načítám data...

Daily driver

02. března 2017, 23:34 9 komentářů Kolina

Jak a proc?

zobrazit celou galeriiMiroslav Kolacek: Daily driver

Znate to…,vyberete si neco a travite dlouhe hodiny, dny a tydne u pocitace a googlujete,v mem pripade “Beetle as everyday car” ci “Beetle as daily car”…A youtubujete…,jak ze to zni kdyz to nastarujete, jaky ma zvuk pri rozjizdeni…..atd atd. Toto je muj prvni blog o 40 let starem brouku as Daily driver…

     Hned na zacatku musim prednest ze nejsem zadny zaryty fanousek vzduchem chlazenych brouku,pred lety to bylo ba naopak. Kdyz jsem si kupoval pred 6 lety sve xjc,rikal jsem si jak nekdo muze jezdit v necem tak malem a pomalem,a ze sam bych do toho nesedl. Ano musim uznat ze i tenkrat se mi libil zvuk vzduchace,ostatne komu ne? A je to takovy roztomily,zadne auto pro Jamese Bonda! Nevim zda za to muzou pribyvajici leta ci jen prosty(ale o to mozna dulezity)fakt ze pred dvema lety jsem splnil ridicsky sen svoji mamce a koupil ji New Beetla z roku 1999, s kterym jezdim kdyz jsem v Cechach na dovolene. Kazdopadne po jaksi nedobrovolnem prodeji meho jaguaru xk kabrio,jsem chvili hledal a hledal cim ze bych to jezdil.

   A tak jednoho dne se objevil v inzeratu…Rikal jsem si ze za par let az budu nekomu vypravet ze jsem mel jako daily suv ci osmivalcove kupe od mercedesu a jaguaru to nikoho nezvedne ze zidle,ale jezdit starym broukem,to zni docela “cool”… A tak jsem zvedl telefon,prohodil par slov a domluvil se na setkani. Kolegu z prace jsem vyuzil k prevozu 150 kilometru,protoze plahocit busem se mi opravdu nechtelo a navic nikdy nevite koho ze to potkate….. V zivote jsem do te doby v brouku nesedel natoz ridil,nemel jsem predstavu co od toho cekat…. Rikal jsem si ze to bude jako sedet na drevene lavici,a vykon 34 koni jsem si neumel predstavit…. A tak v pondeli jsme vyrazili, a znate to anglicke prislovi “Nice people selling nice car”? Tak to byl presne tento pripad. Pred barackem me cekal asi tak 70 ti lety pan, a hned jsem si rikal je to ok,mam z nej dobry pocit. A hned mu hlasim ze v zivote jsem brouka neridil, a pry no problem. Tak jsem se posadil za volat,kolega z prace za me a dedousek vedle me.Dostal jsem instrukce jak ze se to vubec staruje a vyrazili jsme. Co me hned prekvapilo bylo jak je to pomerne pohodlne, a to razeni?? Dva tydny nazpatek nez jsem jel pro brouka, jsem mel pujcenou na tyden mrkacku mazdu mx-5,a ver nebo ne,ale prevodovka v brouku byla o moc presnejsi a jemnejsi.

    Kdyz vyrazime z mesta snazim se tam dam trojku ale nejak mi to tam nejde a uz slysim dedecka jak zvysuje hlas “Miroslav,u do not brake my gearbox”!! Omlouvam se a uz mi vysvetluje,pritahnout k sobe a zaradit…aha. Testovaci jizda skocila, a rikam si no proc ne. Jde se na vyjednavani…. Deda mi uvari caj a rozbali susenky,a vypravi mi zivotni pribeh,typicka irska pohostinnost.Deda jezdil s broukem kazdy den posledni tri roky a chce neco pohodlnejsiho,ostatne v 70 se neni co divit.No a ja vim ze jsem prodany. Nevim,ale proste neumim smlouvat u neceho co se mi libi a co chci. Ano srazil jsem par stovek(euro),a pravdepodobne bych mohl i vice,ale kdyz se ti libi neni co resit…. Cena domluvena,vyzvedavam pristi tyden. Tech par dni pred vyzvednutim mi ale vrta hlavou…Co kdyz nebudu umet radit ci me to nebude bavit nebo kombinace obojiho? Nakonec se nekona ani jedno,a muzu naopak hrde rici ze me to bavi a dokonce uz tam dam i zpatecku napoprve:-).

A jak ze se s broukem jezdi v kazdodennim provozu? Budete prekvapeni ale uplne lehce jako napriklad se zminovanou mazdou mx5. Pravda toho vykonu tam moc neni,ale za to ma kroutak dosti nizko,takze nemusite motor vytacet. Vzhledem k nizke vaze nebudete brzda provozu,rizeni jde z lehka a jen pri parkovani mozna pocitite absenci posilovace rizeni,ale pokud mate svalstvo na urovni aspon deseti leteho ditete,neni co resit. Spotreba,no tu netusim,kdyz dojde na rezervu proste vemu plnou,ale rekneme ze prumerne neco kolem 10 litru. Spolehlivost? Nemci vedeli co delaji, nic jednodussiho a spolehlivejsiho jste si koupit nemohli. Spoustu veci si udelate sami, a pokud na to nejste,jsem si jist ze vas mechanik bude delat na broukovi s radosti. Dily jsou take za hubicku. Za nejakych 8 mesicu a cca 6 tis km me brouk nikde nenechal. Bezpecnost? Nic horsiho jste si koupit nemohli,pasivni bezpecnost prakticky nulova. Mam to stesti ze jeden z mych zakazniku vlastni VW salon poslednich skoro 50 let,a tvrdi ze v te dobe to bylo velmi bezpecne auto poplatne te dobe. Nevim jak to jde dohromady s nadrzi plnou benzinu v predni kapote ale predstava havarky opravdu neni lakava. Prakticnost? Dobra,uveze 4 lidi (Z toho tri mirne s nadvahou) uplne v pohode,nechtelo se mi verit. Iphone si sice nikam neodlozite,za to za zadni sedacky nalozite  dva pytle s bramborama a nakup v pohode. Jizdni vlastnosti? Jeho revirem je mesto… Prekvapive dobre,pri brouzdani internetem jsem cetl pribehy o tom jak ten ci onen dostal smyk na krizovatce ci kruhaci az jsem se bal si auto vyzvednout po vlastni ose. Pravda je takova,ze pokud dodrzujete rychlost nemate sanci brouka utrhnout,coz jsem i zkousel zamerne,ale bud to neumim ci auto nema dostatek vykonu ale do uzkych se mi ho jeste dostat nepovedlo.A to prosim i pri mokre vozovce kterou si tu v Irsku uziju vic nez dost. 112km/h dle gps vubec neni spatne na 40 let stareho brouka,ale je vice mene mozne ze po vice jak dvou hodinach jizdy budete potrebovat brufen. Bubnove brzdy vzadu,kotouce vepredu,dokazi zastavit brouka pomerne slusne.  “Cool” faktor? Vysoky,pokud jste slyseli nekdy broukare vypravet o tom jak ho lidi zdravi a zastavujou aby mu rekli ze ma cool vozidlo a mysleli si jak prehani,verte ze to je pravda. Ani s jaguarem xjc jsem nepoutal tolik pozornosti.

   Ale abych jen nechvalil, bezpecnost jsme zminovali to zadna,predni okno se neustale zamlzuje,pomuze jen otevreni maleho okna,coz v zime neni idealni. Pri mestskem provozu prakticky nemate sanci se uvnitr ohrat,rukavice a kulich je nutna zimni vybava. V lete to pry topi jako das,ale my tu leto nemame,tak nemohu soudit. Kazdopadne po hodine jizdy citite ze nejake to teplo se dere napovrch k vasim noham. Je nutne servisovat max kazdych 5 tis kilometru,tady zadne Longlive vymeny neprojdou. A pri kazdodennim provozu je nutne si hlidat stav karoserie kvuli rzi,drobne opravy je nutne provadet okamzite,to neni zadna moderni plastova skladacka ale poctive udelane auto z plechu. Pravidelne strikat podvozek antikoroznim naterem je v tomto pripade nutnost. Pri provozu jakehokoliv veteranu zjistite ze se musite soustredit na rizeni vice nez je obvykle,zejmena v mestskem provozu. Pro nekoho plus pro nekoho minus,kazdopadne za poslednich 8 mesicu jsem nevzal za volantem telefon do ruky!! Povinne bych naridil kazdemu jezdit v brouku ci fiatu 500 a verte ze telefonovani ci textovani za jizdy by zmizelo ze seznamu bodovych pokut!

 Suma sumarum: Je mozne provozovat 40let stareho Beetla v dnesnim modernim svete jako kazdodenni vozidlo? Ano,a dokonce je to snazsi nez jste si mysleli,jen musite lehce ustoupit nekterym modernim pozadavkum. Charisma je tu na rozdavani  a ten zvuk…!!poslechnete si nekdy zvuk dnesni 1.2 TSI a 1.2 vzduchace…

     Doufam ze jsem Vas nenudil, a ze treba nekdo jako ja zde najde trocha inspirace pri googlovani “Beetle as everyday car”……

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
03. března 2017, 08:19
0

Zdravím dalšího Bloggera! :) Ode mě nejde čekat nic jiného, než že se "chytnu" a musím pogratulovat ke krásnému Brouku a vzácnému XJ-C! Broukem jsem jel jen jednou a je to fakt zvláštní zkušenost. A musím říct, že mě docela I chybí doma nějaké to malé auto o výkonu pár koní, kde je potřeba řídit a přemýšlet kdy přesně pod kopcem podřadit na dvojku, aby to ten kopec vyjelo :)

reagovat
Franz Kafka
03. března 2017, 10:18
0

Jedním slovem, krása. Vlídný a vkusný povoz. V tomhle případě by ani mě nevadil ten maličký výkon. Vůbec se ti nedivím, že tě to chytlo:) Však kdo by nechtěl zkusit nejstarší Porsche...

reagovat
MG
MGRR
03. března 2017, 10:40
0

Skvělé auto, rozumný řidič :)

reagovat
Kolina
03. března 2017, 12:07
0

Panove,dekuji. Je az k neuvereni jak je ten Brouk schopny v dnesni dobe plnit ulohu kazdodenniho povozu. Brouk ma ale na me jeden "negativni" dopad-opet me zacalo bavit jezdit manualem,a ja uz zacinam koukam po necem rychlejsim a mozna i vice charismatejsim?...MGA ci Alfa Romeo gtv jsou krasna kupe,ktera musim jednou vlastnit. A doufam ze brzy napisu blog o xjc,melo by byti do leta hotove,kdy se s nim chystam do Cech.

reagovat
zimbic
03. března 2017, 14:30
0

Krásný Brouček. Provozovat tak staré auto na daily to chce dávku kuráže, já bych se bál že mi to někdo odře nebo nabourá (žiju v brně a auto mám za těch x let co je v provozu doškrábané ze všech stran, stačí někde zaparkovat a jít na nákup a hned přibývají další...). Ten zvuk vzduchem chlazeného čtyřválce mi vykouzlí vždycky úsměv na tváři, musí to být paráda s ním každý den dojíždět do práce.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
03. března 2017, 21:10
0

To je fakt krasny stylovy auticko. Jezdit s tim kazdej den, to musi byt odvaha, ale umim si predstavit ty nadseny pohledy kolemjdoucich. :-)

reagovat
Kolina
04. března 2017, 00:28
2

Samozrejme ze se vzdy snazim parkovat na co nejoddlehlejsim miste na parkovisti, ale s Tim se music pocitat. Jednou to auto bylo vyrobene aby jezdilo tak at jezdi,neni to zadny kousek na Pebble Beach ci Concourse de Elegance! Vzdy se divim kdyz nekde ctu jak napriklad nekdo nevyjede jen kvuli tomu ze prsi nebo fouka vitr. V manualu jsem se jak u Brouka a Jaguara jeste nedocetl ze muzete vyjet jen za slunecniho pocasi a bezvetri!:-). Sakra jednou byli vyrobeny k tomu aby jezdili,tak s nima jezdim....

reagovat
Chosé
04. března 2017, 16:15
0

Vítej, moc pěkné čtení. Ačkoliv stále nerozumím proč jsi vyměnil Jaguar za Brouka, tak musím uznat, že jsi vybral velmi dobře. Brouk je opravdu krásný a očividně ve velmi dobrém stavu, co to jsou za kola? Vypadají jako nějaké napodobeniny Watanabe.
Jak je na tom auto s vlhkostí, nezatéká nikam?
O čem si počteme příště?

reagovat
PeterLuk
12. března 2017, 18:44
0

Super článok. O tomto aute som si veľmi rád prečítal.

reagovat