načítám data...

7 důvodů, proč nezbohatnete na klasickém sporťáku

27. března 2015, 16:02 14 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Investice do klasických aut se staly hitem. Ceny letí raketově vzhůru, zakládají se investiční fondy, články v časopisech radí, do čeho investovat. A to všechno znamená jediné - na investice už je pozdě. A kryjte se, budou padat ceny!

Zobrazit galerii

O investování do starých aut už jsme psali několikrát. Psali jsme, jak to udělat, abyste si pořídili hračku a neprodělali na tom peníze – nebo jich možná i trošku vydělali. A teď se podíváme na to, proč dnes není dobrý nápad nechat se zlákat pohádkovými výnosy, které postihly trh s klasickými automobily v posledních letech. 

7. Už o tom všichni vědí

Známá investorská poučka říká, že pokud se o něčem píše v novináchčasopisech jako o skvělé investici, je čas začít myslet na prodej. Na nákup je pozdě. Ti, kdo ví víc, už nakoupili a vydělali. Teď se přihrnou masy a dofouknou bublinu k prasknutí. Těm, kteří na horskou dráhu nastoupili pozdě, zbude v ruce Černý Petr a posléze oči pro pláč, protože to budou s největší pravděpodobností oni, kdo zaplatí těm prozíravějším jejich zisky a pak spolknou hořkou pilulku prodělku, až se ceny vrátí na přirozenější úroveň.

6. Stará auta nevytvářejí hodnotu

Pokud jste před léty nakoupili akcie Applu, jste patrně dnes milionáři. Z malé garážové firmičky se totiž stal celosvětový gigant, produkující každý rok miliony a miliony zařízení s jablíčkem ve znaku. Vaše akcie na začátku představovaly kousek garážové firmičky, a dnes představují kousek obřího impéria, které přináší užitek desítkám milionů lidí. Ferrari ze šedesátých let přináší dnes stejný užitek jako před deseti lety – tedy radost z jízdy a radost z vlastnictví něčeho výjimečného.

Nemá ale žádný praktický účel. Nevydělá vám peníze, neposlouží k žádném praktickému účelu a jako dopravní prostředek ho zahanbí mnohonásobně levnější moderní auto. Jsou to jen hračky. Krásné a historicky cenné, ale pořád jen hračky.

5. Je to módní vlna

Móda se pravidelně vrací, a nejen v oblečení. Podívejte se na stránky módních magazínů z posledních let, a zjistíte, že abyste byli opravdu cool, měli byste nosit v podstatě modernizovanou variantu věcí, které nosil Steve McQueen. Nejuctívanější dnešní hodinky? Staré vojenské hodinky, populární v 60. letech. Speedmastery, Submarinery Carrery, u nás zase staré Primky, všechny ze stejné doby jako dnes nejrychleji stoupající auta. Dokonce i výrobci fotoaparátů dnes s velkým úspěchem uvádějí na trh přístroje, které jsou v podstatě digitální verzí foťáků ze 60. let . A fotografové, od profesionálů až po uživatele Instagramu, se snaží dokonce i fotky samotné stylizovat do podoby obrázků z doby před půl stoletím. 

Návrat do dob jednoduchých, opravdových a mechanických věcí je in. Všichni si dělají legraci z hipsterů, ale přitom je kousek hipstera skoro v každém z nás – všichni chceme mít "ty pravé" věci, pocházející z dob, kdy "to ještě nebylo cool" a kdy se všechno dělalo "doopravdy". 

Každá móda ale jednou opadne. Ostatně v oblečení už se začínají objevovat náznaky návratu 80. let. Brrrrr…

4. Už to tu bylo

Všechny předchozí body by se daly vysvětlit a popřít, pokud bychom mluvili o autech, která "svět ještě neobjevil", o modelech, které teprve překonávají hranci mezi "starým autem" a "cenným sběratelským kouskem". Jenomže nejcennější auta dnešní bubliny, tedy stará Ferrari, Porsche, Jaguary a jiné, většinou evropské, sportovní vozy z 50. až 70. let, už jednou drahá byla. Na přelomu 80. a 90. let jejich ceny vystřelily raketově vzhůru. Lidé do nich investovali svoje peníze a když jim došly, půjčovali si u bank. Každý chtěl Ferrari Daytona, protože každý věděl, že na něm zbohatne. Na vlně se svezli i výrobci – kupříkladu Aston Martin v roce 1988 dovyrobil další 4 kousky slavného DB4 Zagato, podobně jako dnes Jaguar využívá situace a  vyrábí auta k volným výrobním číslům pro Jaguar E-type Lightweight.

A potom se přišlo na to, že ceny klasických aut nemůžou stoupat donekonečna. I E-type a Ferrari Daytona, dokonce i 250 GTO, to všechno jsou pořád jenom auta. Celá bublina se zhroutila, ti kdo prodali včas si mnuli ruce a ti, kteří zůstali ve hře jako poslední, zaplakali.

3. Kupci z východu jsou mýtus

V debatách o tom, jestli dnešní vývoj na trhu sběratelských vozů je nebo není bublinou se často objevují argumenty tím, že za nárůst cen může příval nových sběratelů a investorů z jihovýchodní Asie, případně ze Středního východu. Jenomže o tajemných kupcích z Asie sice všichni mluví, ale nikdo je nikdy neviděl – všechny tyto země mají stále ještě velmi mladou automobilovou kulturu a ještě se nedostaly do bodu, kdy je pro zámožného člověka zajímavější a prestižnější pořídit si klasický vůz namísto dalšího zbrusu nového. Navíc většina z těchto zemí nemá historickou paměť, ve které by uvízly vzpomínky na doby, kdy se ulicemi proháněly Miury a E-typy. Na Arabském poloostrově tehdy byla poušť a v Číně kulturní revoluce. Výjimkou může být snad jen Japonsko, ale japonští sběratelé byli na trhu klasických vozů aktivní již na konci 80. let – stejně jako šejkové. A bublině to nezabránilo.

2 Jde jen o část trhu

A pokud byste měli ještě nějaké pochybnosti, podívejte se na jednu zajímavou věc. Okruh aut, jejichž ceny raketově letí vzhůru, je víceméně úzce vymezený. Jsou to klasická evropská sportovní auta z 50. až 70. let, v některých případech (do značné míry tažených poptávkou po starších modelech) i z 80. a začátku 90. let. Jakákoliv Ferrari, včetně těch, která byla ještě nedávno téměř bezcenná a dnes je skupují ti, kteří si žádné lepší nemohou dovolit. Staré Jaguary. BMW s písmenkem M na kufru. Všechna vzduchem chlazená Porsche 911 – která patrně při prasknutí bubliny čeká nejmenší pokles, protože starou 911 si jako jeden z mála klasických sporťáků lidé kupují skutečně kvůli tomu, jak jezdí.

Pokud by však platil scénář zmíněný v předchozím bodě, tedy příval kupců z "nových trhů", dočkala by se vzestupu i jiná ikonická auta. Americké muscle cars ze 60. let jsou dnes v každém druhém filmu či videoklipu. Ploutvaté americké křižníky z konce 50. let jsou ucítvané už po desetiletí. Předválečné stroje jsou skutečným automobilovým uměním a většinou se zachovaly v mnohem menších počtech než "tuctovky" ze 60. let. Ale ceny muscle cars se po prasknutí jejich bubliny před pár lety ustálily a jen mírně stoupají, mírný a konstnatní nárůst vykazují i ploutváky a předválečná auta. Jen evropské klasiky letí do stratosféry.

1. Zní to příliš dobře

A když něco zní příliš dobře, než aby to byla pravda, obvykle to pravda není. V poslední době často slýchám od sběratelů a obchodníků s klasickými vozy vychloubačné řeči o tom, jak vždycky říkali, že stará auta jsou nejlepší investice na světě a nárůst hodnoty o desítky, nebo dokonce stovky procent za pár let je toho důkazem. Omyl, pánové. To, že se dnes E-type s plochou podlahou nebo 356 Speedster prodávají za ceny násobně vyšší než před pěti lety, není způsobeno tím, že by je svět automobilových sběratelů náhled objevil. Už vůbec to není tím, že by tahle auta měla dnes ve skutečném světě o tolik vyšší hodnotu než před oněmi pěti léty. Ikony se z nich staly už před víc než generací a pořád to není nic jiného než krásné, nablýskané a technicky výjimečné hračky. A pokud někde plynou pohádkové zisky "z ničeho", dostáváme se do kolize se základním pravidlem fungování veškerého byznysu na této planetě, totiž že peníze nerostou na stromech. Jestliže vám někdo strom, na kterém peníze rostou, chce za spoustu peněz prodat, je dobré zvýšit ostražitost. A v případě veteránů platí totéž.

Ostatně stačí se podívat, co se s "hokejkovými grafy" u zmíněných aut děje teď

A co teď s tím?

Už už jste si chtěli koupit Ferrari 330 GTC za cenu slušné vilky? Nebo jste chtěli uložit úspory po babičce do  zachovalé 911? Raději s tím počkejte. A nebo hledejte v jiných vodách. Hledejte auta, která byla idolem generací, které ještě nedospěly do věku, kdy má člověk opravdové peníze na hračky. Kupte si S2000 nebo Integru. Sežeňte si Supru Mk IV. Nebo jděte úplně jiným směrem a sáhněte třeba po amerických klasikách – v jejich případě si můžete troufnout i na klasické koráby. A nebo, jak už jsme jednou psali, si kupte Rapida

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

JV
JV
27. března 2015, 20:44
0

To je skepticismus jako víno :D to jsem tady nečekal..Proč Vás to tak irituje (už asi třetí článek na to téma)? Podle mě je v čr pouze pár investorů kteří mohou skutečně vydělat/prodělat (veterany za desítky milionů) To se o ně tolik bojíte? A těch zbylých 99% veteranistů skutečně nebere svoje auta jako investice a je jedno jestli jejich auto za 200tkč za pět roků prodají za 250tkč nebo 300tkč. Jsou rádi že mají něco v garáži a mají to jako koníček. Nebo si myslíte že si někdo pod mediální masáží pujčí 2 mega na E-type s tím že ho prodá za rok za 3? To snad ne. většina těchto lidí má naštěstí manželky s kyjem :D Ono tomu zvenku může nahrávat fakt že lidé u nás dávají do inzerce naprosto šílené částky a doufají že se někdo chytne do pasti. Jinak normální veteráni stoupají lehounce a stále.

reagovat
Ne
Nedy
28. března 2015, 10:17
0

Ono Vás to možná překvapí, ale takových investorů je u nás v republice celkem dost. Další věc je, že pokud člověk sleduje zahraniční motoristická media, tak je to celkem velká věc (proto asi časté články). A i já jsem asi před týdnem jednomu takovému investorovi (auto 3 mil - Jaguar) tento nápad vyvracel, že je to dobrá investice peněz...
A jinak, to co psal BobAsh je svatá pravda...
Ještě k té naší inzerci... U lidí, co se tím profi zabývají, tak český trh je považován za levný. Auta na zisk se prodávají nejčastěji v Německu...

BobAsh
28. března 2015, 12:52
0

Neviděl bych to jako skepticismus. Jednak proto, že se ta bublina týká jen některých aut, a druhak a především proto, že pro běžného veteránistu/youngtimeristu bude prasknutí bubliny tím největším požehnáním. Investoři utečou a začnou investovat do něčeho jiného, a ceny spadnou zpátky na zem...

PN
PN
07. dubna 2015, 20:30
0

Ja bych vyšel z toho, že všechno je jenom otázkou nabídky a poptávky. Trendy v dlouhém období stranou, poptávka po něčím vyjímečných autech bude vždycky. Bude někdy menší než dnes? To si vůbec nemyslím. Ikonické auta v podobě Ferrari, Jaguaru, Aston Martinu, Lamborghini (a to téměř jakékoliv, ale převážně desginově a dynamicky zajímavé modely) prostě budou stále atraktivní. Byly to geniální auta své doby, s nádherným designem, technologická špička. Pokud tedy bude docházet k hospodářskému pokroku a víc lidí bude součástí střední a vyšší třídy s vyššími přijmy, tak se bude zvyšovat poptávka po těchto autech. Naopak nabídka těchto vozů je fixní. Těch aut už se prostě víc nevyrobí! Jaguar Lightweight to je několik kusů a hodně špatný příklad. Tzn. podle mého názoru pokud nedojde k hospodářské krizi a celá společnost nepůjde cestou nižší spotřeby nevidím zcela žádný důvod aby tyto auta nerostly dlouhodobě na ceně.

JV
JV
28. března 2015, 10:52
0

Jako investora do aut beru člověka, který má auta za 20-30 milionu zapečetěné v garáží a čeká. Investor pro mě není člověk který si koupí E-type a chce sním jezdit o víkendech, protože jakýkoliv servis většinou stojí stejně jako to co auto při prodeji vydělá takže je člověk rád, že je na nule. (třeba podle Speedu stojí servis na E-type ročně kolem 50-70tkč) A tou inzercí u nás myslím inzeráty na 110R za 300tkč..1000MB za 400tkč..Felicie za 600tkč atd. atd. občas se něco takového objeví a já pak udiveným známým vysvětluju jak to je. Neřekl bych že je náš trh levný, spíše v německu je větší počet potencionálních kupců navíc s větším množstvím peněz takže prodat kvalitní drahé auto je jednodušší. Náš trh je spíš malý, spousta aut se dá koupit levněji/v lepším stavu/ ve větším výběru v SRN.

reagovat
BobAsh
28. března 2015, 12:55
0

Jo, ale ten člověk, co si chce koupit E-type/911/308 GTB/Mustanga atd. na víkendy, to je často právě ten, který se nechá ovlivnit bublinou a nastoupí do ní pozdě. Řekne si, že když už flatfloory stojí 10 mega (nebo kolik), tak za chvíli budou drahé i Series II 2+2, případně že když se za pohádkové peníze prodávají Ferrari 250, bude jednou drahý i Mondial nebo 308.

A náš trh skutečně levnější je - dražší jsou u nás snad jen česká auta, ale staré ameriky, cokoliv německého od Mercedesů až po Fordy Capri, i zajímavá francouzská a italská auta, Jaguary, skoro všechno klasické a zajímavé je dražší v Německu než u nás. Levnější tam jsou snad jen věci, které jsou ještě spíše v kategorii "ojetina" než veterán. E39 se vyplatí dovézt z Německa, E28 už bude u nás levnější (pokud nějaká bude).

JV
JV
28. března 2015, 13:16
0

Pořád si myslím že západní trhy jsou levnější, minimálně v tom že je tam větší výběr a kvalita auta lepší (například ve švýcarsku auto nedostane STK když se najde i minimální známky rzi) U nás člověk musí mít větší štěstí.
Jako příklad co bych si třeba koupil ze švýcarska je 309GTI..sundat ztoho ty nálepky jinak paráda..1800CHF

https://auto.ricardo.ch/kaufen/fahrzeuge/autos/sonstige/peugeot-309-1-9-gti-16v/w/an756973604/?rwd=true&split=rwdb

JV
JV
28. března 2015, 11:16
0

Ještě bych chtěl podotknout že youngtimery mohou čelit jiné hrozbě- EU. Ve veteránské legislativě se pohybuju 6 let věřím že podmínky pro veterány zůstanou stejné. Ale taky si myslím že příjde změna a veterány budou pouze vozy před rokem 1980 a zbytku prostě EU zakáže pohyb po komunikacích. A pak se může klidně stát že za vaši Integru budete platit 50 tisíc přepis+další poplatky (už se tak začalo dít v itálii, kde za přepis 166 3.0 zaplatíte kolem 60 tisíc) youngtimery se stanou reálně nepoužitelné, ceny klesnou a budeme si muset koupit podval a jezdit na okruhy s youngtimerama na korbě. To je moje největší obava, nemyslím si že budeme moct provozovat youngtimery za 10-15 let. Co Vy na to?

reagovat
Ma
Martin
28. března 2015, 11:57
0

nestraš, takhle jsem měl krušnou noc :-(
vrátili mi koncernový služebák po výměně LP dveří v autorizovaném servise za 40 000 a při rychlosti nad 100 km/h není slyšet rádio, jakej ty dveře dělaj bordel :-(

ri
riprex
28. března 2015, 19:32
0

Tak! Nažhavte křišťálové koule a sem s radama :D Jaká je prognóza k Mazdě RX-8? Ceny jsou aktuálně dost dole. Půjdou ještě níž, nebo to bude ceněný youngtimer a pak klasika?

reagovat
JV
JV
28. března 2015, 20:13
0

No vzhledem k tomu kolik wankel žere oleje a benzínu jí EU zakáže jako první :D :D
Ale jezdil bych stím dokud to EU nezakáže a pak V8 swap :D

http://www.pistonheads.com/Gassing/topic.asp?h=0&f=23&t=1109797&nmt=Mazda+RX8+V8+1UZ-FE+engined+project%2C+Insurance+woes

ri
riprex
28. března 2015, 22:35
0

Tak ono bohužel spotřeba oleje a benzínu u RX-8 není ten největší problém. Tím je spotřeba motorů :D První vydržel 60 000km, druhý 50 000, tak teď je otázka, kolik vydrží ten třetí :D

BobAsh
29. března 2015, 01:25
0

RX-8 určitě nebude kopírovat RX-7 FD, která je už teď, v relativně útlém věku, poměrně výrazně ceněnou klasikou - na to je moc běžná a rozšířená. Spíš bych to viděl jako ekvivalent FC - a ta ještě ani dnes nestojí tolik co RX-8. Takže moje křišťálová koule říká, že přijde den, kdy bude RX-8 stát 70 tisíc.

ri
riprex
29. března 2015, 06:11
0

Dobrý! To se na ní bude dát ještě 10 tisíc vydělat :-D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem