načítám data...

Le Rassemblement du Siècle

30. července 2019, 19:29 8 komentářů Michal88

Aneb report z oslav 100 let značky Citroën na Velkolepém setkání ve Francii

zobrazit celou galeriiMichal 88: Le Rassemblement du Siècle

Tuhle akci jsme plánovali dlouho. Už někdy v roce 2017 se začalo proslýchat, že automobilka má v plánu ve Francii 100 let značky oslavit velkolepě. Vstupenky se daly pořídit někdy od jara 2018 a tehdy byl stanoven i termín 19. – 21. červenec 2019 (pá-ne). Na podzim 2018 jsme si tedy pořídili dva lupeny a těšili se do La Ferté-Vidame asi 120 km západně za Paříží. 

 

Přípravy byly na jedné straně dost punkové (jedeme do stanu, tak to nějak vyřešíme), na straně druhé značně uspěchané (Bludný Holanďan měl značně pochroumaný lak). Lak se vlastními silami povedl.

 

Na konec jsme se domluvili spolu s dalšími kamarády XMáky, že bychom tam vyrazili společně. Tedy měla jet 3 XMka v koloně. Detaily jsme pak domlouvali na Citroën srazu v Bílině týden před Velkolepým setkáním. Brány areálu v La Ferté-Vidame se měly otevírat ve dvě hodiny ve čtvrtek, jelikož to bylo z Rozvadova cca 960 km, rozhodli jsme se sejít ve středu v poledne právě na Rozvadově a poté vyrazit. Žádnou stíhací jízdu, klucí měli v XMkách V6 (1x24V 147 kW a 1x24V 140kW), takže aby to moc nepáplo a já bych jim s 2,1TD 12V/80 kW moc nestíhal. Cesta byla plánována k Lucemburským hranicím, abychom relativně levně natankovali a na setkání s pánem, od kterého klucí kupovali jedno auto. Tam jsme na konec i po cca 500 km přespali, a druhý den ráno vyrazili. Cesta po Německu byla pohodová, až na pár drobných zádrhelů na rozkopaných úsecích byla cesta relativně prázdná. Jak jsme ale ráno překročili do Francie… No, dokud se neprobral provoz bylo to v pohodě. Abychom neplatili mýto, vzali jsme to po neplacených cestách, takže po dvouproudovkách max. 80 km/h, po čtyřproudovkách 110km/h. Francouzi ale jezdí, jak naprostí píííííp. Jelikož mají všude nasekané radary, tak jsme se raději drželi předpisů (ač je většina zničená, nevíte, které nejsou, dokud nejste u nich) a na dvouproudech to bylo celkem o držku. Lepení na kufr, předjíždění na poslední chvíli, vyblikávali občas i kamioňáci, že jedeme pomalu (holt těch cca 80 km/h dle navigace)… Jsem si říkal, že jsme snad v západním Rumunsku.

No, na obchvat Paříže jsme se dostali někdy kolem jedenácté. Provoz tam byl celkem rušný, ale západní Rumuni to prostě brali hákem. Dostávali jsme info ještě od kamaráda s XMkem, který už stepoval před bránou v La Ferté-Vidame. My si zajeli ještě se podívat do Versailles alespoň na zahrady. Těm jejich zónám Crit' Air jsme se vyhýbali celkem statečně. Kolem 3 hodiny odpolední jsme pak všichni dojeli do La Ferté-Vidame. Občas jsme potkali pár aut, která tam jela také. Nějaké kachny, pár DS, asi dva Traction Avanty, pak SpaceTourera s naloženým Typem A na podvalu. Občas byli francouzi paf z toho, že viděli ne jedno nebo dvě XM, ale dokonce 3 za sebou. Do toho klucí mají ještě bodykity od tenkrát dvorních úpravců. Na kluky (a dámy, jejich drahé polovičkybyly také ve vozech) občas troubili a mávali. :) 

V La Ferté-Vidame před vjezdovou bránou už byla kolona asi 50 aut. Tractiony, type H, Kachny, CX… Všehochuť. Chvilku jsme pojížděli a pak se to všechno seklo. Asi na hodinu. Celkem sranda, 6 bran pro vjezd a nějaký technický problém. Tak stane se… Co byl ale větší problém, tak Francouzi nechtějí mluvit jinak, než francouzsky. A bohužel to bylo hodně i na takové akci mezinárodního významu. Tak pak, protože francouzsky neumíme ani koukat, jsme se domlouvali rukama-nohama. Mezi tím do fronty, která už čítala přes dvě stě až tři sta aut přijely další české posádky. Ve vesničce byl tedy celkem rušný provoz.

Po registraci jsme se odebrali do kempu. Kamarád s XMkem z Bíliny, protože přijel brzy, měl už rozložený stan, tak jsme se tam trochu nahňácli. :) A pak se ozvaly ještě další a další české posádky, tak na konec se nás na jednom fleku sešlo pět XM, Xantie, CX, dvě GS a Ami8 Break. :) Česká vesnička založena. Na konec se k nám přihlásila ještě posádka s C5, která kepovala na jiném místě. Po rozbití tábora jsme se rozhodli podívat, po kempu. Kemp byl rozložen na dostihovém závodišti. Jak uprostřed, tak i kolem okruhu. Auta se tam scházela zajímavá a od všeho něco. Kromě např. DS/ID či Traction Avantů pak za zmínku rozhodně stála třeba tří či čtyřnápravová XM a CX od úpravce Tissier či Pijpops, C4 L (novější C4 sedan) z Ruska nebo několik RHD modelů z Velké Británie. Na víc už nebyla moc energie… 

Druhý den, v pátek, jsme se ráno rozhodli vyrazit na místo plánovaného setkání.  Od kempu to byly asi 2 - 3 kilometry pěšmo. V pátek tam byl celkem klid, dojelo ještě pár opozdilců. Cesta vedla kolem dvou rybníků, mezi kterými byla silnice a tam se začala auta řadit dle modelů. Na louce se tam sešla hromada dodávek (Type H, TUB) a některé nákladní vozy z portfolia Citroënu. Okolo silnice se pak začala shromažďovat GS/A, BX, Xantie, Kachny, Méhari, Dyany a další. Po příchodu k hlavní bráně se otevřelo obří prostranství před rozpadlým zámečkem La Ferté-Vidame. To obří prostranství bylo z většiny zaplněno různými variacemi modelu Traction Avant. Vše bylo uspořádáno jakoby do šípu směřujícímu k zámečku. Po pravé ruce pak za alejí stromů byla zas vyřádkována DS/ID. Těchto dvou modelů tam bylo bezkonkurenčně nejvíc. Po levé ruce za stromy bylo pak místo pro prodejce a burzu. Mezi Traction Avanty a zámečkem pak bylo obří prostranství se stánky s jídlem, pódiem a stanem pro slavnostní večeři, která byla plánována pro zaplativší lidi na sobotu. Vedle zámečku pak bylo místo, kde byl oficiální stánek TOTALu a zastoupení automobilky s posledními dvěma koncepty. Byla tam také umístěna výstava starších projektů Citroënu (vrtulník, prezidentská vozidla, starší koncepty nebo tzv. TPV – Toute Petit Voiture – koncept 2CV, který francouzi před válkou ukryli, aby je nenašli němci – mimochodem, tyto tři kusy byly nalezeny právě v okolí La Ferté-Vidame). Za zámečkem pak byla výstavní plocha určená pro SM, CX, XM a C6. CX tam bylo asi nejvíc. Nejzajímavější tam asi byly SM Mylord (cabrio), SM Opera (čtyřdveřové), několik CX  a XM Tissier a Pijpops (třínápravy od externích úpravců), z Ruska přijeduvší přestavba CX na třínápravu se zvedací střechou a čtyři kusy XM Multimedia (celkem vyrobeno 50 ks v této edici).

Jinak, objevily se i takové kousky jako BX 4TC, čtyři GS Birotor, dvě M35 Prototype nebo ZX Exclusive, což jsem vůbec netušil, že existuje, protože tohle auto dostalo kola Monte Carlo i se čtyřmi dírami a uvnitř byla šedá polokůže (přímo pro ZX), která je velmi vyhledávaná hlavně mezi XMkáři, ale neviděl jsem ji ani v Xantii, natož ZX.

Zdroj: Youtube, Bernard Chaigneau

Pátek byl celkem klidný. Vesměs tam nebylo tolik lidí a tak byl čas si pořádně prolézt burzu a prolézt, co kde je. V sobotu už začalo být dost našviháno. Klucí přemýšleli vytáhnout auta z kempu na výstavní plochu, ale když jsme viděli ten štrůdl aut ven, tak jsme si to někteří rozmysleli. On byl i problém, že tam nikde nebyla myčka (nejbližší cca 15 km daleko) a po cestě byla auta trochu zaprášená. Kemp se vylidnil, výstavní plochy výrazně zaplnily. Na pódiu odpoledne vystoupil Boney M a skupina hrající různé rock a pop písničky známých umělců. Navečer pak DJ. Před stanem na gala večeři se začaly srocovat davy lidí. Drtivá většina ve večerních šatech. Tato večeře se objednávala při registraci vstupenek a byla poměrně drahá. Dle ověřeného zdroje ale stála za to. Bylo několik chodů, mezi chody pak různý program. Například kouzelník, kreslení portrétu André Citroëna a další. Jídlo prý bylo prvotřídní. Po skončení večeře se schylovalo k ohňostroji. Ten byl velkolepý. Střílel se z prostoru rozpadlého zámečku, celé to mělo takovou zvláštní atmosféru. Do toho hrála hudba různých žánrů (například znělka původní reklamy Citro Citroen nebo Moby – ta zajímavější část pak od 6:12 a 11:58).

Zdroj: Youtube, Groupe F.M.A.

Neděle pak byla hodně o prolézání a hledání toho, co jsme nestihli za pátek a sobotu. Z programu byla třeba letecká show místních akrobatických letců, kteří na závěr napsali na oblohu nápis Citroën (dle původní reklamy z 20. let). Také byla k prodeji tombola, jejíž hlavní výhrou byl krásný Citroën AX. Vyhlášení pak bylo večer. Ještě co, tak nedaleko je testovací polygon koncernu PSA, byla možná projížďka, ale kvůli celkem zmatečné organizaci a informacím jsme toho bohužel nevyužili.

Odpoledne jsme ovšem odjížděli. Mnoho lidí z české vesničky zůstávalo, my měli naplánovánu ještě drobnou cestu po Francii. Kouknuli jsme se do Paříže, k viaduktu v Chaumont, do muzea historických vozidel v Mylhúzách, Štrasburk, Kostnice nebo Rýnské vodopády ve Švýcarsku. Celkem naše cesta měla necelé 3000 kilometrů, plus hromada těch nachozených (za týden na cestách prý necelých 120 km). U XMka byla celá cestovní příprava v kontrole vozu, kontrole klimy, a výměně oleje a rozvodů podle už najetých kilometrů. Během cesty žádná vážnější závada nebyla. Jediné co, tak jsem nechal v kempu déle zapnutou ledničku, než jsem měl a vycucala mi baterku (prostě jsem na ni zapomněl přes noc), tak se startovalo přes kabely. Ostatní Citroëny, co víme, dojely v pohodě všechny. 

 

Za sebe mohu říct, že to byl super výlet se skvělou partou lidí a v super prostředí, a moc doufám, že se to ještě někdy takhle celkem spontánně povede zopakovat.

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ronoath
31. července 2019, 13:00
1

Díky za reportáž, vskutku nádhera...

reagovat
GanGreen
31. července 2019, 21:00
0

Tak to mohla bejt hodně zajímavá podívané, pěkně se to četlo... Až dojdu z práce, dám si to znova a budu si googlit ty auta o kterých mluvíš, v tom jsem se totiž fakt ztrácel :D

Btw. Nějaká větší galerie by někde nebyla? ;)

reagovat
Michal88
31. července 2019, 22:06
0

No, galerie hlavně na fb kolují. :) Zrovna třeba jedna tady: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.2407511932817108&type=3

Ronin
01. srpna 2019, 10:41
0

Velká paráda,niesom sice Citroenista,ale určite by som si to vo veľkom užil.Hlavne tie športové modely,alebo SM a DS,tých som veľký fanda.Zbožnujem takéto akcie a vyzeralo to na krásnu venue.Byť tam ako účastník,ešte na takom XM,musel byť skvelý zážitok.Inak v Mulhouse som bol takto pred rokom,a sice by som ťa nepotešil,lebo sú tam asi dva Citroeny čo si dobre pamätám a to SM a Loebova Xsara WRC2005,tak je to najväčšia zbierka Bugatti na svete a stojí to za to vidieť.

reagovat
Michal88
01. srpna 2019, 16:44
0

Mají tam i DS a Traction Avant. :) Ale kvůli Citroënům jsme tam nejeli, celkově mě to zajímalo. :) Do toho tam byla výstavka Chironu, Veyronu, Galibieru a ještě tam byl nějaký koncept a EB110. Nevypadalo to špatně. :)

beastar
01. srpna 2019, 13:46
0

Podle údivu nad tím jak jezdí bych to tipoval na první cestu k nim. A myslim, že i ty Rumuni jsou na cestách víc v pohodě. A že mluví francouzsky? To tak mají všude včetně Kanady, Švýcarska, Guyany a Afriky:)) Já se to kvůli tomu učím a přestože mluvim jak retard. Tak sem kamarád umí to otevřít hodně srdcí ale dost keců.

Super akce. Ta večeře musela být skvělá a celá akce pompézní. Jen i z toho blogu cítím trochu, že organizace asi vázla.

reagovat
Michal88
01. srpna 2019, 16:47
0

Byl jsem tam kdysi, když jsem byl ještě malý, s našima... Ale jako dospělý autem první cesta. :) A Paříž mě rozsekala. Hnusná, špinavá... Akorát kolem památek jakž takž čisto.

Michal88
01. srpna 2019, 16:52
0

Jinak, organizace opravdu vázla... Jsme si dělali srandu, kdy frantíci vytáhnou bílý vlajky a začnou utíkat... Zas na druhou stranu je jasný, že na akci, kde je tolik lidí a aut je trochu problematický dostat všechny informace ke všem...