logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

SAAB 9-3 1.8i

Život se Saabem pár měsíců před jeho smutným funusem.

SAAB. Zní to hezky. Něco jako ABBA. Svého času byli oba tyto švédské projekty mimořádně úspěšné. U Abby to velice pravděpodobně bude i za sto let. U SAABU se na konci 80 tých let dá říct, že jeho slavná éra byla pomalu u konce. V té době to samozřejmě ještě nikdo netušil. Ve světě právě probíhala ropná krize a Saab automobile AB, se oddělil od mateřského koncernu SAAB. Do hry vstoupil strýček Sam a společnost General Motors koupilo automobilové odvětví této tradiční švédské značky. Začátek konce? Z dnešního pohledu těžko říct. Mnozí zasvěcení tvrdí, že smrt značky by bez příchodu tohoto obřího gigantu přišla ještě před novým mileniem. Modely jako SAAB 900 turbo, vstoupili do pomyslné síně slávy automobilového průmyslu.

Určitě poprávu. Vděčí za to zejména použitím technologie přeplňovaných zážehových čtyřválcových motorů. Dnes nejrozšířenější verze vyráběných pohonných jednotek v Evropě. Ve své nejslavnější době ale něco výjimečného. A také žádaného. I v bývalém Československu, si hlavně díky Bonům, našel cestu do nejedné domácnosti architekta, či primáře kliniky.

Bohužel SAAB pod křídly GM, již nedokázal na tento úspěšný model navázat. A zejména nutné šetření v rámci jednoho koncernu, se postupně podepsalo na jedinečnosti těchto krásných vozů. 

V roce 2009, po 20 letech víceméně trápení, kdy byl prodělávající Saab, z důvodu bankrotu mateřské společnosti, nabídnut jiným samarytánským zájemcům. Velice hezky se o něj ucházel švédský Koenigsegg – neměl na to. Zkusil to holandský Spyker – měl na to, ale stálo ho to málem život. Konec Saabu byl pomalu, ale jistě zpečetěn. Společnost NEVS, která "horký brambor" převzala v roce 2011, z něj udělala pár elektroaut. Převzala jej, ale jen z části. Název SAAB nezískala. Ten zůstal v RUKOU společnosti GM, protože si jej pouze pronajímala. Zbylé technologie již v roce 2009 odkoupila čínská společnost BAIC. Ta začala přímo v Číně vyrábět něco, co modely Saab jen připomínalo. Smutný osud. 

A právě v těchto dobách, kdesi hluboko ve střední Evropě, si jeden mladý muž umanul, že si dobrovolně zkomplikuje život nákupem vozu od této značky. Saaby se mi asi líbili vždycky. Možná jejich aura. Mají auta vůbec auru? Pro mě tedy rozhodně a mnohdy se i dle toho rozhoduji. Rozum a cit. Toť prý pěkný román! Ve filmu Vrchní prchni to bylo trošku jinak, ale já jsem si tím pomohl zmínit ještě jednu, dnes již proslulou hlášku Darka Vrány: "Mám Saaba. Žádného nevidím!? Mmm, v servisu." To je tak pěkný moment, že utkví v hlavě snad každému kdo film viděl. A také to tedy vypovídá o tom, že pokud jste tehdá chtěli na někoho udělat dojem, byl Saab velmi vysoko. 

Ale jo, já do tý Prahy za ním vyrazím. Maximálně se projedu po D5 tam a zpět. Takhle asi vypadali moje úvahy po tom, co mi volal dobrý známý s tím, že pokud chci něco netradičního, málo jetého a za slušné peníze, musím přijet do pražských Letňan. Tam totiž sídlila, možná stále sídlí, společnost ČSOB Leasing, která nabízela ojeté vozy po dokončených leasingových smlouvách, nebo zabavených operákách. "Dobitý auto nechci!" Odvětil jsem, ale on se nenechal odbýt. "Ten musíš vidět! Černej, auto jak kráva a za super prachy! Co to jsou podle tebe dobrý prachy? Vždyť je 17 měsíců starej, má najeto 17 tisíc a nový se v této výbavě a motorizaci prodávaj za 640 tisíc! No právě! Chtěj 370! Cože? To je asi bez daně a i tak je to nějak málo. Ne komplet všechno! Hele je fakt jak novej. Toho musíš vidět na živo!" Otevřel jsem si inzertní stránky Čsob a byl jsem v tom až po uši.  Můj rozpočet na nový auto byl max 350. A to se ještě Fabka musela prodat alespoň za 200. Stalo se. 20 - 30 tisíc prostě musím sehnat. Pomůžou snad rodiče. Modlyl jsem se! Kor když jde téměř o nové auto.

Téměř nové, ale… 

Den setkání. Saab 9-3 byl zaparkovaný za plotem autobazaru, čumákem do silnice a opravdu mu to tam, vesměs mezi běžnými auty slušelo. V tu chvíli jsem měl samozřejmě o Saabech, i o tomto konkrétním modelu, s danou motorizací, vše pečlivě nastudováno a nenachytal by mne ani švédský saabofanatic. 

Takže to máme Saab – jasný, to je švédská ocel, držák, auto co porazí dospělého Losa. Ale taky Opel Vectra C a já nevím co všechno má ještě vypůjčeného z GMC. Akorát ta ELEKTROŇIKA (sovětská firma, vyrábějící digitální budíky apod.), která je na palubní desce, i mezi budíkama, bude zaručeně švédská. Jo tak je to uvnitř taková stará škola. Minimálně 10 let za vývojem německé konkurence. Ale má to takový svébytný přístup, že se mi to nakonec i líbilo. Chtěl jsem přeci něco originálního:) A zvenku? Mě se teda líbil moc! Ten fl mu opravdu přistane. A ty zadní čirá koncová světla? Správný úlet :D Design si mě získal. Tam problém nebyl. No jo, ale co ta cena? Proč je tak nízká? Co ostatní Saaby 9-3? Žádný se po fl ještě neprodává? Ba jo. V Německu a Maďarsku ano. Ale podstatně dráž. Tak kde je sakra ta chyba? 

"Dobrý den, já jsem ten co volal. Jo na toho Saaba? Pěkný kousek, ale už nám tady straší  skoro rok. Je to zabavený operák. Pán si ho moc neužil. Po páté splátce toho nechal a auto skončilo u nás. Prvotní cenu jsme dali na 560 a pak klesala po 50 tisících až na tuhle. Pokud by se ani tak neprodal, půjde do dražby." Aha, tak takhle to je. Řekl jsem si. Je to ležák, kterého nikdo nechce. A sleva?" Tak to bohužel" zaznělo z úst pána pověřeným prodejem. "Máme striktní podmínky". Ale vždyť to nemůže být špatné auto! Není. Jen doposud nenašel odvážného, který by ho vzal na milost." Mohu se projet? Určitě! Jen budou asi zatuhlé brzdy. Nepohnul se co tu stojí. Nikdo se s ním ani nesvezl." Nevěřícně jsem sedl dovnitř. Všechno parádní. Žádné známky používání. No skřípalo to hrozně. Brzdy byly pokryty rzí, ale jinak všechno fungovalo dobře. Za okny mech po celém obvodu, ale já se usmíval. Budeš můj. Chci tě! Pán prodávající si oddechl a já zamířil úplně poprvé v životě 2x za sebou do myčky. Obsluha trochu koukala. Ale vše jsem jim pln čerstvých dojmů vysvětlil a přihodil pár kaček za přitlačení wapkou.

Nejvíc jsem se těšil na reakce doma. Dcera ještě z toho neměla rozum. Ale moje paní neměla ani tušení, že jsem se jal prodat naší jen ji oblíbenou Fabii s nejpomalejším motorem co do ní dávali. Ale žrala zase slušně to jo. Tříhrnek si vzal klidně i 11, když jsem mu přišlápl krk. To v Saabu byl jiný motor. Ten který Saab ani nevymyslel. Úplně základní motorizace, kterou tam Saab začal montovat, aby přiblížil auto i méně movitým klientům. A to oplácká jedna osma splňovala dokonale. 120 koní bylo tak akorát, aby člověk nezacláněl. Ale po těch utrapách ve Fabii, to bylo naprosto parádní. Po příjezdu před dům a po falešném zavolání, že bych potřeboval pomoci s nákupem, jsem se těšil na reakce. "Co to má být?! Čí to je? Kde máš Fabii? Pryč. Teď budeme mít tohle. No je to krásný, ale kde jsi, jaksi na to… Teď to neřeš a nastupte si, všechno ti řeknu cestou" … 

Saab byl s námi šťastně téměř dva roky, než jsem se opět zamiloval. Tentokrát do Japonce. Ale ukázal mi cestu. Něco, co mi u výběru aut vydrželo dodnes. Výjimečnost. I když nebudete mít ten nejlepší motor na trhu, nebo nejkrásnější interiér. A velmi často uslyšíte, že tenhle model u nás neservisujeme, stojí to za ten pocit. Mě určitě ano. Pohled na Saaba, zpoza okna panelového bytu jsem miloval. 

Když tak vzpomínám, tak víc než techniku a jízdní vlastnosti, jsem si užíval tu jinakost. Vše ostatní bylo slušné, ale spíše průměrné. Interiér dost vrzal. Člověk by neřekl, že se cena nového základního modelu bude dotýkat cen německé prémie v daném segmentu. Upřímně, nebyla zcela oprávněná. Možná až ta stlačená, jako tomu bylo u mne, se blíží více k reálu. Platit navíc za něco, co kdysi bylo top a cool, si můžou dovolit opravdu jen movitější příznivci značky. Většina jich stejně byla nucena po roce 2010 přejít ke konkurenci. A co mám tak vypozorováno, zvolili si převážně značku BMW.  Dobře udělali. Polepšili si. Ale možná už nikdy nezažijí ten pocit výjimečnosti, jako za volantem Saabu. 

Táta si jej nakonec tak zamiloval, že si ho nechal pro sebe a nahradil ho za slušného Forda Mondeo s dvoulitrem Duratec. Nelitoval. Cítil se jako architekt. Byť byl svým povoláním na hony vzdálen od tohoto prestižního povolání. Saab je i dnes, po 11 letech od koupi v rodině. Má jej má sestra. Aktuálně najeto něco okolo 130 tisíc km., a přísahám, že krom toho, že mu už dvakrát upadl zrezlý výfuk, si nevyžádal žádný velký investice nad rámec běžných úkonů. A to je určitě něco, za co mu patří můj dík.

 

Krásným autům zdar, těm výjimečným zvlášť! 

JOE37

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

4 reagovat
Pochtli
27. 1. 2021, 10:43

Hodně slušný kup skoro nového auta v ceně nové fabie, jen o parník jinde.

3 reagovat
Ronoath
27. 1. 2021, 17:50

Krásně sepsáno!

1
JOE37
28. 1. 2021, 16:15

Díky moc! Vážím si toho. Chtěl jsem podat hodně informací, tak jsem rád, že to nenudilo:)

0 reagovat
Irwinek
28. 1. 2021, 08:36

To se tak někdo má :-D

2 reagovat
PB
28. 1. 2021, 10:34

A hlavne, prdackej svetlej interier :)

0
JOE37
28. 1. 2021, 16:14

Jj. Ten světlý interiér mu opravdu moc slušel. A hlavně mě Saab dělal slušným řidičem. Člověka tak nějak uklidnil. Opravdu lituji, že tato značka skončila. Myslím si, že blízko jejímu naturelu byla ještě Lancia. Ta teda má za úžasnou rallyovou historii. Snad to ustojí. Budu držet palce.

1 reagovat
Honz
28. 1. 2021, 18:11

Super auto. Nedávno jsem po 10 řešil obměnu auta (po 10 letech) a na pár saabů jsem se byl podívat, nakonec jsem ale skončil u jiného jednorožce :-) na svezeni v 9-5 aero budu vzpomínat

0 reagovat
vojtacz
29. 1. 2021, 08:26

Hezké. Mám stejného, dokonce se stejnou motorizací, akorát je to kombík. Mám teda najeto podstatně víc, ovšem věk se na něm zatím nijak šíleně neprojevuje a zbavovat se ho nechci. Zatím asi nejlepší auto co jsem měl :)

0
JOE37
29. 1. 2021, 13:02

Tak výborně! Jak jsem psal, sestře také slouží stále dobře. Dnes už se na něm učí jezdí i její děti, takže trošku dostává, ale zvládá to že ctí. A ten motor se zdá být tedy také jako držák :)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte