Jedni v elektromobilech spatřují vyšší dobro mající za úkol vytlačit ze silnic hlučná, kouřící a nespolehlivá auta se spalovacím motorem. Pro druhé je elektromobil naopak součást anti-utopistického světa, ve kterém se prohánějí bezpohlavní spotřebiče pod dohledem bezpečnostních kamer. Jenže ať už dáte přednost živočišnému osmiválci, nebo pokroku na baterky, tak budete nejspíše souhlasit s tím, že elektromobily mají několik zásadních nevýhod bránících jejich masovému rozšíření. Konkrétně dojezd, dobu nabíjení a cenu. No a právě poslední z nich mě přivedl k následující úvaze.
Možným způsobem, jak prosadit řešení, které kdosi považuje za lepší natolik, že je pro jeho rozšíření ku prospěchu ohnout zákon nabídky a poptávky, jsou dotace. Myšlenka je taková, že díky nim začne jezdit více elektromobilů, následně se zlevní jejich výroba – dotace tedy již nebudou potřeba a všichni vyrazíme ve svém elektromobilu vstříc zapadajícímu slunci. Jenže co když má tento příslib lepších zítřků vady na kráse? Vedle obav z nepřipravenosti elektrické sítě na takový nápor, vidím jako další problém Čínu.
Čínská auta pro většinu Evropanů a Američanů představují tak maximálně objekt posměchu za mizernou bezpečnost a okopírovaný design. Existují názory, že je jen otázkou času, kdy je přijmeme stejně jako auta korejská, která si prošla něčím podobným. Korejci ale, když už nic jiného, nemají takovou historii bezostyšného kopírování. Nicméně zpátky k elektromobilům.
Čína v tomto ohledu rozhodně nespí a stala se z ní elektromobilová velmoc jak z hlediska prodejů, tak výroby (což vlastně platí i pro ostatní vozy). A používá k tomu mimo jiné třeba ty dotace.
Je možné, že Čínské automobily chápou, že pokus o obsazení cizích, nasycených trhů s běžnými automobily, na kterých jsou karty víceméně rozdané, by neměl moc smysl, zatímco teprve rodící se trh s elektromobily by mohl být zajímavou příležitostí. Asi lze očekávat, že se Číňané budou snažit oslovit především cenou. Tím budou vyvíjet tlak na ostatní výrobce, kteří budou nuceni zlevňovat a těžit z toho budou především zákazníci. V ideálním případě.
Bohužel ideální není nic a tak může nastat celá řada o poznání katastrofičtějších scénářů.
Vozidla poháněná elektřinou totiž vzbuzují (paradoxně) obavy o jejich vliv na životní prostředí. Výrobci se je sice snaží uklidňovat a oporu nalézají i v nejrůznějších studiích, nicméně je otázka, nakolik by byla šetrnost k přírodě udržitelná i při zněkolikanásobnění výroby. Například těžba surovin. Lze v případě tlaku na vyšší množství a nižší cenu zachovat ekologické standardy? Bylo by nutné otevírat nová naleziště, kde by těžba mohla představovat větší zátěž? A jak velkou prioritou je ekologie u Čínských (nebo vlastně kterýchkoli) výrobců?
Možná někdo namítne, že vlastnosti, kvůli kterým Čínská auta nekupujeme, budou platit i u elektromobilů, avšak na jejich mobily a tablety jsme si zvykli. Srovnání spotřební elektroniky s automobily sice nemusí mít úplnou vypovídající hodnotu, nicméně vzhledem k současnému vývoji bude třeba za pár let pro auta nejvýstižnější výraz právě „spotřební elektronika“. A tam je situace poměrně jasná. Vše se vyrábí v Číně a hlavní rozdíl spočívá v logu výrobce. A to jen kvůli tomu, že jakýsi Apple vymyslel iPhone, který vlastně nepřinesl nic nového, stál spoustu peněz, ale byl prostě cool i hot. Podobnost s Teslou čistě náhodná… Do té doby neotřesitelní tradiční výrobci se často nedokázali novému trendu přizpůsobit a zanikli. Čeká automobilový průmysl něco podobného?
19. února 2017, 20:11
4
já to vidím s těmi nevýhodami elektromobilu trochu jinak. Malý dojezd a doba nabíjení by nebyl až tak velký problém při vhodném určení použití vozu. U malého městského vozítka jako je Smart, Citigo a podobné knedlíky by na nějaké to šoulání do práce a na nákup v pohodě stačil dojezd pár desítek kilometrů, za předpokladu že bude kde nabíjet. Což by nebyl problém v rodinném domě nebo v nějaké bytovce kde před barákem stojí deset aut, zařídit si přípojku někde u sklepního okýnka. Do budoucna by určitě nebyl problém to připojování automatizovat. Jenže tohle by nešlo, nebo jen velmi obtížně a v praxi nereálně, právě u těch kteří by takové auto potřebovali nejvíc, u obyvatel velkých měst a sídlišť. Ti by museli využívat nabíjení od veřejných dodavatelů, tak jako auta s vnitřním spalováním a tam už ta doba trochu vadí. A já si opravdu nedělám iluze že se to nabíjení podaří nějak výrazně urychlit. Matka příroda a její dcera fyzika jsou mrchy a nenechají se zblbnout propagandou. Pokud to má být trochu uživatelsky obsluhovatelné, tedy kabel co se s ním dá manipulovat a napětí vysoké jen tak aby to nemuselo vypadat jak rozvodna v Dukovanech, víc toho tam prostě nenateče. Mohl bych psát proudy a další věci ale laikovi to moc neřekne a elektrikáři vědí. Takže ideál by bylo nabíjení někde v parkingu obchoďáku. Přijedu z práce, připojím, koupím chleba mlíko salám noviny a za půl hodiny odjíždím s nabitým vozíčkem.
Tak a zůstává ta cena. Je jasné že auto co vypadá jak prchající lednička si nikdo normální za cenu rodinného kombíku nekoupí. Zlevnit to může jen hromadná výroba a ta se asi vážně neobejde bez politického zásahu. jestli je to dobře nebo špatně, to vážně netuším.
20. února 2017, 16:28
0
To je dobry postreh. Ja to bral tak nejak obecne, pohledem cloveka, ktery pouziva auto univerzalne, ale je pravda, ze dulezitost tech tri hlavnich nevyhod se meni v zavislosti na zpusobu pouzivani.
20. února 2017, 17:13
1
Docela zajímavě si to vystihl Pepo. Přesně tak to v zásadě je příkladů, že takové autíčko může ve městě fungovat moc není, ale s poslední doby třeba BMW i3 jezdí ve městě dobře, ujede dost, ale to nabíjení je prostě problém pokud například auto funguje v kanceláři jako objížďkové tak by mělo ideálně být pořád nabité jenže po zkušenosti mohu říci, že nebylo.
Skvěle se vyvíjí v tomhle směru Tesla, ale podle mě je zatím otevřená cesta k hybridům na plně elektrické vozy v ulicích v masovém měřítku není připraven nikdo a zejména elektrická síť všude na světě by asi měla problém.
Jinak k článku. Napsané výstižně a i když je to poměrně krátké tak to říká dost. Nemyslím si že by Číňani chtěli s elektromobily zaplavit svět jejich vývoz se hodně zaměřuje na méně rozvinuté trhy Afriky a třeba Indie a v těhle částech světa mnohdy nemají elektřinu po celý den ani ve městě natož aby někdo nabíjel auto. V Evropě jejich auta neprojdou ze stejných důvodů jako ta se spalovacími motory...
Uvidíme jak se svět a hlavně politika budou vyvíjet zatím to vypadá,že ekologie zase na nějaký čas ustoupí do pozadí přece jen Donald není zastáncem omezení. V Číně strana nikdy na přírodu moc nekoukala a tak dále...
22. února 2017, 10:11
0
Doma v Nemecku jsem fitemni teslu. Za mne spatne auto, 4x odtah... kolona, snih, nemoznost nabiti... odstaveni u nejblizsiho sjezdu, pokracovani privolanym taxi a odtah (benzinek je malo, jsou daleko od sebe a s prosbou o nabiti Vas poslou do haje). Dalsi vec byla nehorazna cena za servis... naklady na km byli tim padem vyssi nez nase pracovni Land Cruisery 200 V8.(tri najednou). Podle mne je tesl stejne stupidni poza jako iphone, ta sorta lidi, jak to roky pozoruji je podobna... kdyby na Teslu meli, meli kde parkovat, nabijet, patricny plat k tomu.
Firmu mame postavenou hlavne na Priusech... (na nove dotace 3000€) benzin+elektromotor s vypinajicim se motorem. Minimalni naklady, zadny servis to nechce, porad to jezdi, nikdy se to nerozbiji, brzdy na desitkach kusech jsou ve 160-200km jeste originalni a prochazi TÜV. Doporucuji se s tim podivnym novym svezt nekde v zatackach... uz par lidi zapomelo zavrit usta nad dojmem z podvozku v zatackach.
22. února 2017, 12:37
0
Určitě souhlasím s tím, že Tesla je zatím v mnoha případech taková póza a image ve smyslu já jsem ten průkopník a ten vizionář, nový Steve Jobs. Věřím, ale že směr kterým tahle automobilka míří je správný a jeden z těch který bude mít v budoucnosti úspěch a samozřejmě až takové auto bude dostupnější. Prius je jistě dobrý, ale mám pocit že ten provoz také není nejlevnější co jsem koukal na různá tco na internetu každopádně je Toyota a tam je spolehlivost základní vlastnost.
Za sebe mám zkušenost jen s tou i3 a to autíčko je povedené, vzhled bych nehodnotil snažili si o takovou hudbu budoucnosti, jezdí to moc pěkně, ale to nabíjení byl problém a to jsem jezdili jen v Praze a okolí (10km ven) a stejně to nebylo ideální.
22. února 2017, 18:54
0
Na našich firemních, ani na mých nikdy nic neodešlo, náklady na olej motoru jsou +-3,6L obyčejného oleje do motoru. Brzdy se moc nepoužívají, kotouče a destičky se téměř neopotřebovávají (ve 160.000km celá sada P+Z brzd stála 8.000). Sada pneu 16, nebo 17" za pár korun, jinak prostě nic.
Čistě preventivně po +-6 letech měním budící "minibaterku" jako z motorky 1000-1500kč a dvě knoflíkové baterie do DO.
Je to jen stroj, něco se porouchat na stroji může, ale neznám za ty roky žádného, kterému by něco odešlo. Ono to nemá běžný startér, setrvák, pastorek, dvouhmoťák, ani alternátor.
Teď 2017 Prius plug-in, už nevypadá tak strašně "na Prius" a obyčejné auto. Co nevydám za servis Priusu, schlamstne Lexus