Nákup auta pro většinu z nás začíná porovnáváním několika konkurenčních modelů a zvažováním jejich pro a proti. Jsou ale auta, u kterých tento krok jaksi odpadá, protože v podstatě žádnou přímou konkurenci nemají. Nacházejí se ve svém vlastním tichém koutku trhu, kde je nikdo neobtěžuje a zákazníci k nim kráčejí přímo. Někdy dokonce sedí jako žába na prameni hned uprostřed několika tržních segmentů, ale stejně dokáží úspěšně odolávat všem útokům i pokusům o uklizení do škatulky. My jsme takových aut našli na dnešním trhu pětici. A jedno, no, ne tak úplně auto…
5. Mazda MX-5
Bývaly doby, kdy malé a zábavné roadstery představovaly bující segment trhu a zvláště britské a italské automobilky chrlily malé a obratné otevřené sporťáky po desítkách tisíc. Potom ale běžní zákazníci přestali být ochotni platit za styl a romantiku nepohodlím a v mnoha případech také nespolehlivostí. Celému zbytku trhu tak začal postupně dominovat model, který vznikl jako kopie britského Lotusu Elan, ale postupně se stal legendou sám o sobě. Samozřejmě jde o naši oblíbenou Mazdu MX-5, známou též pod americkým jménem Miata. Poslední přímou konkurenci Miata setřásla pár let po přelomu tisíciletí. Když se vedle Toyoty MR2 odporoučelo na věčnost také MG TF, zůstala malá otevřená Mazda jako kůl v plotě – daleko od nenuceného čechrání vlasů v nudných kompaktních kabrioletech i od neurvalosti a síly dražší sportovní konkurence.
4. Jeep Wrangler
Chcete-li terénní auto, máte do v dnešním světě docela snadné. Bolet hlava vás nemusí ani v případě, že chcete off-road s tradicí a charakterem. I takových je na trhu dost. Ale co když chcete auto, které dokáže fungovat nejen v drsném terénu, ale také jako stylovka v centru města? Které má naprosto nezaměnitelný styl a zároveň je dost moderní, aby bylo každodenně použitelné (čímž odpadá Land Rover Defender) a dostupné i pro někoho, kdo není naftový šejk (čímž odpadá Geländewagen)? Jakožto relativně dostupný off-road, který se sice drží retro stylu, ale přesto využívá vcelku moderní techniku a dokáže fungovat jako cokoliv od plážové buggyny přes auto do města až po projíždění drsného terénu, je Wrangler vlastně třídou sám pro sebe. Jeho zákazníci to vědí a většinou sahají přímo po něm, bez rozmýšlení.
3. Subaru WRX STi
Kdybyste žili v polovině 90. let a zatoužili po nekompromisní čtyřkolce, ve které byste se cítili jako Kankkunen, Sainz nebo McRae, mohli jste se dostat do pěkných potíží. Do svých spárů se vás totiž snažilo vlákat udatné Mitusbishi Lancer EVO IV, čtyřoká Toyota Celica GT-Four, chuligánský Ford Escort RS Cosworth a nováček Subaru Impreza GT. Dnes je Subaru osamoceným vojákem v poli. Lancer EVO desáté generace už se v Evropě nějaký pátek nedá koupit a zámořským trhům mávají na rozloučenou poslední vozy z ‚final edition‘. Jedinou volbou pro chlupatého horala s ještě chlupatějším jazykem, který nezná slovo strach a má ve zvyku lízat zadním blatníkem větvičky smrků, které se opovážily přiblížit příliš blízko krajnici, tak zůstala beSTIe od subaru, která je stejně analogová a mechanická, jako vždy bývala. Jak se tančí absurdní tango se třemi diferenciály a jedním turbomotorem, se zanedlouho bude snažit Subaru ukázat Ford. Na jeho Focus RS s drift módem jsme skutečně moc zvědaví. Než však příjde, nemá Subaru WRX STI žádnou konkurenci.
2. Tesla Model S
Není to tak dlouho, co mnoho lidí považovalo elektromobily jen za v praxi nepoužitelný výstřelek a hračku pro nadšence. Na vině byl především dojezd, který u většiny z nich nepřesahoval 160 kilometrů, ale také astronomické ceny. Kdo by chtěl auto, které vypadá a jezdí jako golfový vozík, ale stojí jako rodinný sedan? Tesla přišla s řešením obou problémů. Postavila elektromobil, který se nesnaží být co nejmenším a nejlevnějším městským vozítkem, ale místo toho míří do sféry luxusních sportovních sedanů. A dobré dílo se podařilo – Model S sice přijde na podobné peníze jako CLS63 AMG nebo Panamera, ale také přinejmenším podobně jezdí a s dojezdem 450 kilometrů už s ní můžete docela normálně žít. Dokud nepřijde připravované elektrické Audi Q6, bude Tesla Model S (a její sourozenec model X) jediným elektrickým vozem, který to dokáže.
1. Porsche 911
Bylo by snadné tvrdit, že Porsche 911 na tento seznam nepatří. Je spousta aut, která bývají označována za konkurenta pro ‚devětsetjedenáctku‘. Vždycky to však má nějaké ‚ale‘. Celé hejno potenciálních konkurentů se chce 911 rovnat cenou, výkony a řidičskými zážitky. Většinou to však jsou sportovní auta s motorem vepředu a mnohem neurvalejším projevem a bez výjimky postrádají alespoň nouzová zadní sedadla. Mnoho jiných aut se ‚nadupanému Brouku‘ chce postavit jako GT, nabízející komfort a každodenní použitelnost včetně uspořádání 2+2. Bývají však mnohem větší a na zakroucené okresce těžkopádnější. O srovnání s 911 usilují i sportovní vozy odvozené z běžných sedanů či velkých kupé, nacpané výkonnými vnitřnostmi. Už samotný fakt, že za konkurenty 911 jsou označována tak rozdílná auta jako Jaguar F-type, Chevrolet Corvette, AMG GT, Maserati GranTurismo či dokonce BMW M4, je jasným důkazem toho, že nejznámější Porsche vlastně žádného opravdového konkurenta nemá.
+1. Morgan 3Wheeler
Nevíte, jestli chcete auto, nebo motorku. Chtěli byste něco, co vypadá staromódně a zní brutálně jako chopper. Ale také chcete, aby se to nepřevracelo a řídilo volantem. A aby to bylo zábavné, třeba jako Mazda Miata. Jste ochotni zaplatit relativně dost peněz, ale zase ne absurdní sumu. Nepotřebujete čtyři kola.
Potřebujete retro tříkolku se silným motorem z chopperu. Potřebujete Morgan 3Wheeler.
Napadají vás ještě nějaká auta, která nemají konkurenci a žijí si ve své vlastní třídě sama pro sebe? Napiště nám do komentářů!
02. prosince 2015, 19:56
0
Lada Niva
02. prosince 2015, 20:10
0
V kategorii malych offroadu prvni co me napada je Suzuki Jimmy. Krome toho Niva se ted u nas chvili neprodavala, protoze se cekalo na euro 6 motory.
02. prosince 2015, 20:06
0
Pokud si vzpominam dobre, tak dlouho one man show hral Prius. Ale tech je ted strasne moc. Za chvili bude Mazda 6 asi jedinnym rodinym autem s atmo motorem o rozumnem objemu.
02. prosince 2015, 20:14
0
Moc dlouho ne, Honda Insight po něm šla hned z kraje.
02. prosince 2015, 20:51
0
Libovolna Dacia. Cenou ji muzou konkurovat jedine ojetiny. Neni to auto pro kazdeho, ale to nejsou ani ta z clanku.
02. prosince 2015, 21:00
0
... nebo C-Elysée a 301 :)
03. prosince 2015, 08:29
0
Tak v tehle cenove relaci je obrovsky rozdil, jestli dam za auto 200 nebo 270 ve stejne vybave (a to jeste blahosklonne pomijim, ze ten Logan ma burzoazni pocet valcu). Duster, Dokker, Lodgy jsou vsemu ostatnimu jeste dal.
03. prosince 2015, 09:09
0
Ano, to máš pravdu, vozy Dacia opravdu nemají konkurenci. Ale pouze v tom, jaký to jsou křápy (snad vyjma Dusteru). Ty auta jsou svojí zastaralostí jak z přelomu 80. let. I těch 200 tisíc je přehnaná cena.
02. prosince 2015, 21:01
0
Který-koliv model RX od Mazdy.
02. prosince 2015, 21:01
0
Octavia :D, ale vážne, existuje nejaký iný liftback v triede golfu?
02. prosince 2015, 21:24
0
No rozhodně jiná modla nejmodlovitější v CZ neni :-)
Bavíme se o TDI v kombikupyčo, na´hlnáchpyčo a f metlepyčo samozřejmě.
04. prosince 2015, 06:37
0
V tride golfu jeste Rapid a Lancer,velikostne srovnatelna s Octou je jeste Insignia a donedavna Laguna..
02. prosince 2015, 22:03
0
Konkurent imprezy bude novej Focus RS a v podstatě už jí konkuruje i Golf R.
02. prosince 2015, 22:04
0
Příště si to nejdřív dočtu ;) :D
02. prosince 2015, 23:25
0
Koenigsegg Regera ;)
02. prosince 2015, 23:33
0
Petju: a přesně proto by do seznamu mělo tohle auto jít :)
02. prosince 2015, 23:38
0
Znám znám ;)
celkově je tahle společnost jeden velkej unikát a Ch. von Koenigsegg je Pán (y)
02. prosince 2015, 23:47
0
Napadnul mě SRT Viper - kdo ještě dělá atmosférickej desetiválec? Ovšem pak jsem si povzdechl, že vlastně končí... :(
03. prosince 2015, 00:44
0
Volá sa Dodge Viper (už to dávno zmenili späť) a dnes robí atmosférický desaťvalec aj Audi (Audi R8 a Lamborghini Huracán)
03. prosince 2015, 10:27
0
Pre mňa je auto bez konkurencie MB S-klasse , snáď od prvej svojej generácie až dodnes. To, čo je dnes v S-klasse, bude o 20 rokov v bežných autách - taký štandard v inováciách (a luxuse samozrejme tiež) nedrží ani BMW 7er, A8, ani nič iné, čo by jazdilo bežne po cestách.
03. prosince 2015, 18:02
0
K Porsche mi napadá Alfica 4c,aj keď je výkonovo na tom slabšie. I keď čo ja viem,porovnávajú ju s Lotusom ale aj Caymanom....Viete vôbec do ktorej kategórie patrí tá Alfa? :-D
03. prosince 2015, 20:04
0
C5 - nic jiného s hydrou nekoupíte! bohužel.... :-/...
03. prosince 2015, 20:36
0
Jestliže může platit (aspoň zhruba), že "... odpovědí je vždy Miata", není to vlastně ukázka toho, že petrolheadi jsou vlastně dost řídce se vyskytující a taky slabý druh? Pro celý svět stačí výroba jednoho typu jedné, ne moc velké automobilky a to obecně vzato v malých počtech. Milion Miat na čtyři miliony Oktávek. Smutné.