načítám data...

12+1 aut, která nás okouzlila na plátnech kin

Auta a filmy jsou nerozlučnými společníky už desítky let. Mnoho filmů se stalo slavnými díky autům a mnoho aut populárními díky filmům. My jsme se rozhodli vybrat tucet těch nejzajímavějších filmových aut. A přidali jsme jedno trochu podivné, ale pro nás významné.

Zobrazit galerii

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak moc váš automobilový vkus ovlivnily filmy? Kolik aut vlastně milujete kvůli tomu, že jste je poprvé viděli na stříbrném plátně nebo televizní obrazovce? My jsme se nad tím zamysleli a rozhodli jsme se udělat seznam těch, která jsou podle nás nejvýznamnější…

Aston Martin DB5

V čem hrál: Goldfinger, Thunderball, Zlaté oko, Zítřek nikdy neumírá, Casino Royale, Skyfall, Spectre, The Cannonball Run, Chyť mě, když to dokážeš

Začínat by se mělo od písmene A, takže naším prvním filmovým autem bude jedna z největších čtyřkolých legend stříbrného plátna. Když se James Bond v roce 1964 potřetí objevil na plátnech kin, asi málokdo čekal, jak velkou stopu za sebou zrovna tento film zanechá a kolik bude mít následníků. Goldfinger byla víc než jen ‚klasická Bondovka‘. Dodnes představuje vzor všech filmů s agentem 007. Poprvé se tu objevil typický bondovský song v podání skvělé Shirley Bassey, na svět přišla i typická snová titulková sekvence a z oddělení Q se poprvé vynořil nespočet technických hraček. Tou nejvýraznější z nich byl pochopitelně stříbrný Aston Martin s kulomety v blatnících, vystřelovacím sedadlem spolujezdce, pancéřováním, kouřovou clonou, sledovacím systémem, přepínatelnými značkami a dalšími vychytávkami. Téměř okamžitě se stal jedním z nejslavnějších filmových aut na světě a získal si srdce publika natolik, že svou filmovou roli mnohokrát zopakoval, poprvé v hned následující bondovce Thunderball. Potom byl nahrazen modernějšími britskými vozy a vrátil se až jako odkaz na klasiku v moderních filmech o agentovi 007 – od Zlatého oka přes Zítřek nikdy neumírá až po téměř všechny filmy po ‚restartu‘ s Danielem Craigem. V Casinu Royale a Skyfallu měl dokonce významnou roli. Ale působení stříbrného gétéčka se neomezilo jen na roli služebního vozu slavného britského agenta. V bláznivé komedii Cannonball run, jednom z několika filmů, uváděných u nás pod titulem „Tajný závod”, ho řídil Roger Moore, hrající sám sebe a zároveň parodující Bonda. V Chyť mě, když to dokážeš si ho pořídil podvodníček s tváří Leonarda Di Capria, protože vypadat jako Bond tehdy bylo vážně cool.

Lamborghini Countach LP400S 

V čem hrál: Tajný závod (The Cannonball Run), Rain Man, Vlk z Wall Street

Když už jsme zmínili Tajný závod, nemůžeme opomenout auto, které se mimo jiné i díky tomuto filmu dostalo na stěny v ložnicích tisíců puberťáků po celém světě. Kdo by dokázal zapomenout na úvodní scénu s černým ospoilerovaným klínem, který s  přehledem setřásá policejní auta, a dvěma sličnými děvami v overalech, které sprejem likvidují značky s nenáviděným rychlostním omezením. 

Talent ikonického Lamba na nezapomenutelné úvodní scény se projevil nejen v Tajném závodě a jeho dvou pokračováních, ale také v titulkové sekvenci Rain Mana. Tam Lamba dokonce nemusela ani jezdit – stačilo jejich vykládání z nákladní lodi.

Někdy je ale ikonu potřeba také trochu shodit. Jako když se namol opilý a totálně zdrogovaný Leonardo Di Caprio snažil dostat domů ve filmu Vlk z Wall Street.

Ecto-1 alias Cadillac Miller-Meteor Hearse/Ambulance (1959)

V čem hrál: Krotitelé duchů

Udělat slavným placaté Lamborghini není vlastně nic těžkého. Countach by byl ikonický, i kdyby v žádném filmu nehrál. Vypadal jako z jiné planety nebo přinejmenším z jiného století. Ale udělat ikonické auto ze staré plečky a hromady harampádí, to je o dost těžší úkol. Právě to se povedlo tvůrcům filmu Krotitelé duchů, kteří hledali auto, jímž by mohla jezdit partička začínajících podnikatelů v oboru despiritizace. Do karet jim významným způsobem hrál fakt, že auta, která byla levnými plečkami v Americe osmdesátých let, byla přeci jen o vizuálně působivější než ta, která jsou levnými plečkami dnes u nás. Zatímco pro nás ztělesňuje třicet let starou sanitku či pohřebák krémová nebo černá Škoda 1203, v osmdesátých letech byla pro Američany stejným a podobně nezajímavým strojem některá z kombinací Hearse/Ambulance (Ano, znamená to, co si myslíte – pohřebák a sanitka v jednom. Když to sanitka nestihne, jen změní směr…), postavených obvykle na prodlouženém ‚komerčním‘ šasi od značky Cadillac, vzácně i na technice od konkurenčního Lincolnu či Chrysleru nebo dokonce levnějšího Buicku či Pontiaku. Navíc si filmaři vybrali ten nejšílenější z ploutváků – Cadillac z roku 1959. Už se standardní karoserií vypadá bláznivě, ale s ploutvemi rostoucími hned vedle bočních oken je ještě více kosmický. A když na střechu přiděláte spoustu fantasticky vyhlížející výbavy, monstrum je na světě…

Ford Mustang fastback

V čem hrál: Bullittův případ, Vanilla Sky, 60 sekund

Žádný seznam slavných filmových aut nemůže být kompletní bez Fordu Mustang. Ale který vybrat? Bylo jich přeci tolik… Dlouho jsme váhali a nakonec se rozhodli zvolit hned dva exempláře, které spojuje fakt pro Mustang velmi typický. Oba totiž své ikonické podoby nabyly díky úpravám v rukou filmařů. A Mustang jako takový byl vždycky považován spíše za ‚čisté plátno‘ a základ pro úpravy než za finální produkt. Obě auta navíc patří do stejné a podle mnohých vrcholné inkarnace Mustangu. Model po prvním faceliftu, vyráběný v letech 1967 a 1968, už nebyl tak maličký a hranatý jako první generace, ale stále ještě si zachovával jemnost a téměř evropskou eleganci, než přišly další ročníky s možná až příliš typicky ‚svalnatým‘ charakterem.

První z našich hrdinů se objevil na plátnech ještě jako žhavá novinka. Zelený Mustang 390 GT fastback s manuální převodovkou, který řídil poručík Bullitt, je nezbytnou rekvizitou pro pravděpodobně nejlepší filmovou honičku všech dob. Zároveň je i ukázkou toho, jak lze auto vkusně a nenápadně upravit. Oproti sériové podobě přišel o většinu chromů včetně koně v masce, dostal snížený podvozek a široká litá kola TorqThrust s černými středy. V kombinaci s nenápadně sebejistou barvou Highland Green tak vzniklo auto, které mělo opravdové koule – nejspíš právě proto, že nekřičelo do světa, jak je drsné. Jako sám McQueen. Recept to byl tak úspěšný, že ho Ford ještě dvakrát (v letech 2001 a 2008) použil pro speciální edice Mustangu.

Druhý fastback, tentokrát vzácná Shelby GT500 z roku 1967 (nebo spíše její klon), se objevil v autařském filmu 60 sekund z roku 2000. Svým způsobem představuje přesný protiklad Bullitta s jeho drsnou nenápadností. Slavná Eleanor naopak svými pruhy a výrazným bodykitem křičí do světa, že je cool. Pro mnohé fanoušky Mustangu je svatokrádeží a urážkou původního GT500. Někteří heretici ale tvrdí, že je možná hezčí než originál – a o tom vypovídá i množství replik, kterých je dnes na světě nejen víc než původních GT500, ale i víc než jejich kopií. Ať si o jejích spoilerech, bočních výfucích a dalších kýčovitých detailech myslíte cokoliv, je Eleanor prostě cool…

‘55 Chevrolet 150

V čem hrál: Two Lane Blacktop, American Graffitti

Některá auta jsou u filmařů zkrátka populární. Jen těžko byste počítali případy, kdy se ve filmu objevil Dodge Charger, Ford Mustang nebo třeba Volkswagen Brouk. Ale nestává se příliš často, že by se ve více filmech objevil nikoliv stejný model, ale dokonce stejný exemplář. Právě to je případ jistého černého Chevroletu 150 modelového roku 1955, přestaveného na brutální sprintovací auto. Tato bestie s big blockem Chevy osazeným dvěma obřími karburátory, s laminátovými kapotami a dveřmi, tuhou přední nápravou a klecí uvnitř se poprvé objevila v lyrické road movie o hotrodech a závodění jménem Two Lane Blacktop. Už jen to by původem obyčejnému, proletářskému Chevroletu stačilo ke slávě a zajištění věčného místa v srdcích automobilových nadšenců.

Ale pár let poté, co s matně černým kupé skončil štáb režiséra Monte Hellmana, si ho kdesi v koutě parkovišť filmového studia všimli lidé, pracující na novém trháku George Lucase. Naštěstí ještě nebyl rok 1977 a z Chevroletu se nestala kosmická loď nebo pouštní speeder – v roce 1973 totiž Lucas natáčel něco o mnoho komornějšího než Hvězdné války. Pracoval na svém prvním opravdovém hitu American Graffiti – propletenci příběhů několika kalifornských teenagerů v jednu žhavou letní noc. Něco společného s Millenium Falconem však černý Chevrolet přeci jen měl. Stejně jako slavná pašerácká loď byl i tenhle ‚gasser‘ zatraceně rychlý, ošuntělý a řídil ho Harrison Ford, tentokrát ovšem v roli záporáka.

Alfa Romeo Duetto

V čem hrála: Absolvent

Asi pro žádný model nebyla jediná filmová role tak zásadní jako pro Alfu Romeo Spider 1600, známou též jako Duetto. Maličký, elegantní italský roadster se v roce 1967 stal rekvizitou a vlastně i jedním z hrdinů proslaveného filmu Absolvent. Od chvíle, kdy mladého Dustina Hoffmana zradila ručička palivoměru, už byla ladná Italka navždy známa jako ‚ten sporťák z Absolventa‘ a je dost pravděpodobné, že právě tato proslulost významně přispěla i k tomu, že se auto vyrábělo až do začátku 90. let. V 80. letech dokonce existovala speciální edice Alfa Romeo Spider Graduate, pojmenovaná podle filmu.

DeLorean DMC-12 

V čem hrál: Návrat do budoucnosti

Jedno auto, jehož pověst a oblíbenost je ještě víc spojena s filmovou rolí, přeci jen existuje. Narozdíl od Duetta však výrobce ‚nerezového zázraku‘ DMC-12 z jeho filmové slávy mnoho nevytěžil – firma DeLorean tou dobou už neexistovala. John Z. DeLorean si však mnul ruce, když kasíroval tučná procenta z prodeje reklamních předmětů. A není pochyb o tom, že nedávné obnovení výroby bylo umožněno právě filmovou slávou nerezového sporťáku. Proč se stal DeLorean legendárním? Možná to bylo kvůli významné roli, kterou ve filmu měl. Možná díky tomu, že byl naprosto obskurní a vypadal futuristicky, takže si ho lidé snadno spojili s představou auta z budoucnosti. Hodně k tomu určitě přispěl působivý nerezový finiš. Ale těmito i dalšími otázkami už jsme se jedou zabývali v asi jediném českém testu tohoto stroje…

Ford Falcon XB “The Last Interceptor”

V čem hrál: Šílený Max, Šílený Max – Bojovník silnic, Šílený Max – Zběsilá cesta

Když tvůrci australského nezávislého filmu Šílený Max dali hlavnímu hrdinovi ‚poslední z osmiválcových speciálů‘, brutální kupé Ford Falcon XB s obřím kompresorem na ještě větším osmiválci a spoustou dalších úprav, které mu měly pomoci fungovat v dystopickém světě po globální katastrofě, asi ještě netušili, že nejen stvořili legendu, ale také vytvořili recept a základní myšlenku pro celou řadu dalších aut z ‚temné budoucnosti‘. Co na tom, že velký osmiválec s kompresorem je asi to poslední, co byste chtěli provozovat v budoucnosti, kde neexistují benzínové pumpy a benzín se krade z převrácených náklaďáků. Filmy, seriály i počítačové hry jsou od té doby trvale nakaženy exotikou, která vzešla z toho, co měli australští filmaři v 70. letech levně k dispozici. A poslední remake, Zběsilá cesta, tento styl dotáhl na zcela novou úroveň.

Toyota Supra

V čem hrála: Rychle a zběsile

Ačkoliv na tomto místě riskuji hněv té části čtenářů, která disponuje vkusem, nemohu si Supru odpustit. Zářivě oranžový lak, zelené polepy a umělohmotné imitace brdových kotoučů byly na začátku milénia zkrátka in a modrooký blonďák v ní odstartoval svoji krátkou kariéru. F&F spolu s NFS: Underground zahájily vlnu tuningu, která doteď vyvrhuje na parkoviště před supermarketem vyvařené Bory a zle pískající Jetty. Můžeme sice vést nekonečné debaty nad vzhledem, avšak technika vozu vezme za srdce každého milovníka rychlých aut. Filmový kousek byl ve skutečnosti automobilem jednoho z členů štábu. Sériové dvojstupňové přeplňování, které svojí propracovaností eliminuje turbolag, bylo nahrazeno jediným pořádným dmychadlem Turbonetics T-66 s řádným kopancem ve středních otáčkách. Sání, svody i výfuk byly nahrazeny nerezovými trubkami bez sebemenších odporů a za vzduchový filtr se nastěhovaly vstřikovače oxidu dusného. Dílo hodné samotného doktora Frankensteina dokonal odlehčený setrvačník, spolu s coilovery nad čtveřicí lehkých disků. Takhle na papíře to vypadá, že filmový závod s Ferrari nebyl příliš vzdálený schopnostem vozu.

1974 Dodge Monaco

V čem hrál: Blues Brothers

„Má policejní motor o obsahu celých 7,5 litru, policejní pneumatiky, policejní tlumiče, a nemá ještě katalyzátor“. Přesně takhle začíná milostná aféra nejednoho amerikanofila. Film z kraje osmdesátých let se přes železnou oponu sice dostal až kontumačně, ale i tak má na svědomí pěknou řádku amerických bouráků na českých srazech. Full-size křižník s legendární 440 Magnum pod kapotou byl i díky omšelému vzhledu perfektním příkladem sleepera. Samotný model nebyl příliš úspěšný. Rozežraný vůz na neskromném půdorysu se strefil přesně do období ropné krize a nezabodoval ani na svoji dobu okoukaným designem. Nakonec by skončilo Monaco v propadlišti dějin, nebýt zprvu nenápadné, černo-bíle lakované filmové hvězdy. Na rozdíl od většiny filmů v tomto seznamu stojí původní Blues Brothers za shlédnutí i v případě, že zrovna neholdujete automobilům. Jen pro zajímavost doplním, že k natočení filmu bylo zapotřebí 13 Bluesmobilů a celkem 60 policejních aut, která během natáčení doznala neslavného konce. Když se tak na ten snímek po dlouhé době dívám, žasnu, že jim po dobu natáčení vystačilo pouhých 13 exemplářů hlavního hrdiny.

Rolls-Royce Phantom V16

V čem hrál: Johnny English

Všechno to začalo docela nenápadně. BMW potřebovalo propagovat poněkud zženštilý roadster Z3 a tak jej vnutilo Pierci Brosnanovi do bondovky s názvem Golden eye. Britové, přirozeně nakrknutí nedostatkem imperiální oceli na stříbrném plátně, se rozhodli křivdu napravit a tak natočili svého vlastního Bonda. Jen se jmenoval Johnny English a hrál ho Rowan Atkinson. Zadostiučiněním příznivcovi tradičních GT byl Aston Martin DB7 v hlavní roli, střílející po bondovsku rakety z výfuku. Začal tak nevyřčený souboj mezi Bondem a Englishem. Co si měli tvůrci počít, když se Bond vrátil s čerstvou krví a dokonce za volantem tradiční DB5? Kupodivu napřeli svoji pozornost zpět k BMW. Souboj mužského ega tak uzavřel Rolls-Royce Phantom s nečetnou zásobou drobných vylepšení. Ačkoliv fakt, že jde o jediný vůz s funkčním hlasovým ovládáním na světě je jistě působivý, to pravé ořechové se nachází pod kapotou. Rowan Atkinson osobně přesvědčil manažery z Goodwoodu, aby se rozloučili s jedním z pouhých tří postavených prototypů devítilitrové V16. Po vzoru konceptu 100EX se tak pod předlouhou kapotou nachází zcela originální strojovna blíže neupřesněných parametrů, která si co do hladkosti chodu nezadá s tříměsíčním kotětem na antidepresivech.

černý Dodge Charger

V čem hrál: Bullittův případ, Blade, Rychle a zběsile, Pomsta s.r.n., Auto zabják, Modrý samet a další

Když potřebujete auto pro filmové záporňáky nebo pro drsného hrdinu s temnou stránkou, nutně potřebujete černý Dodge Charger z let 1968-1970. Poprvé na to přišli tvůrci Bullittova případu v roce 1968, když do něj posadili mafiánského řidiče s kamenným výrazem a tmavými brýlemi a jeho kolegu s brokovnicí. Vybral si ho i David Lynch do mysteriózního neo-noir thrilleru Modrý samet. A potom následovala celá série dalších “rolí”. V dnes již téměř zapomenutém seriálu Pomsta s ručením neomezeným (Vengeance Unlimited) hraje Michael Madsen drsného chlápka, který trestá zločince, na které zákon nedosáhne. A jezdí u toho samozřejmě v černém Chargeru. V upírském akčňáku Blade s ním jezdí poloviční upír v podání Wesleyho Snipese a jeho pomocník mechanik ho nonšalantně tankuje se zapáleným doutníkem v koutku. Samozřejmě je tu také série Rychle a zběsile, ve které se klasických Chargerů objevilo hned několik. A nemůžeme nezmínit ani Tarantinovu vykrádačku Auto zabiják, ve které hraje Charger jednu z klíčových rolí právě proto, že ho lze považovat za “univerzální záporňáckou káru”.

Jsme si ale jisti, že tento seznam rozhodně není konečný. Kombinace gigantických rozměrů, jednoduchých a přitom agresivních tvarů a zlověstné masky s ukrytými světlomety totiž dělá z Chargeru auto, které v černé barvě vypadá zle – skoro až strašidelně. Tedy, pokud ho nějaký buran nenatře na oranžovo a nenamaluje mu na střechu jižanskou vlajku…

+1 Škoda 110 Super Sport alias Upír z Feratu

Legendární stroj z českých luhů a hájů samozřejmě nesmí v našem výčtu chybět. Ačkoliv tenhle čtyřkolový exot na první pohled nejvíce připomíná Favorit napodobující Ferrari Daytona, jeho vnitřnosti jsou souborem toho nejlepšího, co mohl AZNP nabídnout. Koncept 110 Super Sport se veřejnosti představil již v roce 1971 na Rallye Vltava a po právu vzbudil značný rozruch. Jeho základem je na míru vyvinutá podvozková plošina, osazená bílou laminátovou karoserií s odklápěcí kabinou. Za zády posádky burácí jedenáctistovka s výkonem 104 koní, která dokázala rozpohybovat lehký sporťák na úctyhodných 210 km/h. Na filmová plátna se zapomenutý prototyp dostal hned dvakrát. Nejdříve coby kulisa ve snímku Zítra vstanu a opařím se čajem a později jako hlavní hrdina Upíra z Feratu. Ačkoliv zápletka hororu je poněkud vyčpělá, Supersport či snad Ferat Vampire RSR je bezpochyby to nejzajímavější auto z našich filmových pláten.

Nezapomeňte se podívat také na 10 nejlepších filmů o autech.https://www.autickar.cz/clanek/10-nejlepsich-filmu-o-autech/

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sp
Speedy_Gonzales
19. února 2016, 03:07
0

Za mna urcite Chevy G Van z A-Teamu :D

reagovat
BobAsh
19. února 2016, 03:15
0

Seriálová auta budou příště ;)

Bigg.I
19. února 2016, 14:13
0

A-team byl aj film :) ale pokud budou serialovy auta přiště, tak bych prosil Torino ze Starskyho a Hutche :) to auto bych chtěl aspon jednou řidit !

Zed
19. února 2016, 12:52
0

A takhle Dodge/Chrysler M4S z filmu The Wraith (Černý přízrak)?
http://www.csfd.cz/film/20831-cerny-prizrak/prehled/
Film +/- jakš takš ale dá se zhlédnout...

reagovat
Trinom
19. února 2016, 22:41
0

Jojo, Wraith je docela obstojný béčko :)

Ja
Jan
19. února 2016, 12:56
0

Čas pomsty s Lundgrenem...

reagovat
Zed
19. února 2016, 13:12
0

A ještě jsem zapoměl - Peterbilt 281/Peterbilt 351 z filmu duel
Moc moc dobrý záporný auto :)

reagovat
Se
Sedrik
19. února 2016, 13:26
0

Trošku infantilní, ale já bych dal +1 pro Doc Horneta z Cars.
Ano, vím, že je animovaný, ale alespoň v originále mi jeho sleepeří povaha a skutečná láska k řízení přišla strašně super.

reagovat
BobAsh
19. února 2016, 13:40
0

Nad Hudsonem jsme vážně uvažovali, zvlášť proto, že jeho láska k závodění nebyla hraná, ale skutečná - mluvil ho Paul Newman, který byl v druhé polovině života podle vlastních slov víc závodník než herec. Ale nakonec se nějak nevešel...

Irwinek
20. února 2016, 17:44
0

za Hudsona se rovněž přimlouvám :-d

Su
Subaru4ever
19. února 2016, 17:15
0

Countach je také symbol jednoho ujetého filmového projektu s názvem Kung Fury (use YouTube) B-)

reagovat
JayK91
20. února 2016, 12:10
0

super článek :3

ještě mi tam chybí mini z italian job a chevelle ss (rychle a zběsile a Faster (rychlejší)) :-D

reagovat
Kr
Krysarr
19. srpna 2016, 23:01
0

Doc Hudson z Cars urcite, a urcite mi tu chybi i El Camino, treba z Mexicana

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem