načítám data...

Historie Sobů: Saab 9-4x

02. ledna 2019, 18:39 12 komentářů Perníček

Mexičan vzácnější než Ferrari F40, nebo Porsche Carrera GT.

zobrazit celou galeriiTomáš Strach: Historie Sobů: Saab 9-4x

Švédská automobilka Saab se v minulosti pokoušel o SUV hned několikrát. Prvním počinem, který měl Saab směřovat do terénu byl model 9-2x, ve zkratce přemarkovaná Subaru Impreza (ale o nějakém SUV se tu určitě nedá hovořit). Následně na to přišel model 9-7x, pro změnu přeznačkovaný Chevrolet Trailblazer, který se však v USA (kam byl primárně směřován), ale ani v Evropě, moc neujal. Projekt 9-6x, což byla Subaru Tribeca s přídí Saabu se pro jistotu sériové produkce ani nedočkal.

Píše se rok 2010 a už nějakou dobu visí nad automobilkou Saab Damoklův meč. I přes to se s požehnáním General Motors, vlastníkem společnosti Saab, spouští výroba modelu 9-4x, který byl v podobě konceptu (9-4x BioPower Concept) představen světu už dva roky předtím.

Automobil spadající do segmetu crossoverů stál na platformě Theta Premium Crossover, která byla společná s Cadillacem SRX druhé generace. Nesměl chybět náhon na všechna 4 kola pod označením XWD a se systémem aktivního podvozku DriveSense, to vše bylo poháněno buď V6-tkou o obsahu 3,0 litru, dávající 265 koní, popřípadě 2.8 Turbo V6 s rovnými 300 koňmi pro Aero. Přeplňovaná nafta byla v plánu, především kvůli obsazení evropského trhu, ale na tu ve výsledku nedošlo. Společně s SRX se pak 9-4x montovala v mexické továrně v Ramos Arizpe.

9-4x vycházela designově z konceptu Aero X, stejně jako její sourozenci v podobě 9-5 YS3G a 9-3 SG (respektive 9-3x) po faceliftu. Z designových prvků stojí za povšimnutí světelné uskupení vzadu, vycházející z 9-5tky, přední světlomety s bixenony zabarvené do modra, palubovka natočená k řidiči, různé prvky, které odkazují na původ společnosti v leteckém průmyslu, včetně tachometru, který připomíná výškoměr. Chybět samozřejmě nesměla spínací skřínka mezi sedadly řidiče a spolujezdce, tentokrát ale bez klíče. Místo toho přišlo tlačítko Start/Stop. Zapomenout se nemohlo ani na bezpečnost, proto Saab získal ve všech disciplínách nárazových testu 5 hvězdiček. Celkově dostalo auto charakter sportovnějšího vozu, než vozidla, které by se mělo prodírat lesními cestami.

Život modelu, respektive jeho výroba netrvala moc dlouho, jak je každému fanouškovi této značky známo, v této době byla automobilka Saab ve finančních problémech a GM, které už mezitím stačilo zrušit Pontiac, Saturn a Hummer, se snažilo Saab prodat. Kupec se našel, byla jím nizozemská automobilka Spyker, kterou však tento špás přišel draho, takže švédská automobilka Saab šla opět do prodeje. Kupci se hlásili pouze z Číny, to se však nelíbilo společnosti General Motors, která se obávala, že dojde k zneužití jejich patentů. Proto přišly výhružky, že Saab bude sankcionován, včetně zastavení výroby modelu 9-4x v Mexiku, pokud přejde do vlastnictví jednoho z čínských investorů. Pád se stejně nepodařilo odvrátit, takže půl roku po konci výroby v Trollhättanu skončila i výroba modelu 9-4x v Mexiku.

Jak jsem v úvodu psal, auto je vzácnější než třeba takové Ferrari F40 (cca 1300 vyrobených kusů). Za zhruba jeden rok, kdy se 9-4x vyrábělo, vzniklo údajně pouhých 814 vozů, což je maximální dohledané číslo. V jiných literaturách se tvrdí, že vzniklo jenom něco okolo 530 kusů, jiné informace o počtu lehce přesahující hranici 600 vozů (na základě registrovaných VIN kódů). Nikdo není ale schopen 100% říct, kolik jich doopravdy vzniklo, každopádně o vzácnost se jedná tak či tak.

PS.: V České Republice jsem zaregistroval 3 kusy, dokonce v jednom z nich jsem byl svezen v rámci srazu Saabů v Ústí nad Orlicí a musím říct, že přes to, že segment SUV a Crossoverů není zrovna můj šálek čaje, tak tohle bych si klidně líbit nechal. ;-) 


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Knightrider
02. ledna 2019, 19:30
0

Vypadá to dobře, ale vsadil bych na jistotu a koupil SRX.

reagovat
Sob95
02. ledna 2019, 20:07
3

Pěkný článek. Jestli se tu objeví další o poslední 9-5, mohu přispět trochou do mlýna. :)

reagovat
Pólin
03. ledna 2019, 08:51
1

Jsi majitelem poslední 9-5? Je to moc krásné auto..i když založené na trochu obézní Insignii...

Sob95
03. ledna 2019, 16:07
0

Ano jsem, byť jen krátkou dobu od září 2018. A ano dílů to má hodně stejných ( alespoň není problém se servisem ). Sob je také obézní, podle techničáku 1725 kg, ale ten 2.0T stím hýbe slušně i s plně obsazeným autem, jen si to papne a nevím jestli nebylo lepší jít do V6, ikdyž ta už je servisně na jiné úrovni. :-D

Pólin
04. ledna 2019, 06:11
0

ale tak pokud nenajezdíš 40000 za rok, tak Ti spotřeba může být jedno... máš fakt extra káru, která je nádherná a výlučná;) A jaké je to jízdně? A co servis? dá se třeba sehnat plechařina na tyhle auta? Já bych měl trochu hrůzu z toho, že to někde opřu a za nový blatník dám 30K...

Perníček
04. ledna 2019, 20:44
0

Co jsem tak všude různě slyšel od Saabistů, především těch, co poslední 9-5 mají, tak každej raději šáhne po 2.0T. 2.8 T V6 je prý dost uchlastaná a něco jsem i slyšel o menší spolehlivosti, než u dvoulitra, ale možná je to jinak...

Sob95
05. ledna 2019, 00:25
3

Nemám ani s čím moc srovnávat, moc aut jsem neřídil. Jinak se jedná o Saab 9-5 Aero, Turbo4 XWD s adaptivním podvozkem. Na řezání zatáček to vážně není, auto má přes 5 metrů a nejlépe se cítí na táhlých okreskách a dálnicích. Řekl bych, že na tyhle disciplíny byla 9-3. :-)
Vše se dá najít v testech, je tam volba ze tří režimů ( Inteligentní, komfort a sport ), kdy se mění citlivost řízení, tuhost podvozku a odezvy na plyn. Bohužel tam nejsou momentálně adaptivní tlumiče, takže je rozdíl jen v řízení a odezvě na plyn. Proto zatím nemohu hodnotit komfort, na rozbité silnici to je hodně tvrdý podvozek. Na hrubším asfaltu docela hučí kola, uvažuji od odhlučnění podběhů.

Sedačky vepředu jsou tvrdší, mají super boční vedení, vysouvací podsedák, vyhřívané, ventilované. Zadní jsou trochu hlubší, není to rovná lavice jako je většinou tradice, takže tam člověk ani nemá tendenci lítat. Kufr obrovský, ikdyž je limitován vstupním otvorem, není to auto na vození krabic.
Pohon všech kol funguje super, ikdyž to je "jen" haldex, měl by přenášet více síly na zadek a na sněhu. Poznat to jde, tak to asi funguje. :-)
Po koupi výměna mot. oleje, filtry, rozvody a řídící ventil vačkové hřídele. Jinak zatím vše funguje. Ještě je v plánu výměna oleje v haldexu, automatu a tlumičů.

Asi jsem na plno věcí zapoměl, pokud má někdo nějaký specifický dotaz, zkusím ho zodpovědět.

PS: Omlutve kvalitu fotek, počasí a technika lepší nedovoluje. :-D Jinak je to mé první auto a zatím mi dělá radost, doufám, že tomu bude i nadále. :-)

Sob95
05. ledna 2019, 00:33
0

Jó ohledně toho servisu, náhradní díly se vyrábí v Maďarsku, zatím jsem objednával jen přední blinkr, bo byl prasklý a zamlžoval se. Dodací lhůta zhruba týden, jinak spotřební materiál se dá sehnat v pohodě v ČR.

Jakub Pospíšil
02. ledna 2019, 23:48
0

Tak o tomhle aute jsem fakt neměl nejmenší tušení, že existovalo. Zajímavá věc, ten interiér se mi docela líbí, zvenčí je to na mě moc kulaté, ale to je holt design poplatný době.

reagovat
custom1
08. ledna 2019, 08:07
0

Taky jsem nevěděl, že se něco takového vyrábělo. Stejně tak "SAABaru" (9-2x), to jsem objevil taky teprve nedávno. Jediné, co jsem znal, byl 9-7x.
Každopádně se mi líbí všechny a je to hodně zajímavá, byť zřejmě slepá, cesta SAABu před jeho koncem. Řekl bych, že ta auta časem budou ceněné rarity (9-4x je už teď).

Vojtáno
04. ledna 2019, 14:29
0

Včera mě na Průmyslové v Praze cosi takového předjíždělo. 100% to byl Saab a byl velký. Jestli to byl tento, to netuším ale docela jsem na to zíral. Jestli to pomůže byl tmavěmodrý...:)

reagovat
Perníček
04. ledna 2019, 20:42
0

Těžko odhadovat vím, že se u nás pohybuje akorát bílá, bíla a černá, modrá (a červená) připadají v úvahu, ale spíš je pravděpodobné, že jsi potkal 9-7x, což je defacto předchůdce 9-4x. ;)