načítám data...

Co vlastně znamená "Jinba Ittai"

31. července 2020, 12:47 8 komentářů Nathan

Výraz „Jinba Ittai“ označuje v japonštině souznění mezi koněm a jezdcem.

zobrazit celou galeriiJohn Doe: Co vlastně znamená "Jinba Ittai"

;feature=emb_logo

Píšu předposlední díl o Xedosu 9. Pro pochopení Jinba Ittai a toho jaký zásadní rozdíl v chápání filosofie automobilismu je mezi asijským/americkým/evropským přístupem, cituji článek z https://kodecar.cz/blog/co-vlastne-znamena-jinba-ittai-jeden-ze-sloganu-mazdy/ 

Součástí komunikace Mazdy je již delší dobu slogan “Jinba Ittai”, volně přeloženo do angličtiny jako “Drive Together”, do češtiny pak “Řídit (to) Společně”. Jak ale tomuto výrazu rozumět?

Rozhodně se nejedná o další z vyprázdněných reklamních sloganů, jakých kolem nás dnes létá tisíce. Naopak. Filosofie Jinba Ittai vychází z prastaré filosofie a japonského smyslu pro harmonii.

Výraz „Jinba Ittai“ označuje v japonštině souznění mezi koněm a jezdcem. Termín se stal krédem konstruktérů Mazdy už při vývoji nejprodávanějšího roadsteru Mazdy MX-5, tam ale neskončil. Tento výraz definuje ducha celé automobilky. Ale co tím vlastně v Mazdě mysleli?

Vše vychází z umu japonského kavalerijního lučišnictví, při kterém musí být kůň a jezdec v dokonalé harmonii, aby šíp přesně zasáhl svůj cíl. Podle přesvědčení pracovníků Mazdy by se auto mělo stát prodlouženým tělem pilota, stejně jako se kůň stává prodlouženým tělem svého jezdce.

Tuto filosofii je nejzřetelněji znát v podáni ikonického roadsteru MX-5. Jedná se o vůz, který si navzdory všem moderním změnám zachoval ducha čirého zážitku z jízdy.

Tak jako jezdec pádící krajinou “srostl” se svým koněm, vaše ruce jako by prorostly až do volantu a řízení Mazdy. Navodit tento pocit bylo i cílem japonské automobilky. Dosáhnout absolutního souznění mezi řidičem a strojem, který je dokonale ovládán, přičemž si sám žije svým životem. Řidič by měl mít zkrátka pocit, že auto je další částí jeho těla. Pocit, že s ním může hýbat tak lehce jako s vlastní rukou. Řízení se pak stává zábavou.

Koncept Jinba Ittai je zásadní pro pochopení statutu Mazdy jako opravdu ojedinělé automobilky. Zjistíte, že principem značky není vyrábět automobily masově, jako spíš poskytovat řidičům naprosto dokonalé pocity z jízdy a emoce, které u jiných značek budete hledat marně.

Podívejte se tedy sami na video, kde filozofii popisuje Takao Kijima, bývalý programový manažer již zmiňované Mazdy MX-5.

 


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
31. července 2020, 16:03
0

Hezký blog a vysvětlení, i to firemní video Mazdy dělali z marketingového oddělení moc hezky a s citem. Přeneseně by se dalo říct, že tahle filozofie zjednodušeně řečeno popisuje podstatu řízení sportovního vozu. Na druhou stranu ten koncept MX5 nebyl nikdy nic úplně novýho. Japonci hodně sledovali a zkoumali jak sportovní auta staví jinde. A dost právě z té ergonomie a koncepce jak bude auto vypadat a fungovat vzali od Elanu Colina Chapmana. Na druhou stranu byl výsledek jiný než Lotus. Takže se jim ve výsledku povedlo postavit auto duchem sportovní a správně, ale současně tak chytře, že se mohlo poměrně levně vyrábět ve velkých sériích. Tady je fakt potřeba nad Mazdou smeknout klobouk.

Na druhou stranu, Subaru o žádném Jinba Ittai nemluví, ale drtivou většinu jejich aut včetně skvělýho BRZ (ve spolupráci s Toyotou) postavili tak skvěle, že ta stejná formulka "Jinba Ittai" pro ni platí úplně stejně.

reagovat
Nathan
31. července 2020, 19:10
1

Jo. Věc tkví v tom, že Japonci ke všemu přistupují jako k vyváženému mixu hmoty a ducha. A v kombinaci až s fanatickým zanícením nad každou prací pak vznikají věci zcela odlišné od západní produkce.
Třeba takový Nissan GTR, když jsem viděl video z továrny jak to celé vzniká a poslouchal věci od samotného tvůrce, tak jsem jen tiše hleděl a poslouchal, stojí za to to vidět



Augi
02. srpna 2020, 22:38
0

Subaru má "Confidence in motion", což přesně vystihuje, co při řízení cítím.

beastar
03. srpna 2020, 01:25
2

Je o me znamo ze Mazdu rad nemam a vcelku uspesne me jejich produkce az na vyjimky miji. Z japkonska sem mel sem Xedos6, Infiniti, ridil par Nissanu a nekolik Mx5, taky Nissan GTR. A to je vice, mene vse. Je tu zkusenost s Lancerem atd. To je ale jedno.

A to je ten duvod proc vubec neco pisu. Pokud chcete obecne verit na spojeni ducha a hmoty, jezdce s konem, bonsaie a samuraje prosim pekne. Svoboda nazoru. GTR je ale tak hruba ukazka tupe sily a hmoty, ze skoro jiny takovy auto neznam. Navic na design se taky zapomelo.

Auta kde se snoubi srdce, umeni, emoce, sila a technika se delaji uplne jinde. V Italii. Kdyz zaparkuje Zonda vedle GTR je to asi jako kdyz Abramovicova jachta zakotvi vedle tankeru.
-
Komentář upraven 3. 8. 2020, 01:26:41

St
Staromil
03. srpna 2020, 13:00
0

Já jsem naopak příznivcem japonského přístupu k tvorbě vozů, zejména pro "běžný" provoz a řidiče, protože fungují a projevuje se zde ta jejich pečlivost a snaha řidiči vyhovět. Mimo jiné i tím, že vlastně dělá i "sportovní" ( a vlastně v případě Xedos 9 i luxusní) zboží docela dostupným i nejen těm nejmovitějším. Třeba i za cenu nějakého kompromisu. Kolikpak stály nebo stojí stojí třeba Mazda MX-5, RX-7, Honda S2000, NSX, Toyota Supra nebo Nissan GTR či i to BRZ ve srovnání s podobnými, nebo podobně koncipovanými auty? Ano Nissan GTR, se kterým jsem měl možnost se dvakrát trochu svézt, je hrubá síla a možná tupá hmota, ale překvapilo mne, že se i poměrně nezkušenému řidiči, jako jsem u silných aut já, jej daří docela dobře řídit a dá se s ním i "normálně" jezdit. Určitě bych věděl o spoustě jiných hezkých aut a ano, o těch italských bych to, co je výše, mohl jen podepsat. To je většinou opravdu paráda. Bohužel, mnohdy nejvíce esteticky, byť jsou technicky také skvělá...Co jeho předchúdce Nissan Skyline ? Dnes skoro již "ikonický" silák. Nebo Sylvia ? Taky by soutěž krásy asi nevyhráli... Ale techniku mají ty vozy výbornou a opět, hlavně docela dostupnou. Nicméně, soused teď občas přijede Alfou Romeo Brera Spider, bílou s červeným vnitřkem ( dělá u prodejce...). Mohu na ní oči nechat i jsem si ji musel pořádně nafotit. Když zůstanu u Alfy...Alfa Romeo Spider, všechny, i ty nejstarší, nádhera. Alfa Romeo Giulia, zase bych se opakoval. Ale ta pojetí (i výsledky), japonské a italské si, alespoň já myslím, vlastně moc nekonkurují. Jsou prostě jiné. Každý si pak to své najde. Na běžné ježdění bych já většinou volil, a volím, spíše ta auta japonská. Jedno z nich, Mazda 6 / I, bych řekl, že se dokonce trochu vzhledově podobá další krásně Alfě 159, ta se mi líbí dokonce i více, ale na běžnou potřebu bych po ní asi nesáhl ( zkušenost z velmi blízkého okolí...). No a na závěr, ač se i Mazda v poslední době podřizuje diktátu doby např. v elektronizaci, která není úplně mým šálkem čaje, tak alespoň v motorech si, pro mne sympaticky, "vede svou" a to je třeba důvod, proč jí dost fandím. Znáte tu reklamu ?....pár sekvencí s jedoucí Mazdou, něco k k technice, pár efektních scenérií, vše beze slov a pak jen "Mazda. jak se Vám líbí ?... :-)))... Prostě, když se vám líbí, jste náš !...řidič...a my se budeme snažit vám vyhovět. A jak už je zde také psáno, musí se připustit, určitě se hodně inspirovali a dalo by se skoro říci, že "opisovali" u automobilů evropských, protože do 60. let se o nějakých "použitelných" autech jinde, než v Japonsku., nedalo moc mluvit. Jen to pak dotáhli k jistému druhu dokonalosti a svým učitelům dělají velké starosti...:-)))

Ju
Junior
dnes v 09:05
0

GTR je děsivý. GripVšude, utrhnout to nejde až dokud to najednou utržený je (...).
Když si to rámcově představím jako STIčko +300 koní, začínám se bát. Jasně, okresku s tím v tempu běžnýho HH projedeš na piánko a máš pocit, že o nich nejde. 150, 160, 180... A ještě telefonuješ na HF, čtyřkolka to udrží.
Ale jak si uvědomím, že reálně bych mohl jet všude +50km/h a až pak by začala investice do takovýhle vercajku dávat smysl, přestane mě to bavit.

St
Staromil
dnes v 10:49
0

Ale jo, v podstatě souhlasim...svézt se, vyzkoušet si to, zjistit, co vše je vlastně možné v autě pocítit ( např. to fakt brutální zrychlení) a zase to vrátit. Určitě bych do něj neinvestoval. Pokud bych zůstal u Nissanů ( Datsunů), tak to už by mne asi více zaujal Nissan Z, asi jedno jaký. Ale na ty jsem se zatím vždy jen koukal zvenku...:-)))...

beastar
dnes v 11:13
0

Musím říct že Fairlady Z S30 mám rád a to už je to na mě moc velký pravěk. Viděl sem jí živě dokonce i takhle oranžovou a vcelku se mě to zamlouvalo a bavilo, ty zrcátka jsou pěkný detail. Nejel sem v tom, ale ten borec co tam s tim jezdil si to evidentně užíval. 350Z z33 je takový zvláštní auto. V momentě kdy bych chtěl ale zajímavý motor a slušné jízdní vlastnosti za nízkou cenu na víkendy, tak bych do toho i přes relativně nepěkný vzhled šel. A jasně Italská a Japonská tvorba se srovnává fakt blbě. Když sem se nad tím pak víc zamyslel, tak mám těch Japonských aut rád víc. Nejsou to auta která bych teda slepě obdivoval, nebo hrozně moc chtěl.

Nicméně na to co sem vlastnil vzpomínám rád. Jenže ty auta byly spolehlivý a tak. Bylo to ale takový bez emocí, bez radosti že to vlastním. Xedos 6 byl skvěle vybavený, fungoval, V6tka měla hezký zvuk a parádní zátah, vypadalo to jak ufo na tu dobu. Infiniti Q50 je typickej japonec pro lidi.... Měl jsem to, že se to sehnalo za super peníze. GTR je na normální ježdění nesmysl stejně jako Lancer EVO XY.... WRX STI neříkám, že to nejde, ale nějak mě to netěšilo. Není v tom nic osobního, že bych jako měl potřebu na Japonský auta nadávat a tak. Jen mě to nedává to co já od auta chci. Teda většina aut co oni vytvoří. Obecně se ví že tady čas od času chválím Almeru GTI (spolehlivý, rychlý s podivným konzervativním designem) a ok to GTR je ve svý podstatě geniálně vytvořený auto....Bohužel pro mě se to v kontextu semnou za volantem chová jako dělostřelecký šrapnel....
-
Komentář upraven 7. 8. 2020, 11:13:45