načítám data...

Chcete investovat do aut? Kupte si Škodu Rapid!

Investování do aut je poslední dobou velké téma. Ceny legendárních kousků trhají rekordy, aukční síně se otřásají a zakládají se investiční fondy. Jenomže pokud chcete investic a nikoliv hazardní hru, musíte se dívat trochu jinam, než je obvyklé...

zobrazit celou galeriiBazarový snílek, Editorial: Chcete investovat do aut? Kupte si Škodu Rapid!

Už jste to slyšeli? V Čechách vzniká první investiční fond, který se bude věnovat historickým autům. Médii každou chvíli proběhne zpráva o tom, že se prodalo další historické Ferrari či jiný skvost za bezprecedentní cenu, opět o pár milionů dolarů než minule. Pokud čtete časopisy a weby pro lidi, kteří by jednou chtěli být bohatí, už jste určitě narazili na nějaký článek o tom, jak skvělá investice je koupit si staré Porsche, Ferrari nebo Jaguara. Narozdíl od akcií, dluhopisů, futures nebo cizích měn představuje takové auto trvalou hodnotu, po které bude vždycky poptávka, a navíc budete mít namísto papírů v trezoru nebo jedniček a nul kdesi na serveru reálnou, hmatatelnou věc v garáži. A jen se podívejte, jak cena starých aut stoupá! Vždyť některá z nich nabrala za posledních několik let až stovky procent!

Jenomže tady je právě problém. Proč najednou ceny klasických aut vystřelily vzhůru? Je nějaký racionální důvod, proč by najednou měl mít zkrácený rozšlápnutý brouk alias Porsche 356 Speedster hodnotu odpovídající nějakým pěti kouskům 911 Turbo? Proč Jaguar E-type první série najednou stojí málem víc, než stála supersportovní XJ220 i se započtením inflace za posledního čtvrt století? A nebo proč je cena Ferrari 250 GTO tak vysoká, že byste za jeden jeho kousek pořídili celou squadronu letuschopných stíhaček P-51D Mustang?

Hezké auto. Stojí za miliardu?

Co se změnilo? Získala snad klasická sportovní auta z 50. až 70. let najednou nějakou hodnotu, kterou dřív neměla? Objevilo se jejich nové využití, jako když stoupla cena platiny poté, co se začala používat v katalyzátorech? Nebo jich je najednou méně? 

Ve všech případech – ne. Stará auta jsou pořád jen stará auta. Původní 356 Speedster je pořád krásné auto, a řídit ji je nepochybně zážitek. Ale pořád také nejezdí o mnoho jinak než replika na bázi Brouka, kterou si můžete koupit za milion. A nejezdí ani jinak, než jezdila před třemi nebo pěti lety.

šedesátky jsou v módě, stejně jako hipsterské plnovousy a přesvícené fotky

Změnily se jen dvě věci. První je ještě relativně "neškodná". Šedesátá léta (a do o něco menší míry léta padesátá a sedmdesátá) jsou dnes v módě. Každý chce vypadat jako Steve McQueen nebo James Hunt. V módě je oblečení inspirované touto dobou, sběratelé šílí po klasických hodinkách od Rolexu nebo Omegy. Pokud chcete, aby něco bylo hodně cool, dáte k tomu hipstersky přesvícenou fotku s drsně zarostlým chlápkem ve vintage hadrech, s vintage hodinkami, brýlemi a samozřejmě se sportovním autem ze 60. let. Nebo aspoň s Café Racerem.

 

Jenomže móda samotná má jen omezený vliv na ceny. Dát deset milionů korun za placatého Brouka, to není něco, co byste udělali proto, že si v něm budete připadat cool. To už si raději koupíte repliku. Vy za placatého Brouka dáte deset milionů jedině tehdy, pokud jste vnitřně přesvědčení, že takovou hodnotu skutečně má (výstřední miliardáře nepočítám). 

Jízda distingovaných gentlemanů. Nejvíc hipsta věc!

A z čeho tedy pramení víra v tom, že klasické auto, za které se chystáte utratit notnou část svého ročního makléřského bonusu nebo dividend ze svého konglomerátu, má skutečně onu hodnotu? No samozřejmě z toho, že za auta za takovou cenu prodávají, a, dokonce, že jejich cena dále roste. To z nich dělá dobrou investici a láká to další lidi, kteří chtějí také dobře investovat, čímž ženou cenu dále vzhůru…

Asi už vidíte problém, že? Je to tak trochu sebenaplňující proroctví. A každému, kdo se někdy zabýval ekonomií, to asi připomene Tulipánovou horečku, používanou jako učebnicový příklad jevu, známého jako "investiční bublina".

Vývoj cen '54 Porsche 356 Speedster v čase (zdroj: Hagerty.com)

Funguje to jednoduše. Nějaká komodita se stane populární a její cena začne růst. Trh to zpozoruje a objeví se množství lidí, kteří onu komoditu nakupují nikoliv pro užitek, který přináší, ale právě pro její rostoucí cenu. Cena stoupá, nárůst ceny se dokonce zrychluje. A potom to najednou praskne. Investorům dojde, že to nemůže pokračovat donekonečna, a začnou trh opouštět. Začnou prodávat. Nabídka se zvýší, poptávka klesne. Cena začne padat. Ostatní investoři propadají panice a v zoufalství prodávají pod cenou. Ti, kteří nakoupili a prodali ve správnou chvíli, odcházejí s mnutím rukou coby bohatci. Ti, kteří přišli pozdě, sedí v koutku chudobince a tiše štkají.

Že se to klasickým autům nemůže stát, protože klasická auta si lidé nekupují jako investici, ale z vášně? A že jich je málo, nikdo už jich (narozdíl od tulipánových cibulek) víc nevypěstuje, a navíc odcházejí na "nové trhy", jako je Rusko, Čína a Indie?

To všechno už tu bylo i před 25 lety, kdy bublina cen klasických vozů praskla naposledy. I tehdy se ceny veteránů řítily do oblak, do oboru se hrnuli spekulanti, klasická auta byla považována za skvělou investici.

Snad s výjiimkou "otevření nových trhů". Nicméně pokud příčina ležela zde, týkal by se nárůst cen pravděpodobně všech klasických aut. Tedy i těch, která dnes nejsou "v módě" – například předválečných vozů. Ale slyšeli jste snad někdy v poslední době o Bugatti prodaném za rekordní cenu? O Mercedesu SSK, který by překonal očekávání? Ne? Možná to bude tím, že ceny těchto aut víceméně nerostou. Drží si víceméně konstantní hodnotu a jen relativně zřídka mění majitele.

klasická auta jsou stále dobrá investice. jen musíte mít před trhem náskok

To všechno staví klasická "investiční auta" – tedy všechno to, o čem vám většina lidí řekne, že to je "super investice a určitě na tom vyděláte" – do poněkud nejisté pozice, kdy potřebujete křišťálovou kouli na to, abyste dokázali odhadnout, jestli nárůst jejich cen bude pokračovat, zastaví se, jestli ceny začnou klesat, nebo se dokonce propadnou jako kámen. Jejich hodnota už nevychází z jejich inherentní užitečnosti, ale z toho, jestli je investoři i nadále budou vnímat jako dobrou investici. A to samozřejmě znamená riziko.

Znamená to tedy, že klasická auta nejsou tak dobrá investice, jak se tvrdí? A co s tím má společného ten Rapid?

Samozřejmě neznamená. Klasická auta jsou, z dlouhodobého hlediska, stále jedna z těch lepších a jistějších investic. Přinejmenším, pokud je nekoupíte ve fázi nafukující se bubliny. Jen je třeba mít na paměti, že zajímavé investice jsou ty, o kterých ještě každý neví, že jsou zajímavé.

Jestli jste si tedy už už připravovali úspory k nákupu Ferrari 250 GTO (v kterémžto případě mi prosím napište e-mail, určitě bych pro vás měl obchodní nabídku), nebo i jen něčeho "normálnějšího", ať už to je klasická 911 nebo třeba Alfa ze šedesátých let, zastavte se na chvilku a zamyslete. Opravdu je hodnota auta, do kterého se chystáte investovat, daná jeho "užitkem", respektive schopností naplnit dětské sny svých majitelů? Nebo už je to výsledek spekulativních investic?

A pokud chcete na starých autech skutečně vydělat, hledejte ta, o kterých se ještě tolik nemluví, a kolem kterých se ještě sběratelská horečka nespustila. Jako onen v nadpisu zmíněný Rapid. Když se podíváte na ceny jeho předchůdce, Škody 110R, zjistíte, že za posledních deset let vyrostly o stovky procent. Ale není to kvůli zájmu investorů. Je to dané prostě jen tím, že "eRko" začalo být zajímavé pro nadšence a sběratele, hezkých exemplářů již není tolik a zrenovovat ty méně hezké stojí spoustu peněz. Čemuž se přizpůsobuje hodnota těch zachovalých. Rapid je teprve na začátku tohoto procesu, ale ještě ho to čeká.

Cítíte se na "něco lepšího" a nechcete se trápit se socialistickým strojem? Zkuste třeba M3 E36, dnes nejlevnější z "emtrojek". Jejich zásoby postupně likvidují drifteři a amatérští závodníci a ty, které zůstanou v původním stavu, čeká dost možná podobný růst jako M3 E30. Chcete investici, která zároveň nabídne levnou zábavu? Potom je tu spousta hot hatchů z 90. let. Clio Williams, například. A nebo univerzální odpověď – Mazda MX-5.

Chcete si dopřát exotiku? Můj tajný tip je Ferrari F355. Ještě nedávno by se vám s ní majitelé Moden a "čtyřistatřicítek" vysmálii, že máte starý křáp. Dnes to pozvolna začíná být klasika. A do věku starších, zámožných pánů se sběratelskými choutkami dorůstá naše generace, která vyrůstala s "hranatými Ferrari" coby modýlky na poličce dětských pokojů…

Určitě je i spousta dalších aut, která zatím nejsou sběratelsky zajímavá, ale brzy budou. Podělte se o svoje nápady v komentářích!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ne
Nedy
06. prosince 2014, 18:11
0

Já se bohužel nepodělím o svůj tip, neb auta, co jsou zmíněná v článku jsou mými tipy z posledních týdnů... Nicméně je to hezký sbírka odkazů, co čte Vojta Dobeš... :-)

reagovat
fa
faust
07. prosince 2014, 00:58
0

Urcite tech par poslednich Saabu 9-5, potom Mini z 90's, Favority v puvodnim stavu by taky mohly mit potencial, Tatry 700 ale ty uz jsou v podstate nesehnatelny.

reagovat
BobAsh
07. prosince 2014, 03:47
0

9-5 bude zajímavá, až bude stát měsíční výplatu, jako dneska 9000. Mini se vyrobilo strašně moc a už jsou relativně drahý, zajímavý budou jen ty vzácný, a ty už vzácný jsou (ty ze 60s, třeba). T700 už drahá je.

Ji
Jirka1
07. prosince 2014, 09:10
0

Já jsem si pořídil klasickou Hondu CRX. S motorem B16A1 je ceněná už dávno. V Německu jsou ceny poměrně vysoko, ale nevím jestli v Čechách 60 tisíc. Mě přišla na 70 000kč i s přihlášením na České papíry, protože byla dotažená z Rakouska. Budoucí vývoj ceny mě zase tolik nezajímá, protože jsem si tohle auto koupil, že se mi líbí a má své jedinečné kouzlo a né pro spekulativní účely. Je pravda, že hezký kus se už špatně hledá a v naší zemi se na prodej objevují většinou jen kusy postižené tuningem a korozí.

reagovat
Vojtěch Kubiš
07. prosince 2014, 11:14
1

Myslím si, že toto je úplně nejlepší přístup k investování do aut. Primárně to auto koupit protože je člověku blízké a až v druhé řadě jako investici. Pak když to náhodou nevyjde a cena nahoru nijak nepůjde, tak to vůbec nevadí, protože to člověka stejně baví s tím jen jezdit na srazy a podobně :)

Ad
Adam
07. prosince 2014, 12:17
0

myslim, že jednou budou mít slušnou cenu Renault Twingo 1.gen. Jakákoli W124 co se vymyká obrazu taxíku nebo třeba VW Corrado.

reagovat
šmoula nešika
07. prosince 2014, 21:01
0

To bude něco jako...
a) zajímavě jezdící
b) designově ikonické
c) oblíbené u tunerů
d) hnijící málo, nebo moc
e) motoricky zajímavé
f) přestavované pro závody
g) dnes již kvůli normám a nárokům výrobně nevhodné
h) extrémně vzácné a žádané, co se předchůdců týče
i) populární coby plakátovka
(j) úplně nesmyslné na běžné ježdění...

No - leze to všechno poslední dobou, to je fakt, v Čechách se takováhle pěkná auta dlouho nedrží a z Německa visí na netu předražené kusy.

Hlavně zadokolky dost poskočily... možná MR2 má ještě prostor. To zvedne brzy nejspíš i Žiguly a E36 (hrozná kombinace). Už celkem starší auta, tam je u pěkných kusů šance. A nesmím zapomenout na Sierru. :-)

Jinak, z předokolek určitě japonská točivá kupátka, luxusní sedany z konce 80. let (dražší verze a hezčí kusy už to stihlo tak předloni), možná i fajnovější Primery.

Ale nejsem odborník, vycházím z mizerných dat, tak můj názor berte s rezervou.

reagovat
An
Andre
08. prosince 2014, 00:39
0

Možná jen primera GT, ale do té doby všechny zreznou. :D Případně primera STW, jako limitovaná edice by to ěnkdy mohlo mít nějakou cenu.

Pi
Pivrnec911
08. prosince 2014, 19:46
0

Já už svuj svatý grál v podobě AR 75našel... Dnes jsem koukal na ceny GTAček a jeste možná trochu klesly.. Takže tam to bude ještě chvili trvat:-). Co si myslíte o obyč 33? Jezdím teď obyč 1.7ie a je to naprpstej masakr auto....:-)

reagovat
To
Tomáš
11. prosince 2014, 12:56
0

Já prostě musím:D ale z mého pohledu jako alfisty si myslím, že cokoliv s brutalitou Busso by mohlo být do budoucna zajímavé.

reagovat
BobAsh
11. prosince 2014, 14:32
0

Určitě. Taková GTV, která je teď za babku, určitě jednou zajímavá bude.

Ad
Adam Chlebek
01. ledna 2015, 19:37
0

No a co si myslíte o Nissan 300zx? Momentálně se o něm moc nemluví, ale všichni víme, že v té době patřilo mezi nejlepší sporťáky a jeho cena dnes není nijak astronomická

reagovat
BobAsh
01. ledna 2015, 20:46
0

300ZX je zajímavý auto, ale podle mě ho jako investici dost shazuje mechanická komplikovanost a náročnost údržby. Složitá auta se jen zřídka stanou uctívanými veterány, protože si nedokážou vytvořit dostatatečně oddanou fanouškovskou skupinu - většina lidí od nich uteče, než je sežerou zaživa :)

Mi
Mira
02. února 2016, 17:06
0

A co treba takova honda Integra type r? :)

reagovat
piwel
02. února 2016, 18:04
0

ta už drahá je a levnější nebude, ideální čas ke koupi byl zhruba v době vydání tohoto článku



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě 1969
Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě

1969 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Corvette LT1, Matching, Manual, V ČR! 1971
Chevrolet Corvette LT1, Matching, Manual, V ČR!

1971 rok výroby
245 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang GT Fastback, Na cestě 1970
Ford Mustang GT Fastback, Na cestě

1970 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Dodge Grand Caravan 3.6, 2014, 7 míst, DPH, StownG 2014
Dodge Grand Caravan 3.6, 2014, 7 míst, DPH, StownG

2014 rok výroby
214 koní výkon
3 600 ccm objem

Ford Aerostar MPV 1991
Ford Aerostar MPV

1991 rok výroby
150 koní výkon
3 000 ccm objem