady a postavily auto. Vidlicový desetiválec Ligier (resp. postavený Alfou Romeo původně pro formuli Ligier) o objemu 3,5 litru poskytoval 605 koní ve 12.000 otáčkách, což stačilo na zrychlení z nuly na sto za pouhé dvě vteřiny a maximálku za hranicí 340 km/h. A bylo to ještě analogové ryzí závodní auto, převodovka zůstala hezky tradiční, manuální. Pilot seděl vpravo, aby měl v převážně pravotočivých zatáčkách výhodu lepšího vyvážení, před sebou měl cosi, co velmi vzdáleně připomínalo palubní desku z Alfy 164.

Foto: Alfa Romeo

Jenže to celé tak nějak nevyšlo. Nebo aspoň ne tak docela. Hlavní úkol byl splněn, fotky auta se objevily v každém motoristickém magazínu na planetě a snad to i pár alfistů nakonec zastavilo od spáchání plánované sebevraždy. Co se závodění týče, tam to bylo úplné fiasko. Ne, že by Alfa 164 ProCar nějaký závod prohrála, to rozhodně ne. Ona vlastně nikdy žádný ani nejela. Plány na obnovu šampionátu zkrátka nevyšly. Nebyl o ně zájem. Na Britských ostrovech a v Německu se těšily obrovské popularitě závody cestovních vozů (které skutečně alespoň trochu vycházely z cestovních vozů) a kdo chtěl vidět to nejrychlejší závodění, ten šel na Formuli 1. Série ProCar by vždycky hrála druhé housle.

Foto: Alfa Romeo

Alfa tak celý projekt odpískala a věnovala se tedy raději oněm cestovním vozům. A nutno říci, že velmi úspěšně. Alfa Romeo 155 si právě na závodních tratích vydobyla srdce fanoušků, kteří se na ni už nikdy znovu nedívali jen jako na Fiat Tempra s jinou karoserií. A úspěchy pokračovaly. Alfu 155 nahradila modernější kulatější krásná Alfa 156 a i ona se vrhla na závodní tratě. Trochu paradoxní bylo, že zatímco vrcholnou silniční Alfu 156 GTA poháněl krásný šestiválec ‘Busso’, závodní GTA si vystačilo s Twin Sparkem, byť naladěným na úplně jiný výkon.

Foto: Alfa Romeo

No a potom někoho napadlo postavit Alfu Romeo 156 S1. Tedy někoho – napadlo to jistého Enza Coloni, šéfa týmu Scuderia Coloni. To byl docela zajímavý projekt, tým závodil především ve Fomuli 3, od roku 1991 se ale pokoušel i o Formuli 1. Tam sice velké úspěchy nezaznamenal, nicméně ambice stavět auta na té nejvyšší úrovni jej neopouštěla. 

Foto: Alfisti Crew

A právě tady se zrodila myšlenka postavit auto pro závody skupiny E, závody kapotovaných formulí. Auto bylo představeno v roce 2000 a oblékalo elegantní karoserii Alfy Romeo 156. Podobně, jako v případě Alfy 164 ProCar se však pod touto karoserií nenacházelo nic, co by připomínalo techniku populárního italského sedanu. Tedy ano, byl tu motor Alfa Romeo, tentokrát dokonce ten charakterní šestiválec, byl však opět umístěn za sedadlem pilota a naladěn na krásných 500 koní. 

Foto: Alfisti Crew

A změn tu bylo dokonce ještě víc. Alfa Romeo 156 Coloni S1 již neměla v interiéru ani náznak silničního auta. Pilot seděl jako v pravé formuli uprostřed a po sejmutí kapotáže, kterou tu z auta sundáte stejně snadno, jako z nějakého RC modelu, se vám ukáže skutečný stav věcí. 156 Coloni S1 je skutečně formule, jen důmyslně maskovaná za sedan.

Foto: Alfisti Crew

Že vám skupina E moc neříká? Nemám vám to za zlé. Stejně, jako tvůrci Alfy 164 ProCar, i tým Enza Coloniho se totiž rozhodl postavit naprosto ultimátní zbraň do boje, který nikdy nepropukl. Ani tohle auto tak nikdy nevyužilo své schopnosti v ostrém závodě. A je to trochu škoda, protože i tady jsou parametry hodné obdivu. Vůz o hmotnosti pouhých 900 kilogramů dosahoval vlastně stejných hodnot, jako desetiválcová 164 ProCar, tedy maximálky přes 340 km/h a zrychlení z nuly na sto za pouhé dvě vteřiny.

Čas od času se tohle auto objeví v nějaké aukci. Nevím sice, k čemu by taková věc mohla být dobrá, ale rozhodně nevypadá špatně. Ale povězte nám to vy sami – hodila by se vám Alfa Romeo Coloni S1 do vaší garáže?

Zdroj: Alfisti Crew, Reportmotori.it

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sa
Sato
02. února 2024, 21:25
1

wow, super článok! Samozrejme som nevedel, že niečo také vzniklo. V podstate také okruhové funny car.

reagovat
ro
rock
03. února 2024, 09:04
0

Rozsahem úprav (t.j. zůstala jen silueta) to připomíná auta DTM z té doby.
Je to nádhera. Narozdíl od ProCarovské 164 jsem o tomhle neměl ani tušení.

reagovat
Jyrki
03. února 2024, 12:25
2

Ten motor V10 nebyl Ligier, ale Alfa Romeo, navržený v souladu s pravidly pro tehdejší formuli 1 nebo skupinu C. Více o něm na Wikipedii. Objevil se v určité fázi i v připravovaném speciálu skupiny C, ale velmi záhy v tom speciálu zkoušeli motor Ferrari V12/65. Nejspíše zde zapracoval koncern, proč vyvíjet dva nákladné motory, když Ferrari bylo v F1 aktivní, pokračovalo s vývojem svého motoru...bohužel ten speciál skupiny C se také nikdy nedočkal ostrého nasazenní.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Tipo_1035
Pokud jde o tu Alfa 156 GTA, v třídě superturismo pro vozy s motorem do 2000 cm, mohli těžké použít Busso a nepřinášelo by to žádný benefit proti jiným lehkonohým čtyřválcům.

reagovat
Karel TB
05. února 2024, 14:30
1

něco k tehdejším F1 V10 je na videu níže, procar kolem 2:45:



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem