načítám data...

S Italem v Řecku

08. září 2018, 17:00 9 komentářů Raspby

O krásách alpských průsmyků a projížďkami nad Monte Carlem slyšel asi každý. Ale podobné zážitky se dají zažít i jinde.

zobrazit celou galeriiJan Malina: S Italem v Řecku

   Dorazil jsem z letiště po o dvě hodiny zpožděném letu domů, vyházel věci z kufru, dělám si kávu a usedám ke klávesnici, dokud to mám vše ještě v živé paměti. Vrátil jsem se z ostrova Lefkada, nacházejícího se u západního pobřeží Řecka mezi Korfu a Kefalonií. On to sice ostrov tak docela není (původně je to poloostrov s uměle vyhloubeným průlivem), ale to není tak podstatné. Byl jsem tam již poněkolikáté. Jsou tam nádherné pláže, krásné taverny, neuvěřitelně vstřícní lidé, ale také úžasné silnice.

   Abych všechna ta krásná místa bylo možno navštívit, je ideální půjčit si auto nebo motorku, popřípadě čtyřkolku. Auto budu mít k dispozici na čtyři dny. Po vyřízení papírování si jdu auto převzít. Vždy to byl nějaký klasický hatchback se základním motorem, takže třeba Peugeot 307 s dýchavičným čtyřválcem 1,4l, nebo ještě línější Kia Cerato. Letos ale přišla změna, čekal na mě Fiat. Na první pohled jsem tipoval z dálky nějaké Grande Punto, ale ono to bylo Bravo druhé generace, navíc s dieselem pod kapotou. Jelikož v Řecku se v autech místo klasického techničáku vozí protokol z půjčovny, tak vlastně nevím, co mělo konkrétně za motor, ale dle projevu a wikipedie to tipuji na 1,6 MultiJet s výkonem asi 120 koní. Jak se teda s takovým Italem z půjčovny jezdí po nevyzpytatelných Lefkadských silnicích?

   Papírování máme hotové, takže můžu jet. Jelikož s Fiaty mám v podstatě nulovou zkušenost, nevěděl jsem, co vlastně čekat. Hned na úvod mě překvapil celkem hezký a dospěle působící interiér. Mohutná středová konzola má šmrnc a je lehce natočená směrem k řidiči, volant s krásně tlustým věncem se výborně drží a kaplička s budíky je taky fajn. Ve srovnání třeba se soudobou Astrou, kterou jsem tu taky měl, je to opravdu rozdíl. Začíná to dobře. Ovšem jen co zapnu zapalování a čekám obligátní vteřinu až se motor „nažhaví“, přivítalo mě Bravo hezky po Italsku. Hned po nastartování se palubní deska rozsvítila jako vánoční stromeček, blikala kontrolka oleje a ještě další dvě. Na palubním PC mi to hlásilo, ať vyměním olej, žhavící svíčky a ještě něco. No co…temperamentní Ital. Samozřejmě jsem to šel ještě před vyjetím oznámit, ale byl jsem uklidněn, ať se nebojím, že je všechno v pořádku. Tak asi si to všechno opravují sami a v palubním počítači to nevyresetují. Matějskou pouť na palubní desce tedy přehlížím a odjíždím.

   Silnice na Lefkadě mají v podstatě jen dvě podoby. Buď prudké stoupání, nebo pekelné klesání. Navíc Řecký asfalt je sice výborný, že vydrží ta pekelná vedra, ale jako daň za to i suchý celkem klouže, natož, když sprchne. Takže rozhodně nejezdit tempem, jakým jsme zvyklí u nás. Jako základnu máme krásné městečko Vasiliki na jihu ostrova, jež je vklíněno mezi mohutné kopce jak z východu, tak ze západu.

    První den mám namířeno do své oblíbené taverny s asi nejkrásnějším výhledem, jaký jsem zažil a poté na pláž Avali na západním pobřeží, vyrážím tedy na sever právě po úpatí hor. Z Vasiliki vede cesta na vnitřní straně oněch mohutných kopců, ale cesty k plážím na západě vedou na straně opačné. Je tedy nutné hory přejet. Tunely na Lefkadě vůbec nejsou. Hned po opuštění města následuje táhlé stoupání až do vesničky Aigos Petros, která jakoby byla vsazena přímo do strmého svahu. Z klasické okresky se v momentu stává úzká ulička, kde se dvě auta vyhýbají jen těžko. Všechny zatáčky jsou slepé, takže člověk často nemá tušení, jestli ho za rohem něco nečeká. Asi proto je zde zvykem před takovými zatáčkami troubit, aby na druhé straně někdo další alespoň tušil, že tam taky někde jsem. Pokračuji dále do kopce, nadmořská výška stoupá a na druhé straně údolí pozoruji monumentální štít nejvyššího vrcholu ostrova, který je vysoký 1167 metrů n.m. Vzdušnou čarou tak pět kilometrů od moře, to jen pro představu. Po nějaké době se silnice lehce narovnává a po dalším lehkém stoupání přijíždíme do městečka Chortata za kterým se silnice rozděluje, buď dále stoupá do hor uprostřed ostrova, nebo míří na sever až do Kalamitsi. Vzhledem k opět velmi úzkým uličkám, zde dokonce nainstalovali semafory na kyvadlový provoz, protože se zde nezřídka tvořily „špunty“, kdy se dvě auta zasekla a nemohla se prostě vyhnout. Na jejím konci se začíná sjíždět z kopce a najednou se na hraně útesu vynoří taverna Panoramatic View . Po vstupu na její terasu má člověk rázem půl ostrova jako na dlani. Toho pohledu se nelze nabažit. Nejlépe v dopoledních hodinách díky slunci v zádech a tím pádem nádhernému osvětlení krajiny. Navíc hluboko pode mnou je v dálce vidět i ona pláž, na kterou mám namířeno. Jak dopiju vynikající Freddo Cappuccino, vyrážím.

   Zpět přes Kalamitsi, ale vyjet druhým výjezdem a začíná pro Lefkadu typický sjezd k pláži. To znamená silnici širokou tak jedno a půl auta, prudké klesání, vlásenky na plný rejd (a ještě si člověk musí najet) a spousta porostu okolo silnice, takže viditelnost do zatáček velmi nízká. Postupně ale porost mizí a otevírají se úchvatné výhledy na západní pobřeží ostrova. Sice jsme pořád hodně vysoko, ale metry ubývají rychle. Není divu, některé úseky jedu na jedničku a brzdím motorem, ale i tak auto zrychluje. Tady brzdit s vyšlápnutou spojkou bude u některých aut „o brzdy“. Aby nástrah nebylo málo tak asfaltový povrch se z ničeho nic rázem změní na děravé koryto s trčícími kameny. A v tom potkáte auto v protisměru. Tak kdo kam uhne? No občas to vyžaduje trochu couvání a odvahy k zajetí co nejvíc k okraji propasti, kde je to jen kousek od nekonečného pádu do moře. Konečně jsem dole a mohu si užít křišťálově čisté moře. Teď tou samou cestou zpět – takže brutální stoupání, vlásenky, co se sotva dají vytočit. Ještě mám ale zamířeno naopak na samý jih ostrova – Mys Dukato s majákem. Jedu po opačné straně hor, než jsem jel z Vasiliki po krásné, kvalitní a točité silničce, kupodivu tak nějak po vrstevnici. Během cesty se opět objevují majestátní výhledy do krajiny, korunované právě na samotném mysu. Širé moře, nedaleká Ithaka a Kefalonie, sluncem osvětlené útesy západního pobřeží. Naprostá nádhera. Cestou zpět ještě dělám ještě pár fotek. Stejnou trasou ale nejedu, nýbrž se vydávám na „stezku odvahy“, spočívající v přejezdu vrcholku kopce po kamenité cestě a následném ostrém sjezdu do Vasiliki po vnitřní straně pohoří. Jenom to není silnice, ale v podstatě jen pracovní cesta. Skála, do které je vsazena, funguje jako zdroj materiálu pro stavbu nových vlnolamů pro přístav ve městě. Ale už je poměrně široká a celkem využívaná, jelikož se jedná o velkou zkratku na západní pobřeží. Nejsou tam ale žádná svodidla, takže je potřeba jet opatrně, jinak předlouhý pád až do moře. Ale zase se naskytuje krásný pohled na záliv a město z druhé strany, v podvečerních hodinách podtrhnutý rykem windsurfařů, kteří díky vynikající termice brázdí záliv. Už se těším, až to večer zapiju.

   Další den vyrážíme z Vasiliky na opačnou stranu na komorní pláž Amouso, která je vcelku nedaleko, a po příjemném ranním osvěžení se vydávám prověřit Fiata zkouškou největší. A sice vystoupáním na nejvyšší vrcholky v centru ostrova. Začíná to nevinně, pro ostrov „normálním“ stoupáním do vesnice Sivros, ale pak Lefkada přitvrdí. Kvalitní, ale úzká silnice se začíná zařezávat do útesu a serpentýnami stoupám strmě nahoru, na mapě a vlastně i ve skutečnosti to není nepodobné slavným alpským průsmykům. Opět vlásenky na plný rejd, jednička a skoro zastavit, jen během jedné takové otočkyzdolám převýšení tak minimálně metry. Ale nafťáček Fiatu si s tím poradí i se zapnutou klimatizací překvapivě dobře. Tady se to turbo opravdu hodí. Zařazená je jen jednička a dvojka. Mám z rukou vánočku a vjíždím do Aigos Ilias. Tady se snad zastavil čas. Historická stavení, okolo cesty stojí staré rezavé pickupy, nebo se sem tam objeví nějaké to stádo koz nebo osel. Najednou to vypadá, že jedu někomu po dvorku, vede mě to mezi budovami, že se sotva vejdu. Bojím se, že odřu zrcátka. Nakonec vše v pořádku, ale když už si myslím, že jsem to dal, tak pevný povrch nahrazuje štěrk a přímo přede mnou se tyčí stoupání se sklonem snad 45 stupňů (bohužel z fotky to opravdu není poznat). Zastavuji a couvám, abych se mohl trochu rozjet. Se zadrženým dechem vyjíždím tu stěnu a modlím se, ať nepotkám nic proti. Uf, vyšlo to. Pak se jakoby z ničeho zase objevuje krásná silnička a stoupáme dál. Na jednom místě zastavuji na fotky. Ten výhled je neuvěřitelný. Vychutnávám si jedinečnost okamžiku a vyrážím dál. Na samotný nejvyšší kopec se vyjet nedá, ale jsme jen lehce pod ním. Najednou se však na cestě objevují krávy (žádné ženy, ale skutečně tři exempláře hovězího dobytka – kdopak je na fotce najde? :). Jedna vypadá, že si chce dát s Bravem berany duc, naštěstí si to rozmyslela. O pár zatáček dál vidím na příkrém svahu celé stádo. Ty tři to asi nebavilo, tak se šly projít. A to už jsme na střeše světa (ostrova), kde se nám otevře pohled i na severní část Lefkady a začínáme pomalu klesat dolů, abychom sjeli do Chortaty. Klesání už není tak příkré, jako bylo stoupání, tak je čas si všimnout, na jakých nehostinných místech může všude růst zeleň. Samé skály a kameny a mezi tím hojnost stromů a keřů. Výlet zakončujeme malou zajíďkou směrem z Vasiliki na další Lefkádské letovisko Nidri a opět výborným ledovým cappuccinem v taverně nad zálivem s rybářským městečkem Sivota.

   Třetí cestovní den se vydáváme na nejslavnější pláž Lefkady – Porto Katsiki, kde trávím velkou část dne. Cesta je stejná, jako na maják, jen se z ní sjede přímo k pláži. Ale to by to nebyla Lefkada, aby to zase nebylo ručkování vlevo vpravo. Naštěstí je ale toto místo jedno z nejnavštěvovanějších na ostrově, takže cesta je široká, kvalitní, takže bez problému. A to místo za to rozhodně stojí.  Cestou zpět další Freddo cappuccino ve stínu borovic kousek od vysokého útesu v taverně Oasis. Že to bylo opět nádherné místo jistě netřeba zmiňovat. Na okraji útesu byla dole dokonce vidět kvůli zemětřesení dnes již z pevniny nepřístupná pláž Egremni.

   Poslední den s autem jedu přes středisko Aigos Nikitas až na samý sever ostrova – na dlouhou pláž Aigos Ioannis. Nachází se hned u hlavní silnice, ale v podstatě na ní nikdo není a působí dost „divoce“. Takže si užívám soukromého koupání, který narušuje snad jen jeden zbloudilý kiter, jež si užívá čerstvého větru. Cestou zpět ještě dělám foto s pohledem z útesu na Aigos Nikitas a chystám se vrátit auto.

   Fiat to všechno zvládnul na jedničku. Sice stále palubka blikala jako o život, ale nikde mě nenechal a se všemi nástrahami si poradil. Hodnotit ho nějak více asi nebude objektivní. Je to auto z půjčovny a tomu odpovídal stav. Výfuk každou chvíli nepříjemně rezonoval, od podvozku se ozývaly různé rány a pazvuky, navíc byl celkem tuhý, ale bůh ví, v jakém stavu bylo odpružení. Mile překvapila spotřeba. V podmínkách popsaných výše jsem najel celkem asi 300km, a průměr byl 7,4 l/100km. Brutální stoupáky na jedničku, pořád zapnutá klima, samé kopce, jezdilo se ve dvou nebo třech lidech, pětku a šestku jsem v podstatě nikdy nezařadil. Dobrý výkon, opravdu dobrý. Navíc prostorný, pohodlný a uvnitř příjemný. Jen ten motor zněl jako první generace Fordu Transit, ale říkám, nemohu posoudit, jestli je to motorem jako takovým, nebo jen stavem trápeného auta z půjčovny.

   Lefkada je opravdu krásné místo nejen na koupání a lenošení, ale i na ježdění. Sice takové dobrodružnější, ale člověk si tu opravdu zařídí. Občas to chce trochu odvahy a citu, ale ty výhledy a panoramata za to rozhodně stojí. Pokud by se sem někdo z vás nachomýtl na dovolenou, rozhodně doporučuji si půjčit povoz a ostrov si projet, snad fotky potvrdí, že je rozhodně o co stát. Říkám si, jak super by bylo si to tu projet třeba svojí MRkou, i když vlastně některá ta místa bych asi neprojel a ustlal bych si na podvozku. Nicméně ty krásné točité silničky nahoře v horách se střechou dole, to musí být opravdová řidičská radost. Bylo to krásné. Spousta koupání, výhledů, ledových cappuccin, ale taky adrenalinu za volantem. Projíždíte krajinou, uprostřed ničeho se najednou objeví nějaký chovatel koz, silnice lemují místní prodejci medu a olivového oleje. Projet si ostrov je opravdu zážitek. A je jedno, jestli řídíte nafotvý Fiat, líný Peugeot, nebo třeba Suzuki Jimny cabrio – které je tu mezi turisty velmi oblíbené. Mimochodem, potkal jsem tam krásou starou Toyotu Celicu.

 

PS: Pár fotek jsem si půjčil ze streetview (bohužel je to někdy z listopadu, takže počasí už není to pravé. Mimochodem to vozidlo s kamerou si asi taky užilo), protože prostě byly okamžiky, kdy jsem opravdu neměl myšlenky na to fotit, ale spíše na to, jestli projedu, nebo abych někde neuvízl J 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ka
Kalvi
08. září 2018, 20:05
0

Moc hezký, trochu mi to připomíná Madeiru, kterou jsem absolvoval v Cliu 2. gen. A bylo to super.

reagovat
PachezZ
08. září 2018, 20:10
0

Tam sem byl vlastním :) Trajekt Minoan Lines Benátky-Igoumenitsa...
Projezdili sme prakticky celý ostrov, západní pobřeží je tedy mnohem lepší ale o tom to tu není :)
I na nejvyšší bod ostrova - Profitis Illias sme přes lom a kolem radarů vyjeli... Akorát u větrných mlýnů u Lefkasu sme zapadli, rakouský Land Rover pomohl...

Jezdí se tak nějak řecky, mě to vyhovuje :D Mimochodem ty Porsche byly v podzemním veřejným parkovišti ve vesnici Karya a pomalu každej druhej dům měl na dvorku něco zajímavýho...

reagovat
Raspby
08. září 2018, 20:13
0

Západní pobřeží je nádherné, to už jsem projel celé :) Ale do těch hor je to taky super, ty vlásenky a hlavně to převýšení. No taky jsme jeli kolem té observatoře. V MRce by to byly úžasné projížďky, ale jak se tam občas vyskytne ten tankodrom tak to bych s ní asi nedal...bez úhony :)

PachezZ
08. září 2018, 20:18
0

proto sme tehdy jeli kaďákem... tomu šrámy nevadí a kdyby náhodou, opraví se drátem, kombinačkama a kladivem... tedy... po mém spánkovém výletu do lesa se už neopraví :D

Libor
11. září 2018, 14:59
0

Super popis cestování, úplně jsem se vrátil o dva měsíce zpět.
My jsme měli půjčený Chevrolet Spark...tříválcová plechovka, ale na Lefkádské cesty to abylo velký tak akorát, jen ten výkon chyběl, ale aspoň jsem se mohl v klidu kochat :-D a i v takové šunce jsem si tam to řízení užíval :-)
Bydleli jsme v Agios Nikitas, západní pobřeží je opravdu krásný a to moře je úžasný.

reagovat
Raspby
11. září 2018, 15:07
0

Koukám že se tu najde dost lidí, co na Lefkadě bylo :)

JirkaŘ
10. října 2018, 08:44
0

Koukám, že silnice po zemětřesení nejsou ještě všechny v pořádku. Do Řecka jezdím autem s rodinou od r. 2006 a do dnešní doby se VELMI zlepšily dálnice v zemích jako je Srbsko a Řecko. Pamatuji doby, kdy jsme jen na Chalkidiki jeli asi 24 hodin...na Lefkádu pak o pár let za 25 hodin - viz článek zde: https://www.recko-autem.cz/pro-motoristy/cestopisy/cze-svk-hu-srb-mk-gr/cesta-do-recka-2013-lefkada Poslední dvě cesty jsme na Lefkádu zajeli za 19 hodin, ale to u jsme pak najeli na trajekt a pokračovali na Kefalonii. Za sebe a rodinu mohu říci, že dovolená s vlastním autem opravdu stojí za to! Protože je možné po celý pobyt si zajet kam člověk chce, zážitkem je i cesta na dovolenou a zpátky a hlavně do kufru vleze tolik věcí, kolik bych si do letadla nemohl dát.

ToMyx
21. září 2018, 11:19
0

Pěkně sepsáno! Musela to být paráda. Fiátek docela překvapil ????

reagovat
Raspby
21. září 2018, 12:19
0

No docela jo, motor co se týká kultivovanosti tak katastrofa, podvozek byl asi hodně jetej...ale jinak celkově to bylo asi to nejlepši, co mi tam kdy půjčili. I v té základní výbavě to uvnitř nepůsobilo lacině (jako třeba ta Astra) a docela dospěle.