načítám data...

Chevrolet Malibu - historie

18. února 2019, 09:53 8 komentářů custom1

Kdy to začalo?

zobrazit celou galeriiKarel Bonk: Chevrolet Malibu - historie

Historie modelu Malibu sahá až do šedesátých let minulého století, přesněji do roku 1964, kdy se toto označení objevilo u luxusní verze modelu Chevelle. Tehdy jste si mohli koupit Chevelle jako základní model 300, luxusnější Malibu a nejlépe vybavený Malibu Super Sport (SS). Základní modely byly k dispozici jako dvou a čtyřdveřové sedany a dvou a čtyřdveřové (resp. tří a pětidveřové) kombi, Malibu pak jako čtyřdveřový sedan, kombi, dvoudveřový hardtop (bez středového sloupku) a kabriolet, a nakonec Malibu SS jako dvoudveřový hardtop a kabriolet.

V roce 1965 to bylo podobné, akorát s tím, že jste si mohli pořídit kabriolet už v základním provedení 300 a výrobní řada se rozšířila o variantu 300 Deluxe. Samozřejmě proběhla drobná změna designu.

Rok 1966 přinesl výraznější změnu designu a stupeň výbavy Malibu byl nyní již samostatný. Mohli jste si tedy vybrat základní model 300, lépe vybavený 300 Deluxe, luxusní Malibu a sportovní SS 396, který nahradil dosavadní SS. Nabídka karosářských variant se rozšířila o čtyřdveřový hardtop, zvaný Sport Sedan, zmizelo však dvoudveřové kombi a dvoudveřový hardtop je nyní Sport Coupé.

Rok 1967 je posledním rokem Chevelle první generace. Opět změna designu. Karoserie jako v předchozích letech, tedy dvou a čtyřdveřový sedan, čtyřdveřový hardtop, kupé, kabriolet a čtyřdveřové kombi. Výbava jako v předchozím roce, tedy 300, 300 Deluxe, Malibu a SS 396.

V roce 1968 přichází Chevelle s výrazně jiným vzhledem, nyní je to druhá generace. Z nabídky zmizel dvoudveřový sedan, nyní je nahrazen dvoudveřovým Coupé se sloupkem, které má stejné linie jako dvoudveřový hardtop, tedy Sport Coupé. Nabídka se rozšiřuje o variantu Concours, která je postavená mezi 300 Deluxe a Malibu. Karoserie jsou coupé, Sport Coupé (hardtop), sedan, Sport Sedan (hardtop), kabriolet a kombi.

Rok 1969 přináší opět drobné změny designu. Oproti předchozímu ročníku jsou nejmarkantnější větší zadní lampy a lišta na přední masce. Karoserie a výbavy stejné jako v předchozím roce.

V roce 1970 přichází zřejmě nejznámější a spolu s ročníkem 1969 i nejžádanější Chevelle. Modely 300 a 300 Deluxe jsou minulostí (zůstaly pouze na kanadském trhu a to až do roku 1972), stupně výbavy se omezily pouze na Malibu a SS 396, ke kterému přibyla verze SS 454. Také skončila výroba kupé se sloupkem, které se stejně nikdy jako Malibu neprodávalo.

Chevelle modelového ročníku 1971 je pouze “dvouoká”, doposud měly všechny Chevelle přední světla čtyři. Blinkry a parkovací lampy se přestěhovaly do rohů blatníků. Jinak je vše jako u předchozího ročníku.

Druhá generace Chevelle končí rokem 1972, který přináší pouze drobné změny vzhledu. Vrací se základní model Chevelle, Malibu je opět luxusní verzí a k nejvýkonnější verzi SS přibyla i dostupnější varianta Heavy Chevy.

Třetí generace, s výrazně pozměněným designem, přichází v roce 1973 a až na pravidelné roční změny v designu (většinou jen světla a nějaké drobnosti) zůstane beze změn až do roku 1977. Z nabídky karoserií zmizel čtyřdveřový hardtop a kabriolet, dvoudveřový hardtop nahradilo kupé se sloupky, nyní nazývané “Colonnade Hardtop” nebo “Colonnade Coupe”. Vůz se stále jmenuje Chevelle, Malibu je stupeň výbavy. Zajímavostí je paket Laguna Type S-3, nahrazující SS a vyznačující se přední částí sportovnějšího vzhledu (oproti klasickému s chromovaným nárazníkem a maskou) a sportovnější výbavou. Zpočátku se dodává ke všem karosářským variantám, později už jen jako kupé.

První Chevrolet Malibu, tedy již ne Chevelle, přichází v roce 1978. Je výrazně menší a hranatější než jeho předchůdci a je to poslední Malibu s pohonem zadních kol. Ve výrobě zůstává do roku 1983. Nabídka karoserií se omezila na dvoudveřové kupé, čtyřdveřový sedan a kombi. Kupé zůstalo ve výrobě do roku 1981, sedan a kombi až do konce výroby. I zde dochází ke každoročním změnám, ale nejsou již tolik výrazné jako u předchozích generací. Nejvýraznější změnou je od roku 1981 nově tvarovaný C-sloupek u sedanu a “čtyřoká” maska od roku 1982. 

Po čtrnáctileté přestávce, v roce 1997, Chevrolet představil nové Malibu. Pátou generaci (i když správně by měla být druhá). Nyní s předním pohonem a pouze s jednou karoserií – čtyřdveřový sedan. V nabídce jsou dvě varianty výbavy, základní (nebo také Base) a LS. Na tento model, respektive na tuto generaci, se podrobněji zaměříme v následujících článcích.

Šestá generace Malibu debutovala v roce 2004 jako čtyřdveřový sedan a pětidveřový hatchback zvaný Maxx. Technicky je tento model spřízněný s Oplem Vectra C, Maxx pak s modelem Signum. V roce 2006 se opět objevila varianta SS, ovšem pouze v této generaci.

Sedmá generace přišla v roce 2007, nyní opět jen jako sedan a poprvé i jako Hybrid. V roce 2010 se model Malibu stal jedním z nejprodávanějších vozů koncernu General Motors.

Osmá generace Malibu se začala prodávat počátkem roku 2012. Je to první “globální” Malibu, vyráběné a prodávané i mimo USA. Prodávalo se i v Evropě a dnes se vyrábí a prodává v Číně.

Devátá, prozatím poslední, generace Malibu je v prodeji od druhé poloviny roku 2015 jako model 2016. V Evropě se již neprodává, protože koncern General Motors v Evropě ukončil prodej Chevroletů.

 

Není bez zajímavosti, že Malibu je tady přes padesát let a je tak jedním z nejdéle používaných označení v automobilové historii, byť s čtrnáctiletou přestávkou…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nimrod
18. února 2019, 16:18
1

nikdy jsem nepochopil, proč ty staré ameriky měly každý rok nějakou viditelnou změnu, co je k tomu vedlo?

reagovat
custom1
18. února 2019, 16:30
2

Tzv. Plánované zastarávání - aby lidi kupovali novější modely.

Nimrod
18. února 2019, 16:33
0

a fakt to fungovalo a zaplatilo se to? přece není nikde jistota, že se mi novější model bude líbit víc jak ten starší. a technika zůstávala více méně nedotčená...

M P
18. února 2019, 16:50
1

Ve zlatých létech před ropnou krizí to fungovalo velmi dobře. Hned bylo vidět, kdo jezdí aktuálním modelem a má na to, a kdo se vozí v obnošeném :)

custom1
18. února 2019, 16:50
1

To víš, že to fungovalo. Jinak by to přece nedělali... :)
Tady je o tom nějaké čtení:
http://is.muni.cz/th/mbhic/Koncept_planovaneho_zastaravani_v_automobilovem_prumyslu.pdf

Nimrod
18. února 2019, 16:58
0

no jo, holt asi nejsem cílová skupina :-)
jdu číst, dík

ma
martinw
20. února 2019, 07:53
0

To funguje stále, úsměvný příklad z dnešní doby : Nová BMW už nemají ve světlech ten svítící kroužek ale takový poloviční šestiúhelník. Tuningové firmy které nabízejí výměnu těch původních kroužků za poloviční šestiúhelník se topí v penězích :) přitom je to docela blbost ale image je image. ...a ti co nemají BMW jsou rádi i za ty kroužky :D

custom1
20. února 2019, 07:55
0

Přesně tak, funguje to pořád. Vždyť i takový facelift je vlastně koncept plánovaného zastarávání. Akorát nebývá tak často a říká se tomu jinak.