logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Jak jsem si auto amerického důchodce koupil

Aneb jak jsem si sen malého kluka splnil.

Počátek tohoto příběhu lze datovat do závěru devadesátých let, kdy se náš soused vrátil z Ameriky a přivezl si s sebou i pět let starou Toyotu Camry. V tu dobu mi byly asi dva roky a jediné, co mě dokázalo uspat byl zvuk dědova Trabanta, který jsem uměl napodobit ještě dříve, než říct slova jako máma a táta. Předpoklad k tomu, že budu mít rád auta byl zcela zjevný. Léta přibývala, já si začínal uvědomovat okolní svět a Camry každé léto přijížděla na stejné místo. V době, kdy naše silnice zcela běžně brázdila převážně auta z dob socialismu, to připomínalo malé zjevení, zvláště na cizineckých SPZ. Jako kluk jsem kolem této stříbrné Toyoty projížděl na kole a představoval si, že ji jednou budu řídit. Nemohlo mi být více jak šest let.


Kluk dospěl a v devatenácti letech si pořídil bílou Felicii. Ta sloužila velmi dobře, dopřál jsem jí vše potřebné, dal jí nový lak, kožený interier běžně dodávaný pouze k nejvyšší výbavě Laurin a Klement a myslel jsem si, že mám nejlepší auto na světě (ach…). Jenže dva roky po novém laku auto začalo znovu reznout a začaly přibývat i další technické problémy, vlastně nebyl měsíc, kdy by se na ní něco nepokazilo. V hlavě začala hlodat myšlenka o koupi něčeho lepšího a novějšího, konkrétně benzinové Octavie první generace v benzínu a nejlépe s motorizací 1.8T. Po zhlédnutí mnoha inzerovaných vozů a zjištění, že hezká Octavie se asi sehnat nedá, jsem vyrazil na poslední vytipovaný kus do autobazaru ležícího kousek za Pískem. Toto auto jsem si sice úplně nepředstavoval, byla to totiž 1.6 a navíc v kombíku, avšak po tom, co jsem doposud viděl, jsem jí chtěl dát alespoň šanci. Octavia v bazaru opravdu stála, ovšem před ní stálo něco mnohem zajímavějšího, ulítlejšího a dechberoucího.

Camry z devadesátýho pátýho roku, v zelený metalíze a mně se vrátili vzpomínky z dětství. Shodou okolností patřila majiteli autobazaru, ze kterého se vyklubal fajn chlapík a o autě mi řekl naprosto vše, s dovětkem, bude na prodej. Asi vám nemusím vysvětlovat, že k inzerované Octavii jsem se ani nedošel podívat. Slovo dalo slovo a po pár dnech přišla i slibovaná projížďka, která mě jen utvrdila v tom, že to auto nutně potřebuji a nic mě nezastaví. A tak jsem si ve 22 letech splnil sen, který se zrodil v hlavě malého kluka.

Tak a konečně něco o autě. Vlastním tedy Toyotu Camry, z roku 1995 s motorem o objemu 2.2 litru, který je spojený s manuální převodovkou. Jedná se o slabší nabízený motor, disponující výkonem 100 Kw a 197 Nm kroutícího momentu (druhým nabízeným byl 3.0 V6), polykající benzín v mém případě i LPG. Byla vyrobená v Aichi a koupená jako nová v Praze, prožila tedy celý svůj život v Čechách. Jedná se o výbavu GL, která je zhruba ve středu, avšak nabízí vše co je třeba, ABS, klimatizaci, elektrická okénka a zrcátka, dalkový centrál, originální rádio na kazety i CD, kožený volant a řadičku a kdyby se předminulý majitel nechtěl na křižovatce sbližovat s jiným autem měla by i přední mlhovky a ostřikovače světel. 

Jako největší přednost tohohle auta beru pohodlí, podvozek je stavený na komfort a dobře tlumí nerovnosti, k tomu ale přispívají i pouze patnáctipalcová kola s vysokými pneu, problém mu dělá až hodně rozbitá cesta. Rychlejší jízdu po okreskách však zvládá taky, ale to už se přeci jen ke skoro pětimetrovému autu moc nehodí. 

S autem jsem zatím najel něco okolo třech tisíc kilometrů a drobné opravy nás neminou, zejména musím vyměnit rozvody a zavařit, popřípadě vyměnit výfuk. A pokud jsem na internetu našel správnou tabulku s registrem vozidel, pak jich je v tuto dobu v ČR registrovaných pouze 14 kusů :).

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Komentáře

0 reagovat
Jenyk
14. 4. 2017, 14:10

Jezdil jsem s tim v jemerice a pamatuju si, ze slo o pohodlny prostorny vozejk. Tak at dobre slouzi.

A kdyz budes mit mezi petrolheadenim chvili casu, koukni na cestynu. Heslo shoda podmetu s prisudkem.

0
Picklenose
14. 4. 2017, 15:28

Díky, cestynu pomalu opravuju :)

1
Krocan
14. 4. 2017, 16:47

Hezký příběh jsi napsal, tohle mám rád.
A dám Ti radu. Až nad ni jednou zlomíš hůl, tak ji zásadně neprodávej. Těch pár korun nikdy nikoho nezachránilo. Časem bys hluboce litoval. To se potom k stáru vytáhne auto z kopřiv a nechá se zrenovovat. A může začít ta správně sentimentálně-senilní jízda.

0
Picklenose
14. 4. 2017, 16:58

Díky, no mám problém vzdát se i Felicie, kterou si chci zachovat, tak myslím, že Camry čeká stejný osud. Navíc, takové auto už asi nikdy neseženu.

0 reagovat
VK
14. 4. 2017, 17:30

S manuální převodovkou...to není auto Američana. Natož amerického důchodce.

0
Picklenose
14. 4. 2017, 17:37

Samozřejmě, ale možná tě to překvapí, ale i s manuální převodovkou se ve státech prodávala.

0
VK
14. 4. 2017, 17:41

Ale jo, počítám že se v USA najde i nějaké mizivé procento odpůrců automatické pračky a skalních nadšenců do rozdělávání ohně křesadlem.

0
Picklenose
14. 4. 2017, 17:46

Nadpis je braný spíše obrazně, v té sousedovo je samozřejmě automat. V Evropě je automat více méně jen u 3.0 V6, kde možnost manuálu nebyla.

-1
VK
14. 4. 2017, 17:49

No a jsme zase u té těžko pochopitelné evropské posedlosti kvedlání nesmyslem.

1
Kulajda
14. 4. 2017, 17:59

VK: Nejsi ty nějaký duševně nemocný? Už jsem tady ty blitky od tebe četl několikrát, pořád se opakuješ... Mimochodem ne každý řidič má s kvedláním takový problém jako ty... Mrkat očima doufám zvládáš sám bez pomocníka

1
Pólin
20. 4. 2017, 14:39

Spíše je to prostě jen zastánce automatických převodovek. Nešel bych do toho tak konfrontačně. To se tady na Autíčkáři moc nenosí, jak jsem si všiml...

0 reagovat
gramo
16. 4. 2017, 21:59

Určitě zajímavější auto než oktávka :) Ještě poctivá opravdu japonská toyota. Ten jednoduchý a elegantni design se mi líbí a interiér orientovaný na řidiče mi trochu připomíná Saaba v sousedním příspěvku. A taky Celicu 6. generace, kterou jsem nějakou dobu měl. Zvuk a výkon šestiválce by byl fajn, ale až budeš dělat/platit rozvody, oceníš ten čtyřválec :) Přeju spoustu spokojených kilometrů.

0
Picklenose
17. 4. 2017, 19:27

Díky, designově se mi líbí moc a užívám si „netuctovosti“ toho auta :) Ale to já jsem za tu 2.2 rád, jede hezky a právě na ty opravy je mnohem lepší. :)

0 reagovat
ToMyx
17. 4. 2017, 20:51

Tyhle Toyky jsou takový starý křižníky, jednimi podceňované, jinými vyhledávané. Původně jsem zvažoval Camry 2.4 nebo 3.0 nebo Nissan Maxima. Očekávání potomků zavelelo Avensis kombi a já se těším, až nebude tolik třeba mít auto s tím nafouklým zadkem :-)

0
Picklenose
19. 4. 2017, 17:44

Tak to máš pravdu, nikdy jsem vlastně ani na Toyoty nebyl, kromě Celicy a Corolly z devadesátých let, ale tohle je zkrátka něco jinýho :)

0 reagovat
martin_100
21. 4. 2017, 00:54

Hehéééé zdravim K-report :-)

1
Picklenose
22. 4. 2017, 10:24

K-report je všude koukám :D

0 reagovat
custom1
9. 5. 2017, 09:23

Fajn článek, hezké auto.
Jezdím v podobně "důchodcovském" vehiklu - '99 Chevy Malibu. Inspirace Toyotou Camry (což byl tehdy největší konkurent), nebo nějakou podobnou "rejží", je jasně patrná :)

1
Picklenose
11. 5. 2017, 12:43

Díky :)
Krásný Malibu, co je v tom za motor? :)

0
custom1
12. 5. 2017, 07:52

Taky díky ;)
Je v tom 2.4 Twin Cam, 150 koní, automat.
Mám ho téměř pět let a spokojenost. Skvěle splňuje mé požadavky (US auto + daily driver).

0 reagovat
Breakthru
12. 5. 2017, 21:40

Camry je super, ale po mých zkušenostech bych se toho LPG hodně rychle zbavil, než to zkurví motor....

0
aio
21. 5. 2017, 01:47

Stačí mať Flash Lube, to ti primazava ventily a je to v pohode

0
Picklenose
22. 5. 2017, 11:12

Mám tam instalovaný přimazávání od JLM, asi to bude obdobný

0 reagovat
Timm
21. 6. 2017, 17:05

mel jsem camry z 1996 s 3.0 V6 automat v kombiku. Naprosta srdcovka, fantasticka kara. Mesic jsem v ni pohodlne bydlel :-)

0
Picklenose
28. 6. 2017, 21:12

Máš pravdu, je to fantastická kára a kombíků bylo ještě méně, nikdy jsem ho naživo neviděl :)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte