načítám data...

Historie Sobů: Saab 9-3 YS3F

30. září 2020, 16:26 14 komentářů Perníček

Model, který přežil vlastní automobilku.

zobrazit celou galeriiTomáš Strach: Historie Sobů:  Saab 9-3 YS3F

Nová generace modelu 9-3, na které se pracovalo již od roku 1997, měla být představena v červenci 2001 společně se sesterským Opelem Vectra na frankfurtské Motor Show. Nicméně samotný koncern General Motors, pod který Saab tehdy spadal, celou tuhle věc, kvůli jistým zpožděním, přeložil na pozdější datum. V lednu 2002 se světu ukazuje Saab 9-3X Concept, který tak láká na červenec, kdy je konečně představeno dílo designera Michaela Mauera, v současnosti designer Porsche, Saab 9-3 pro modelový rok 2003.

Saab tímto modelem nadobro upouští od tří, respektive pětidveřové, karosářské varianty hatchback. Stejně tak mizí ryze saabacká benzínová motorová jednotka a přichází agregát pod označením B207 – oturbený benzínový DOHC čtyřválec o obsahu 2,0 litru, což je převzatý GM Ecotec Engine. Zajímavé je, že nejslabší verze B207E  si nese označení 1,8t, i když se stále jedna o dvoulitrový motor. Dále je tu "eL-ko" se 129 kW a nejsilnější B207R se 154 kW (210 koní). V nabídce tu pak je už jenom přeživší naftová 2,2 TiD (Opel 2,2 CDTi). Co se týče samotné platformy, kterou vůz využívá, tak se jedná o GM Epsilon, kde krom Vectry, respektive Signumu, tu je i Cadillac BLS, Chevrolet Malibu a také Fiat Croma druhé generace.

Nový model 9-3 si přesto udržuje vysokou úroveň bezpečnosti, což potvrzuje i Euro NCAP s 5ti-hvězdičkovým hodnocením pro nový model Saabu. Dle objektivního posouzení novináři se jedná o vydařené auto s velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Přesto řada příznivců značky tvrdí, že se nejdná o pravý Saab, i když se samotná automobilka hodně snažila co nejvíce přeformovat "plebejský základ od Opelu" k obrazu svému.

Píše se rok 2004 a dosavadní karosářská paleta, která zahrnovala pouze SportSedan (SS), vyráběný ve švédském Trollhättanu, je doplněna o verzi kabrio, které se však vyrábí v rakouském Gratzu. Novinky se odehrávají i pod kapotou, kdy vedle dosavadních jednotek přichází atmosférická 1,8 od Opelu Z18XE. V následujícím roce je z nabídky odstraněna 2,2 TiD, aby uvolnila místo pro 1,9 TiD, která je dobře známa u koncernu FCA jako 1,9 JTD(M). Varianta s 8-mi ventily nabízí 88 kW, ta s 16-ti 110 kW. Zajímavostí je, že jak atmosférická 1,8, tak ani jedna z naftových verzí, se nikdy nedovážely do spojených státu. Krom motorů konečně přichází třetí karosářská varianta SportCombi (SC).

V roce 2006 se Saabů vrací k benzínové motorizaci se šesti válci uspořádaných do V. B284, jak byl motor označen, byl dalším komponentem ze společných skladů General Motors. Přeplňovaná V6 o obsahu 2,8 litru dávala 250 koní (184 kW) a byla dostupná pouze ve verzi Aero. Až tedy na Švýcarsko, kde se dala sehnat už jako Vector, ale s poníženým výkonem na 230 koní. Ve stejný rok přichází i výroční edice k oslavě 20-ti let výroby kabrioletů u automobilky Saab. Kabrio verze tak dostala speciální modrou metalízu Electric Blue, dvojitá pětipaprsková kola o velikosti 17 palců, béžový interiér s modrými prvky a Aero spoiler kufru.

Následující rok probíhá u modelu 9-3 slušná řádka novinek. Hned v lednu přichází další výročí, kdy se slaví 60 let od začátku fungování automobilky. Stejně jako u současně vyráběného modelu 9-5, čili Brejlovce, je vůz výroční edice lakován do světle modré Ice Blue, má výroční kola, sportovní přední sedačky s vyraženým nápisem SAAB, modré (popřípadě šedé) prošívání a další detaily v interiéru.

Co je však zásadnější, v rodišti Saabu, v Trollhättanu, se 10. července světu představuje facelift pro modelový rok 2008, který je inspirován konceptem Aero X a modelem 9-2x. Designéři kompletně přepracovali příď vozu, změny proběhly i na zádi, kde po vzoru kombi přicházejí tzv. Ice Block koncové lampy a je mírně poupravené víko kufru a nárazník. Transformace se dotkly i interiéru, který automobilka ještě téhož roku začala montovat do předfaceliftových 9-3. Nově do motorové palety přibývá biopower, což je dosavadní benzínový dvoulitr B207, který je schopný jezdit na ethanol E85.

Aby těch výročí nebylo málo, tak v září téhož roku je na frankfurtském autosalonu představena faceliftová verze 9-3, která si však nese navíc přívlastek Turbo X. A co, že to vlastně Saab zase slaví? To, co dělalo Saaba Saabem – přeplňování. Saab již 30 let rozdává radost světu v podobě motorů osazených turbodmychadlem. Krom přepracovaných nárazníků, speciálních kol a laku Jet Black Metallic, jsou v interiéru prvky s imitací karbonu a ukazatel tlaku turba ve stylu jaký měla první generace 900. Ale Saab si hrál s vícero než jenom se vzhledem. Jediná dostupná jednotka pro Turbo X byla vrcholová 2,8 turbo V6, která však posílila na 280 koní, zvětšily se brzdy, ztvrdnul a snížil se podvozek a hlavně je tu novinka v podobě pohonu všech čtyř kol, který je výtvorem firmy Haldex Traction, označení zní "XWD".

Rok 2008, krom již avizovaného faceliftu,o kterém automobilka hlásá, že zahrnuje více než 2000 změn, sebou také přináší poupravení motorové nabídky. Konkrétněji dosavadní naftová 1,9 TiD je nyní dostupná i se dvěma turbodmychadly (TTiD), přičemž nejsilnější verze disponuje 132 kW výkonu. Dokonce díky TTiD lze mít poprvé v historii automobilky naftu ve verzi Aero. Krom toho dostává "Aerovka" i možnost pohonu XWD.

Následující ročník probíhají drobné změny na poli pohonů u různých verzí výbav, přičemž Turbo X je vyřazeno z nabídky a verze Aero přebírá jeho výkon o 280ti koních. Saab však na ženevském autosalónu přichází s další novinkou a 9-3 je tak rozšířena o verzi s označením 9-3x. Dosavadní 9-3 se o něco zvedla a přibylo "offroadové" oplastování spodních částí karosérie, něco co známe třeba u Passatu Alltrack nebo Octavie Scout. 9-3x je však dostupná pouze ve variantě kombi a výhradně s naftovou 1,9 TiD nebo zážehovou 2,0t.

S rokem 2010 přichází verze Aero o šestiválec a je dodávaná pouze jako 2,0 turbo-4. To celé pravděpodobně aby uvolnila pole působnosti pro další výroční edici. Tentokrát zde slavíme 50 let od vítězství Erika Carlssona na velmi náročné britské RAC Rally v roce 1960 se Saabem 96, které pak dokázal zopakovat ještě v následujících dvou ročnících. Saab 9-3 Carlsson byl tak osazen oturbenou V6, pohonem všech čtyř kol a dostal karosářské prvky takřka totožné s předešlou edicí Turbo X, rozdílem jsou hlavně oválné koncovky výfuku, žebrování zadního difuzoru a ten fakt, že ho lze mít i v jiné barvě, než je černá, a to v bílé.

Krom speciálu Carlsson je představen koncept ePower, první plně elektrický Saab. Bílé SportCombi se zástrčkou v místech, kde býval vstup do palivové nádrže, disponuje 35,5 kWh, maximální rychlostí 150 km/h a dojezdem 200 km.

Následující rok je vyškrtnuta z nabídky nafta s jedním turbem. TTiD s 8mi ventily disponuje 96 kW, výkon slabšího 16ti-ventilu se zvedá na 118 kW.  23. února 2011 je představen Saab 9-3 Griffin, který dostává lehce přepracovanou příď, lištu na víku kufru, motorové jednotky s nižší spotřebou a další drobné úpravy. Současně Saab vypouští do světa zprávy o další limitované edici tohoto modelu. Jedná se o Independence Edition, která má oslavit rok výročí nezávislosti pod křídly Spykeru. V plánu je série 366 kusů Aero kabrioletů v barvě Sunset Red na 18ti-palcových kolech s béžovým interiérem s červenými detaily.

Radost z nezávislosti ale netrvala dlouho a výrobní linky začínají stagnovat již v červnu stejného roku. V prosinci pak Victor Müller podává návrh na konkurz. Výročních kabrioletů se stihlo vyrobit jenom 36.

Ano, jsme na konci cesty automobilky Saab, ale cesta modelu 9-3 ještě nekončí. V únoru roku 2012 firma ANA, sídlící v Nyköpingu, zhotovila z dostupných pozůstatku 47 Saabu 9-3 Convertible, z čehož 37 bylo v edici k nezávislosti. Z celkového počtu 47mi kusů vzniklo 21 vozů s levostranným a 26 pravostranným řízením.

2. prosince 2013 se firmě NEVS konečně podařilo opět rozjet výrobní linky závodu v Trollhättanu. Nabídka pro prodej, který se rozběhl 10. prosince téhož roku, byla ale dost omezena. K dispozici je pouze benzínový čtyřválec o výkonu 220 koní, přičemž si lze vůz pořídit pouze v černé nebo stříbrné barvě. Další věcí je, že z auta musely zmizet všechny odznaky s Griffinem, který patří Scanii. Firma vyrábějící nákladní automobily se totiž obávala zneužití jejich loga novým čínským vlastníkem a tak zakázala automobilce dál logo používat. Nové "devět-trojky" se tak musely spokojit se stříbrným nápisem "SAAB" na černém kruhovém pozadí.

Tohle ale není ten největší problém, který znovu rozběhnutou výrobu potkal. V první řadě tu byly nárazové testy Euro NCAP, kdy už model 9-3 nevyhovoval požadovaným normám pro srážku s chodci. Díky tomu mohlo být vyrobeno maximálně 1000 kusů od každé dostupné karosářské varianty. Posledním hřebíčkem do rakve byl květen 2014, kdy se opět výroba zastavila. Problém byl, že Qingbo Investment, jeden z akcionářů společnosti NEVS, nebyl schopen plnit závazky ohledně financování. V srpnu společnost Saab AB, odebrala licenční práva NEVSu na využívání názvu Saab. Tímto produkce Saabu 9-3 definitivně končí. NEVS se pak dále snaží o produkci vlastních elektromobilů právě na základech modelu 9-3.

Na závěr je tu úplně poslední ediční úprava, kterou model 9-3 podstoupil. V roce 2014  vznikl Saab 9-3 Turbo Edition Concept Car. NEVS, řešící finanční problémy, pověřila některé nečinné zaměstnance úkolem zhotovit novou limitovanou edici, a to do 5-ti týdnů. Vůz se pak představil v muzeu v Trollhättanu během festivalu v roce 2017 a měl vzdávat poctu legendárnímu modelu 99 Turbo. Pod kapotou byl čtyřválcový dvoulitr, odladěný dvorním úpravcem Saabu, firmou Hirsch, na 270 koní. Po designové stránce si vůz bral inspiraci jak z posledního konceptu Phoenix, tak z legendárního modelu 99 Turbo.

Limitka měla být vyhotovena v 1000 exemplářích, přičemž se měla prodávat za částku 407 005 švédských korun (v přepočtu něco málo přes 1 milion českých korun) , která nebyla vytyčena náhodně. Měla tímto odkazovat na 40 let výroby oturbených Saabu, 70 let samotné automobilky a 5 let společnosti NEVS. Avšak vznikl pouze jenom jeden jediný kus s číslem 000, který už zůstal v muzeu Saab.

Poslední vůbec vyrobeným, respektive prodaným, Saabem byla stříbrná 9-3 Aero Turbo 4 právě z onoho roku 2014. Ta se v listopadu loňského roku vydražila v přepočtu za 1 130 000 Kč.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

vojtacz
01. října 2020, 07:19
0

Hezký článek. A pro malé doplnění, ta Z18XE tam moc dlouho nevydržela, v roce 2009 skončila bez náhrady s 9-3 bylo možné sehnat pouze s turbem.

reagovat
GanGreen
02. října 2020, 09:19
0

Jsem tak ze zvědavosti mrknul do inzerce, a těžké sobiků je tam jak šafránu... Si je lidi drzej, nebo je jich tak málo?

reagovat
GanGreen
02. října 2020, 09:21
0

*Těžké = těhle
Jinak teda zajímavý početní, díky ;)

vojtacz
02. října 2020, 10:19
0

Tak zrovna třeba na bazoši jich je poměrně dost, víc samozřejmě před FL verzí.

GanGreen
02. října 2020, 15:56
0

Joo já hledal facelift... A kdybych to chtěl tak benzín, manuál, sedan a rázem jsou na výběr asi 3 :D

Perníček
02. října 2020, 16:29
1

Co jsem tak zjistil, tak je to docela líbivé auto, které se libí i těm, co jim Saab nic neříká. Jsou i nejsou... Na prodej jsou hlavně 2,2 TiD, které jsou proslulé svoji "spolehlivosti" a pak chudší výbavy. Takové Aero ve výbavě si docela lidi držej.

Ra
Ragnarok
02. října 2020, 17:41
0

Opět perfektní práce, hlavně hezky popsané okolnosti kolem konce automobilky. Některé limitované edice jsem i jako fanda Saabu neznal. Díky.

reagovat
BubaaCZek
04. října 2020, 11:55
0

Měl jsem potěšení řídit 9-3 Aero. Uchvátila mě zvuková kulisa. Uvnitř kabiny hlasité syčení turba a překvapivě výrazné mechanické cvakání a klepání všeho možného. Ukazatele tlaku turba apod. Odpich masivní, ale brzdit a zatáčet se tomu moc nechtělo. Dost mě to na kruháči vylekalo, pač jsem se tam málem nevešel. Každopadně drsná raketka, až na tu váhu..

reagovat
Perníček
04. října 2020, 15:56
0

Ale to je asi řeč o té první generaci ne? :D

BubaaCZek
06. října 2020, 10:51
0

Predek to melo jak na prvni fotce se znackou ENC 961

vojtacz
06. října 2020, 12:29
0

Že by teda 9-3 NG zrovna neuměla zatáčet, to bych se přel. Vzadu je multilink a funguje to celkem dobře. Spíš je to poměrně tvrdý.

Perníček
07. října 2020, 21:39
0

Tak to jsme asi každý řídili něco jiného. Pokud by jsi tohle prohlásil o 9-3 og, tak bych i souhlasil, i když je pořád na tom krapet lépe než soudobá 9-5... Ale sám 9-3 ng Aero mám (i když předface) a v tom autě je takřka ticho, brzdí to pěkně a zatáčky to bere fakt s radosti.

BubaaCZek
07. října 2020, 23:46
0

Ono asi zalezi z ceho presednes. Ja tehda jezdil E90 330d a to teda zatacelo i brzdilo lepe. Ta 2.8 na predku byla znat nejak vice

MikaEl
08. října 2020, 11:18
0

Nj, ale kruháč se nesmí brát pod plynem, to ten předek potom pod náporem výkonu utíká ven jak splašený ;-). Já mám V6 v sedanu a na mokru nemám problém jet zatáčku bokem a to jen za pomocí plynu :-).