načítám data...

Škoda Rapid 1.0 TSI 70kW: Ach ty moje předsudky

11. června 2021, 08:09 10 komentářů Luki.xy

Moje auto šlo do servisu a měl jsem možnost si na den půjčit Rapida, ve kterém jsem zatím neseděl. Berte to jako pohled někoho, kdo je zvyklý na staré ojetiny, a pak přesedne do skoro nového auta.

zobrazit celou galeriiLukáš Naske: Škoda Rapid 1.0 TSI 70kW: Ach ty moje předsudky

Nějak mě svezení nelákalo, ale rád řídím cokoli, tak jsem to zkusil. Rapid a Fabia pro mě znamenají absolutní dno. Dno ve smyslu auta pro někoho, kdo má auta rád. Vozy to jsou určitě kvalitní a svou službu odvedou velmi dobře, třeba mojí mámě, která se o auta nezajímá, bych je s klidem koupil. Ale pro nás „Autíčkáře“, je to podle mě prostě poslední volba. Auto samotné mě nijak neuráží, spíše jeho status, který pro mě osobně má. Je to zkrátka to nejběžnější auto na našich silnicích, navíc bez nějakých technických zajímavostí. Ale tohle bude spíš jen můj osobní problém. Kdybych bydlel třeba v Japonsku, byl bych s Fabií Monte Carlo asi originální, tam bych s ní jezdil rád. Jenže v Japonsku nebydlím.

Takže co to tedy bylo? Škoda Rapid liftback z roku 2018 (takže po faceliftu), motor 999 cm3, výkon 70 kW, najeto 85 tisíc km, pětistupňový manuál a bílá barva. První dojem ale dost vylepšila vysoká výbava auta – xenony, tempomat, automatická klimatizace, dotykové rádio, parkovací senzory… Chyběla asi jen kůže (ani nevím, jestli ji vlastně mohl Rapid mít) a automatická převodovka.

Je to asi nejnovější auto, které jsem zatím řídil, společně s Focusem, kterého jsem měl před dvěma lety půjčeného od prodejce na víkend. A jak na mě auto působilo? Překvapivě lépe než jsem čekal. O nějaké zážitky za volantem tady nejde, ale jako každodenní pracant je to fajn.

Vnější design tady opravdu popisovat nebudu. Posledních devět let Rapida na silnicích vídáme denně. Doslova. Xenony a LED denní svícení s blinkry to trochu zachraňují, ale jinak je to nuda. Uvnitř je to variace černé s černou. Zajímavou křivku nebo linku zde nenacházím, ale zpracování a hlavně přehlednost všech ovládacích prvků jsou na jedničku. Tohle prostě Volkswagen a Škoda umí. Co se mi ale nelíbí jsou přední sedačky. Nedostatek bočního vedení bych u auto tohoto zaměření chápal, ale proč je přední sedák tak krátký? A vzpřímenější sezení jako na židli také není to, co hledám. Výškové nastavení sedadla nenacházím, tak se s tím musím smířit. Volant je hezky malý, příjemně se drží a budíky pod ním se skvěle čtou. Především černobílý displej mezi nimi je fajn. Místa v kabině ale mnoho není především na šířku. Naopak místa před koleny zadních cestujících je až překvapivě hodně.

To hlavní, co jsem ale chtěl zkusit je motor. S moderním tříválcem jsem jezdil jen ve zmíněném Focusu, kde mě pozitivně překvapil. Litrové TSI teď skupina VW používá skoro všude, tak jsem byl zvědavý. Tříválce mi v autech nevadí. V městském autě bych si ho klidně koupil a tato zkušenost mi to jen potvrdila. Vlastnil jsem i starou koncernovou 1.6 74 kW a ať mi nikdo netvrdí, že by si vybral raději atmosférický čtyřválec než moderní turbo tříválec. Od prvních metrů auto jede slušně a do těch 90 km/h je to fajn. S tímhle se rozhodně dá žít. Řazení samotné je přesné a hladké, ale rádce řazení na přístrojovce je úplně mimo. Když jsem podle něj zkusil řadit, tak otáčky vždy padly pod 1500, kde se ale nic neděje. Trochu mě mrzí, že trojka na padesátce už zbytečně vytočená, ale na čtyřka je to málo. Také mi přišlo divné, že při každém sešlápnutí plynu (v jakýchkoli otáčkách) se tak vteřinu nic neděje. Ne že by se nafukovalo turbo a motor táhnul zatím jen trochu, ale fakt vůbec nic. Jako kdyby byl pedál plynu naprogramovaný tak, aby tu sekundu počkal. Zvláštní.

Jízda samotná je příjemná. Čtrnáctipalcová kola s vysokým profilem pneumatik filtrují skoro všechno, pružení je měkké a váha vozu velmi nízká (lehce nad 1150 kg). Vlastně ani není moc co popisovat, na běžné ježdění je to fajn.

Problém je, když se chce řidič trochu bavit. Samotný výkon motoru (obsazení jen řidičem) na to auto stačí, ale průběh je úplně plochý a žádné emoce z jeho vytáčení nepřicházení. Rychlost ale Rapid nabírá rychleji, než bych čekal. I kdybych ale začal mít z rychlosti radost, vše zařízne podvozek. Přicházejí větší náklony, vysoké bočnice pneu k jistotě nedodají a stávají se nevýhodou. Díky lehkému předku auto vždy zatočí a nedotáčivost přichází později, takže nakonec tu zatáčku projedete rychle, ale zábava to zkrátka není. Nechci ale psát, že je to špatně. Auto bylo vyvíjeno ze zbytků, které ve skladech našli, a plánem bylo levné prostorné auto pro běžné přesuny. A to bylo splněno.

Takže nějaký závěr. Rozhodně mě potěšil motor. Jako základ je to ideální a kdo by chtěl víc, 81 kW verze bude stačit i na auto obsazené více lidmi. Prostor (kromě šířky) je slušný a podvozek příjemně komfortní. Na každodenní povinnosti ve městě a blízkém okolí je to ideální. Tedy pro lidi, kteří „prostě potřebují nějaké auto“. Ostatní, kteří auto ne potřebují, ale chtějí, se jistě podívají po něčem zajímavějším.

PS: Vím, že jsem v blogu neobjevil nic nového a popsal jsem notoricky známé auto. Jsem ale rád za každou příležitost projet se v něčem, co jsem ještě neřídil a chtěl jsem se o pocity podělit.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
13. června 2021, 09:32
0

"ať mi nikdo netvrdí, že by si vybral raději atmosférický čtyřválec než moderní turbo tříválec. "

Tak to ti tvrdit budu. Mam prime srovnani Renault 1,6 62 kW (atmo 4valec Euro 5) a 1,0 TCe 74 kW (3 valec Euro 6full) a kdyby to slo, bral bych tu jednasvestku. Ta linearita a hlavne nesrovnatelne prijemnejsi pocit z jizdy dela ze stare primitivni 8v konstrukce jasneho viteze. Ale treba VW 1,6 stala za hovno a 1,0 TSI je uplne bozi, ovsem docela si o tom dovolim pochybovat.
Asi bych se s tim turbolitrem taky naucil jezdit, ale v tech plevelnych autech uz proste dobre bylo.

reagovat
Lukáš Naske
24. června 2021, 08:43
0

No hádat se nemůžu, na to nemám tolik odježděno v nových autech. Ve starších atmosférách teda jo, ale ty novější tříválce se mi pod ruce moc nedostávají. Nevím přesně jak je na tom Renault, ale u toho VW jsem z toho zkrátka měl takový pocit. A třeba 1.6 16v 80 kW v Peugeotu 307 je teda taky hrozná – zvuk vysavače, absolutně žádná gradace výkonu a zátah není nikde. 1.6 v prvním Focusu je fajn, ale díky euro normám to už ve druhém Focusu nebylo ono. A tady byl 1.0 EcoBoost ve trojkovém Focusu (zkoušel jsem 92 kW) fakt výborný.

Já to beru tak, že u normálního auta na denní ježdění (jako Fabia, Rapid a pod) potřebuji spíš slušný krouťák v nízkých otáčkách, a to prostě turbo umí. Gradaci výkonu s otáčkami a okamžitou odezvu na plyn pak spíš ocením u auta na zábavu, na to si ale nikdo Rapida nekupuje (obrazně řečeno, možná se nějaký blázen najde)

Wa
Wakantanka
24. června 2021, 21:31
0

Sorry, ale v druhom Focuse tú 1,6 zabila hlavne nadváha, teda minimálne 200 kg podľa výbavy a inak naskladaná prevodovka. Emisná norma E4 má tiež určitý podiel ale ja vidím problém hlavne v tej nadváhe.

Lukáš Naske
25. června 2021, 08:57
0

Hmotnost – teď už se tomu výrobci pár let věnují a snaží se o nezvyšování hmotnosti novějších generací aut oproti minulým, ale v té době (začátek milénia) bylo zvyšování hmotnosti pravidlem, Takže tohle zdaleka nepostihlo jen Focus. Vlastně mě nenapadá jediné auto, které by v té době bylo v novější generaci lehčí.

Golf 4 cca 1150 kg, Golf 5 cca 1200 kg.
Peugeot 306 necelých 1100 kg, 307 má 1260 kg.
Focus 1 od 1070 kg a dvojka od 1190 Kg. (A trojka váží od 1180 kg.)
Megane 1 1030 Kg, Megane 2 1130 kg a Megane 3 1180 kg.
Fiat Brava 1090 Kg, Stilo 1150 Kg, Bravo 2007 1180 kg
A asi největší rozdíly všichni tuší u Opelu (Astra a Insignia jsou tím vyhlášené). Astra G od 1075 kg, Astra H 1170 Kg a Astra J od 1310 Kg.
(U všech jsem se snažil vzít nejzákladnější verzi hatchbacku s atmosférickou 1.6)

A situace s zpřevodováním je obdobná – cestovní rychlosti se pomalu zvyšují, pětistupňové převodovky prodlužují a otáčky v 90 a 130 km/h padají.

Prostě chceme (běžná) auta komfortnější, výkonnější a bezpečnější (vyšší hmotnost) a zároveň musejí být čistší, efektivnější a ekonomičtější (spotřeba - Euro normy). U atmosféry je problém tohle dát dohromady...

bitner
25. června 2021, 19:05
0

Zrovna FI a FII to melo naopak: Mk. I prevody dlouhe jak prase a Mk. II kratke. Jezdil jsem obema a rozdil to byl opravdu znacny.

Wa
Wakantanka
25. června 2021, 22:59
0

Bittner:Ja som mal tiež oboch a FII mal určite kratšie prevody, ale zase nemám ten pocit že FI ich mal nejaké veľmi dlhé.
Luki.xy: ten nárast hmotnosti naprieč spektrom nerozporujem, ale 200 kg bolo aj v danej dobe proste veľa, zvlášť keď koníky pod kapotou nepribudli. :)

Opelfahrt
13. června 2021, 22:29
0

Rapida jsem měl taky půjčenýho jako náhradní auto. 1,2 TSI 63 kW, rok 2017 před faceliftem. Výkon skromný, do kopcovitého terénu málo. I kdyby tam ale byl ten 1,4 TSI, což už výkonově stačí, vidím jako hlavní problém toho auta nepohodlí pro posádku, zvlášť malé děti, nebo pro někoho, kdo zvracívá v autobuse a nemá rád houpavou jízdu, zatáčky a tak.

Mám takovou referenční trasu na moravském konci silnice I/19, která měří cca 22 km a do půlky se stoupá víc jak 300 výškových metrů a druhá půlka je zase 300 výškových metrů klesání.
https://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&x=16.4358869&y=49.4941978&z=13&rc=9mIqCxUd-i9lYUc5qc&rs=coor&rs=coor&ri=&ri=&mrp=%7B%22c%22%3A111%7D&xc=%5B%5D&rwp=1%3B9mEyLxUeE9cPV5lKcK1exQcufhuld9ml67dLc3z.dVZdVmcVLcwvbX438d3i8ib.&rut=1

Jezdíme to s dětma a u půjčeného Rapidu byly dost stížnosti na nekomfort. Mně houpání nevadí, ale i mně přišel podvozek podivně nastavený. Stejnou trasu jsme jeli pak jeli i s náhradním vozidlem Stilo kombi JTD rok 2006 v oplastované verzi a tam si děcka nestěžovaly.

Rapid nezvládl podle mých představ ani mou referenční komplikovaně klopenou zatáčku v Brně, která je v klesání před napojením na I/43.
https://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&x=16.5904437&y=49.2349792&z=17&pano=1&pid=68789820&fov=1.257&rc=9mIqCxUd-i9lYUc5qc&rs=coor&rs=coor&ri=&ri=&mrp=%7B%22c%22%3A111%7D&xc=%5B%5D&rwp=1%3B9mEyLxUeE9cPV5lKcK1exQcufhuld9ml67dLc3z.dVZdVmcVLcwvbX438d3i8ib.&rut=1

Prostě podvozek na houby, nevím, kolik jsem měl nahuštěno, to jsem při přebírání fakt nekontroloval.
Nebo jsem nepochopil, proč při 33 °C a zapnuté klimatizaci systém start stop na semaforu vypínal motor, ale potom se zase klimatizace nebo snad jenom ventilátor zase zapnuly, proč tak malý motor při automatickém startování tak zavibruje. Nevím. Interiér se mně zdál festovní, ale pro mých 190 cm stísněný a úzký. Jako nízkonákladovka dobrý, ale to je tak všechno.
-
Komentář upraven 13. 6. 2021, 22:34:16
-
Komentář upraven 13. 6. 2021, 22:35:54
-
Komentář upraven 14. 6. 2021, 00:34:44

reagovat
Lukáš Naske
24. června 2021, 08:53
0

Jo, hezky popsáno. Myslím, že se v názoru na tohle auto shodujeme :)

FidoBlack
14. června 2021, 10:48
0

Litrofka 70kw je fajnová. Já jí mám ve Fabii a má na hrbu už skoro 85tkm a nemůžu říct nic špatného.. Naopak, koukám a musím jen souhlasit že v Rapidu to asi není o tolik horší i když je o malinko težší a co se týče podvozku tak je to nemlich to samé...

reagovat
Lukáš Naske
24. června 2021, 08:55
0

Jo, na takový to denní poskakování je to fakt dobrý. Zábavu v tom asi (doufám) ale nikdo nehledá :-P