načítám data...

Mercedes W164 ML 63 AMG - Medvěd na steroidech

01. července 2021, 20:36 9 komentářů Perníček

O tom, jaké je prémiové SUV s vrcholovým motorem značky.

zobrazit celou galeriiTomáš Strach: Mercedes W164 ML 63 AMG - Medvěd na steroidech

Na vývoji Mercedesu ML druhé generace se začalo dělat už v roce 1999, čili hned už 2 roky potom, co se začala vyrábět generace první, a trval celých 6 let. Za tu dobu se stihlo vybrat ze tří produkčních designu, přičemž vyhrál ten od Steva Mattina (designer SLR McLaren, Volvo V60 I a XC60 I nebo Lada X-Ray), který pracoval pod vedením Petera Pfeiffera (CLS C219, CL C216 nebo C W204). Vůz byl podroben testování, aby mohl být v roce 2005 předveden světu na severoamerickém autosalónu, jako produkční model pro následující ročník. Na přelomu let 2007 a 2008 přišel mírný facelift, kdy byly přepracovány přední světlomety, nárazníky a další detaily, včetně interiéru. Změnu přinesla i motorová paleta, kdy současné nafty posílily a pozměnily označení. Posléze přibyl i hybrid.

Co se týče verze AMG, tak ta se představila opět na severoamerickém veletrhu a to v roce  2007. Krom kosmetických změn je pod kapotu implantován atmosférický ručně seskládaný motor M156 od firmy AMG. Ten je schopen skrze 7-mistupňovou automatickou převodovku AMG Speedshift 7G-Tronic a systém pohonu 4 Matic přenášet na vozovku 357 kW (510 koní) a 630 Nm. Zrychlení? 5 sekund. Díky těmto parametrům se z vozu stalo nejvýkonnější SUV s atmosférickou V8 na světě.

Já třímám v rukou klíč od černého kousku z roku 2008, čili už po faceliftu. Auto budí od pohledu respekt. Na fotografiích jsou sice zimní 20-tipalcová kola, avšak měl jsem možnost jet i na letní sadě o velikosti 21 palců. V takových rozměrech je sice už rozdíl nepatrný, ale říct někomu, že to má "jednadvacítky" má o něco větší "wow efect". Oproti standardní verzi jsou nárazníky robustnější, "kovové" spodky jsou v chromu a blatníky jsou vytažené víc ven. Pro ruskou mafii jak stvořené… Vlastně ne, to by to muselo být G-čko.

Na klíči není potřeba nic mačkat. Na klikách jsou čidla, kterých se v blízké přítomnosti klíče stačí jenom dotknout a vůz se odemkne. Do auta se musíte lehce vyškrábat, ale k tomu vám mohou dopomoci příplatkové nášlapy. Odměnou budiž usednutí do plnohodnotných AMG sedaček – kůže v kombinaci se semišem, bočním vedení, odvětrávání, elektrický posuv s pamětmi, výhřev a jako bonus plaketka AMG v opěradle.

Člověk by ani nevěřil jaký dokáže být rozdíl v jednom modelu na poli výbavy základ vs. AMG. Měl jsem možnost řídit i tu "socka verzi" a šedá palubovka ve mě spíš evokovala, že sedím v dodávce. Ano sice "ve Sprinteru", ale pořád v dodávce. U verze AMG? Palubovka obšitá stejným semišem jako je na sedačkách, budíky obsahují více hliníkových prvku + další AMG logo. Jinak je tu všechno tak nějak vesměs stejné. Plný servis v podobě dvouzonové klimy, dotykového 2din rádia, tempomatu, apod.  Posledním rozdílným detailem je volant. Ten má totiž oproti standartu jinačí tlačítka, čímž i nejspíš u Mercedesu tak nějak nepřímo vyřešili jejich degradující pogumování, na které trpí obyčejná verze ML-a, a pak je tu hlavně perforovaná kůže a bicepsy.

Co je tu jinak je i zapalování. Nikam už nestrkáte klíček s plastovým koncem. Pod volantem se nachází pouze tlačítko START-STOP. Sešlápnete brzdu a po zmáčknutí se probudí V8 k životu, ozve se hluboké zamručení jak od medvěda, které hned přejde v jemné dunění. Mezitím se začne hýbat řidičova sedačka a volant do uložené polohy a auto si za zvuku upouštění vzduchu začne nastavovat svou provozní výšku. Asi to není překvapení, že tahle stodola stojí na vzduchovém podvozku.

Co se strká pod kapotu, jsem sdělil už v úvodu. Ale těch 510 koní není žádné splašené stádo. Po zařazení D voličem automatu pod volantem, se auto v klidu rozjíždí a celkově se chová velmi civilizovaně. Podvozek kopíruje nerovnosti skvěle a veškerý hluk je takřka perfektně izolován. Pokud by někomu to ticho vadilo, tak je tu povedený audio systém od Bose. Prakticky se vůz chová jako o něco málo lepší obyčejná verze Mercedesu ML W164, což je i tak dle mě dosti povedené a příjemné auto. Akorát se navíc přemístňujete v o něco ušlechtilejším interiéru a na onom pocitu výjimečnosti vám přidává ten fakt, že řídíte A-eM-Gé.

Vzadu to s pohodlím pro cestující není vůbec špatné, jenom světlá výška a sklon sedadel ve mě lehce evokují jízdu v autobuse. Kufr krom elektrického ovládání nenese žádné změny. Dokonce je tu i ta stejná roleta, jejíž mechanismus mívá sklony k poruše.

Co se mi líbí jako malý detail, tak to, že když praskne žárovka brzdy nebo blinkru u koncových světel, tak vozidlo automatický nahlásí chybu na palubním počítači, přičemž než dojde k servisnímu úkonu, tak využívá obrysová světla jako blinkr, nebo brzdu. Ale to jenom tak mimo…

Takže je to svým způsobem jenom přikrášlené obyčejné ML-o. Teda asi do té doby, než víc sešlápnete plynový pedál. Ono ho stačí sešlápnout asi zhruba do půlky jeho chodu a auto se podřazením a ozvěnou z výfuku probudí k životu. Sešlápnete pedál až na podlahu, odezva je rychlá, auto podkopne a V8 se rozezní do okolí. "Ty pi**!" Ani to nestačíte doříct a na tachometru z 80-ti máte najednou o kilo víc a přitom si to ručička dál neúnavně letí po rychloměru doprava. Vy jenom máte zaťatý pařáty ve volantu, jste zaražený v sedačce, lechtá vás v břiše a máte rozšířené zorničky. Šílené, jak něco tak velkého a těžkého dokáže zrychlovat!

Jednou z nesporných výhodu motorů od AMG, krom udržení hodnoty vozidla, je že i po letech neztrácejí na výkonu. Majitel tohoto kousku ihned po koupi jel na brzdu, která tuto tezi potvrdila. Dostat se na omezovač 250 km/h na autobahnu taky nebyl podle všeho problém a dokonce prý i s tímhle 2,9 tuny těžkým strojem a pohonem čtyř (širokých) kol dokázal zahrabat na suchém asfaltu.

Samotný podvozek nezůstává vůbec pozadu za motorem. I při vyšších rychlostech je auto schopné projet přesně zatáčku bez jakéhokoliv zaváhání. Ano, hmotnost je tu znát hodně, ale kluci ze Stuttgartu a Affalterbachu se činili. Navíc jsou tu ty obrovské děrované brzdy o průměru 390 milimetrů, což je v přepočtu cca 15 palců. Svým způsobem brzdíte na něčem, co je velké jako základní disk z Oktávie. Účinek? Velký. Takže rozhodně nemusíte hned začít odříkávat modlitbu, když vám to tam někdo pošle.

Spotřeba za tohle představení je pro normálního člověka lehce děsivá. V průměru je auto schopné se pohybovat okolo 15-ti litrů na 100, po městě je ale jeho apetit i dvojnásobný.

A pak jsou tu servisní serepetičky. Krom maličkostí typu: špatná patice zadních světel, odcházení elektroniky v zámcích dveří, loupání chromu z rámečků mlhovek, apod.; se řešilo zadní vzduchové odpružení, jehož cena je někde okolo dvojnásobku průměrného platu. No a necelá desítka za jeden přední kotouč není zrovna taky příjemná. Jestli u aut platí rčení o opicích a banánech, tak zde to platí rovnou trojnásob.

Co říct závěrem? Je to magorismus, těžký magorismus, ale člověku to imponuje a dělá radost. Auto funguje na běžné ježdění na výbornou. Teda až na tu spotřebu… Motor je úžasný a podvozek je tomu dolazen co nejlíp to šlo. Akorát vystává otázka, proč si kupovat AMG motor v něčem takovým, když ho můžete mít třeba v C-classe? Asi ten výhled. Nicméně auto ve mě na nějakou dobu nechalo stopu toho, že jsem měl nutkání si taky pořídit něco s osmi válci do V.

Takže moje rada zní: Kupujte, dokud jsou! Teda pokud máte půl mega a dalších sto klacků bokem na případný servis.

 

Mercedes W164 ML 63 AMG

Motor: AMG M156 – atmosférická V8 o obsahu 6,2 litru
Výkon: 375 kW (510 koní)

Točivý moment: 630 Nm 
Převodovka: AMG Speedshift 7G-Tronic – sedmistupňový automat

Maximální rychlost: 250 km/h (omezovač)
Zrychlení 0–100 km/h: 5 s
Provozní hmotnost: 2880 kg 
Tabulková spotřeba: 12,2 l/ 100 km (mimo město); 24.1l/100 km (město)
Reálná spotřeba: 14,5 l/ 100 km (mimo město); 29,2l/100 km (město)

Pořizovací cena v roce 2008: 4 618 350 Kč

Cena v současnosti: cca 500 000 Kč

Foto: Mercedes – NetCarShow.com; osobní archív.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PB
02. července 2021, 01:34
0

Splasena stodola :D

reagovat
liška
02. července 2021, 09:09
0

Kurňa, to fakt stálo 4,6 v roce 2008? Já myslel tak tři míče max.

reagovat
krab
02. července 2021, 12:54
0

ty jo, jdu se mrknout na autíčkáře po delším čase a zajímavá kára v blogu a hezky napsanej článek. Palec nahoru!

Jediný teda nechci dělat "radila" ale jak píšeš s tou cenou : "Kupujte, dokud jsou! Teda pokud máte půl mega a dalších sto klacků bokem na případný servis." , ty jo to si to pořád idealizuješ. To by snad zafungovalo při předpokladu, že tohle MLo koupíš od někoho, kdo to měl celou dobu od nova, na servisu se absolutně neštětřilo a prodává to ve stavu skutečně perfektním. A to na trhu spíš nemáš šanci najít... 100 tisíc na opravách padnou jako nic a tím to rozhodně končit nebude. Já bych to upravil na : 100 tisíc ročně mít bokem na servis a počítat s tím, že když se něco stane špatně třeba s převodovkou anebo motorem bude jednotlivá oprava nad kilo ani nevíš jak.

Bohužel tyhle auta nekupujou lidi, co by se o ně pak dál pečlivě starali. Pojezdej, pomachrujou a posílají dál... pak to koupíš s x věcma k řešení a bude to spíš neštěstí než radost

reagovat
Perníček
02. července 2021, 22:06
0

Děkuji. :)
Ano, moje chyba, špatně napsáno. Mělo tam být: "na prvopočáteční servis".
Nicméně majitel jezdí už 5. rok a krom výše zmiňovaného tam zatím nic jiného nebylo. Takže jediná závažná položka byly ty tlumiče, kotouče jsou prostě spotřebák, zbytek kraviny. Akorát jsem mohl ještě zmínit, že gumy nejsou taky zrovna laciná sranda. :D

Ge
Gephisto
03. července 2021, 10:20
0

No gumy nejsou lace a hlavne rady mizi :D ja tam v breznu dal celou novou sadu continentalu a uz jsem po 10k objednaval dalsi 2 na zadek :D

krab
03. července 2021, 16:20
0

Dík za info, já jsem se tady do toho začetl, protože furt trošku na nějaký AMG aspiruju, ale spíš sbírám informace. O ML zájem nemám, ale o W211 kombík přípafně W204 kombík a furt si říkám, že z toho co o tom čtu atd.. mi vychází jako nákladově míň riziková ta W211 ještě s kompresorovým 5.5 motorem. To jsem si i vyzkoušel na pár dní, i když v sedanu a to se mi fakt líbilo. Je tam MB 5 kvalt automat, ten hodně vydrží a repase případně určitě vyjde na daleko lepší peníze než kdyby se něco stalo s tím 7 kvaltem, některý verze snad mají už i dvouspojku, že to není klasická měničová automatická převodovka - to myslím hlavně v těch W204 C63 AMGčkách, ty novější ročníky.

No nic, zatím to nehrozí, jen občas kouknu na inzeráty, ale třeba časem při dobrý konstelaci hvězd. A když se povede vybrat správnej kus, tak když koukám kam ten náš automobilizmus spěje, tak to asi bude kára pak už nafurt... Proto to bude chtít fakt pečlivě vybrat a vědět, že to půjde nějak servisně utáhnout, aby to nebylo spíš neštěstí než radost...

James
02. července 2021, 18:23
0

reagovat
Ge
Gephisto
03. července 2021, 10:11
0

Clanek peknej s par vecma se zrotoznuji :), ale dovolim si par veci rozporovat :D
Dlouhodoba spotreba u 15ti je nesmysl, ja mam 19 a to mam takovy normalni mix dalnice/okreska/mesto/magorina
A pokud nekdo ma moznost si na aute delat sam pak treba ten vsemi obavany airmatic :) ja koupil treba predni mechy ma ebay za 1500kc kus vymeneno za 2h jeden a jeden slouzi uz dva roky a jeden prvnim rokem. Ano nejsou to origo dily ale nepozoruji rozdil.
Predni kotouc za 10? To jsi se ptal primo v mb? Mam zrovna v kosiku komplet predni a zadni brzdy bremba co jsou na aute a vychazi na 14k komplet
Jasne todle auto je velmi drahe ma servis pokud musis jezdit do servisu a nemas moznost si to udelat :) ale jinak to neni tak hrozne.
A omezovac jsi zkousel? Co ja mel info tak AMG verze maji omezovac na 271km/h a na to jsem se i dostal, ale otazka jestli s autem nedelal neco predchozi majitel :)

reagovat
Perníček
03. července 2021, 20:11
0

Je pravda, že na palubák, respektive na spotřebu jsem koukal jenom dvakrát a to vždycky na trase Brno - Hradec a zpět. Zase byl vidět ten skok čistě po městě. :D
Ty tlumiče byla obtíž je sehnat a je pravda, že nás společně s majitelem nepadalo se podívat na Ebay, zase jsou tam originály a je klid, i na duši.
To s tím předním kotoučem je možné, že si to pamatuji špatně, akorát si pamatuji, že za tu cenu se mi protočily panenky. :D
Já omezovač nezkoušel, jenom majitel na pracovní cestě v Německu, dál ho to prostě prý nepustilo.