Nedávno jsem zjistil, že tomu bude už víc jak deset let co jsem si poprvé pořídil vlastní automobil s karoserií kupé. Tenkrát se jednalo o staré MGB, variantu GT. Tehdy jsem vlastně vybíral striktně otevřené varianty MG a Gtčko přišlo do úvahy vlastně náhodou a navíc po zjištění za jak příznivé peníze se dá pořídit i vůz z prvních sérií bez toho ošklivého opastovaného předního nárazníku. Jednou věcí bylo pročítání inzercí a druhou potom reálná konfrontace s autem přímo na místě. Vlastně v té době jsem už málem pořídil Gtčko s gumovými nárazníky, z nevalnou historií v relativně mizerném stavu. Ta radost při pohledu na něj a realita vybraných peněz z banky v kapse činila pošetilou transakci tak trochu neodolatelnou! V pravý čas jsem tehdy couvl a na mě pak v Británii čekalo daleko hezčí Gtčko s kompletní historií po jedné starší lady a navíc chromovými nárazníky ve světle červené blaze red. 
V té době byl už bohužel osud mé milované 2dv Cortiny zpečetěn. Cortinu kterou jsem považoval do té doby za skoro kupé a sportovní vůz, jelikož byla dvoudvéřová a sehnal jsem jí širší límcová rostyle kola jsem po prvním dosednutí do koptitu MGB GT musel holt označit opět za usedlý sedan, ne sporťák za jaký jsem ho v mé hlavě vydával.
S MGB GT se mi jezdilo moc pěkně. Přístrojová deska potažená takovým zvláštním vynilem a velký tříramený volant obšitý kůží mi zkrátka vytvářel dojem skutečného vozu pro „velké cestování“ pro gentlemana. A k tomu ten příjemně nízký posez hluboko uprostřed auta. Jako cucák pár let po škole, jsem si v něm připadal občas lehce nepatřičně a o to víc v situacích kdy jsem ve dvojkových nadšeně projížděných zatáčkách musel dát občas kontra volantem a v těch trojkových dovolil vnějšímu zadnímu kolu si občas písknout. Ale což, je to přeci auto, ne vzácný historický obraz pověšený v někde v galerii. A auto má hlavně jezdit!
Po nějaké době jsem se rozmlsal. Aston pro chudé, jak často angličané MGB GT velmi trefně označovali mě začal trošku nudit po motorové stránce. Zkrátka dvoukarburátorový čtyřválec, ač z říše snů pro někdejšího majitele Škodovky 110 erka kdybych měl srovnávat, přestal být to nej v čem bych chtěl o nedělích brzo ráno jezdit na projížďky po oblíbených okreskách. Tím tedy myslím především za účelem koupit snídani do nejbližší pekárny ve vedlejší vesnici ovšem brát to vždy zaručenou zkratkou! Vy už tušíte co jsem chtěl. Chtěl jsem šestiválec nebo osmiválec, případně dvanáctiválec.
Dlouhodobým zkoumáním jsem zjistil, že co se týká uspokojení mojí dětinské vášně vychutnání si zvůků a dojmů z automobilu, je nutné aby ho poháněl motor o více než čtyřech válcích. Vlastně v ideálním případě bohatě postačí řadový šestiválec. To je prastará jednoduchá konstrukce, která ovšem funguje, zajistí hladkost běhu, lineárnost tahu, charismatický zvuk a pokud v motoru běhá vačka s trochu ostřejším časováním ovládání ventilů jako je v uprgradu mé GT6tky dají se ukojit i ostřejší sportovní zážitky z projevu motoru nahoře v otáčkách.
Existuje mnoho britských sportovních kupé které toto všechno nabízejí. Můj účet ovšem ani tehdy ani nyní nenabízel tu správnou potřebnou částku zůstatku která by mi prostě ten vysněný E-type pořídila.
Volba tedy padla na zajímavou variantu na původním šasi Triumphu Spitfire, označovanou jako GT6. Vývojáři v Triumphu měli v 60tých letech vyvinutou hardtopovou karoserii Spitfiru určeného pro vytrvalostní závodění a tak je napadlo co nenabídnout na trh kupé. A protože tehdy existovala na stejném základu šasí luxusní varianta malého sedanu Herald s 2litrovým řadovým šestiválcem pod rozměrnou kapotou otvírající i s blatníky, stačilo tedy jen oba projekty správně zkombinovat a vytvořit hezkého Frankensteina. Nazvali ho GT6.
Můj exemplář žil celý život v anglii. Jen jednou ještě v 80tých letech změnil své původní hořčičně žluté zabarvení do součaných porcelánově modrých mimiker. Upřímě, když jsem se na něj letěl tehdy na jih anglie podívat, stav byl takový že jsem neváhal příjemnéhu gentlemanovi v důchodovém věku vysypat u čaje na stůl všechny dvacetilibráky co jsem měl s sebou a výměnou za cár papíru šťastný odletěl domů, doufajíce že až příští týden přijedu z vlekem ta krásná GT6tka i milý pán budou stále na téže adrese k zastižení. Jenže v Anglii se auta kupují jinak než u nás a ty klasická dvojnásob. A nebo jsem prostě měl štěstí!
Modrou GT6 mám doteď. Je to pro mě doslova E-Type pro chudé jak jí tehdy označovali a jízda v tomto autě se mě zatím nikdy neomrzela a snad ani neomrzí. Má svoje nedokonalosti a mouchy, ale zatím je to první a jediné auto které jsem kdy v životě měl co jsem neprodal a myslím si, že snad ani nikdy neprodám. Dokáže mě naštvat, to ano, ale pak mám vždycky velkou radost že se mi podaří to co mě naštvalo opět opravit a dát do pořádku. Jízdní vlastnosti jsou neobyčejně zábavné. Koncepčně je Spitfire / GT6 hodně zastaralá a to i na poměry 60tých let. Rámová konstrukce a zadní příčné listové péro alá Felicie zkrátka má svoje tuningové limitace. Na druhou stranu a navzdory koncepci není problém udržet dost slušné tempo díky moderním nastavitelným tlumičům, ale do závodění s moderním hatchbackem bych se asi radši nepouštěl. Ale o tom to není. Vytočený dvoukarburátorový šestiválec a všudypřítomná jistota brzy přicházejícího limitu přilnavosti relativně úzkých gum vytváří z každé jízdy zážitek a umí vyplavit adrenalin, nasadit husinu. Proto mě to auto ještě neomrzelo.
Je fakt že nedávno jsem si pořídil ještě jedno kupé. Nic racionálního se na tomto rozhodnutí hledat nedá. Prostě se mi líbilo tak jsem musel. A zrovna jako v Triumphu si v něm užívám zvuk řadového šestiválce, nízký posez, vnímavé řízení a pocit opět z vyjímečného sportovního vozu pro chudé. Vlastně co může Z3 Kupé reprezentovat? Jestli MGB GT byl Aston DB6 pro chudé, GT6 je E-Type pro chudé, Z3 Kupé mi hodně připadá asi nejlépe jako 911tka pro chudé.















Franta
23. 9. 2016, 08:31Paráda, nbyly by nějaké dojmy z provozování takovýhle strojů? Údržba, opravy, shánění dílů.... Mám pocit že by to mohlo být zajímavé čtení :)
krab
23. 9. 2016, 19:04Dík za dotaz, jasně. V mém případě je to trošku nuda, protože zas tak dramatický příběh o provozování těchhle strojů nemám, ale přeci jen, Toyoty to nejsou :) Chce to mít čas a trpělivost a nebát se učit býti automechanikem amatérem. Ale současně v té pravé chvíli vědět kdy už problem přenechat na toho opravdového! V reálu bylo MGB i Triumph extrémně odolné a spolehlivé. Asi vůbec nejnenáročnější na složitost konstrukce byla Cortina. Kde nic není, nic se nepokazí. Jednoduchost sama.... A taky jediné auto který jsem částečně svépomocí dokázal komplet zrenovovat. Respektive rozebrat, nechat klempířsky opravit , celolak u profíka a opět nastrojit a poladit mechanicky tak aby dobře jezdila. Anglická auta mají taky velmi dobrou základnu náhradních dílů a dobrých e-shopů s díly je hned několik. A ceny jsou překvapivě velmi příznivé.
Vlastně běžný rok provozu třeba Triumphu GT6, i kdybych si představil nějaký větší nájezd km tě bude stát míň než provoz nějakého moderního dieslu vyšší střední třídy který už není v záruce a má něco odjeto. Měli jsme doma asi dva roky BMW E61 s třílitrem dieselem , pohonem x-drive a automatem. Za peníze co stály pozáruční opravy auta plus spotřební údržba bych ve skutečnosti u anglický klasiky typu MG nebo Triumphu zgenerálkoval motor a udělal celolak. Takže asi tak... :)
RCNP
23. 9. 2016, 12:19To je paráda! Tahle éra britských sporťáku má něco do sebe a je škoda, že v tom nikdo tak úplně nepokračuje. Teda v Británii, jelikož stejný koncept převzali Japonci a celkem se jim daří. Snad se TVR podaří ožít a bude se jim dařit. Jinak máš teda hezkou sbírku a trochu ti ji závidím. Soused míval přes léto na zahradě zaparkovaný Triumph Spitfire v klasický zelený barvě a já to očumoval pokaždý když jsem šel okolo a říkal jsem si jestli by to za něco nevyměnil :D
Nezn.uživatel
25. 9. 2016, 11:23Tak to je opravdu nadhera. Konecne nekdo s poradnyma autama, u koho se nezastavil vyvoj u otuningovanyho Golfa a ma koule na to jit totalne mimo mainstream. Takhle ma vypadat spravna garaz autickare. Smekam. :-)
krab
25. 9. 2016, 21:03Díky pánové :) Určitě se ještě najdou další věci, stará auta a zážitky do Krabova blogu ...jak se říká, zůstaňte naladěni! :)
Nezn.uživatel
26. 9. 2016, 09:07Tenhle blog mne opravdu potesil. Jsem rad, ze se tu najde nekdo s atypickyma autama totalne mimo hlavni vlnu. Tak ma Autíčkář vypadat. :-)
Malis
27. 9. 2016, 23:21Parádní článek a super vkus na auta ;)
A teď mám dotaz, na jakým webu se dá procházet inzerce aut v UK? Máte tip na nějakej dobrej server? Néé, já to nechci vědět! Tenhle článek mi totiž připoměl dávné setkání s MGB GT. I když to bylo jen čistě statické setkání, to auto mi prostě uchvátilo...
krab
29. 9. 2016, 08:23:) za další škody a způsobenou závislost nepřijímám žádné prime zodpovědnosti... server se jmenuje carandclassic.co.uk.
Jinak se dá ještě koukat na ebay a pár dalších včetně inzerce třeba na pistonheads.
MGB GT můžu jenom doporučit. A zatím to není a snad ani nebude auto o vysokých pořizovacích a provozních nákladech, to je jeho další silná stránka!
Malis
30. 9. 2016, 10:42No to děkuji pěkně tedy :D
zimbic
29. 9. 2016, 11:23Parádní článek a moc vytříbený vkus, miluju klasická auta. Budu se těšit na další články o starých autech a doufat, že tvé klenoty někdy na cestě potkám :)
PeterLuk
1. 10. 2016, 00:07Britské autá niesú moja parketa, ale parádny článok, vskutku zaujímavý vozový park. ;)
Ronin
2. 10. 2016, 23:38Fakt paráda.GT6 je krásne,MGB je tiež pekné autícko.Otec mal zelený veľmi hlučný MG Midget z ktorým viackrát oficiálne zdolal Ecce Homo v historikoch.A aj červenú TR6 ak si dobre pamätám.No tá sa neohriala dlho.A teraz nám v garáži parkuje červený polorozobratý TR3.Ach tie Triumphy sú skvelé až na TR7.No moja láska patrí TVR.Mimochodom našiel som v Polsku,za dobrú cenu asi slušné MGB GT za veľmi dobrú cenu s volantom na ľavo.Jediný chyták je,že motor je z Porsche (VW) 924.http://allegro.pl/mgb-1967-warszawa-i6524535500.html#thumb/3 Zaujímavé.