načítám data...

Rockeho recenze /// Škoda Scala 1.5 TSI

30. dubna 2019, 17:17 18 komentářů Rockefeller

Krátká recenze nejnovějšího modelu z portfolia mladoboleslavské automobilky. Dokáže navzdory kritice prokázat své schopnosti?

zobrazit celou galeriiLukáš Praj: Rockeho recenze /// Škoda Scala 1.5 TSI

Je poslední dubnový den, počasí začíná být po několika deštivých dnech opět vcelku příjemné a já po dlouhém popojíždění v obvyklé odpolední dopravní špičce konečně pln očekávání přijíždím k autosalonu. Tam už na mě čeká připravená fungl nová Škoda Scala 1.5 TSI se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG ve výbavovém stupni Style.

Hned na úvod chci říct, že nová Scala to rozhodně nemá jednoduché. Ihned po svém představení byla v internetových diskuzích zavalena obří vlnou kritiky a tak na tomto modelu snad neexistuje jeden jediný centimetr čtvereční, který by nebyl pečlivě zkritizován místy až fanatickými odpůrci koncernu Volkswagen. Člověk může na základě názorů některých jedinců celkem snadno nabýt dojmu, že Scala je vlastně to nejhorší auto na světě, předražený křáp, ohavný zmetek, a že zájemce o toto vozidlo musel někdy v minulosti zcela zákonitě podstoupit lobotomii. Je tomu ale opravdu tak? 

Úvod

Rozhodně nepatřím mezi příznivce koncernu Volkswagen a tak musím přiznat, že ještě dlouho po uvedení Scaly jsem při debatách o tomto modelu rozhodně nešetřil kritikou. Jedním z důvodů je bezpochyby to, že jsem zarytým odpůrcem downsizingu – ne, litrový tříválec opravdu nepovažuji za plnohodnotnou pohonnou jednotku. To je však plošný problém většiny automobilek, nemá tedy cenu to dále rozebírat. Spíše mě více než cokoliv jiného poněkud zaskočila ta sebevědomá cena základní specifikace. Za svých poctivě vydělaných 400 tisíc korun totiž obdržíte onen tolik proklínaný litrový tříválec, šestnáctipalcové ocelové disky, fádní černý interiér, který je na pohled přímo neskutečně nudný, a jehož součástí je manuální stahování zadních oken, záplava prázdných tlačítek a na dnešní dobu poměrně malý displej infotainmentu Swing s tlustými rámečky. Jinými slovy, základní “holátka” vypadají opravdu docela lacině. A to se v Česku neprodává základní výbava Active, která nemá dokonce ani lakované kliky a zrcátka. Na druhou stranu, vybavené kousky jsou zcela jiná liga. Ze Scaly se dá za pomoci příplatků udělat takový malý Mercedes a vyšší výbavové stupně působí opravdu hodnotným a kvalitním dojmem.

Exteriér

Vzhledově vychází nová Scala ze studie Vision RS, jež byla představena na pařížském autosalonu v roce 2018. Karoserii dominují moderní ostře řezané hrany a vůz se nijak zvlášť nevymyká tradičnímu designovému jazyku Škody. Zlí jazykové říkají, že zadní světla jsou “okopírovaná” od nového Focusu, ale komukoliv, kdo viděl jednu jedinou novou škodovku z období uplynulých pěti let musí být zcela jasné, že se jedná o evoluci mladoboleslavského designu světel, nikoliv o výpůjčku v čínském stylu.

Cena testovaného kousku ve verzi 1.5 TSI Style se vyšplhala přibližně k 570 tisícům, nad rámec základní ceny výbavového stupně Ambition je zde tedy vynaloženo nějakých 180 tisíc korun za prvky příplatkové výbavy. A je to znát – šedá metalíza Quartz, 17” kola Stratos z lehké slitiny, full-LED přední i zadní světla, protažené zadní okno… V této specifikaci působí Scala opravdu velmi atraktivně a její design tak hodnotím velice kladně.

Interiér

Ihned po usednutí do auta mě interiér velmi mile překvapil. Stále je velmi strohý, jak je již u koncernu VW zvykem, ale působí o poznání zajímavěji, než interiéry ostatních modelů ze stáje Škodovky. Materiály jsou na omak příjemné, kvalita zpracování je příkladná a za jízdy se od palubní desky neozývají jakékoliv nežádoucí zvuky, což nebývá u některých výrobců automobilů pravidlem. Vnitřní prostor je u tohoto vozidla nadstandardní a dokonce ani na zadních sedadlech nebudou vysocí cestující trpět jakoukoliv nouzí. Co je však pro mě osobně docela zklamáním jsou právě sedadla. Jejich výplň je příliš tvrdá, neposkytují dostatečnou boční oporu a hlavová opěrka drží hlavu v dosti nepohodlné předkloněné pozici. Dokážu si představit, že po několikahodinové dálniční jízdě v těchto sedadlech bych byl zřejmě nucen vyhledat služby chiropraktika. Někomu však můžou vyhovovat. V objemu kufru Škoda jako vždy exceluje a tak není překvapením, že se svými 467 litry Scala kraluje segmentu. Interiér se obecně dá považovat ze vcelku zdařilý. 

Jízda

Testovaná Scala měla najeto něco lehce nad 100km, jednalo se tedy o naprosto nový vůz. Motorizace 1.5 TSI má tichý, vyrovnaný chod a výkon 110 kW / 150 koní je pro běžný provoz více než slušná hodnota. Síla motoru plně dostačuje na předjetí zběsile kouřící Avie, která se v oblacích namodralého dýmu plazí do kopce, možná se vám občas dokonce poštěstí předjet i nějaké to Porsche – tedy, pokud bude stát na semaforu. Teď vážně. Motor má až do 1500 otáček opravdu líný projev, ale jakmile pořádně zabere turbo, je vůz docela svižný a zejména v režimu Sport umí motor po sešlápnutí plynu na podlahu vcelku slušně nakopnout. Pokud však člověk jen tak zvolna plachtí po městě, předvede motor 1.5 TSI svoji novou, zajímavou funkci – vypínání válců. Odpojení jednoho či dvou válců probíhá během jízdy zcela neznatelně a v praxi doopravdy šetří palivo. Spotřeba je pak opravdu velice příjemná, při kombinované jízdě se pohybuje lehce nad šest litrů na sto kilometrů. 

Sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG si s motorem dobře rozumí, řadí velmi hladce a nabízí funkci řazení pádly pod volantem. Pro motor 1.5 TSI je to v tuto chvíli jediná možná varianta, dle slov prodejce se však do budoucna počítá také s šestistupňovým manuálem.

Řízení je poněkud gumové, necítíte jakékoliv spojení s vozovkou. Otočíte volantem, auto zatočí. A to je vše. Vlastně nemáte jakýkoliv požitek z držení volantu (který je mimochodem u verze Style standardně obšitý kůží, výborně padne do ruky a obsahuje tlačítka na ovládání infotainmentu). Na druhou stranu, jedná se o rodinný vůz, ne o sportovní kupé, takže jakékoliv emoce popravdě asi ani nelze očekávat. Scala má taktéž na můj vkus dosti tvrdý podvozek a hůře tlumí nerovnosti, odhlučnění kabiny je však solidní.

Závěr

Škoda Scala mě vcelku potěšila. Až na chudé základní verze a přílišnou tvrdost (sedadel i podvozku) se jedná o velice příjemný automobil a plnohodnotného člena rodiny. Nelze ji brát jakožto přímého nástupce Rapidu, je to totiž zcela nový model. Scala dospěla a svým vnitřním prostorem i výbavou se pomalu vyrovnala Octavii, ačkoliv je stále o padesát tisíc korun levnější. Je dosti možné, že pozici firemního dostavníku pro veledůležité manažery brzy převezme Scala a Octavia bude cestovat do vyššího segmentu. To je ale ve hvězdách. Novému počinu z Mladé Boleslavi každopádně dávám palec nahoru a zlatého bludišťáka.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
01. května 2019, 21:49
2

Projel jsem si oficiální ceníky Golfu a Scaly a pořád mi to vychází +/- na stejno při zaškrtnutí stejných položek výbavy. Sebevědomá cenová politika Škody...

reagovat
Ro
Rockefeller
01. května 2019, 22:06
0

Ano, Škoda už léta razí podivnou cenovou politiku, kdy je potřeba i za dnes naprosto standardní prvky výbavy připlácet nemalé částky. Přesto mě ale Scala zaujala, jelikož se opravdu vyrovnala (a v mnohém překonala) Octavii a je tak otázkou, zda už se tak trochu nestává konkurentem Golfu. Aktuální sedmá generace už ale přece jenom dosluhuje a tak se teprve uvidí, za kolik se bude prodávat nový Volkswagen Golf, co přinese za tehnologie a zda cenový rozdíl mezi oběma vozy bude stále v řádu pár desítek tisíc, nebo jestli osmá generace Golfu nějak zásadně podraží.

ma
martinw
02. května 2019, 08:08
0

auta zdraží a myslím že Octavia poroste dál alespoň o několik centimetrů, potřebují do podlahy nacpat co nejvíce baterií - předprodukční kousky už se testují

Bavoraczech
02. května 2019, 09:14
0

Pro mě je ta recenze tak trošku zklamáním. V tisku se naopak moc nešetřilo superlativy o dvojím nastavení podvozku, o jeho spíše pohodlném naladě a také o kvalitních sedačkách, která doznala mnohých vylepšení. Mně z toho podle té recenze tak nějak vychází Octavia hatchback. Očekával jsem asi od Škodovky trochu posun, ale zdá se že jedou stále v zajetých kolejích... ŠKODA.

reagovat
Ro
Rockefeller
02. května 2019, 09:49
0

Mrzí mě, že s recenzí nejste spokojený. Co se týče kritiky - ano, Scala může být vybavena "adaptivním" podvozkem, testovaný kousek jej ale neměl a naladění standardního podvozku se opravdu nedá označit za měkké, auto nemá nějakou snahu žehlit nerovnosti na silnici. Sedačky jsou zpracovámy kvalitně, ale nepřijdou mi zrovna příliš ergonomické. Jak jsem ale napsal, někomu vyhovovat mohou, je to individuální. Scala je ale oproti Fabii i Rapidu velký krok před, o tom žádná. Já osobně bych ji přirovnal k takové dynamicky střižené Octavii, minimálně co se vnitřního prostoru a výbavy týče.

Bavoraczech
02. května 2019, 11:56
0

Abych to poupravil. Recenze je samozřejmě v pořádku. Spíš to auto mě zklamalo. Mám odježděné delší cesty v Oktáviích a s pohodlím já osobně moc spokojený nejsem. Je dost lidí, kteří spokojení jsou. Částečně je to dáno tím, že nic lepšího nepoznali a možná trochu také patriotismem a vztahem ke "koncernovým" vozům obecně. Pokud je recenze víceméně objektivní, pak to spíš vypadá, že se auto ve třídě "Rapidu" posunulo kvalitativně od Fabie k Oktávii + přibyly prvky výbavy co samozřejmě dříve nebyly možné.

beastar
02. května 2019, 13:24
0

Že vám do toho vpadnu;) Ono záleží jaké sedačky. Škodovka vždycky nabízí asi tak 5 typů provedení. Základní sedadla jsou vždy špatná to už je tradice. S těma kličkama pro zadní okna v základu. To bych jim dal facky. Stejně tak za absenci loketní opěrky. On to ale v základu vyjma půjčoven leta nikdo nekupuje. A k těm cenám. Ono je hezký napsat stojí to tolik. A srovnávat s Golfem atd. Jen realita je úplně jinde. Za pár měsíců půjde tohle koupit za 400 ne v základu...ale v mid výbavě. Pro firmy budou ceny o 25 až 40% jinde. Hlavní zákazník u nás není jednotlivec! Stejně tak třeba ve Španělsku. Pro Britský trh je to auto levné například. Tzn. spekulovat o cenách u škodovky je krajně nepotřebné.

Pohodlí. Já nevim no tyhle auta obecně nejsou nějakej etalon komfortu. Golf i třeba i30 umí být taky otravný:) Je to taky o postavě, zvyklostech. Každopádně tvrdý podvozky to už je taky evergreen.

Ro
Rockefeller
02. května 2019, 17:02
0

To, že do firemních flotil půjdou vozy se značnou slevou je jasné, já však v článku shrnuji současnou situaci z pohledu běžného smrtelníka.
U nás začíná Scala 1.0 TSI ve výbavovém stupni Style na 450 tisících korunách. Podíváme-li se na ostatní trhy, tak v Nizozemsku stojí totožná Scala v přepočtu 675 tisíc korun, ve Velké Británii dáte za stejnou specifikaci v přepočtu 555 tisíc korun. To jen aby někdo nenabyl dojmu, že se tam prodává za stejné částky, jako tady v Česku a na tamních trzích je to tedy s přihlédnutím k vyšším příjmům vlastně levný vůz. On totiž až tak levný není ani na poměry zemí s vyspělejší ekonomikou.
A proč je nutné dívat se na peníze? Protože my žijeme v zemi, kde lidé za své utracené peníze očekávají co nejvíce muziky, a u větších investic, jakou je pořízení automobilu, to platí dvojnásob. Česká povaha a pozůstatek socialistického ducha, nic víc. Toť můj názor. :)

Ro
Rockefeller
02. května 2019, 17:07
0

Drobná oprava - mnou uváděná cena pro Velkou Británii platí pro základní výbavu. Totožná výbava (1.0 TSI Style) tam začíná v přepočtu na 610 tisících korunách.

beastar
02. května 2019, 17:29
1

Ano to je pravda. Jenže ono pro Brita je 610 tisíc korun něco zcela jiného, než pro Čecha. Navíc obyčejný Čech jestli lze vůbec něco takového napsat kupuje spíše Dacie, než škodovku. Opravdu těch majitelů z ranku fyzická osoba přijde na nákup do zeleného domku naprosté minimum. Když prodám 100 aut a z toho jde do rukou jednotlivců jako rodinný vůz 10% tak jak nastavím cenovou politiku pro tu kterou zem? Logicky tak aby bylo z čeho dávat slevu.

Obecně český zákazník se pro nové auto moc nehrne. A když tak raději sáhne po skladovém voze, než li by si něco konfiguroval. Samozřejmě jsou výjimky ale píšeme to v globále. Moje slova o rozdílnosti povah a významu cen potvrzuje i počet prodaných škodovek v GB v maximální výbavě, nebo RS, L&K a tak podobně. Je to násobně více jak u nás, nebo v dalších relativně chudších zemích. Takže s tím, že je to v podstatě stejná cena pro jiné trhy jako v ČR fakt nesouhlasím a není to pravda. Kupní síla je výrazně rozdílná jak pro retailový prodej, tak pro fleety.

Nehledě na to, že výbavy na jednotilivých trzích, balíčky a volitelná výbava se dost liší. Například v Rakousku je Octavia nabízena s prvky, které u nás dlouhou dobu ani mít nemohla. Bylo to tak v každé generaci. O Německu nemluvě. Potom je taky třeba brát v potaz jaké akce připraví místní dealeři. A znova jsme u toho kdo si jde koupit rodinné auto za ceníkovku z konfigurátoru? Vy? Já? No já určitě NE. A těch lidí kolem mě bude opravdu mrzké 1%. Ano nejsou to zkušenosti ze Scalou, ale obecně. Porovnávat různě silné a velké trhy je fakt na jinou debatu, než tady na Autíčkář.

Mimochodem zajímavý trh pro Scalu potažmo dlouhodobě pro Škodu je Švýcarsko. Kde prodeje i mezi prostý lid jsou. A jestli je někdo větší lakomec a šetřílek než Čech, tak je to Švýcar (ten normální ne milionář co dělá ve financích) Style lze kombinovat jen s motorem 1.5TSI, tříválec v nabídce platí je pro Ambition. Style s DSG na kolech a dvoubarevným interiérem atd je za 762,000,-.
Průměrný plat PRAHA cca 36,000,-
Průměrný plat Lausanne cca 140,000,-
To jenom pro hodně základní představu. O tom že jako soukromá osoba si vzít auto třeba na FL s minimem vlastních peněz ve Švýcarsku je daleko snažší, než pro běžného dělníka u nás asi nemá cenu se rozepisovat. Toliko k cenám. Jinak s hodně věcmi v tom blogu souhlasim a to sem s tim NEJEL. Jen tomu prostě nemám důvod nevěřit a přesně to očekávám, že to tak bude.

Skipper
03. května 2019, 09:22
0

Neurazí, nenadchne. Jako auto na pár km do práce asi jo, to by šlo. Delší cesty budou asi trochu utrpení. Dizajn není prvoplánově líbivý, ale koukat se na to celkem dá. Jen k testovanému kusu - proč proboha ta šedá? Kolegyně si kdysi koupila šedou Fabii. Tam jsem si to poprvé naplno uvédomil - tato barva na relativně malá auta naprosto nesedí.

reagovat
k.
k.ik
03. května 2019, 17:39
0

Ale co ten název? Odkoupen od Frantíků jako by už všechny došly? A potom zjistíš, že ruznýma obměnama písmen dostaneš názvy pro malou a velkou potřebu a ke všemu koupíš záchody, toaleťák značky scala...

reagovat
rd
rd358
05. května 2019, 19:52
0

Tohle na mě celkově působí jako by to nepsal někdo "z nás"... Sorryjako

reagovat
Ro
Rockefeller
06. května 2019, 08:07
0

Možná by přišlo vhod vysvětlení toho, jak je to myšleno a co se ti konkrétně nelíbí.

rd
rd358
08. května 2019, 17:45
0

Přijde mi to jenom zvláštní, že tu někdo, kdo se nedávno registroval, píše tímhle specifickým stylem recenzi, sype z rukávu ceny mimo ČR, píše tak pěkně spisovně... Je to můj dojem z recenze, že to nepsal snad ani jeden člověk. Buď jsi fanda do aut a v tom případě nechápu, jak to, že jsme tu od tebe nečetli recenzí víc, a nebo...? To, že jsem paranoidní neznamená, že po mně nejdou :-)

Ro
Rockefeller
08. května 2019, 22:41
0

Jsem dlouhodobým čtenářem autíčkáře, jen doposud nebyl důvod se tu registrovat. Až nyní jsem se rozhodl, že bych rád sem tam napsal nějaký ten článek. Takže pro upřesnění - ano, recenzi psal jeden člověk, který je vcelku slušným nadšencem do aut a ačkoliv nepatřím mezi nějaké odborníky, hodlám se tomu i nadále věnovat. A proč jsi ode mě nikdy nic nečetl? To netuším. Možná to bude tím, že je tohle první článek, který jsem kdy napsal. :)

Ka
KarelB
25. srpna 2019, 20:31
0

Pro mne je velké minus nemožnost polohovani loketní operky a chaotické nastavení topení - něco dole a další na LCD....
Škoda by měla dodávat dřevěné špalíčky na možnost si zvednout loketní operku.

reagovat
Ji
Jiri8
12. září 2019, 15:04
0

Lze pořídít Scalu ve výbavě Style, ale bez zadního prodlouženého skla. To se mi osobbně vůbec nelíbí, ale jinak bych o výbavu Style měl zájem. Děkuji za info, jestli někdo ví.

reagovat