načítám data...

Od motokáry k motokáře

14. února 2018, 16:58 15 komentářů Veet

A něco mezi tím

zobrazit celou galeriiJindřich Vít: Od motokáry k motokáře

        Psal se rok 2014 a čerstvě po maturitě jsem začal pracovat. Po první výplatě jsem s bratrancem vyrazil na motokáry a opravdu jsem si to užíval. Já vím, je ostuda, že jako petrolhead jsem v motokáře seděl poprvé ve 20 letech, ale na svoji obranu musím sdělit, že jsem si již v šesti letech osvojil tátovu zánovní Felicii na louce za barákem. Pochopitelně táta seděl vedle a já musel mít pod zadkem polštář, abych vůbec viděl přes volant, ale což, řídil jsem. Dodnes si nejsem jist, zdali to neodborné a uskákané ježdění na první rychlostní stupeň bylo ideální pro zajíždění motoru, ale na tom dnes už stejně nesejde.

Hned pondělní ráno jsem ve známých serpentýnách, které jsem zdolával každou cestu do práce, pocítil, že mému naftovému Toledu něco chybí. Jakožto čerstvý absolvent, kterému pochopitelně nemůžete dát žádnou zodpovědnou práci a na zaučování nemáte čas, jsem měl takříkajíc ho*no co na práci. Vlezl jsem tedy na internet a po zadání klíčových slov auto a motokára mě strýček Google odkázal na vůz Mazda MX-5. Pro svůj dobrý pocit jsem zapomněl, jak jsem se na střední škole smál svému spolužáku Soutymu slintajíc nad inzeráty Miat, že co na tom vidí, když to má jen 146 koní, vždyť i moje načipované Toledo má víc, a začal jsem inzeráty brouzdat také.

Naštěstí bylo po sezóně a nabídek bylo dost. Neváhal jsem a běžel za babičkou pro výpůjčku na praktické auto. „To víš baby, u Toleda odchází pružiny a začíná to být nebezpečné… A co teprve až přijde zima.“ Po slibu, že budu jezdit pomalu a poslouchat maminku mi byla půjčka schválena a hned druhý den jsem se s tátou vydal na sever pro věc, která mi na dalších pár let částečně změní život. Mimochodem ještě v ten den jsem v té věci málem přizabil sebe i svého kamaráda, ale jenom málem. (Jestli to teď čte, tak mu stoprocentně naskočily vzpomínky, po kterých se mu stáhly tepny, a zrychlil tep.)Tak to všechno začalo

První zima byla famózní a auto jsem si užíval s úsměvem od ucha k uchu. Dovolím si i říct, že toto roční období bylo ideální pro kvalitní sžití s autem. V březnu 2015 jsem za sebou měl prvních 10 tisíc km a první Sosnovou. Z které jsem měl mimochodem jednu z nejsilnějších a nejdéle trvajících euforií v mém životě. (Snad kromě prvního sexu… vlastně i druhého…). Další měsíc jsem přezul na UHP pneumatiky a navštívil Písek. Po písku jsem vyměnil originální tlumiče s pery za coilovery od V-maxu a originální silentbloky za polyuretany. Jak moje první léto s Miatou utíkalo, stihl jsem ještě několik okruhů včetně MX-5 CUPu, kde se mi kupodivu se sériovou 1.6 dařilo nad moje očekávání.

Přišla další zima a ta byla stejně skvělá, jak ta předchozí, až na pár maličkostí.  Přestal jsem předjíždět silničáře, po snížení se totiž průchodnost zimním terénem Vysočiny snížila na silnice výhradně čerstvě prohrnuté. Po Novém roce jsem se rozhodl, že svojí okruhovou bestii hračku vylepším o nové H&R stabilizátory. Na první pohled to vypadá, jako banální úprava, ale to bych ty stabilizátory musel mít za co připevnit (čti shnilé nosníky). Mazda tedy rychle putovala ke karosářovi, který mi navařil nové motorové nosníky a zadní lemy. Když se mi auto vrátilo, zima ještě nebyla u konce, tak proč rovnou neudělat celolak, když je tak pěkně odstrojené. Pustili jsme se tedy s tátou do celolaku a aby toho nebylo málo, objevil se inzerát ťuknuté MX-5ky s vnitřnostmi, který by se mi hodily. Takže jsem jel pro další MX-5 s 1.8 VVT motorem, 6 kvaltem a samosvorem.  Sice mě to stálo 6 kg tělesné hmotnosti a spoustu nervů, ale po měsíci vyjela z dílny šedivka s novým lakem a znatelně vylepšeným pohonným ústrojím.

Velká operace

Léto 2016 bylo pravděpodobně doposud jedno z nejpovedenějších. Zažil jsem s autem výtečnou dovolenou v Alpách, zúčastnil kompletního seriálu MX-5 CUP, i když ne v jedné kategorii, jelikož mě v polovině roku opět začali svrbět ruce a došlo ke zkrácení stálého převodu, montáži odlehčeného setrvačníku a nasazení semi-slicku, což mě šouplo do kategorie Racing. Z celkového hodnocení nic nebylo, ale naštěstí jsem si spravil chuť na podzimním Joyridu, kde jsem se svojí atmosférickou Miatou vybojoval 2. místo a nechal za sebou desítky Japonských ikon. Jó, tenkrát jsem byl na sebe i auto hrdý a nelitoval ani jedné hodiny práce a koruny, které jsem autu dal.

Další zima za dveřmi a já si koupil Twingo první generace, abych mohl Miatu uložit k zimnímu spánku. Snad bych tuto část i přeskočil, za zmínku stojí snad jen to, že jsem si přivezl dalšího dárce, takže moje šedivka na jaře vyjela s novým BC podvozkem, ještě tvrdšímy silentbloky a kompresorem.

Léto 2017 se neslo v podobném duchu, jako to předchozí, až na to, že strasti v dílně časově dorovnaly zábavu za volantem. Ale celkově jsem za to rád, přece jen s kompresorem a programovatelnou jednotkou je člověk nucen přiučit se něčemu novému. A až na zlomenou ojnici, děravý blok, věčně nefungující vodní vstřikování a prokluzující spojku šlo vše podle plánu. MX-5 CUP jsem opět projezdil celý a tentokrát došlo i k celkovému umístění, což bylo převážně způsobeno nepravidelnou účastí ostřílených a zkušenějších matadorů.

Nyní je auto uloženo pod prachem v jedné kolně na Vysočině s tím, že si od projektu částečně odpočinu a načerpám nové odhodlání k pokračování. No, a jelikož můj sen byl od prvního svezení v Caterhamu právě Caterham, tak cestou k jeho splnění jsem si pořídil něco, co se mu může rovnat alespoň dynamikou. No a jak název blogu napovídá, je to dospělá motokára. Teď už nezbývá nic jiného, než čekat na první teplé dny…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

jendaaa
14. února 2018, 18:43
0

Tyjo vzal si to hopem :) jinak já motokáry okusil teprve loni na podzim (od tý doby tak jednou za měsíc zorganizuju pro kámoše ježdění :D) ale na druhou stranu už jsem měl v tu chvíli dokonce za sebou i ostrý start na RX Cupu

reagovat
Veet
14. února 2018, 20:29
0

V půjčovnách, nebo na svých? :) A koukám na RX Cup a to musí být také zajímavý. S čím tam jezdíš?

jendaaa
14. února 2018, 21:18
0

Jasně že ne na svých :) Střídáme různé arény po Praze.
Akorát mě napadlo: RX cup je Rallycross cup, s Wankel Mazdou to nemá nic společného, i když to zní asi zajímavěji :D
Jinak k rallycrossu jsem se dostal pomocí dobrého kamaráda, který jezdí jako koníčka s tátou republiku. Jezdim s nima už nejakej ten rok jako mechanik/čumil a tak růžně pomáham i na dílně, takže se občas i svezu.
Loni jsem jel na Sosnový ve VW Polo i jeden ostrý závod v divizi S1400, i když zlobil motor takže spíš se tak kroužil nebo zůstal viset na startu :) ale chytlo mě to, takže až bude zase nějaký "fun" závody tak se zase povozim, pokud tu jebku dáme do kupy.. Jinak kámoš s tátou jezdili N1600 s VW Polo GTi, letos pojedou historiky do 1600 s Civicama

beastar
14. února 2018, 20:04
0

Dobrá práce, ale moc to nechápu. Když vezmu kolik tě to všechno během těch 3-4 let muselo stát peněz a nervů a vlastně i tvojí práce. Tak nakonec si myslim, že z toho vyjde taková paleta.... No prostě tohle nechápu.

reagovat
Veet
14. února 2018, 20:57
0

Děkuji. Asi Tě chápu, že to nechápeš :) Ale je tam několik podstatných podmětů, proč to takhle dopadlo. Za prvé jsem přišel o vytápěnou dílnu na Vysočině a za druhé jsem se odstěhoval do Mladé Boleslavi za prací, kde mám pouze byt bez jakéhokoli technického zázemí.
Dle mě je stále jednodušší udržet motokáru schopnou provozu na okruhu, než auto, což byl jeden z hlavních argumentů, proč jsem si ji pořídil. Možná je to jen moje domněnka, obzvlášť s ohledem časové intervaly motoru u motokáry, ale vše ukáže čas :)

beastar
14. února 2018, 20:59
0

No já to myslim tak, že bych si za ty prachy a čas asi dávno koupil něco silnějšího, většího a tak. Vzhledem k tomu že řídit tě asi baví a začátečník taky nebudeš byla by to pro mě taková cesta vzhůru. Přestože to po těch úpravách asi jede dost rychle.

Veet
14. února 2018, 22:12
0

Tak to určitě mohl, ale to člověk zjistí, až když když se koukne zpětně za sebe. A musíš brát v potaz, že jsem s tím začal, když mi bylo 20 let, v té době jsem byl naprostý začátečník a ani jsem neviděl všechny možnosti. Ty teda nevidím ani dnes.
A když si vezmu peníze, které jsem do toho dal, tak by za to Caterham stejně nebyl.

froxic
14. února 2018, 22:20
0

No já vidím právě smysl v tom, že je to lehké auto (čti okolo 1000 kg) s výkonem okolo 200-250 koní (SC). Poměr výkon / váha "podělá" mnohdy auta z úplně jiné cenové relace. Dobře, zahučet tam okolo 500 000 Kč, tak by se možná dala nějaká M3 / S2000 obhájit, ale ta už je trošku někde jinde, i pokud jde o samotné provozní náklady. Jako ideální cestu vidím koupit nějakou odladěnou kompresorovou Miatu okolo 200-250K a prostě jenom jezdit a neřešit (ale těch je na prodej jak šafránu).

Veet
14. února 2018, 22:28
0

Vavris teď jednu takovou prodává ????

Veet
15. února 2018, 19:13
0

Pokud vím, tak platí. A za ty peníze je to super funkční řešení.

Safa
15. února 2018, 21:25
0

Souhlas...

beastar
15. února 2018, 21:39
0

Řešení za dvě kila v tomhle obalu. U guys r awesome;D

Veet
15. února 2018, 23:12
0

Možná jsem zaslepený, ale co jiného by jsi do dvou set tisíc pořídil?

beastar
16. února 2018, 11:52
0

Otázka je pro koho a na co. Za 200 jde pořídit Bmw Z4, 330 ci, Mini S, Toyota MR2, Audi TT roadster, VW Scirocco ale i Astra Opc H. Taky můžeš mít slk s kompresorem z výroby. Pokud by to mělo být čistě na okruh tak se to dá vymyslet taky různě páč to zase nepotřebuješ cabrio/roadster. Možností je vždycky dost;)