načítám data...

Porsche 911 (993) Carrera RS ClubSport

12. února 2017, 22:22 17 komentářů Franz Kafka

Máte rádi rychlá a zároveň ovladatelná auta? Ano a máte rádi auta, která jsou lehká a hravá ? Vězte že i v Porsche umí taková vychovat.

zobrazit celou galeriiFranz Miláček davů: Porsche 911 (993) Carrera RS ClubSport

Za poslední dobu se zde probíralo mnohokrát pod různými záminkami, a pod nejrůznějšími články auto vhodné jednou pro gentlemana podruhé zase pro sportovně založené řidiče, kterým lze jezdit denně.  Prostě najít vhodný kompromis není jednoduché a variant je mnohdy celá řada. Stejné dilema řeší poměrně často i automobilky a to dokonce i ty slavné a jakou je třeba Porsche. Nechci psát o tom, co produkuje tento výrobce v poslední dekádě, protože některé nové modely se rozhodně nemusí zamlouvat každému.

Podíváme se o pár let zpět, i když vlastně do minulého století. V roce 1993 (do prodeje 1994) společnost Porsche v jistém směru dovedla svůj stěžejní a nejslavnější model k dokonalosti. Porsche 911 typ 993 zaznamenal hned několik prvenství, jednou z důležitých věcí bylo použití více-prvkové zadní nápravy a také design byl na svou dobu převratný, o tom nejlépe vypovídá Porsche typ 997, které se částečně vrací k těmto tvarům více než nástupnická 996. Řada 993 dokázala snoubit zejména ve variantě „Turbo“ vše co si může člověk přát od pravého sportovního auta. Dostatečný výkon, solidní jízdní komfort, extrémně výkonný motor, výborně zpracovaný podvozek a to vše v karoserii tak nadčasové, že se ji může rovnat jen máloco.

  Dále tato generace dostala také šestistupňovou manuální převodovku a pod kapotou za zadní nápravou měla poslední vzduchem chlazený motor od Porsche. V době vzniku šlo o skvělé sportovní auto, které bylo použitelné jako sportovní náčiní pro nadšené amatéry, ale zaznamenalo úspěchy i jako závodní speciál z kterého vychází verze „GT2“ která už, ale nebyla tolik vhodná pro jízdy v běžném provozu. Fanoušci značky tohle auto milují a na jeho cenách je to také hodně znát a dnes je jeho reálná hodnota stejná nebo vyšší než tomu bylo u nového vozu před 22 lety. Ano je to klasika.

Vynechám běžnější verze, jako byla Carrera nebo Carrera S a dokonce i tak trochu vynechám i legendární „Turbo“ které bylo na bázi typu 993 představeno s odstupem v roce 1995 a nejen že šlo, ale jde o rychlé auto i dnes. Turbo přineslo poprvé také pohon všech kol a použití dvou turbodmychadel. Pro pohodlí a rychlosti chtivé řidiče toho Turbo nabízelo dost, nejen luxusní prvky výbavy v interiéru, který stále zachovával vyhledávané tvary a uspořádání tak jako na konci sedmdesátých let, ale i jistou dávku nenucené elegance. Obdivuhodný výkon 408 koní a zrychlení z 0 na 100 kilometrů za 4,3 sekundy v hodině a maximální rychlosti, která jen o vlas neatakovala magických 300 km/h tomuto tehdy, mohl konkurovat jen málo kdo jedním z vozů, které to dokázali, nebylo nic menšího než F40 od Ferrari s kterou se ale nedalo tak pohodlně jezdit po běžné silnici.

O něco zajímavější a také v originálním stavu i vzácnější je z dnešního pohledu o něco méně výkonná, ale o to více spartánská Carrera RS ClubSport. Ta byla ještě o něco málo vylepšenou a také řádně odlehčenou verzí Carrery RS. Carrera ClubSport je auto orientované zejména na okruhové ježdění anebo prostě závodní použití. Její použitelnost v běžném provozu je některými prvky, které ubyly a některými které byly přidány diskutabilní, ale věřím, že někomu by nemuselo vadit jezdit bez rádia, klimatizace, koberečků a v pěkné svařované kleci. Zmizela dokonce i taková běžná věc jakou bylo elektrické ovládání oken. V některých zemích použití vozidla na silnici v denním provozu rovnou zakázali, do USA byl pro jistotu jeho dovoz omezen.

ClubSport vznikal v letech 1995 a 1996 a dnes se jedná o velmi ceněnou edici Porsche 911. Od běžné RS je k rozeznání jen těžko hlavním znakem je o něco větší zadní křídlo a drobný lip pod předním nárazníkem a samozřejmě interiér bez zadních sedadel víc závodní než civilní. O jeho unikátnosti svědčí i to že mnoho majitelů běžných Carrer ale i verzí RS se snaží postavit svůj vlastní Club. Nejvíce takových majitelů je samozřejmě v USA kde je těchto vozidel minimum protože se zde auto oficiálně nedalo koupit a nemělo ani potřebná povolení k účasti na pozemních komunikacích.

V zásadě u téhle verze bylo vše podřízeno co nejnižší hmotnosti tak aby v autě nezůstalo nic, co nepotřebujete k řízení samotnému. Pro někoho noční můra pro jiné úžasný vůz. Co je zajímavé už u běžnějších variant je to že se vlastně jedná o pořádně předraženou zábavu a dle zpráv od nejrůznějších majitelů po celém světě je provoz a údržba tohohle auta docela drahá i pro ty co to slovo neznají přesně podle hesla“vlastnit super sport je stejně drahé jak si myslíte“. Pokud však při hrátkách někde na okruhu bouchnete ClubSport máte obrovský problém a vaše auto už pravděpodobně nikdy nebude originál.  Carrera RS ClubSport je v podstatě takovým bratříčkem čistě závodní série „GT2“ která také šla koupit běžně a shodně je to spíše okruhový vůz. Motor o objemu 3,8 litru je pod kapotou zejména z důvodu že to prostě Porsche potřebovalo pro závody (homologace) v této variantě je 300 koní plochého šestiválce plně dostačujících a originální kola 18 palcová kola Speedline na odpovídajícím obutí mají co dělat aby bez přítomnosti asistentů tuhle věc, která váží, jen 1270 kilogramů udržela co nejblíže povrchu silnice nebo trati.

Vzadu byly použity pneumatiky Pirelli P-Zero 265/35 ZR 18 a běžně je sem přenášeno 95% všeho výkonu. Je tedy možné s tímto autem jezdit po normálních silnicích jednoznačně ano avšak je nutné se vzdát jisté části komfortu, na který jsou majitelé podobných aut zvyklí už přes 30 let. Dnes navíc situaci komplikuje výrazná cena vozu a navíc v případě edic jako je ClubSport riziko zničení nebo poškození originálu ze série která se počítá v řádech stovek vyrobených kusů.

Obecně je ale 993 moderně postavené a nadčasové auto, které značku Porsche posunulo o pořádný kus dál. Pokud hledá člověk něco elegantního, vysoce návykového a kvalitně postaveného mohla by být 911 z těchto let ideální volbou.  Samozřejmě u unikátních verzí tak jak už to u žádaných věcí bývá, vzniká celá řada replik a kopií.  Automobilka Porsche na požádání umí dodat komukoliv certifikát o pravosti konkrétního vozu a u nízko kusových edicí jako je GT2, nebo ClubSport je to potom doslova nutnost. Koupě takového auta když přihlédnu i k hodnotě není nic běžného a přirovnal bych to k nákupu rodinného domu. Je nutné vědět a mít jistotu že do něčeho takového chcete investovat téměř shodný obnos peněz, za který by se dal reálně takový slušný domek pořídit.

Jednou jsem psal jednomu nejmenovanému majiteli Porsche 911 s naopak prvním vodou chlazeným motorem od společnosti Porsche, ať se především vyhne svezení s předchůdcem a to s jakoukoliv 993. Psal jsem to zejména proto, že svou syrovostí a vůbec možností dotknout se legendy je tohle auto návykové jako heroin. Jsem k rychlým „super sportovním“ autům poměrně skeptický a nejednou jsem zapochyboval o tom, jestli něco takového máme potřebu oslavovat. Občas ale i já ustoupím a musím uznat, že tohle auto v akci nadchne nejen řidiče, ale i diváky kolem. Verze RS ClubSport může vypadat třeba ve srovnání s variantou Turbo jako slabá ale dokáže díky drastické dietě rozpoutat koncert.

Jak tady bylo mnohdy správně popsáno i mnoha čtenáři pokud chceme dostat auto které má ambice jezdit rychle a být ovladatelné musí projít dietou a tak tomu v tomhle případě je. Jezdí dokonce tak dobře, že pro ni není problém držet poměrně dlouhou dobu krok s mnohem novějším 997 Turbo na okruhu, které nakonec sice dokázalo odjet, ale vzhledem k rozdílům mezi oběma vozy je to skvělý výkon.

Pro okruhové ježdění se jedná o parádní vůz, se kterým i méně zdatný řidič zažije hodně zábavy ovšem v tomhle případě i za hodně peněz. Má rychlost v zatáčkách i na výjezdech, má dostatek výkonu pro táhlé rovinky je dostatečně lehké a je úžasně ovladatelné. Bohužel spadá dnes do kategorie sběratelský unikát a tak se ne každý odváží jít s tímhle autem k jeho skutečným limitům a to samozřejmě platí pro typ 993 obecně nejen pro „rare“ varianty.

Na silnici v provozu ve městě a kolem města zejména v letních tropických teplotách je tenhle vůz v odlehčené verzi spíše za trest. Obyčejné Turbo nebo Carrera má klimatizaci a elektrická okna, má čalouněný strop nebo zadní sedadla a sedadlo řidiče je komfortní a běžně elektricky nastavitelné. V ClubSportu je vedro stejně jako třeba ve Škodě 120 otevírání oken švihadlem jde těžko a otevřít od řidiče okno u spolujezdce chce základy gymnastiky. Každý kamínek na cestě je cítit a zpomalovací prahy jsou nepřekonatelný problém nebo je nutné jet 2 až 5 kilometrů v hodině to podle sklonu policajta. Po celou dobu jízdy si užíváte perfektní zvuk motoru, ale aby se to nezměnilo v trápení, je třeba nejet déle než 10 minut. Prvky odhlučnění ustoupily redukci váhy. Parkování s nutností couvat je sice lepší než s Lamborghini Countach ale výhra to také není.

Z dnešního pohledu je ale jasné že takový vůz si nikdo nebude pořizovat, aby vozil ráno děti do školky nebo pro rohlíky do supermarketu. Naopak na tematických akcích a za hezkého počasí na okruhu je majitel obdivován jak fanoušky značky Porsche tak i ostatními. Je ovšem nutné si připravit hned pár milionů a doufat že na vás vyjde řada. V případě běžnějších verzí není situace lepší. Proč je tak oblíbená? Nemyslím si, že hlavním důvodem je výskyt posledních vzduchem chlazených motorů ale to že tady Porsche našlo v mnoha ohledech dokonalost a samozřejmě nadčasový design, který může závidět i řada moderních vozidel.

Pro použití v normálních například městských podmínkách je se svou koncepcí pořád (a bylo) vhodnější než tehdejší konkurenti, kteří také nepřichází z laciného kraje Diablo SV je raritní auto a jde dnes už v podstatě především o investici a Ferrari F40 je na tom podobně. Málokdo z ostatních dobových konkurentů dokáže nabídnout alespoň podobné zážitky, když už ne stejné. Pro znalce ještě dodám, že jsem si vědom, že i u verze ClubSport bylo možné si objednat zpět i komfortní prvky jako je plně automatická klimatizace, nebo elektrická okna, ale takových aut je opravdu málo a samozřejmě tyhle kusy potom ztrácí na agilitě, ale mají větší míru použitelnosti.

Tak Porsche zdar a všichni povinně pro jedno ať trochu oživíme nudný provoz v Českých městech. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
13. února 2017, 00:52
2

Moc krásný fotky, i textík :) Neboj, rozhodně se v 993 RS Clubsport svézt nechci, nebudu si přeci kazit radost :) Nakonec, myslim že kdybych se tu profiloval najednou tím, že udělám lehčí srovnávací testík s touto modrou krasavicí, začne mě nenávidět i celá místní redakce, že si takto soukromničim a o nic se nepodělim !

No jo no. To auto o kterým píšeš a máš s ním určitou zkušenost je legenda, dokážu myslím lehounce vytušit proč, ale pořád jsem spokojenej, nic mě nerozhází. Ne, problem je ta 911 jako taková. Mě zatím stačili tři neděle a pouhých 500km za volantem abych tomu totálně propadl.... Na druhou stranu pořád jsme nohama na zemi, mám rád i jiný značky a blogy nebudou jen o tom stříbrným autě z rozplizlýma očima vpředu.

Tady pohyblivý obrázek o zmíněné 993 RS : wow... ještě že mi nikdo nenabízí svezení

reagovat
Letis
13. února 2017, 13:27
0

Myslím, že z toho videa vůbec nemusíš bejt smutnej. Když tam slyšim, že bylo jen 1050 kusů a podívám se na ty ceny, tak na opravdový blbnutí by si to koupil jen blázen. :D Oproti tomu se ta tvá 996 jeví jako ohromně rozumná koupě. :)

Franz Kafka
13. února 2017, 17:42
1

Letis: To máš samozřejmě pravdu je to už hodně o penězích a bát se o to. Úplně nejde s tím jezdit tak jak z 996 to jsem psal právě tady Krabovy také. Samozřejmě bychom se dostali k tomu, že srovnání Krabovské Carrery a ClubSportu 993 je unfair. Je hodně přestaveb o kterých tam píšu z Porsche dílů ty potom koupíš podle země vzniku zhruba za půlku a jezdí to stejně jen to samozřejmě sběratelsky nemá tu hodnotu.

Krab: Tak od Kraba pochvala zahřeje u srdíčka:) On se člověk tím nakazí docela rychle a když udržíš emoce a ego na uzdě nebo uzdu na uzdičce tak to je fajn. Právě na 996 jsou teď kromě cen skvělé i ty autentické zážitky, které nabídne aniž by si se musel bát,že si škrábneš disk. Vůbec to neber nějak osobně,že se snažím napsat že 993 je nej ( i když to je velice povedené auto a dnes legendární i jako "Turbo") a 996 ne. Ba naopak ta auta reprezentují vývoj a jsou si v hodně věcech blízko i podle toho co si psal. Na objevování světa je podle mě 996 super....a jak jsem psal začínáš mě rozleptávat a rozhoupávat směrem, který je mi blízký....akorát nesmím jezdit na žádné srazy ani výstavy,)

krab
13. února 2017, 21:22
0

Je to kus historie a být poblíž právě takové pravé 993 Carrera RS je prostě eso vytažené z rukávu. Ono právě, pár chytře cílených úprav a zážitek z jízdy i v běžné Carreře se může zajímavě přiblížit originálu. Ale jasně, nemá to tu auru a vzrušení kolem toho faktu, že před očima máš ten sen. Já to ale zase tak neprožívám.

993 mě zajímá, věřím, že se s ní někdy někde nějak střetnu (ten nemyslím v zatáčce) a to auto co mám, s těmi pár vhodně cílenými úpravami vypadá že nebude zas až tak nezáživný :-D

Franz Kafka
13. února 2017, 22:07
0

Tak ona 911 je asi jedno z mála aut které je záživné už v základu. Jak říkám 993 ok, pro sběratele paráda tyhle speciální verze jsou prostě malo serióvé tak to má ten punc něčeho víc. Nicméně ty přestavby já osobně uznávám a dost se mi to líbí pořídit klasickou Carreru a upravit ji, odlehčit a tak dále já na tom nevidím nic špatného. S 996 se to dělá celkem běžně a většinou je to ku prospěchu celé věci já tvoje nadšení naprosto chápu. Střet s 993 v zatáčce by nebyl nejlepší nápad jak si užít Porsche i když dost pravděpodobně by si dopadl lépe než řidič mladočasa.

Já ti přeji hodně šťastných km a dokonce i to setkání s tou 93 přece jen takové přímé srovnání je mnohdy k nezaplacení. Já si myslím, ale že z Porsche spárů už se jen tak nevymaníš....

ToMyx
13. února 2017, 13:44
0

Krásná a vzácná raketa. Na to, že v sobě nosíš "lehkou" antipatii vůči některým jeho majitelům, jsem čekal, že se to v textu objeví:-) Moc pěkně napsané a luxusní fotky budu chválit stejně jako pan krab přede mnou. Jsem Porsche panic, tak kdyby to chtěl třeba někdo změnit, nikdy na něj nezapomenu :-))

reagovat
Franz Kafka
13. února 2017, 17:50
0

Kdyby si chtěl prostě jenom Porsche mrkni se na čtyřválce pořád to cenově není nic co by se nedalo při troše snahy obhájit:) Jasně není to jako 993 nebo 996,ale transaxle se zadokolkou a příznivé ceny jsou zajímavou alternativou. Jasně není a nebyla to 911 a taky se jich vyrobilo přes 150,000 (944) což mluví za vše, ale i auto poskládané v nevhodnou dobu z náhradních dílů VW s přístrojovkou VDO umí udělat radost a nabídnout hodně, verze s turbem jsou pořád dost dobré i dnes.

ToMyx
14. února 2017, 01:26
0

Sorry, asi nejsem ta správná cenová.Obávám se, že jsem před mou drahou polovičkou obhájil zatím jen starou Primeru P11 jako druhé auto. Pořizovací cena za něco málo víc než 2 platy + funkční úpravy + boj s kovomorkou za cca soto....uvidíme, mám tu holku rád a přiznám se bez keců, že aktuální investice na cokoli 20k + chce doma opravdu obhájit ? A pak nemám mít motivaci makat +1h navíc každý den ?

Franz Kafka
14. února 2017, 11:19
0

Jasně ale 944 začínají /ošklivé samozřejmě/ někde na 75.000,- což si nemyslím,že by byla částka kterou i zcela "normální" člověk nebude nikdy mít. Jasně dostaneš za ty peníze auto které je třeba udělat, lak, vyčistit, někdy vyvařit,, přečalounit (někdy) a bude to jen 2.5 bez turba s nějakými 160 HP z půlky 80 let.

Dostaneš ale značku, zajímavou koncepci a auto které momentálně má tendenci svou hodnotu neustále posouvat výš. Člověk by do něj nakonec nastrkal další peníze, ale to stejně musí dát do všeho. Je mě jasné, že to nemůžeš udělat zítra, ale třeba si jednou udělat radost... :)

Franz Kafka
14. února 2017, 11:23
1

Tady jedna na prodej nešlo mi jsem dát odkaz tak alespoň takhle.
PORSCHE 944 | 174'400 Km | CHF 3'500.-

Ab Platz - kein Rost

ToMyx
14. února 2017, 13:45
0

Díky za nahození běláska. "Kein rost" je pro mě zaklínadlo snad u všeho staršího:-) Moje chyba, že jsem vůbec nehledal v těchhle vodách, myslel jsem si, že je na to cokoliv pekelně drahý, proto jsem Porsche zavrhl už na začátku. Ve finále je jedno, jestli naházím 2 kila do Primery nebo do 944:-) Tak třeba někdy. Auto pro radost mám teprve něco přes rok, takže jsem úplný začátečník v kupení strojů:-)

Franz Kafka
14. února 2017, 17:16
0

Tohle je v současnosti nejlevnější cesta k vlastnímu Porsche, jasně je to nejmenší motor a tak dále prostě ty věci kolem toho. Je třeba si ale uvědomit, že tady nikdo nechtěl postavit druhou 911 je to zkrátka úplně jiné auto asi jako třeba Audi R8 a Audi A3. Pokud se smíříš s tím, že je to prostě jiný typ tak potom si to napsal dobře,nasypeš dvě kila a máš kompletní plně funkční Porsche a jízdně prý skvělé auto. V USA je to hit mezi mladými chudšími chtivými Porsche.... Ceny jsou dobré akorát Turbo už vybočuje tam je to mnohem víc.

Jak píšeš třeba jednou :)

Vr
Vrooom
13. února 2017, 18:58
0

Krasne auto, barva je super. Cena mi prijde opravdu desne ustrelena u sberatelskych porsche. Ale pro sberatele co je koupili pred boomem to musi byt super. Skoda, ze je clanek dost povrchni a nedozvime se podrobnosti v cem je RS CS jina, clovek by mohl nabyt dojmu, ze to je jen 993 bez vybavy s coiloverama a plastama ...

reagovat
Franz Kafka
13. února 2017, 20:21
0

No jo ono je tohle nevděčné já jsem nechtěl spadnout právě až k těm technickým detailům, protože jsem myslel že to nebude potom nikoho bavit. Určitě je tam těch rozdílů vícero a jde o tom napsat mnohem více. Inu dobrá můžu se pokusit o technické pokračování.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
13. února 2017, 19:35
0

Ta modra je na tom aute fakt perfektni. To nema chybu. Ja nejsem zadnej odbornik na Porsche, nevim o nich skoro nic, ale i tak musim rict, ze kdybych si mel vybrat 911, tak by to byla prave 993. Mne je jedno, jestli to je chlazeny vzduchem, vodou nebo jestli v motoru sedi deset permoniku, ktery tam hazi kostky ledu, aby se to uchladilo. To auto je podle mne opravdu krasny a neuveritelne nadcasovy a i dneska ma charisma, ktery by mi nova 911 nedokazala nabidnout.

reagovat
Franz Kafka
13. února 2017, 20:29
0

Přesně jak píšeš to vidím také. Ono nakonec i v automobilce mají rozum a vlastně nakonec zůstali věrní těmhle tradičním tvarům. Co je krásně vidět tak to,že vlastně nepotřebuješ v autě nějaký extra skvělý interiér, stačí kvalitní materiály a prověřené tvary. Je to trochu jako italská kuchyně není to nic složitého ani světoborného, ale základ jsou kvalitní, čerstvé suroviny.

Já osobně 993 Turbo považuji za jedno z nejlepších a v poměru cena/užitnost nejkvalitněji postavených aut. Ten ClubSport je už trochu úlet stejně jako GT2, ale jak píše kolega nahoře pro sběratele terno. Mimochodem v USA jsou ty přestavby vidět nejvíc kdy si seženou klasickou Carreru a postaví z toho potom repliku CS na blbnutí. Bohužel kromě nás se líbí 993 tak nějak všem a cena tomu odpovídá to ale nic nemění na tom, že je to dobře postavené auto které neurazí ani dnes. Nová 911 je prostě nová a to je teď její největší nevýhoda:))

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
14. února 2017, 07:52
0

Jo, tak já bych taky nechtěl tuhle očesanou verzi. alespoň trochu pohodlí bych tam chtěl taky. Mně by bohatě stačila základní Carrera a nic víc bych nepotřeboval. :-)