Jestliže má nějaký produkt ve světě úspěch, bude dříve či později vyroben v Číně – levný, křivý, dost možná zdravotně závadný, ale marketovaný jako svébytný originál. Co si pod pojmy jako autorská práva, inspirace nebo duševní vlastnictví představují čínské automobilky? Tyhle tři vozy nám to názorně předvedou.
Znovuobjevení klasiky – Geely GE
Šanghaj, 2009. Když se nažehlení gentlemani z Goodwoodu rozhodli skouknout ostatní exponáty autosalonu, jednu chvíli si asi pomysleli, že to včera poněkud přehnali s tradičním čínským nápojem “Dvěma pánvemi do hlavy”. Vždyť zrovna opustili svůj stánek, a tady na ně kouká další Phantom! Navíc nějak agresivně koulí očima. A nemá ta okřídlená dáma na kapotě taky trochu opičku?
Ale kdepak. To vůbec není Phantom, to je chlouba koncernu Geely, prototyp nazvaný ‚GE‘ (jako Geely Excellence). Protože u nás v Číně taky umíme vyrobit přepychovou káru, dokonce to umíme tak efektivně, že si za ni nemusíme účtovat 250 000 liber, ale jen 30 000. A račte se kouknout dovnitř, sirs. Pasažér má u nás celou zadní část jen pro sebe, to by vás nenapadlo. Nechybí čistička vzduchu, masážní sedadlo, humidor, vinný bar a hvězdičky na stropě, zkrátka všechno, co může poctivý obchodník na svých cestách potřebovat…
Tomuhle Geely říká ‚re-inventing the classic‘. Přestože automobilka nikdy neuznala, že se u GE inspirovala o něco víc, než se sluší, luxusní limuzína se do prodeje nikdy nedostala. V roce 2010, tedy rok po odhalení prototypu, se model dočkal faceliftu nazvaného Emgrand GE, který se už neinspiruje tak jednoznačně. Zezadu trochu S-klasse, zepředu trochu Buick, celek tak trochu Hyundai XG.
Kvizová otázka pro bystré pozorovatele: jakou klasiku ‚znovuobjevuje‘ logo Emgrand?
Genetické inženýrství – Landwind X7
Pokud jste v Číně velké zvíře, koupíte si pravý Evoque z Evropy za bezmála dva miliony (přepočteno na koruny). Když jste o něco menší zvíře, pořídíte si Evoque vyráběný v licencované fabrice v čínské provincii Jiangsu za nějakých 1,4 milionu. Ale ani když se nacházíte spíš v dolní polovině potravního řetězce, není vše ztraceno – dáte-li dohromady cca 430 tisíc, budete se podobat svým bohatším sousedům alespoň z dálky.
Odpovědí na nesplněné sny chudých příbuzných je Landwind X7. Čínští inženýři odvedli při klonování dobrou práci, přestože pár genů nesehnali a museli je nahradit z místních zdrojů. Lak je místy kapánek hrbolatý, ne všechny mezery mají stejnou šířku a jednotlivé díly karoserie lícují asi jako dvířka kuchyňské linky z Möbelixu, takové detaily však odhalí jen bystrozraký hnidopich a co byste vlastně za ty prachy chtěli?
Automobilka Jaguar Land Rover sice zalarmovala právníky, hned jak se klon loni v listopadu objevil na autosalonu v Kantonu, ale překvapivě se ukázalo, že čínské legislativě je duševní vlastnictví tak trochu egal. Landwind si navíc nechal design X7 v Číně patentovat. Amen.
Univerzální civilista – Dongfeng EQ2050 Crazy Soldier
Bylo nebylo… V roce 1988 předvedla společnost AM General na veletrhu Beijing Defence Exhibition své vozidlo M998 neboli HMMWV, známé jako Humvee. Když však bylo nabídnuto představitelům čínské armády, tito po dlouhém zvažování auto odmítli jako příliš drahé, příliš velké a příliš těžké. Prozíraví Američané jim jeden exemplář nechali na památku s tichou nadějí, že generálové jednou změní názor. A to se opravdu stalo – o tři roky později, poté co se vozidlo nasazené v operaci Pouštní bouře stalo hvězdou televizních obrazovek po celém světě. Suvenýr od amerických soudruhů byl okamžitě oprášen a rozebrán ke zkoumání jako lapený mimozemšťan v Area 51.
Výsledkem důkladného reverzního inženýrství se v roce 2003 stal prototyp EQ2050 automobilky DongFeng. Generálové si mnou ruce, smlouva je podepsána, fabriky zatápějí pod kotlem – jenže na dodání smluveného množství aut se DongFengu nedostává dílů. Naštěstí AM General jich má na skladě dost a nic nebrání uzavření oboustranně výhodného obchodu, aspoň do té doby, než DongFeng srovná krok. Několik desítek prvních ‚čínských humvee‘ tedy bylo nejen vizuální kopií HMMWV, ale vzniklo dokonce z originálních dílů.
Civilní verzi šíleného vojáka byste v nabídce automobilky hledali marně, přestože se pravidelně objevuje na veletrzích a autosalonech. Čím to? Odpověď na tuto záhadu je nejspíš skryta v bezedných válcích turbodieselu Cummins, který sice vyrábí DongFeng, jenže pod oficiální americkou licencí. Motor určený pro vojenská vozidla by zajisté neprošel zbrojním embargem uvaleným na Čínu v roce 1989, ale u civilních aut je to jiná… Číňan má své motory, Američan své peníze a milovník konspiračních teorií nějaký ten námět k pivu.
14. července 2015, 07:17
0
ten evoque je ale vydareny
14. července 2015, 07:51
0
proč se jim to toleruje? Páč je to moc velká kupní síla, kterou si nikdo nechce rozházet? Nebo proto, že tam každej něco vyrabí za levno?
14. července 2015, 09:18
0
Protoze pokud tam chces vyrabet auta, tak to obvykle jde jedine ve spolupraci s mistni automobilkou (aspon tak jsem to cetl). Vetsinou je to prave ta partnerska automobilka, ktera dela ty obslehy, protoze original maji na ocich. No a kdyz se zacnes cukat, tak ti Cinska vlada rekne, ze to kopie neni a jestli se ti to nelibi, tak muzes taky tahnout do prdele a tim prijit o zisky na mistnim trhu, takze proto se to "toleruje".
14. července 2015, 09:34
0
taky bych v tom nejspíš viděl něco takového... no holt když je tě miliarda a ještě jseš komunista :-)
14. července 2015, 09:49
0
ja to vidim tak ze pokial to predavaju pod inym nazvom a nie ako fake kopiu, ktorou chu oklamat ludi (ako napr fake iphony) tak nech si napodobnuju co chcu
14. července 2015, 10:11
0
nevím, ale přeci jen mi nepřijde úplně v pořádku, že si někdo dal tu práci s vymejšlením řekněmě třeba toho designu, stálo ho to nemalé peníze, čas a úsilí a teď to někdo prostě obšlehne a snaží se tak bez práce vydělat na "duševním vlastnictví" někoho jiného...
14. července 2015, 10:18
0
Ono to je take dano jinou kulturou. Tim, ze te kopiruji, tak ti skladaji poctu. Kdo ma na original, tak si koupi original. Cinani jdou hodne po luxusnich znackach. pro znacky to je nejlepsi trh. Kopie pomahaji uspokojit touhy mene majetnych. Pro tvurce originalu to je svym zpusobem reklama. Na prodejich netrati. ono i evropske automobilky kopiruji. Jen si vypujcuji mensi mnozstvi prvku. BTW. Co vim, tak nejvetsi obsleh bylo Daewoo Matiz. Dily z cinske kopie bylo mozno pouzit na Daewoo protoze perfektne pasovali!
14. července 2015, 12:26
0
Jeste k tomu vydelavani na dusevnim vlastnictvi a poskozovani firmy - jak uz je napsano vyse, dokud tu kopii Range Roveru prodavaji pod vlastni znackou, navic za zlomek ceny originalu, tak v podstate prodeje originalu nijak neohrozi - tu kopii koupi ten, kdo na original nema a original tak ci tak nekoupi. Zaroven bohati cinani s jejich laskou k drahym vecem a znackam asi tezko pujdou pro cinsky RR, ti si koupi original.
Na druhou stranu, tolik penez kolik Range Rover a jini vydelaji na cinskem trhu jim za obcasny faul ze strany cinskych kolegu asi stoji.
14. července 2015, 13:54
0
Jak bylo řečeno, Čína je pro automobilky moc významný trh, aby byly ochotné ho kvůli "vyššímu principu" opustit. Čínský autorský zákon je narychlo spíchnutý na koleni a do jeho prosazování se soudy nijak zvlášť nehrnou. Kupříkladu v případě Daewoo Matiz, jak tu někdo psal, nemělo GM se žalobou šanci, protože Chery je státem vlastněný podnik. Takže i když se na obou autech dají vyměnit dveře, podle State Intellectual Property Office v Číně prostě k porušení žádných pravidel nedošlo a basta fidli.
14. července 2015, 15:53
0
Zlokočka: Spíš než "spíchnutí na koleni" bude problém to, že Číňani mají prostě k právu duševního vlastnictví úplně jiný vztah - není u nich zvykem, že by něco takového mělo vůbec existovat, takže k tomu samozřejmě přistupují dost laxně. Je to asi jako kdyby se někdo snažil naučit Čechy nekrást software a hudbu :)
15. července 2015, 06:42
0
ja nekradu ani hudbu ani filmy (leč je pravda, že si mezi ostatníma přijdu ajko exot) ;-)
ale jako jasně, prostě ta země je už nějaký ten pátek v komunismu a tam se tyhle věci tak nějak obecně berou jinak...