načítám data...

Švédské automobilky a jejich loga

25. prosince 2019, 18:08 7 komentářů Perníček

Dnes vás provedu vývojem a významy log švédských automobilek, přičemž vám zevrubně přiblížím i ty méně známe.

zobrazit celou galeriiTomáš Strach: Švédské automobilky a jejich loga

Koeniggseg

Firma založená roku 1924 Christianem Von Koeniggsegem letos slaví 25 let své existence. Výrobce exotických supersportů, který nenechává v klidu spát nikoho z vývojářského týmu Bugatti má ve znaku štít s modrým okrajem, uvnitř kterého se nacházejí žluté a oranžové kosočtverce, nad nimiž se tkví drobný zlatý symbol. Samotné logo navrhl, hned na začátku v roce 1994, jistý designer Jacob Låftman, který vycházel z původního znaku rodu Koeniggsegů. Ten má kořeny až ve 12. století v rytířské rodině na území tehdejší Německé Svaté říše římské, přesněji ve Švábsku. Malý symbol nad výplní kosočtverců je složenina z písmen KCC, které odkazují na první vůz značky Koeniggseg CC.

Dovolím si ještě zmínit druhý symbol, který začal výrobce na svoje vozy lepit a to je silueta ducha. Toho začal Koeniggseg používat po rozsáhlém požáru v jeho tehdejší výrobně v Olofströmu, který vznikl po selhání výrobního zařízeni. Firma pak získala bývalý hangár nedaleko Ängelholmu, kde kdysi působila švédská letka Johana Röda. Tehdejší letka používala na svých Saabech AJS37 Viggen a jiných letadlech nápis "The show must go on" a právě symbol ducha. Koeniggseg jej začal na své vozy používat jako ochranu před dalším požárem.

 

Scania

Společnost Scania AB, která se v současnosti zabývá nákladními a užitkovými vozy, nesmí ve výčtu švédských automobilek chybět. Nutno podotknout, že na počátku se jak Scania, tak i tehdejší Vabis, zabývali výrobou osobních automobilů a navíc Scania propůjčila Griffina do znaku samotnému Saabu.

Starší společnost Vabis byla založena roku 1891 a angažovala se především ve výrobě vagónů pro železniční dopravu. Její logo bylo ztvárněno jako nápis "VABIS", který končil v okrajích stříbrného, resp. zlatého oválu.

O 9 let později, čili přesně v roce 1900 vzniká Maskinfabriks AB Scania, ve volném překladu "Továrna na stroje Scania s.r.o.". Název Scania byl odvozen od názvu švédského kraje Skåne (Skåne län). Logo firmy, která se postupně propracovala od výroby motocyklů, přes vysavače a automobily až k výrobě nákladních automobilů a motorů, bylo rovněž převzato z kraje Skåne, čímž byl bájný Griffin s korunkou na hlavě. Griffin, nebo i jinak nazývaný Gripen, je symbolem síly, rychlosti, bdělosti a odvahy, a poprvé se objevuje na výrobcích společnosti hned rok po jejím vzniku. Griffin byl umístněn do modré "trojcípe hvězdice" se zlatým lemováním na níž byl umístněn ještě zlatý kruh s celým názvem společnosti.

Po sloučení obou firem, vznikla společnost Scania-Vabis. Logo bylo převzato od Scanie s tím, že tečkovaná výplň "hvězdice" byla změněna na vzor zdi a nápis v kruhu byl upraven na "Aktiebolaget Scania – Vabis".

Od roku 1919 se společnost zcela přeorientovala na výrobu nákladních vozidel, aby pak o dva roky později, díky velké deflaci po válce, zbankrotovala a ještě tentýž rok byla opět založena. Podoba loga s Griffinem byla od sloučení těchto dvou společností nezměněna až do roku 1954, kdy přišla modernizace, mizí nápis "aktiebolaget" a výplň ve vzoru zdi z hvězdice.

Další změna přichází o 15 let později a to v roce 1969, kdy vzniká společenství Saab – Scania. Scania opouští od svého Griffina a uchyluje se k prostému nápisu "SCANIA" v modré barvě. Stejně tak  později Saab opustil od svého loga s letadlem a přejímá v roce 1974 stejnou strategii s jednoduchým nápisem v modré barvě (na vozech používán chrom), a to až do roku 1984, kdy přichází nové logo, které je pro obě výrobny stejné – červený Griffin se žlutou (resp. zlatou) korunkou na hlavě na modrém kruhovém poli, ozdobené dvěma, navzájem protínajícími se, kruhy v nichž jsou umístněny nápisy SAAB (nad) a SCANIA (pod). O zpracování se postaral Carl Fredrik Reuterswärd.

Tahle podoba znaku zůstává na vozech Scania až do roku 1995, což je až 6 let po rozpadu společnosti Saab – Scania. Zde přichází úprava na aktuální podobu, kde modré kruhové pole s Griffinem je bez nápisu protínáno zmodernizovanou "hvězdicí", která byla používaná v původním logu Scanie. Poslední modernizace proběhla v roce 2016, kdy korunka na Griffinově hlavě změnila barvu ze zlaté na stříbrnou.

 

Saab

Svenska Aero AktieBolag, neboli "Švédská Letecká společnost s ručením omezeným" byla založena už roku 1937 jako výrobna licenčních amerických a německých vojenských letadel. Samotná automobilka začala fungovat až těsně po válce. Jako první vůz, co vyjel z bran Trollhättanu byl Saab 92001, alias UrSaab. Zde se dostáváme k prvnímu znaku, a to k červenému erbu se zlatým lemováním. Jeho význam, ale není bohužel nikde k dohledání. Co je maximálně určitelné, tak stylizovaná číslice 92 v pravém dolním rohu. Nicméně tento symbol se už na dalších Saabech neobjevil. První sériové vozy, které začaly vyjíždět z továrny v roce 1949 byly osazené jednoduchým odznáčkem s nápisem SAAB v hubeném vysokém fontu.

Oblíbený symbol letadla, který vycházel z úplně původního loga letecké společnosti, se v logu objevil až v roce 1963, zhruba 3 roky po uvedení modelu 96. Jeho úkolem bylo jednoduše odkazovat na letecký původ automobilky. V roce 1969, kdy zrovna automobilka přecházela do společenství se Scanií, přišla modernizace loga, kdy se letadlo s nápisem "SAAB" přesunulo na modré čtvercové pole se zaoblenými rohy a stříbrným lemováním.

Letadlo na přídi Saabů vydrželo do roku 1974, kdy bylo nahrazeno prostým nápisem SAAB, který setrvával na vozech po dobu 10-ti let. Čili teprve v roce 1984, po 15-ti letech fungování Saab – Scania AB, se objevuje na automobilech Griffin převzatý právě od Scanie. Toto partnerství trvalo 20 let, poté automobilku Saab převzala společnost General Motors. Přesto červený griffin se zlatou korunkou na hlavě na modrém poli s kruhy a nápisy Saab – Scania zůstal v nezměněné podobě až do 14. srpna roku 2000. V tento den totiž společnost GM plně převzala značku Saab. Červený griffin na modrém poli zůstal, avšak zmizely kruhy a nápis "Scania". Nápis "SAAB" se přesunul do spodní části kruhu a font nabyl původní podobu z roku 1974.

Griffin zůstal na Saabech až do konce, kdy automobilka přechází do područí  společnosti NEVS – National Electric Vehicle Sweden. Firma Scania z obav o zneužití jejich loga, odmítla čínskému investorovi poskytnout licenci, a tak byly poslední vozy Saab, co opustili brány továrny v Trollhättanu opatřeny emblémy s šedým nápisem SAAB, který se objevoval na vozech už v již zmiňovaném roce 1974, na černém kruhovém poli.

 

Volvo

Volvo, švédská společnost, která nabízí svým zákazníkům autobusy, nákladní automobily, stavební stroje, řídící aplikace pro námořnictví a průmysl, komponenty vesmírných lodí, finanční služby a především osobní automobily, které se staly během let etalonem bezpečnosti a komfortu. Automobilka, jako taková,vznikla již v roce 1927 jako samostatná odnož od věhlasné firmy SKF (Svenska Kullager Fabriken), která se zabývá výrobou ložisek. Odtud taky vznikl název pro nově vzniklou automobilky – Volvo, v překladu z latiny "Valit se", někdy i přeloženo jako "Valím se!".

První podoba loga byla vytvořena pro model OV4 (respektive PV4) v podobě modrého oválu s velkým nápisem "VOLVO" pod nímž se tkvěl nápis na zlaté stuze "Göteborg Sweden" odkazující na rodiště automobilky, nicméně neexistovala žádná ucelená lejstra jak musí logo vypadat. Avšak už zde, na prvním voze, se objevuje na chladiči znak v podobě kruhu se šipkou směřující doprava nahoru.

Řada lidí si vykládá právě kruh se šipkou vzhůru, co Volva hrdě vozí na maskách, jako symbol mužského pohlaví. Není tomu tak a nikdy nebylo. V tomto případě bylo logo přijato jako prastarý chemický symbol pro železo. Znak se dá vyložit i jinak a to jako symbol planety Mars, což nás odkazuje na symbol římského boha Marse (symbol meče a štítu), boha války. Ve výsledku nás pak logo odkazuje na švédský železářský průmysl, což má evokovat bezpečnost, kvalitu a trvanlivost.

Co je zajímavé, tak znak Volva byl doplněný diagonálním pásem už u prvních vozů, jednoduše kvůli tomu, že znak na chladiči nějak musel držet. S postupem času svou funkci změnil na dekorativní a dodnes jej potkáváme i na nejnovějších modelech značky.

Už v roce 1930 (některé zdroje tvrdí 1940) přichází první inovace loga, kdy skrze kruh se šipkou prochází kosodélník se třemi pruhy a nápisem "VOLVO". Od té doby se logo nijak výrazně neupravovalo. V roce 1958 se nápis přemístil doprostřed a obdélník zaniká v kruhu. O dvě dekády později se nápis "VOLVO" vyselektoval do oválného pole, které přesahovalo kruh. V roce 1997 přichází společnost s další drobnou inovací loga, tentokrát kruh dostává stříbrnou výplň, pruh s nápisem má modré pozadí a končí zároveň s kruhem.

Poslední úprava, se kterou vyrážejí z linek současné vozy, proběhla v roce 2015. Pruh s nápisem "VOLVO" se opět vrátil doprostřed, s tím, že pruh zůstal odlišen od kruhu modrou barvou. Nejnovější vozy však vyjíždí s černým pruhem místo modrého.

 

Polestar

Společnost Polestar byla založena v roce 1996 pod názvem Flash Engineering jako úpravce vozů pro závodní účely. Jejich logo je stvárněno jako stylizovaný nápis ohraničený dvěma křivkami znázorňující točivý pohyb.

Spojitost s Volvem je zde už od začátku, protože jedním z jejich prvních počinů byla legendární krabice na kolech, Volvo 850 upravené ve spolupráci s TRW pro šampionát cestovních vozů. Firmu pak v roce 2005 koupil Christian Dahl, který ji následně přejmenoval na Polestar a rozdělil na dvě divize, kde jedna se věnovala úpravám závodních vozů a druhá osobním vozům od Volva.

Polestar začal používat logo v podobě nápisu, který je umístněný ve spodní částí čtvercového pole v typické modré barvě, která je známa pod názvem Rebel Blue. Na konci nápisu je pak umístněna hvězda, která odkazuje na samotný název "Polestar", čili v překladu severní polární hvězda, neboli Polárka.Ta je nejasnější hvězdou souhvězdí Malého medvěda a rovněž je blízko severnímu nebeskému pólu. Tato hvězda v dřívějších dobách sloužila jako ukazatel směru, v čemž tkví symbolika zvolena právě pro tuto značku. Polestar má být divize, která bude ukazovat směr automobilového průmyslu.

Po odkupu divize Volvem v roce 2015, Dahl přejmenoval svoji část na Cyan Racing. Logo Cyanu zůstalo na stejném principu jako Polestar, s tím rozdílem, že čtverec byl vyplněn černou barvou a nápis do oblíbené "rebelské" modré.

O dva roky později vlastník Volva, čínská společnost Geely, rozhodla, že z Polestaru udělá samostatnou značku. Došlo i na pozměnění loga, původní čtyřcípá hvězda byla rozdělena na dvě takřka se dotýkající šipky, které stále mají symbolizovat onu severskou hvězdu, a současně zmizela výrazná modrá barva, to aby nenarušovala decentní design nových vozů. V nedávné době se dostal na silnice jejich první produkt, a to Polestar 1, hybridní coupé, které se dokonce stalo hlavní tváří posledního dílu hry Need For Speed – Heat.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


I když vývoj a význam některých log těchto automobilek není znám (u některých nelze ani dohledat jejich podobu), tak mi nedá nezmínit i tyto firmy, které buď už neexistují, nebo se zabývají málosériovou produkcí.

 

Caresto

Caresto je švédský výrobce/ úpravce automobilů, založený v roce 2004, který vytváří vozy především ve stylu amerických hot rodu, přičemž využívá velmi techniku volva a sbírá všerůzná ocenění, především v USA. Asi nejznámějším počinem je Caresto Arkham, Batmobil postavený na základě Lamborghini.

 

AMG

AB Motorfabriken i Göteborg, ve zkrtace AMG, byla společnost založená roku 1897 v Göteborgu. Zprvu se zabývala výrobou stacionárních a lodních motorů, ale krátce na to přesunula svůj zájem k automobilovém průmyslu, a to ve spolupráci s francouzskou firmou Brasier. V roce 1903 představila firma svůj první vůz s motorem od německé firmy Fafnir. Nedostatek kapitálu však posílá společnost k zemi a po pouhých 9-ti letech existence, v roce 1906 s 10-ti vyrobenými vozy, končí.

 

Esther

Esther je jedním z málosériových producentů licenčních Lotusů 7. Svůj počátek našla firma ve švédském Ugglerumu, nedaleko pobřežního města Kalmar, v roce 1987. Během let dokázali provést na "Sedmičce" několik inovací v podobě nového podvozku a designu. Dnes si ji lze koupit s motorem od Alfy, Volva, Fordu nebo Opelu.

 

Josse Car

Automobilka s jepičím životem, založená roku 1997, skončila hned v roce následujícím. Za tak krátkou dobu stihla světu představit svůj jediný model a to Indigo 3000. Dvoumístný otevřený roadster byl poháněn 3-litrovým motorem od Volva. Hlavní myšlenkou bylo postavit cenově dostupný vůz, který bude zároveň moderní, bezpečný a pohodlný. Dalším podstatnou myšlenkou pro výrobu byla touha dát majiteli možnost servisovat vůz kdekoliv na světě, proto konstruktéři využívali ve velkém komponenty od všech možných výrobců automobilů, především těch švédských. Stačilo se podle všeho vyrobit několik desítek exemplářů, než firma skončila. Proč? To se asi nikdy nedozvíme.

Původ loga najdeme v rodišti automobilky, ve městě Arvika. Výrobce vzal znak města, bílého vzpínajícího se koně na modrém pozadí, kde jsou rozseta bílá ozubená kola, a nad štít umístnil místo zlaté korunky obdélník s písmeny JC.

 

Uniti

Švédský automobilový projekt, který vznikl na univerzitě v Lundu v lednu 2016. Uniti se snaží vypracovat elektromobil, který by měl zcela změnit chápání automobilového průmyslu. V současnosti má celý projekt už podporu více jak 3000 investorů ze všech možných koutů světa, přičemž už fungují první prototypy pod označením One.

Logo tvoří stylizovaný nápis přeškrtnutý čarou, který tak vizuálně vytváří tečky nad písmeny "i".

 

A to bylo vše. Snad jsem nenaštval Zlo Kočku, která před časem rozjela sérii článků právě o logách automobilek a Nimroda, který si bere na paškál články o Volvech, že jim lezu do zelí.  :D


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
25. prosince 2019, 19:14
0

Měl jsem za to, že Josse Car je nějak spojený s Frankem Sbarro - je nějaká zmínka o spolupráci? On měl taky prsty v ledacčems

reagovat
Perníček
25. prosince 2019, 19:57
0

Bohužel jsem nic moc nenašel, na netu je hrozně málo informací... :/ Možná zabrouzdat do dobových časopisů, či tak, ale i tam pochybuji, že toho bude víc o samotném autě, natož o Franku Sbarro.

Irwinek
25. prosince 2019, 22:02
0

No jo, ale kdo se v tom má furt vrtat :-D
Ale o Frankovi najdeš jistě informací dost a dost, je to poměrně plodný člověk :-D některé jeho " projekty " jsou úžasné, snad je podepsaný i pod úpravou škodovky yetti

ro
rock
26. prosince 2019, 06:00
1

Sensor a jejich GTR...

reagovat
ro
rock
26. prosince 2019, 06:09
1

Vizualtech Growler E

reagovat
Nimrod
26. prosince 2019, 11:11
0

nenaštval, naopak děkuju za článek :-)

reagovat
Ronoath
27. prosince 2019, 11:38
0

Moc pěkný článek! Jen malý detail - "volvó" je latinsky první osoba jednotného čísla, tedy "valím se, válím se, otáčím;" infinitiv by byl "volvere".
Nic to ovšem nemění na krásně zpracovaném přehledu, díky za něj:-)

reagovat