načítám data...
Handling tuning
06. prosince 2019, 14:22 7 komentářů prosetup
skúsenosti z optimalizácie jazdného správania, koncepty geometrie, tlaky, stabíky, brzdy
Komentáře
prosetup
Tak trošku sa venujem ladeniu podvozkov, vyšlo to z toho, že som dlho robil vo firme na gumy disky, potom začal zlepšovať moju Alfu a ďaľšie autá známych, jazdil príležitostne autoslalom, teraz už skôr len rekreačne. Milujem kvalitné povozenie v kopcoch po zaujímavých cestách.
Zobrazit autorovy blogy
06. prosince 2019, 19:44
0
Super! Pamatuju si, že jsi mi i pár dobrých rad i odkaz psal do zpráv, začnu to trošku přes zimu studovat. Víc a víc mi například dochází, že asi některý nedostatky v pocitu z řízení u toho Fiatu 124 Spider pocházejí právě čistě z továrního geo setupu. A tak s ním začneme. U Porsche mi tu geometrii relativně nedávno profesionálně nastavili a od té doby si to řízení pochvaluju víc. Ale jsem úplná lama v těch hodnotách a té fyzice jak to funguje, takže hodnoty vůbec neznám...
U Lotusu mám předepsané tohle: ( mám návod jen v němčině)
Světlá výška vpředu/vzadu : 130 mm
Nachlauf: +3.8° (vpředu) , vzadu to manuál neuvádí
Radsturz: -0.3° ( tolerance -0.1° - 0.5°) vpředu , -1.8° (tolerance -1.6°- -2.0°) vzadu
Einstellung: vpředu 0 , tolerance 0.5 mm nachspur bis 0.5 mm vorspur (vpředu) a vzadu píšou: 1.5 mm Vorspur/beidseitig , toleranz 1.2mm bis 1.8mm , max seite/seite 0.3 mm
Upřímně z toho chytrej nejsem. Ale před novou sezónou budu jistě potřebovat navštívit nějakou dílnu, kde geometrii dělají, ideálně zas někdo kdo rozumí těm závodním setupům, aby to nastavili jak má být. A pokud cokoli z fabrickýho měnili, aby to nebyl pokus / omyl, protože Elise je hodně lehká, citlivá a chce to udělat tak, aby to auto fungovalo a nestalo se z něj něco záludnýho :)
08. prosince 2019, 19:53
0
Díky za blog! Super je to popsání chování auta u pro každou hodnotu. Potvrdil jsi mi tím mojí myšlenku že často doporučovanej setup na MX-5 (0° sbíhavost předek i zadek a co největší odklony) jsou hovadina. Což už mi potvrdil i jeden místní úspěšnej závodník...
18. prosince 2019, 09:23
0
Děkuji za super článek, zdá se, že je to opravdu věda. Měl bych dotaz z trochu jiného soudku. V širší rodině se teď objevila asi tříletá 508. Majitel je s autem spokojen, jen k naladění podvozku má výhrady. Není ani sportovní (což je vzhledem ke kategorii vozu pochopitelné), ale ani moc komfortní. Dá se výměnou tlumičů, pružin, silenbloků a změnou geometrii dosáhnout toho, aby byl komfortnější při zachování jistoty a nezáludnosti? Myslím znatelně komfortnější, aby to nebyly vyhozené peníze. Uvítal bych nějakou radu nebo odkaz na někoho, kdo se tím zabývá. Děkuji.
18. prosince 2019, 16:25
0
Zvýšenie komfortu sa dá dosiahnuť nepriamo pomocou niekoľkých krokov: 1.vyladením geometrie (najmä zbiehavostí) sa zredukuje nadmerné prehrievanie gúm od trení. 2.vyladením tlakov gúm sa zvýši subjektívny i objektívny komfort a zníži najmä prehrievanie predných gúm (z fabriky má 508 najmä u väčších priemerov kolies predpísané nadmerné tlaky). 3.naplnením kolies plynom sa ďalej významne zníži ich nahrievanie, čo opäť zlepší komfort. 4.pomôže i výmena fabrických diskov za výrazne ľahšie (čo zlepší aj zatáčanie). 5.výmena gúm za ľahšie/s mäkkšou bočnicou takisto pomôže. Naprotitomu silentbloky by komfort ďalej znížili. Čo sa týka pružín, aftermarket ponúka u 508 niekoľko možností, ale sú primárne zamerané na zníženie auta a redukciu pohybu karosérie, nie zvýšenie komfortu. Eibach Pro-kit s progresívnymi pružinami by mohol byť komfortnejší, ale znateľný nárast to asi nebude.
18. prosince 2019, 21:43
0
Zdravim, super clanok.. akurat ked teraz riesim geo a snazil som sa pred chvilou najst nejake podobne info .. vesmir ma asi miluje lebo som natrafil na toto .. este raz PECKA !!! :) Len mala otazka.. je niekto z okolia od Trnavy po Brno, kto by mi s tymto vedel takto fundovane pomoct ? Dakujem natisickrat
02. ledna 2020, 20:05
0
Hele úplně blbej dotaz k té geo. Jak by si nastavil auto s motorem uprostřed a zadním náhonem? (MR2 ZZW30)? Mám tam jiný motor (ale údajně stejně těžký) jen o 60k výkonější :-)
23. srpna 2021, 17:34
0
Nazdar nema niekto skusenosti s upravou elektronickeho plynu aby mal lepsi nabeh,predavaju :pedal box,taka krabicka co zlepsuje reakciu plynu,ale ci to aj za nieco stoji.