načítám data...

Jarní románek

16. prosince 2020, 16:38 18 komentářů Fižid

Příběh o koupi krásného auta, radostných chvílích a neslavném konci.

zobrazit celou galeriiFilip Domorázek: Jarní románek

Jednou se mi povedlo že jsem měl opravdu dobré auto. Ale ne jen subjektivně. Nebyl to ten případ kdy jste zamilovaní do své osobní nůše netopýrů, ale všichni okolo se bojí i zaparkovat na vedlejším místě aby jejich vůz něco nechytil. Ne. Já měl auto pro punkáče (čti: Mercedes E290 TDT S210), které bylo po všech stránkách v dobrém stavu, dělalo parádu a bylo veskrze spolehlivé a praktické. A co každý správný autíčkář učiní když se v takové situaci ocitne?  …. prodá to a koupí si nějakou blbost.

Nevědom si těchto pudů (to člověku většinou dochází až zpětně) jsem na inzerci narazil na moc hezké a krásně nerozumné auto které stálo v bazaru kde táta dělá mechanika. Následně jsem se za tátou i stavil v práci abych si daný vůz trochu prohlédl, začali jsme se o něm bavit a ve mně začal hlodat červíček. Byla to totiž krásně zachovalá Alfa Romeo 166 s Busso třílitrem a šesti stupňovým manuálem. Černá. Co víc si přát?

Tenhle konkrétní kus se navíc pravidelně vracel na servis právě k tátovi a to dobrých zhruba deset let, takže o něm věděl první, poslední. I tak se pořád zdálo bez jakýchkoliv větších problémů. Když jsem o něj projevil zájem přidala se k tomu ze známosti trochu přívětivější cena, než ta z inzerce. K tomu ještě tři přední blatníky, sada 16” hliníkových kol na zimu, další čtyři kola ale každé jiné a několik rozměrných beden se vším možným počínaje světly, přes rádio až po stahovačky oken. Mercedes se prodal blesku rychle a do dobrých rukou, něco bylo naspořeno a šlo se do toho.

Následovaly ty krásné chvíle zmiňované v perexu. 166ku tu asi nemá cenu nějak zevrubně tecnicky popisovat, takže radši přidám trochu té subjektivní omáčky. Měl jsem z toho auta hroznou radost. Bylo elegantní, pohodlné, dobře ovladatelné, hezky vybavené a na poměry mých aut i velice rychlé. Samozřejmě za to člověk zaplatí skoro skoro zdvojnásobením spotřeby oproti předchozímu vozu, ale stálo to za to. Jezdil jsem v něčem co člověk na silnici jen tak nepotká, docela dost lidí aut neznalých ani na první pohled neví co to je zač. Překonávání větších vzdáleností ani zablbnutí si na okresce není problém a ta zvuková kulisa je nádherná.

Zbývá nám poslední bod z perexu… Jedu si takhle domů po dálnici a najednou začne svítit kontrolka motoru. Když přidám trochu víc plyn, jinak zhasne. To ještě nemusí být nic hrozného. Když jedu u svodidel a přidám plyn slyším kovové cinkání z motoru. To už je horší. Motor jde na pět válců. Začínám cítit spálený olej – zastavuji při první příležitosti a zírám do motoru. Motor je nahoře lehce zaolejovaný, později si všímám že se olej tlačí ven odvětráním vaček. Po telefonické kozultaci a zjištění že olej neubývá vyrážím velice opatrně směrem domů.

Doma začíná zjišťování co se stalo. Zkoušíme prohazovat zapalovací cívky. Pokud by jedna nedávala jiskru, motor by samozřejmě šel jak Anča po hrázi a tlačil olej kudy mohl. Nic. Další možnost byly rozvody. Bussu se prý někdy stává, že přeskočí rozvodový řemen třeba o jeden až dva zuby, což nezpůsobí potkání motoru, ale jen úplně rozhozené časování. Krom běhu na nedostatečný počet válců i tlakování válce do otevřeného sacího ventilu a tudíž i zvuky připomínající kovové bouchání. To vypadalo hodně nadějně. Rozvody na Alfu sice nejsou z nejlevnějších, ale nebyla by to tragédie. Bohužel když se dostavil mechanik s přípravky, konstatoval že rozvody jsou v pořádku…

Všechny další možnosti byly jaksi mimo mé finanční možnosti. Ono nechat k někomu odvézt auto, nechat z něj vyndat motor a nechat udělat generálku včetně těch rozvodů, nebo pokud by ani generálka nepomohla sehnat jiný motor, udělat rozvody a pár dalších blbostí… to není laciná sranda a zhruba by to zdvojnásobilo hodnotu auta. Rozhodl jsem se tedy, že jí prodám, bud mít aspoň pár tisíc a koupím si něco jiného. Rozumného, levného, s rozumnou spotřebou….

Alfu se skutečně prodat povedlo. Přijel pán, co měl doma další motor, spoustu dílů a dal si jí znovu dohromady. Mám tedy opravdu radost, že neskončila rozebraná na díly, nebo ve šrotu ale někdo s ní bude zase jezdit a ona bude moci dělat dál parádu. A tak jsem pozbyl Alfu. Bylo to krátké, ale krásné svezení a ač by mohl být tenhle příběh připisován na vrub klasické italské nespolehlivosti, vůbec si to nemyslím. Po 17 letech provozu a statisících kilometrů se něco takového může stát jakémukoliv autu.

Doufám že jsem si tímhle vybral své automobilové neštěstí na nejaký čas dopředu. Jaké rozumné auto jsem si pořídil najdete v galerii, schválně kdo ho pozná jako první!

Tak ať vám to jezdí! ;)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bkralik
20. prosince 2020, 16:15
0

Teď jsem trochu zmaten, v textu je popisován třílitr, ale na fotkách je zadek dvaapůlky. Ač se to nemusí zdát postatné, ty motory jsou (projevem a spotřebou) dost odlišné. Co to tedy bylo zač?
A vzhledem k fotkám válců a pístů, tušíš co s tím nakonec bylo? Nevypadá to jako úplně typická závada...

reagovat
Fižid
20. prosince 2020, 18:21
0

No nápisy občas lžou ???? Jinak nevím přesně, možná špatnej vstřik, ale já to nerozebíral, to jsou fotky až od toho pána co si ji koupil a opravil ????

bkralik
20. prosince 2020, 18:51
0

Ano, to že jsi to nerozebíral jsem z článku pochopil, ale čekal jsem že když už ti ten člověk poslal fotky, tak i napsal co tomu vlastně bylo. No nic...

Vojta
20. prosince 2020, 22:44
0

Tohle špatnej vstřik neudělá, tam bylo něco hodně špatně už v době koupě, pokud s tím dotyčný nenajezdil desetitisíce kilometrů. Beztak to sežralo svíčku nebo něco takového. Taky otázka, jestli to byla překopaná 2.5ka na třílitr nebo jestli to bylo bořený na zadek a někdo se neobtěžoval sundat znáček. Ale vzhledem k tomu, že z fotek ten zadek vypadá slícovaný správně, pak spíš a) je správně, ale to by řekl případně VIN, co v tom origo bylo. No a jestli si dotyčný koupil po zážitku s levnou 166kou Fiat Coupé, pak se viditelně vůbec v ničem nepoučil :)

Fižid
20. prosince 2020, 22:53
0

Já s ní najezdil stovky kilometrů, možná nějakou tu tisícovku :D A ne, nepoučil jsem se, ale mě ty auta baví tak si nemůžu pomoct :D A Coupé je 1.8 takže jsou na to levnější a dostupnější díly než na 166 mi tak přijde :D

Vojta
20. prosince 2020, 22:55
0

Jestli tě ty auta baví, pak sis to mohl sám docela levně opravit. Pokud byla klika OK, tak ty zbylé díly jsou relativně pár korun. Busso na spodek netrpí, to se to spíš potká a pak jsou drahé hlavy... :)

Fižid
20. prosince 2020, 23:41
0

Já jsem spíš teoretik, zrovna dvakrát šikovnej nejsem :D

dom
20. prosince 2020, 17:01
-1

Bílá AR 159!

reagovat
Fižid
20. prosince 2020, 18:22
0

Nene, to je auto maminky :D Moje je na předposlední fotce v galerii a schválně je ho jenom kousek :)

dom
20. prosince 2020, 18:37
0

Poslední fotka je busso. Předposlední fiat coupe

Fižid
20. prosince 2020, 18:45
0

Trefa :D

GanGreen
20. prosince 2020, 18:45
0

Takže fiat coupe :)

GanGreen
20. prosince 2020, 18:46
0

Pozdě :D

dom
20. prosince 2020, 19:29
0

Ze 166 do coupe? To je dobrý masochismus. Co v tom máš za motor?

Vojta
20. prosince 2020, 22:40
0

Bílá je 156ka.

dom
21. prosince 2020, 17:32
0

Máš recht. Je to 156. Na mobilu jsem mě jen ty náhledy a chtěl jsem napsat rychle tip nového auta, tak jsem to moc nezkoumal. Když jsem pak rozkliknul galerii, zastyděl jsem se.

liška
21. prosince 2020, 12:58
2

Tady má ten příběh snad šťastnej konec a Alfa bude zřejmě znovu žít. Bohužel ale lidi často kupujou takovýhle věci, aniž by si sami řekli, že se tam může vysrat spousta věcí a bude nutný to dát za nějakej peníz do kupy. Pak toho většina končí před barákem v kopřivách nebo se narychlo popatlá a prodá. Pak se nesmíme divit, jakou mají ty Alfy pověst.

reagovat
Fižid
21. prosince 2020, 17:04
0

Alfa žije, takže šťastnej konec to má a když jsem si ji kupoval, tak jsem čekal že bude časem potřebovat nějaký investice. Byl jsem smířenej s dražšíma rozvodama, spojkou, dílama podvozku, čekal jsem že mě bude zlobit elektronika, se spotřebou jsem počítal taky. Jen ne s tím, že bude potřeba vyměnit celej motor :D :D