načítám data...

Chevrolet Malibu - proč zrovna tohle auto?

12. března 2019, 08:30 37 komentářů custom1

Po nudných článcích o historii a technických údajích, se konečně dostáváme ke konkrétnímu autu. Jistě vás zajímá, proč jsem se rozhodl pořídit zrovna tento vůz...

zobrazit celou galeriiKarel Bonk: Chevrolet Malibu - proč zrovna tohle auto?

Koupit Malibu jsem se rozhodl někdy v roce 2012. Důvod byl jednoduchý, potřeboval jsem daily-driver.

Jedno auto jsem měl, Chrysler ES Turbo (ano, moji milovanou a často zmiňovanou “tryskomyš”), bylo to ovšem auto pro radost a používal jsem jej jen přes sezónu. Na zimu jsem jej uložil do garáže a značky odevzdal do depozitu. A vlastně ani během sezóny jsem s ním nejezdil denně. Jezdit denně youngtimerem je sice fajn, ale bylo znát, že to tomu starému autu už moc neprospívá. A protože jsem si ho chtěl nechat jako auto na občasné projížďky a srazy, rozhodl jsem se, že koupím auto na denní ježdění.

Auto na denní ježdění měla být samozřejmě amerika. Chtěl jsem čtyřdveřový sedan s délkou do pěti metrů, automatem a rokem výroby 1995 a novější. Nechtěl jsem nic zajímavého nebo okázalého, chtěl jsem auto, které bude každý den v provozu. A taky něco, čeho mi nebude líto, že parkuje venku.

Přestože jsem byl příznivce především značky Chrysler (a samozřejmě i ostatních MOPARů), nic z její nabídky mě nenadchlo. Chrysler sice v devadesátých letech představil nová auta s tzv. "cab forward" koncepcí (Stratus, Vision, LHS atd.), ale ta mě vůbec neberou. Amerických FORDů tady sice pár jezdilo, ale taky mě žádný z nich neoslovil. Volba tedy padla na koncern GM. Kdysi jsem už Chevrolet měl a spokojený jsem s ním byl, tak jsem se autu od GM rozhodně nebránil. Napadlo mě Alero. Moderní, svěží design, rozměry odpovídající mým požadavkům. Navíc na něj nenarazím na každém rohu a dá se sehnat v evropské specifikaci (dokonce většina je EU spec), tudíž nejsou problémy na STK. Pár jich na prodej bylo, ale při procházení inzerce mi přesto padlo do oka něco jiného…

V záplavě korejských Chevroletů (někde mezi Nubirou a Leganzou) se skrýval americký Chevrolet Malibu z roku 1999. Nenápadný čtyřdveřový sedan z konce devadesátých let, jehož design je poměrně hodně ovlivněný konkurenčními japonskými vozy z té doby (připomíná mi Maximu QX). Neurazí, ale ani nenadchne. Ani technika není ničím zajímavá, ale mohla by být spolehlivá. Prostě masový sedan od Chevroletu. To by mohlo fungovat.

I když se jedná o (pro američany) obyčejný levný sedan, je prostě jiný, než ostatní auta. Design nebudeme řešit – někomu se líbí, někomu ne. Už když byl v roce 1997 uveden na trh, líbil se mi a to rozhodlo, proč jsem se na něj jel podívat. Na fotkách v inzerci vypadal pěkně, čistě, ale fotky jsou milosrdné, proto jsem zvolil osobní prohlídku. Při cestě za přáteli do Prahy jsem se na něj zajel do bazaru podívat. Auto vypadalo ještě lépe, než na fotografiích. Hlavně mě zaujala jeho velikost. Bylo ještě větší, než jsem si představoval, přitom 4,8 metru není nijak závratných. Jinak bylo v moc pěkném stavu, což rozhodlo. Další týden jsem ho koupil a během následujících šesti let s ním jezdil a také zmapoval jeho historii, o kterou bych se chtěl podělit.

Je to Chevrolet Malibu z roku 1999, s dva-čtyřkou pod kapotou a v odstínu Medium Opal Blue Metallic. Vyrobeno v listopadu 1998 ve Wilmingtonu (Delaware) jako model 1999. Stupeň výbavy je základní, tedy “base”, ale v autě je téměř veškerá příplatková výbava. Taky stálo o 1630 dolarů víc než standardní model. Dalo by se říct, že kromě kůže, střešního okna, mlhovek, rádia na CD, litých kol a šestiválce, je to LS. Možná proto, že bylo vyrobeno pro autopůjčovnu AVIS v Los Angeles a tam asi chtěli něco lepšího. Težko říct, proč hned neobjednali LS, které bylo jen o 560 dolarů dražší. To už se asi nedozvíme. Auto strávilo rok v L.A. a poté bylo (s nájezdem 24001 mil) v aukci prodáno do Denveru (Colorado). Objevilo se v dealerství Mike Shaw, odkud jej v březnu 2000 koupil první soukromý majitel, čecho-američan pan Nesvadba. Ten jej 29. března 2000 (najeto 24059 mil) zaregistroval (značky 554 AKS) ve městě Golden (Colorado), kde s ním necelého půl roku jezdil. Ještě téhož roku, 14. srpna 2000, byl totiž Chevrolet panem Nesvadbou přivezen z USA do České Republiky, kde byl 13. listopadu 2000 schválen k provozu v ČR a zaregistrován. Pan Nesvadba vůz užíval až do poloviny roku 2012, ale za tu dobu toho moc nenajezdil, protože když jsem auto koncem srpna 2012 kupoval, mělo najeto 47787 mil. Pana Nesvadbu jsem se pokoušel kontaktovat, abych se o historii vozu dozvěděl více, bohužel neúspěšně.

Auto mělo najeto prd a podle toho taky vypadalo. Karoserie v super stavu, nikoliv bez známek, nýbrž bez jakýchkoliv náznaků koroze. Žádné oděrky. Všechny karosářské díly původní, včetně štítků, zasklení taktéž. Interiér čistý, bez jakéhokoliv poškození nebo opotřebení. Skoro jako by v něm nikdo nejezdil, ale vzhledem ke stáří a nájezdu tomu tak skoro bylo. Málokteré třináctileté auto mělo tak nízký nájezd. V interiéru bylo všechno původní, čisté, neosahané, dokonce vše fungovalo! Okna, zrcátka, klimatizace, tempomat, to všechno bylo (a stále je) funkční! Rádio, sice na kazety, ale originální a také funkční. Rezerva a nářadí nikdy nepoužité. A hlavně nebylo zprzněné na evropské svícení. Vzadu byly oranžové blinkry už od výroby, což je docela zajímavé, protože kromě Malibu a Camara, měly všechny ostatní Chevrolety zadní blinkry červené. U Camara by to bylo pochopitelné, prodávalo se v Evropě, ale Malibu se mimo Ameriku neprodávalo. Na druhou stranu je dobře, že na autě jsou. Bastlit oranžové blinkry, nebo jakkoliv předělávat světla, bych vážně nechtěl, mám rád co největší originalitu. Vpředu zůstaly zachovány pozičky v nárazníku i blinkry s dvouvláknovými žárovkami, které fungují jako parkovačky. Auto je také standardně vybaveno DRL (Daytime Running Light), takže světla svítí pouze obrysovkami a při snížené viditelnosti se automaticky zapínají parkovačky, pozičky a zadní světla. Kompletní osvětlení vozidla je také možno zapnout ručně, ale většinu času jezdím s přepínačem nastaveným na AUTO. Člověk si na to velmi rychle zvykne, takže při přesednutí do jiného vozu pak obvykle zapomene zapnout světla. Jako správná amerika nemá Malibu zadní mlhovku. Ale mělo ji, alespoň podle vypínače, který byl umístěn ve výsuvném držáku na pití. Díky tomu nejsou v palubovce žádné díry a nevzhledné vypínače. Koupil jsem vypínač předních mlhovek z Malibu LS a nový držák nápojů, vypadá to jako originál a nemusel jsem nikam nic bastlit. Vyskytl se ovšem drobný problém. Tento vypínač funguje pouze za předpokladu, že má auto mlhovky v sérii, tzn., že má software řídící jednotky určený pro auta s mlhovkami (auta bez mlhovek mají software jiný). Moje auto řídící jednotku se softwarem s mlhovkami samozřejmě nemá. Problém vyřešil známý brněnský elektro-kutil Trinom, který sestrojil krabičku, která vše vyřešila. Od té doby to bezvadně funguje a auto může na cesty…

Teď už víte, proč jsem si pořídil tento vůz a také něco o jeho původu. Ve fotogalerii si můžete prohlédnout fotky z inzerce, neoriginální, ale podle dobových zdrojů vyrobený window sticker s údaji o vozidle, štítek s RPO kódy a tabulku, co jednotlivé kódy znamenají.

Příště se dozvíte něco více o výbavě a o tom, jak se s takovým autem žije.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

R0ck
12. března 2019, 18:35
0

Mas to krasne zachovalé, bezva kup na tak starej ročník :). Jak se s tím vlastně jezdí, je to taková plavba?

reagovat
custom1
13. března 2019, 07:13
0

Díky! Auto jsem koupil především kvůli toho, v jakém bylo stavu. Téměř by se dalo říct, že to byla uloženka. Vždyť já jsem s tím za šest let najezdil víc, než to najezdilo za předešlých čtrnáct let! :)
Plavba to není. Je to už moderní FWD auto, takže tam z té klasické ameriky moc nezbylo, ale pořád je o dost měkčí než ostatní auta. Ale když to porovnám se stejně starým tchánovým Passatem, tak oproti němu je to pořád ještě houpavá amerika... :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
13. března 2019, 07:35
0

Karle, ten předchozí majitel byl Petr Nesvadba ze Zlína? Nebo je to jen shoda jmen?

reagovat
custom1
13. března 2019, 07:39
0

Byl to George Nesvadba z Colorada, později z Olomouce a pak z Prahy. Ale nevylučuje se, že to byli příbuzní. I když Nesvadbů bude v ČR spousta...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
13. března 2019, 07:49
0

Tak to bud jedine rad, ze to je jinej Nesvadba. ;-) Dlouhy a ne moc pekny povidani o jistym Cechoamericanovi Nesvadbovi, co tahal auta z USA. ;-)

custom1
13. března 2019, 08:14
0

Mám kopii title z Colorada a i v českém techničáku je George.
Ale to nepěkné povídání bych si někdy rád vyslechl... :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
13. března 2019, 19:21
0

Jasně, někdy pokecáme osobně. :-)

BubaaCZek
13. března 2019, 09:11
0

Je to Omega / neni to Omega :)
Pekny kousek!

reagovat
custom1
13. března 2019, 09:13
0

Manželka říkala to samé, že zezadu je to úplná Omega :)))
Ale koncepce je jiná, Omega je víc amerika (RWD)... ;)

Vr
Vrrrrm
15. března 2019, 11:34
0

Tak tak, navíc Omega se v USA prodávala pod značkou Cadillac Catera :)
Malibu je kastlí totožný s Chevy Alero, Pontiac Grand Am a Oldsmobile Cutlass.

custom1
15. března 2019, 11:46
0

Malibu je karoserií totožný jen s Cutlassem. Alero a GrandAm sice používají stejnou platformu, ale vypadají jinak.
Však jsem o tom psal tady:
https://www.autickar.cz/blog/clanek/chevrolet-malibu---pata-generace/754/

Safa
13. března 2019, 11:26
0

Sorry za OT, ale po přečtení titulku blogu mi automaticky naskočila asociace Chevy Malibu, Malibu Stacy, Fernie. Netuším, proč. :o)

reagovat
beastar
13. března 2019, 12:09
0

Mě to hrozně připomíná typicky 90s Mazdy a korejce. Slušná výbava, nic moc vzhled a nastavený do komfortu. Jak se na to shání věci? Třeba tlumiče, díly na spodek, desky etc.

reagovat
custom1
13. března 2019, 12:15
0

Jo, přesně tak je to i koncipované. Auto je pohodlné, výbava bohatá, ale zvenku snadno splyne s davem. Hlavními konkurenty tehdy byly právě Accord, Camry, Altima, 626 atd. Však se mě jednou jeden chlápek ptal: "Pane, co to máte za japonce?" :)
Díly se na to shání jako na každou jinou ameriku - z USA. Nakupuji většinou na RockAuto.com nebo na eBayi, případně přes Cartime. Všechno je dostupné, ceny jsou taky v pohodě, ale člověk na to musí čekat.

beastar
13. března 2019, 12:19
0

Takže plánovat dopředu co budeš potřebovat. To se dá přežít, ale je to trochu starost. Musí tě to bavit. Tak mě napadá. Proč nemáš třeba Camry která je legendární:) I když US je Us. Furt to je zvláštní. Já včera koukal na Dodge Interpid:D

custom1
13. března 2019, 12:32
0

Já jsem to tak ale dělal u všech aut. Vždy jsem problémům předcházel, takže se mi málokdy stalo, že by mě něco odstavilo. Co si pamatuju, tak auto kleklo akorát, když přestal dobíjet alternátor, to jsem byl skoro dva týdny mimo provoz. Jinak všechno řeším v předstihu.
Camry bych taky bral, ale tehdy jsem musel mít nutně US auto :)
Intrepid má kámoš a je s ním docela spokojený. Dokonce ho chtěl se mnou vyměnit, protože on je víc na GM a já na Mopary, ale mě zrovna ty LH Mopary neberou :)

beastar
15. března 2019, 15:08
0

Jo jo já mám tyhle obyčejné ameriky docela rád. Jako nezúčastněný pozorovatel. Už sem to párkrát pro sebe málem i měl. 300c sem kdysi měl fakt reálně v hledáčku. Vždycky jdu spíš na jistotu nakonec k tomu co znám.

custom1
15. března 2019, 15:20
0

K tomu, co znám - mám to taky tak. Kdybych si měl koupit nějaké dalším auto, bude to zase amerika. Je spousta různých dalších aut, které by se mi líbily, ale za tu dobu, co se pohybuju kolem amerik, už vím, kde co vyhledat, objednat atd. U jiného auta bych se to musel "učit" znova... :)

beastar
15. března 2019, 16:24
0

Jo jo to je jeden z duvodů o kterejch sem kdysi psal v nějakým blogu. Prostě je to zvyk zákazníka, můj, tvůj. Máš svoje auta a těm rozumíš. A tak prostě třeba i vyřadíš lepší konkurenci. To je přesně o tom. Proč si půjde kluk koupit QP? Když měl po sobě 4x A8 v ruzný generaci... Je těžký ho přesvědčit. Protože zná lidi kolem, třeba má slevy později slevy na díly. Takže to prostě neni jen o tom, že tohle nějaký a tohle zase jiný. Je to prostě o zvyku. Zvyk je železná košile. Tisíckrát se může někdo snažit ti vysvětlit že v Superbu je skvělá ergonomie když si zvyklej na US sedany..... A tak dále:)) Takže mě se třeba Interpid fakt líbí uplně vidim ten cruise v tom jen tak do nikam tady za Prahou a i dálku si v tom umim představit. Ale nekoupim si ho pro sebe... protože ...

custom1
15. března 2019, 16:34
0

To je přesně ono. A taky v tom svým způsobem hraje roli i pohodlí (nebo i lenost). Když je člověk "auto-promiskuitní" a neřeší značku nebo dokonce zemi původu, tak má ty věci kolem asi ošéfované jinak.

beastar
15. března 2019, 16:41
0

Jasně. I jak stárneš tak toho chceš řešit co nejmíň a neni moc nálada se učit ovládat a servisovat něco jinýho. Kolem dvacítky mi to bylo jedno měl sem jeden čas pět aut Seat, Opel,2x BMW, Nissan. Jasně že sem jezdil nejvíc pětkou bavorákem ale prostě bavilo mě to všechno. Dneska bych takovej barevnej cirkus už nechtěl. Sem dokonce rád, že se o ten italoemerickej pekáč stará někdo jinej (jakože servis) a v podstatě Mercedes znám asi tak dobře jako ty tyhlencty emeriky, takže tam mám svůj lety objevenej servis a funguje to OK. Proto se mi nechce místo toho GL do XC90 i když je to objektivně lepší volba jak dnešní MB produkty :))

custom1
15. března 2019, 16:46
0

Mám to taky tak nastavené. Kvůli pohodlí bych nejraději americké auto koupil i ženě, ale ona chce něco malého a úsporného a to amíci zrovna moc neumí. A na hezké Geo Metro v automatu jsem zatím nenatrefil...

Kl
Klikot
13. března 2019, 19:55
0

Nejezdiš nahodou Havířovem ? Nějaké Malibu jsem potkaval

reagovat
custom1
14. března 2019, 07:09
0

Jsem z Havířova :)
Odkud jsi ty?

Kl
Klikot
14. března 2019, 10:47
0

Horní Suchá ,ale jezdim převážne po Havířově pro pekarnu

custom1
14. března 2019, 10:50
0

Tak to jsme skoro sousedi! :)
A čím jezdíš, když zrovna nejezdíš s pekařským autem?

Kl
Klikot
14. března 2019, 17:08
0

Nejsem si jisty jestli to chces vědět :-)
Ale jestli by nekdy byla moznost si prohlednout tu tvoji krásku ?

custom1
15. března 2019, 06:58
0

Co by ne, jen se pochlub :)
Možnost je téměř kdykoliv. Rád poznám dalšího autíčkáře :)

klikot
15. března 2019, 10:12
0

Ok sám jsi si o to řekl :-)
Takže začnu od nejstaršího : Citroen xsara 1,8 rv 2000 , Škoda felicie 1,3 rv 2000 , Citroen c1 1,0 AUTOMAT RV 2007 , Ford fusion 1,4 rv 2008 a nakonec motorka Honda Shadow vt 750 rv 2004. Jeste ze mám zahradu

custom1
15. března 2019, 10:30
0

To je všechny využíváš sám, nebo je vás na to víc?

klikot
15. března 2019, 10:44
0

C1 pouziva má žena na ježdeni do práce protože automat ,xsaru jsem pujčil snaše at se naučí jezdit a zbytek jsou jenom moji milašci

custom1
15. března 2019, 11:00
0

Moje žena taky jezdí jen s automatem, proto teď s Malibu jezdí především ona. Teď si ho od ní musím půjčovat! :)))

klikot
15. března 2019, 18:19
0

A co bude další ?

custom1
17. března 2019, 11:55
0

Něco pro manželku (nejspíš Fiesta v automatu) a já si vezmu zpátky Chevrolet :)

klikot
17. března 2019, 13:22
0

Jestli ti ho bude jeste chtit vrátit :-)

custom1
18. března 2019, 07:05
0

Snad jo :)

custom1
01. srpna 2020, 20:54
0

Nahradil jsem Malibu tímhle. Možná o tom taky něco napíšu...

reagovat