načítám data...

Historie Sobů: Saab 95

23. září 2020, 20:05 7 komentářů Perníček

Cesta třídveřového kombi pro 7 lidí, co si zajelo i Rally Monte Carlo.

zobrazit celou galeriiTomáš Strach: Historie Sobů: Saab 95

Po delší době se vám tu opět hlásím s dalším dílem ze série článků o modelech švédské automobilky Saab. Dnes se podíváme na málý kombík, který započal svou téměř dvacetiletou pouť na přelomu roku 1960. Kombík, který co rok přicházel s inovacemi ať už na poli vzhledu, komfortu, pohonu nebo bezpečí.

V květnu roku 1959 byl světu představen Saab 95, rodinný kombík, který vycházel z dosavadního Saabu 93. Vůz byl vybaven dvoutaktním řadovým tříválcem o obsahu 0,841 litru, který přenášel na přední nápravu 38 koní, skrze čtyřstupňovou manuální převodovku, což byla novinka, protože v modelu 93 byla pouze třístupňová. Ještě v roce 1959 se stihli vyrobit první produkční vozy, ale jelikož se jednalo o nízké číslo, přesněji o 40 kusů, tak je považován za začátek produkce až rok následující.

Jak už bývalo u Saabů dobrým zvykem, tak s každým novým rokem se firma snažila přicházet s inovacemi, které by současný vůz zdokonalily. Čili hned v roce 1960 přišlo křídlo tzv. cheese cutter, které je známo volně z překladu jako "kráječ/ plátkovač sýra", který měl za úkol umírňovat proudící vzduch kolem vozu a zamezit tak i znečišťování zadního okna.

Čtyřstupňová převodovka ve voze a regule zvýhodňující těžší vozy byly jedny z hlavních důvodů, proč se rodinné kombi s pohonem předních kol, které dokáže pojmout až 500 kg nákladu, postavilo v roce 1961 na start v Rally Monte Carlo. Za volantem nebyl nikdo jiný než Mr. Saab – Eric Carlsson, který si s vozem dojel pro obdivuhodné 4. místo.

V roce 1962 se výroba přenesla z dosavadního závodu v Linköpingu do rodiště Saabu, do Trollhättanu, přičemž inovace pokračovaly. Do standartu přibyly bezpečnostní pásy a vylepšilo se vytápění vozu. Dále přišel nový znak s ikonickým letounem na tmavě modrém poli, dvouokruhové brzdy, osvětlení kufru, zámek zpátečky s vytažením klíčku… Po roce 65 přichází zvýšení výkonu motoru na 40, respektive na 42 koňských sil a to díky trojtému karburátoru. Ruku v ruce tu je i výrazná vzhledová úprava vozu, kdy dosavadní "bull/ short nose" je nahrazen "straight/ long nose-em” , který musel přijít kvůli chladiči. Celkově vůz narostl do délky o 14 centimetrů.

Zásadním milníkem v cestě modelu 95 je ročník 1967, kdy pod kapoty Saabů je umístněna motorová jednotka Ford V4 o obsahu 1,5 litru. Výroba se přesouvá do finského Uusikaupunki. Dvoutakt přežívá jako alternativa do následujícího roku, ve kterém se ho podařilo prodat ve Švédsku pouze ve 28-mi kusech. Saab s vylepšeními nekončí a po předních kotoučových brzdách přijde na řadu posilovač brzd nebo bezpečnostní sloupek řízení, a také opět komfortní a vzhledové úpravy.


Z důvodů přísnějších emisních norem v USA byla nutnost zvětšit pro tamější trh dosavadní objem "forďácké vé-čtyřky" z 1,5 litru na 1,7, čímž se upravil výkon na 73 koní. Tohle celé ale jenom na krátkou dobu, model 95 dva roky na to ve spojených státech končí.

Úpravy a zase úpravy. Když pomineme komfort, tak tu byla hlavně bezpečnost, kterou byla automobilka Saab vyhlášená a taky posedlá. Proto v roce 1975 došlo na odstranění třetí řady sedadel, místo ní se v kufru začalo uskladňovat rezervní kolo. Následující rok přinesl, po vzoru modelu 99, nárazníky, které bez poškození jsou schopny absorbovat náraz do 5-ti mil za hodinu (8 km/h).

Honba za zušlechťováním kombíkové varianty modelu 96, respektive 93, skončila 23. února roku 1978, kdy z linky sjel poslední kus, avšak produkce samotného modelu 96, ze kterého varianta kombi vycházela, pokračovala ještě další dva roky. Celkově se dílo designera Sixtena Sasona stihlo vyrobit ve 110 527 exemplářích. Zajímavé je, že další kombíkem u Saabu byl až o 20 let později model 9-5, který přišel v roce 1998, rok po uvedení sedanové varianty.

Perličkou na závěr je, že pro některé trhy (Norsko a Dánsko) se vyráběla užitková verze pod označením Saab 95 Van, která byla bez zadních sedadel a měla zaslepena boční okna, něco jako později u nás Škoda Practik. Navíc některé společnosti si dokonce "devadesátkypětky" upravovaly na pick upy.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jo
José Jiménez
23. září 2020, 22:45
3

Tyhle čtení o Saabech mám tuze rád ,akorát by to chtělo opravit to že dvoutakt nebyl do V nýbrž řadový.

reagovat
Perníček
24. září 2020, 19:26
0

Díky, opraveno. :) A to jsem včera ještě na fotky těch motorů koukal... :D

krab
23. září 2020, 23:55
4

Parádní Saaby, kombík se mi taky moc líbí. No, už se těším až táta vyjede s tím naším (96) dvoutaktem!

reagovat
Ronoath
24. září 2020, 17:37
1

Krásné vozítko! Nevíš náhodou, zda se nějaký kus prodal i v ČSSR?

reagovat
Perníček
24. září 2020, 19:29
1

Kolik jich bylo celkem netuším, ale před dvěma lety jsem potkal jednoho na Saab srazu v Roudnici nad Labem a SPZ-tky se tvářejí jako dobové. :)

Tomino
24. září 2020, 21:29
2

Mám tvé blogy rád, čtu si je pravidelně. O vozech Saab a o jejich historii toho moc nevím, těší mě, že si tak můžu rozšířit obzory. Stejně tak se mi líbí povídání o Volvech od Nimroda. Pro mě je to prostě fajn, když si čtu o něčem, co moc neznám, je to pro mě zajímavé. Díky.

reagovat