načítám data...

Nissan Almera N15 - nenápadný a spolehlivý Japonec

25. července 2020, 22:10 8 komentářů Perníček

O tom, jaký je dnes japonský vůz nižší střední třídy z druhé poloviny devadesátých let.

Ano, už je to nějaký pátek, co u mě propukla horečka švédských vozů. Ne, že bych byl totální fanatik, co nic jiného neuznává, to ne, na to je ten automobilový svět moc krásně rozmanitý. Nicméně s tímhle velkým zápalem bych v současné době nechtěl do domu nic jiného než auto z pod vlajky žlutého skandinávského kříže na modrém poli. A tak u mě vystává docela často otázka, proč člověk, který si libuje v něčem tak masivním a bezpečném jako je Volvo nebo Saab, má doma něco, co jde úplně proti téhle filozofii – starý, rezivějící, japonský vrak z poloviny 90-tek s 1,5 hvězdičky z nárazových testu Euro NCAP. Ono je to osobní, tu "starou plečku" totiž znám už 17 let.

Z nadpisu a úvodního obrázku jste jistě poznali, že dnes tu bude řeč o Nissanu Almera, který je jinak taky ve světě známý jako Nissan Pulsar – v tomhle případě generace s označením N15, ještě před faceliftem, což u mě na první pohled nevypadá, ale k tomu se ještě dostaneme. Auto, které bych řekl, že v naších končinách moc výrazně neprorazilo. Na našem trhu se spíše těšila větší oblibě konkurence ze stejné země v podobě soudobého Civicu a hlavně Toyoty Corroly. I přes to ale nešlo o špatné auto, tedy pokud vynechám verzi s dieslovým motorem. Krom koroze, která poslala už dost kousků na věčný odpočinek, jsem nikdy neslyšel od nikoho na tento vůz křivého slova. Ono podobné japonské vozy z této doby jsou pověstné svojí nezničitelností.

Design vozu už je na dnešní automobilový svět již zastaralý, ale i tak se v něm najde ta špetka nadčasovosti – tím chci říct, že vozu by většina lidí tipovala o zhruba 10 let méně, než ve skutečnosti má. Čímž se dostávám k tomu zdánlivému (ne)faceliftu. Auto je roku výroby 1996, čili se jedná o verzi před modernizaci. Kdo ale Almery zná a právě si prohlíží fotky, tak vidí na mém voze pofaceliftové věci jako je přední nárazník pro verze SR a GTi, stejně tak čiré přední lampy (které mj. jsou začerněné ve stylu GTi, …ještě mě čekají blinkry), masku, zadní svítilny a originální GTi 15-tky kola. Ano, tak nějak si podle svého předělávám auto z originálních dílů. Avšak kdyby mi to snad začalo někdy vadit, tak si pro jistotu všechny původní komponenty schovávám, vše se dá vrátit zpět do původního stavu. Nicméně po mém zásahu si myslím, že je "kukuč" vozu snad roztomilejší než co byl předtím. Sice to asi není tolik "cute" jako třeba Miata, ale i tak… Úsměv! :D

Po otevření dveří na vás koukne… VELUR! Seč mám osobně raději kůži, tak tohle prostě k Japonci z roku 1996 prostě patří, včetně toho otřesného vzoru. I když s tím co mám já, jsem to ještě vyhrál. Do Almer se dělaly i horší kreace. Řekněme si upřímně, sedačky nejsou nic moc, boční vedení je tu jenom naznačeno, ale ono člověk si časem dokáže najít polohu, kdy se nějak ani nevyklopí při ostřejším průjezdu zatáčkou.
Palubovka je prostá, jednoduchá, účelná. Budíky analogové, až na digitální hodiny, ale to je vše. Žádný palubák, prostě nic. Seč si vcelku na těhle kravinách v jiných autech ujíždím, tak mi to tu nijak nechybí. Navíc není tu ani všeobecně halda tlačítek a hejblátek, ale přitom to, co se výbavy týče, to není úplné holátko. Vezměte si to: všechna okna v elektrice, zrcátka v elektrice, 2 airbagy a to nejúžasnější – elektrické střešní okno! Kdo to tehdy u nás v téhle třídě měl?

Po zasunutí a otočení klíčkem se tzv. "na brnk" okamžitě ozývá motor a je to to správné předení motoru, jak se na devadesátkovéhoJaponce sluší a patří. V mém případě vrní vpředu pod kapotou motor s kódovým označením GA16DE – příčně uložená čtyřválcová šestnáctistovka s rozvodem DOHC a elektrickým vstřikováním benzínu. Papírový výkon není nic oslňujícího – 66 kW (90 koní). Čistě teoreticky by se dal výkon zvednout o celých 8 kW, protože Nissan nabízel stejný motor s jinou výkonnostní mapou. Ta má je slabší díky tomu, že se jedná o kus původem z Německa, kde snad kvůli emisím nebo pojištění, byl výkon pro tuhle prodejní oblast ponížen. I přes to ale dokáže stádečko o 90-ti konících (možná i míň, nevím kolik jich stačilo za ty roky pochcípat) s autem obstojně hýbat. Ano na sprintech semafor – semafor mě dá asi i Rapid Tsi, ale i tak je auto živé. Hlavně se nechává velmi ochotně vytáčet, přičemž omezovač je někde v 7,5 tisících otáčkách. V kombinaci s náhonem na přední kola a krátce zpřevodovanou 5-ti stupňovou převodovkou je to zábavná kombinace.

Tedy pokud nejedete po dálnici. To pak ve 130-ti km/h točíte něco lehce přes 4000 otáček, což společně s minimálním odhlučněním není to pravé kafe na dálkové cestování. Tenhle recept funguje spíše ve městě, kde jste i na 5-tku schopni jet 60 km/h. Ne, že bych osobně motor takhle dusil, ale snese to. Možná už tušíte, že člověk bude s Almerou ve svém živlu v té třetí oblasti, kterou jsou okresky.

Nevím co přesně se japonským inženýrům povedlo, ale kombinace obyčejného předního nezávislé zavěšení vpředu a tuhé vlečky s panhardskou tyčí vzadu + hmotnost něco přes 1 tunu, funguje na poměry sakra dobře. Auto reaguje na pokyny skrze volant takřka okamžitě a nájezdy do zatáček zvládá s malým náklonem, přičemž se pak zakousne a drží, dokud gumy mohou. Na takové auto je to až nevídané jak lze projíždět klikaté silničky místních okresek a přitom ujíždět daleko silnějším vozům, které vás však záhy bohužel doženou na rovince a někdy i předjedou, aby vás pak v další sérii zatáček brzdili… Takže i přes absenci výkonu se dokážu za volantem staré Almery velmi dobře bavit.

Jízdní komfort je tu ale tak trochu jako sprosté slovo. Podvozek sice obstojně tlumí nerovnosti, ale nic světoborného to není. Díky minimální izolaci je tu při vyšších rychlostech hluk ať už z motorového prostoru nebo od podvozku. A co víc, sedačky na delší cestování moc nejsou. Krom těchto věcí je uvnitř jinak vcelku příjemně, až teda na tu ohavnou gumovou planžetu kolem řadičky.

Co se servisovatelnosti týče, tak je to svým způsobem auto, které jezdí, dokud se nerozpadne na korozi. Ano soudobé japonské vozy jsou tímhle proslulé a kovomorka se nevyhýbá ani Almerám, které teď ve velké míře redukuje, a co víc, nevyhýbá se ani té moji. Seč už se pár věcí vyvařilo a došlo k ošetření podvozku, tak stejně se najdou místa, jako jsou zadní lemy, spodky předních blatníků nebo kapsy schované za zadním nárazníkem, ke kterým si tento elektrochemický proces stejně nachází cestu. Krom toho jsou (nebo už byly) tu další drobnosti, jako nefunkční cyklovač stěračů, prolínající olejové čidlo, náladový ukazatel otáček nebo vrzající a rezonující interiér. Není to však nic zásadního, co by tento starý Nissan uvedlo do nepojízdného stavu.

Všeobecně jsou tyhle Almery aktuálně na svém cenovém dně a odhaduji, že to ještě nějakou dobu potrvá. Cenově se drží pouze verze GTi od 50-ti tisíc v horším stavu až klidně přes 100 palackých. Poměrově je podle mě daleko větším lákadlem pro nadšence nebo nostalgiky spíše soudobá Primera P11, nebo kultovnější předchůdce Sunny N14. Taky asi částečně z důvodu, že se oba vozy zapsaly daleko více do závodní historie (Primera v BTCC a Sunny v rally), než právě N15-tka (Kit-car pro rally bez větších úspěchů). I tak se ale jedna o vůz, který má co nabídnout, minimálně v poměru cena/ užitná hodnota. Navíc díky hbitému podvozku by se i třeba dalo o vozu uvažovat jako o speciálu pro autičkářský Plech Cup. ;-) 

Na závěr už zbývá jenom otázka, jak to je a bude s mým vozem? Doma do mě hučej, že ať už to konečně prodám, že už je to starý a za zbytkem naší flotily dost zaostává. Ale to je právě jeden z důvodů, krom citové hodnoty, proč si chci evropského Pulsara nechat. Auto bez jakéhokoliv jízdního asistentu (pomáhá akorát posilovač brzd a volantu) pro mě definuje tzv. starou školu, kdy se člověk musí prostě víc spoléhat na svůj řidičský um, což je v dnešním automobilovém světě minimálně pestřením. Takže naopak – v plánu je si starého Nissana nechat a dostat ho co do nejlepší kondice. Na seznamu je komplet generálka podvozku, uvidím co se naskytne v inzerci pro interiér a exteriér (ano, další GTi kraviny), dodělání originální klimy, ke které mi chybí akorát držák kompresoru, něco málo na motoru a v neposlední řadě kastle, která se hlásí o vyvaření a opravy veškeré kosmetiky. Vím, šílenost rvát čas a prostředky do něčeho takového, ale baví mě to. ;-) 

Technická specifikace:

Motor: GA16DE – řadový čtyřválec o obsahu 1597 ccm
Výkon: 66 kW (90 koní)
Točivý moment: 136 Nm 
Převodovka: pětistupňový manuál
Maximální rychlost: 178 km/h (odzkoušených 190 km/h)
Zrychlení 0–100 km/h: 11,1 s 
Provozní hmotnost: 1090 kg 
Tabulková spotřeba: 7,1  l/km (kombinovaná)
Reálná spotřeba: 8,1  l/km (kombinovaná)
Pořizovací cena v roce 1996: cca 495 000 Kč
Cena v současnosti: v rozmezí 5 000 až 35 000 Kč od šrotu po velmi pěkný stav


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

lu
lumix
25. července 2020, 22:56
0

Měl jsem N15 s 1,4 64kw 3dv. červenou z 1998. Prodal jsem ji před 10 lety a dodnes ji potkávám a věrně slouží. S odstupem času mi bylo líto prodeje za par korun, jenže garáž tenkrát nebyla a se dvěma dětmi to pro ženu už nebylo ono.

reagovat
Perníček
26. července 2020, 09:27
0

Bohužel to moc rodinné auto není. Ale alespoň může člověka utěšit, že dobře slouží někomu dál. :-)

briza
26. července 2020, 00:01
0

Tohle jsem kdysi chvíli měl, když mi ukradli auto a potřeboval jsem náhradní. Stálo to pár korun, nechtělo to po mě nic, po pár měsících to dostal kamarád a tomu to do dneška slouží na chalupě, jako poskok po vesnici a okolí. Jen to teda byla tuším 1.4 a co si vzpomínám, mělo to skvěle umístěnou ručku, která úplně lákala občas potáhnout :)

reagovat
Perníček
26. července 2020, 09:29
0

Přesně tak, nic to nechce, i když by po takové době mohlo mít nárok.
Tak přeci jenom na té ručce něco bude. Zrovna jsem to včera u nás v areálu ve dvoře takhle poslal na štěrku a položil jsem si otázku Proč? Když tohle s jinými auty nedělám... :-D

Csaba
26. července 2020, 13:20
0

Před čtvrt stoletím jsem příležitostně jezdíval 5dv. hatchbackem přesně takovéto krásné modré barvy, motor 1.6i.
Bylo to neskutečně živé vozítko, motor šel do otáček přímo "radostně" a celé to na mě působilo jako něco co mě přežije, pokud se majitelka bude pečlivě (antikorozně) starat o karoserii/podvozek. Úplně mi ty vzpomínky obživly před očima... :)

reagovat
Csaba
26. července 2020, 13:23
0

A za tyhle peníze, na takovéto ježdění kolem komína je to téměř ideál - například: http://www.sauto.cz/osobni/detail/nissan/almera/18816740?goFrom=list
Jenom kdybych to tam neměl 410 kilometrů autem resp. 460 vlakem :)

ToMyx
26. července 2020, 20:29
0

Bylo by divné, kdybych se tu neozval a nepochválil :-) Super volant z gti!
Před dlouhou dobou jsem měl vyvoněnou zelenou N15 také sedan, jen se slabou 1,4. To auto bylo skvělé, dokud nebyla potřeba dynamiky v přímce. Nikdy nezapomenu, že se dalo řadit doslova jedním prstem. Jen ručka byla, stejně jako u všech Nissanů co jsem měl, celkem slabá.
Nic si z toho nedělej, že okolí nechápe péči o Almeru, mám to s Primerou podobně.
Držím palce ať Almera dále drží :-)

-
Komentář upraven 26. 7. 2020, 20:29:59

reagovat
st
stirling
27. července 2020, 16:16
0

Po par Alfe,honda a niekolko nasobne drahsich bmw jazdim posledne 2 roky na N16 almere a to auto je nezmar. 1.5 ,spolahlivost super cely cas v jednej rodine. Jedine co blbne je obcas imobilizer a vymenila sa baterka. Chyba tomu 6ka hlavne na dialnici ale inak je to pracant.

reagovat