načítám data...

7+1 zajímavých aut, která jsou lepší v naftě

04. září 2015, 20:08 9 komentářů Vojta Dobeš TopX

Naftové motory jsou fajn, když potřebujete ušetřit nebo jezdit celý týden na jednu nádrž, tím však jejich výhody obvykle končí a zbytek je kompromis. Občas se ale najde auto, které je v naftě prostě lepší a dává lepší smysl...

Zobrazit galerii

Mezi nepsané zákony petrolheadů patří, že nafta patří do kamen, správné vzrušení z jízdy poskytne jedině benzín, čím víc válců, tím víc Adidas petrolhead a tak dále. U většiny aut skutečně platí, že diesel je volbou z rozumu a vítězstvím peněženky nad radostí z jízdy. Existují ale čestné výjimky…

7. Alfa Romeo 159

Začneme hned asi nejkontroveznější položkou na našem seznamu, kterou ostatně celý nápad na dnešní článek začal. ‚Stopadesátdevítka‘ je totiž typickým příkladem auta, které byste si měli chtít koupit pro radost a po kterém toužíte především kvůli jeho ladným křivkám a italskému charakteru. K čemuž by samozřejmě patřil zvučný benzínový šestiválec – nebýt toho, že V6 v Alfě 159 je těžká jako několik tlustých vepřů a navíc nejde o legendární Busso, ale o motor vyvinutý u australského Holdenu. Čtyřválce zase postrádají charakter a jsou nespolehlivé, s výjimkou přeplňované 1750 TBi z konce výroby, která je pro změnu drahá. Navíc i 159 samotná je díky využití platformy, vyvíjené spolu s GM a určené původně pro evropský Cadillac, spíše masivní, odolné a těžkopádné auto, které jako Alfa jen vypadá. Takže nenáročný diesel se k ní perfektně hodí.

6. Mercedes 200D (W123)

‚Piáno‘ bylo jedním z nejlepších aut své doby a fungovalo skvěle i se zážehovými motory. Možná dokonce s řadovým čtyřválcem či šestiválcem na benzín bylo o něco ‚víc Mercedes‘. Tiché, uhlazené… Jenomže legendou se stalo díky nezničitelným a neuvěřitelně úsporným atmosférickým dieselům. K jeho charakteru, nebo alespoň k představě, kterou jsme si o něm vytvořili, patří klapání dieselu, tempo měřené v geologických jednotkách a vůně přepáleného oleje z nádrže. Piáno prostě musí být ‚dvěstěd‘. A tahle poučka se samozřejmě tak trochu přenáší na všechna další ‚éčka‘. Velký Mercedes s úspornou naftou totiž prostě dává smysl.

5. Honda Civic (9. generace)

V minulosti jste chtěli Civic kvůli tomu, že vypadal na poměry malých hatchbacků dravě a sportovně, měl skvělou techniku a hlavně jste mohli zažít ten skvělý pocit, když ‚to tam kopne V-TEC, kámo‘. Jenomže ty časy jsou pryč. Honda není schopná postavit atmosférický motor, který by splnil moderní požadavky na spotřebu a ekologii, takže uctívaná osmnáctistovka přišla o nadšený zátah ve vysokých otáčkách. A ‚dole‘ nikdy žádný neměla. Naproti tomu malý diesel montovaný do nového Civiku je skvělý – jede, je kultivovaný a umí být úžasně úsporný.

4. Dodge Ram 2500 Cummins

Americký pickup, americký benzínový osmiválec, božský zvuk, spousta výkonu… to všechno je fajn, pokud chcete svůj pickup používat místo osobního auta. Jezdit v nablýskané Ramce s výfuky od Borly nebo Magnaflow a čisťounkou korbou, ve které nikdy nebylo nic drsnějšího než lednička, a tvářit se u toho jako hrozný macho ve velkém autě pro tvrdé kluky, to už není moc cool. Každý totiž pozná, že jste si tohle auto koupili hlavně proto, že je velké. 

Pokud má být velký americký pickup cool, musí na něm být vidět, že ho používáte k něčemu, na co potřebujete velký americký pickup. Třeba k tahání velkých přívěsů nebo vození těžkých věcí. Na což se sice benzínový osmiválec hodí, ale není zdaleka ideální. Opravdový pracovní truck má motor na naftu – a ne, nemyslíme tím vé šestku od VM Motori, ale monstrózní řadový šestiválec Cummins, se kterým utáhnete i dům.

3. Citroën C6 

Ve velkém luxusním sedanu by měl člověk – alespoň podle obvyklých pouček – toužit po atmosférickém benzínovém víceválci. Ostatně velký luxusní sedan by měl být také rychlý a uzpůsobený dálničnímu úprku z jednání na jednání. Ale to neplatí, pokud je tím sedanem Citroën. Od Citroënu čekáte, že bude pohodlný a plavný a bude se pohybovat s lehkostí a bez úsilí. Což, vcelku logicky, znamená, že chcete tichý motor se spoustou točivého momentu v nízkých otáčkách. A to zase znamená, že chcete šestiválcový diesel 2.7 HDI nebo 3.0 HDI. Na volnoběh vás možná bude otravovat jemné vzdálené klapání. Ale ve všem ostatním je diesel jednoduše lepší. A že je úsporný, to už je jen bonus navíc.

2. Volvo XC70 D5 (a další)

Když si můžete objednat benzínový pětiválec s turbem, proč byste vůbec uvažovali nad dieselem, bez ohledu na to, kolik která motorizace žere? Tak jsem uvažoval, když se mi poprvé dostalo do ruky moderní pětiválcové Volvo. Jenomže potom jsem vyzkoušel benzínovou a naftovou variantu – a zjistil jsem, že (pokud mluvíme o ‚běžné‘ motorizaci), je diesel příjemnější jak projevem a spoustou točivého momentu, tak zvukem. Ten je sice poněkud falešný a je slyšet jen v kabině, ale T5 není slyšet pro jistotu vůbec.

Samozřejmě, pokud by alternativou byla verze R nebo Polestar, bylo by to o něčem jiném. Ale pokud chcete ‚obyčejné Volvo‘, kupte si naftové.

1. Hummer H1 

Jestli někdo nemusí šetřit benzínem, je to americká armáda. A přesto mají všechny vojenské HMMWV alias Hum-Vee naftové osmiválce s turbem. Benzínový osmiválec je úžasná věc, ale v terénu ho 820 newtonmetrů jeho naftového bratříčka velmi snadno trumfne. A projíždění těžkým terénem je přesně to, co by mělo být jeho hlavním úkolem.

+1: Škoda Octavia I 

Octávka, která není f tédéíčku, f kombíku, f metle a na hlínách? K čemu by taková věc byla dobrá?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Lu
Luksov
04. září 2015, 20:16
0

:D :D Tu Oktávku jsem tam úplně čekal :D

reagovat
PeterLuk
04. září 2015, 20:20
0

Octávia už tradične musí byť :D Minule som čakal na autobus, pri križovatke, keď sa tu zjavila žltá Octávia Combi 2 generácie. Vodišč sa asi nudil, akonáhľe sa uvoľnila cesta, predviedol "pokus o burnout".... a za autom viac čierneho dymu než za MIG-om29! :D :D Chjo...

reagovat
BobAsh
04. září 2015, 21:14
0

LOL. Brola opravena :)

Woyta
06. září 2015, 16:18
0

Ja mam zkusenost s naftovou Octavii 2 RS combi. Na konci obce jsem dojel nejakej hatch a za nim Octu. Tak jsem hodil blinkr a prejel do leveho pruhu. Octa mi tam samozrejme hned hodila mysku. Pomyslel jsem si neco o domacim zvirectvu a ze ho vezmu potom.
Asi se chtel predvezt spolujezdci a ukazat mi co je kralem ceskych silnic a ze se starym japonskym coupe se muzu akorat tak zahrabat.
Pred mam 2km rovina do kopce, tak jsem podradil a nechal auto ukazat co umi. Vetsinu casu jsme jeli vedle sebe ale tocivej motor z japonska se pomalu dral dopredu. Ve 180 Octavii dosel dech. Dokoncil jsem predjizdeci manevr a zpomalil na normalnejsi rychlost. Asi jsem mu musel hodne otrast sebevedomim, kdyz ho predjelo 20 let stare auto a zbytek cesty se radeji drzel v uctive vzdalenosti.

Aleš
04. září 2015, 20:33
0

Já tam taky čekal tu Oktávku. Protože co by to bylo za český motoristický web bez nějaké Škodovky že.
Můžete mi prosím dát odkaz na tu firmu Brola? Mě by docela zajmalo jestli jsou levnější než jejich konkurence s podobným jménem(Borla)
A to ho Rama,1500 jsem nedávno slyšel na živo. Sice to byla 5.7 Hemi ale ten zvuk. To bylo něco. Nastartoval to a když se propletl městským provozem tak tam dal plnej. Z toho jsem myslel že dostanu orgáč.
Tady je odkaz na video(v reálu to zní ještě líp).

reagovat
bi
bitner
04. září 2015, 23:10
0

"Octávka, která není f tédéíčku, f kombíku, f metle a na hlínách? K čemu by taková věc byla dobrá?"

:-D No k cemu. Jezdili by v tom celkem normalni lidi. Navic riziko kradeze OI na plechu, v bile barve, liftbacku a jednasvestce benzinu se oproti Ceskemu snu snizuje minimalne o 50% :-)

reagovat
ri
riprex
04. září 2015, 23:48
0

No a nebo si člověk místo toho koupí Alfu. Tu by kradl jedině zoufalec nebo absolutní zelenáč. Navíc proti Octávce... ukrást takovou 159 je docela problém (hlavně abych to nezakřikl :D).

Mi
Michal
06. září 2015, 12:53
0

Nehledě na to, že 2,7 HDi bych nedoporučil ani svému nepříteli.

PepaSFI
06. září 2015, 11:28
0

hezky frčely tak diesely v Unech. Točilo to skoro jak benzin a daly se s tím dělat hrozný věci. Tohle


a pár dalších jsem kdysi vídal zblízka. Na sprintech se slušně umísťovali i přes objemový handicap v kategorii.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem