načítám data...

996 - Jezdí to vůbec jako 911?

21. března 2019, 21:03 12 komentářů SEMRY

Zaměříme se samotnou podstatu existence modelu 911 a jaké to je jezdit s motorem vzadu.

zobrazit celou galeriiJan Semrád: 996 - Jezdí to vůbec jako 911?

V další kapitole smutného příběhu se šťastným koncem si rozebereme samou podstatu 911. Většina lidí v tom tápe, internet je plný lží tj. dezinformací (politická korektnost pro čtenáře levičáky).

Porsche 911 je jako žijící dinosaurus. Koncepce pohonu zadních kol s motorem vzadu, která jak známo je od začátku špatně, vyvíjená ve válečných letech (Brouk) a podobná Tatře (nevím kdo to od koho odkoukal), laděná generacemi německých inženýrů a partou líných designerů. Chcete novej model? Tady ho máte. A co je tam nového? To není podstatné! Tohle je totiž 911 chlapče!

Nebudeme si rozepisovat proč je to číslo 911, to si každej najde. Zaměříme se na ožehavou debatu pohonu zadních kol s motorem za zadní nápravou. Tedy to, co dělá Porsche Porschem.

V zásadě se jedná o zastaralou koncepci pohonu všechno vzadu a tedy dost často jak se říká „všecko špatně“. Zastávám konzervativní názor, že i v Zuffenhausenu to musí od začátku vědět, že je to blbě, ale nechtěj si to připustit a tak musí vyhrávat závody. Ha, zas první. Viděli jste to? My jsme Vám to říkali! Každopádně tvrdou prací se za posledních 50 let, koncepce pohonu tak zdokonalila, že to zkrátka funguje. A funguje to dobře. (pozor závodní RSR má motor uprostřed a ještě otočenej, ale pštt!) Boxer pochopitelně!

Trakce a řízení – podstata 911

Je třeba si připustit, že jízdní vlastnosti tvoří podstatu 911 a že koncepce s motorem vzadu má svoje silné a slabé stránky. (kdo řídil Škodu 120 ví svoje). Hlavní výhodou je trakce, při akceleraci se váha vozu přenese dozadu, zadní kola zatížená motorem se krásně zakousnou do asfaltu a 911 vystřelí vpřed. V tomto momentě ovšem dochází k zásadnímu odlehčení přední nápravy (nic tam není) a auto se špatně ovládá, tedy logicky moc nezatáčí. Tohle v 996 pozná i laik. Přilnavost předních kol, je velmi dobře cítit v hydraulickém řízení, kdy přesně víte kolik gripu tam je anebo není. Navíc je řízení skoro až motokárově strmé a je to jedna z nejpříjemnějších věcí na autě. Takové řízení by prostě bral každej.

Další výhodou trakce, je dobrá průchodnost sněhem a jízda na mokru. 996 a hory? Žádný problém! Moje vozidlo je ještě dovybavil samosvorným diferenciálem Wavetrack (Torsen), což jak jsem po zimě zjistil, poměrně zásadně mění jízdní vlastnosti a samozřejmě vylepšuje už tak dobrou trakci na sněhu. Chce to ale trochu rozumu, aby vám zadní náprava nepobíhala ze strany na strany při jízdě do zasněženého kopce. 996 kraluje i na vodě, stačí umět zatáčet a mít dobré obutí. Jízdu za deště mám s tímhle autem velmi v oblibě. Třeba proto, že nehoním záď od škarpy ke škarpě jako v E30. Z výše uvedených důvodů považuju variantu Carrera 4 za zbytečnou a počty dnešních 911 prodaných s pohonem 4 kol nasvědčují tomu, že ne každý v tohle ví. Inu bezpečnost nadevše. Navíc se čtyřkolovou variantou (neplést s Turbem) se připravíte o většinu řidičských zážitků a úplně tak minete to co definuje Porsche 911. A to je škoda. 

Nízké těžiště

Motor typu boxer má díky své koncepci těžiště velmi nízko a je kompaktní. Takže je to pravděpodobně jediná možnost jak to tam dozadu poskládat (jo vím o to, LS swapu) a zachovat tak nějak rozumné jízdní vlastnosti. Dlouho jsem si vlastě neuvědomoval, jak ten motor leží nízko, po otevření kapoty (nebo víko motoru, vim já?!) koukáte spíš na sání, zbytek je patrný až když se sundá nárazník.. Motor dřepí skoro na zemi, skoro bych tvrdil, že níž než sedadla. Pokud máte variantu bez šíbru, mátě pak těžiště opravdu hodně nízko. A to je sakra znát. 996 snáší velmi dobře odstředivé síly, už několikrát jsem na dálničním sjezdu vyplašil sám sebe a to bylo k limitu pořád hodně daleko.

Brzdy

Není potřeba rozvádět, že brzdy fungují velmi dobře a jen tak je neutaháte. Koncepce s motorem vzadu je totiž velmi stabilní na brzdách, váha se při brždění přesunuje dopředu a dochází tak k lepší rozložení brzdného účinku mezi nápravy.

Váha

996 je lehké auto. Byl to jeden z důvodu pro pořízení. 1320kg není mnoho v dnešní době těžkých aut. Závisí to dost na výbavě a variantě, svoje auto jsem vážil s plnou nádrží na těžkých 19ti palcových kolech s věcmi na dovolenou a váha ukázala lehce přes 1400Kg. Takže tomu věřit lze.

A jak se s tím jezdí? Řídí se to jako „stodvacítka“? Ano, ale má to 300 koní…

Na to se mě často lidé ptají. Většina má představu že jim někde ujede záď vozu a protože je tam motor tak to bude problém, nebo že 996 je přetáčivá. To ale vůbec není pravda, zadní náprava Vás hned tak nepředběhne, a když už ano, tak sem budete psát v dobrém případě z nemocnice, v horším případě už nenapíšete nic.

Po přesednutí z klasické koncepce pohon zadních a motor vepředu je člověk trochu zaskočen. Velmi rychle totiž zjistí, že auto moc zatáčet nechce. Obecně platí pomalejší nájezd, rychlejší výjezd. Zároveň se záhy ukáže jak lichá je Vaše představa o pořízení GT3, zkrátka bez zkušeností na to nebudete mít ruce a auto pak vůbec nevyužijete.

Podstatou jízdy je totiž vůz správně nabrzdit do apexu a pak nekompromisně plný plyn. Nejlepší je začít s bržděním do zatáčky (neplést si s bržděním v zatáčce, to 911 neodpouští). Takže je třeba si to chvíli připomínat, pokud se pak ženete po své oblíbené okresce a tohle víte, začnete podvědomě očima hledat v každé zatáčce apex a pracovat s váhou auta. A to je právě ta největší zábava, to prostě neomrzí.

Vysvětlit si to můžeme třeba na dlouhém dálničním sjezdu projížděném na trojku. Pokud to pojedete po plynem, oblouk se vám bude zvětšovat a auto je nedotáčivé, do jisté míry si lze, jak já říkám trochu „přitočit“ ale má to svoje limity. Pokud uberete, oblouk se rázem utáhne až moc, takže jde o to držení rovnováhy a čekat na apex. Motor má velmi rychlou odezvu na plyn a plynový pedál zase dlouhou dráhu, takže lze dávkovat výkon velmi přesně.

Můžu se s tím točit kolem lapmy tj. driftuje to?

911 a drift to nejde moc dohromady. Z čistě výzkumných důvodů jsem auto na už hodně ojetých letních pneumatikách vzal za hustého deště na letiště, abych si vyzkoušel nějaký ten drift…

V prvních minutách kroužení letištní plochou v bezbřehé nedotáčivost, s rázováním přední nápravy se mi nepodařilo dostat 996 do smyku. Asi to lze ale pouze přenosem váhy a hlavně za vysokých rychlostí. Uchýlil jsem se tedy k drifterské variantě Shift-Lock na dvojku. Okamžitě hodiny – několikrát. Pak jsem dával kontra už před samotným začátkem manévru a konečně vykouzlil smyk. Držel jsem 996 v powerslidu. Ha, pak že prej to nejde. Jde. Problém je drift ukončit, v tu chvíli funguje motor vzadu jako kyvadlo na pendlovkách. Zhoupne se na druhou stranu a dostanete facku a dost možná ještě hodiny, každopádně bezmocně točíte volantem. A to je špatně. Jak teda na to? Musíte driftovat tzv. do ztracena a prostě pod plynem čekat až to skončí a auto se narovná samo. Pusťte si pár videí s Waltrem Rohlem a pochopíte. Žádná divoká kontra, pěkně s citem a hlavně pod plynem!

No a příště se podíváme na to, co mám doma, co to stálo. Na věci které se Vám určitě rozbijou jestli 996 nebo 997. A proč jsem chtěl Carreru a ne Turbo. A proč si ten stroj stejně zamilujete.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
22. března 2019, 02:06
0

Tohle se ti povedlo... Je to tak zkrátka. Já jsem tak nějak zvláštní náhodou skončil s třemi auty s více méně stejnou výkonovou hmotností. Všechny mají pohon zadních kol. ( tím nechci říct, že by pohon předních nebo všech byl úplně špatně, ale je to do debaty už příliš rušivý element) :)

Jedno má motor vpředu, relativně dost za přední nápravou a pohon zadních se samosvorem i natáčením zadní nápravy. Druhý má motor vzadu, pohon zadních kol - no to "tvoje". A to třetí má motor hned za mnou.

Je to zajímavý, ale kamkoli jedu, tak prostě nejradší vždycky jedu tím nejlehčím, čili tím s motorem hned za mnou. Zkrátka to důležitý není snad ani to kde ten motor je, ale kolik to celý váží. Snáz se dávkuje plyn a přenáší hmotnosti. Prostě jako v posilovně, čím si dáš víc váhy, tím je to těžší. Logicky...

Ale pak přijdou věci jako stabilita ve vyšších rychlostech. A tam se zase hmotnost hodí. Je to zapeklitá věc. A právě "obyčejná Carrera, která má motor sice na "špatným" konci, ale je relativně lehká najednou začne hrozně dobře fungovat jako sportovní auto. Stačí být plynulej a vyjíždět zatáčky hezky pod plynem a ono se to celé odmění radostí i rychlostí.

Paradoxně ale funguje i japonský vynález s motorem vepředu a pohonem zadku. Není to jako E30 s papírově lehkým zadkem, ale jde s tím fungovat, ale prostě se dá úplně jinak pracovat s výjezdy ze zatáček. Musí se opatrněji na ten plyn. Zas je ten předek trošku stabilnější v nájezdu.

A teď si vyber... upřímně řečeno co mi sedí je mid engine. To je tak nějak opravdu nejlepší koncepce. Nakonec kdybych býval nepoznal mýho aktuálního kamaráda, který chtěl Caterham a měl 996, tak jsem býval téměř určitě koupil tehdy Caymana a ne 911 :) Dneska jsem ale za ní rád, nicméně Caymana si vyzkoušet chci hrozně moc...

reagovat
beastar
22. března 2019, 03:52
1

Asi takhle. Dobře zpracovaný blog o autě o kterém je toho všude mračna. Nebo ani ne tak o autě, ale o tom jak to vlastně funguje a jezdí. Mám jen zkušenosti čistě výzkumné (tzn. projet se a zase to vrátit tam odkud to je) a asi nemůžu nic vytknout. A čtyřkolku zrovna u 996 taky považuju za docela zbytečnou. Ono už ta klasická (špatná) koncepce funguje skvěle. A řekl bych že třeba rychlé změny směru zvládá tak bravurně, že vlastně člověk nepozná zda to je 4kola či ne, když o tom neví.Rychlé změny směru myšleno slalom. A unavit brzdy znamená unavit sebe.

A závěr. Hlavně pod plynem. Mě pobavil ale myslim si že je to tak nejlepší. 911 má limitní chování tak nebezpečně daleko, že když se na ten limit podíváte dopadne to asi špatně. A řekl bych že čím starší model tím to je pravděpodobnější. Nicméně řeč je tady čistě o 996. Já bych jenom dodal. Stoji to za ty prachy? Určitě dokud jsou.
-
Komentář upraven 22. 3. 2019, 03:53:14

reagovat
Raspby
22. března 2019, 07:52
0

Ten návykový pocit z řízení, kdy není předek zatížen motorem dobře znám. Sice nemám motor za, ale před zadní nápravou, ale věřím, že pocit to bude podobný. Taky už bych v autě pro zábavu asi nechtěl jinak.

reagovat
krab
22. března 2019, 08:37
0

Raspby, ona jízda s tím na suchu není o moc jiná než v tom starým Boxsteru, co jsem ti loni na tu chvilku půjčil. S tím rozdílem, že to můžeš do tý zatáčky poslat trošičku rychleji a nebude tam nedotáčivost. Ale ono je to beztak celý věda a pak taky o řidiči úplně nejvíc :)

Myslim, že ten blog je super, protože lidem, kteří zkušenosti s modernější 911 tak nějak řekne to zásadní. U těch starších Porsche je to zas jinak, ten koncept zatížení zadní nápravy v kombinaci s poměrně jednoduchou a nedokonalou kinematikou zadní nápravy ( 996 má široký rozchod a hlavně velice moderní víceprvkový závěs) způsobí to, že musíš fakt víc opatrně při těch nájezdech a pořád přemejšlet jak mít v nájezdu zatíženou přední nápravu a při výjezdu to zas neohulit tolik, abys opět tu trakci na předku ztratil. U těch modernějších 911 jsou prostě ty limity taky pěkně daleko...

A jak psal Semry ( a ten s ní jezdí i v dešti, ne jako já :) ) moc smyků alá Chris Harris na videu taky neumim tedy... vlastně vůbec. Jestli něco, tak lehký smyk na výjezdu z úzký vlásenky, to už se mi párkrát povedlo, ale to je tak nějak celý. Jednou bych si to chtěl zkusit na sněhu, na nějakým tom hřišti na zamrzlým jezeře. Tohle pak určitě konečně dovolí člověku pořádně pochopit jak to Porsche doopravdy přesně funguje....

krab
22. března 2019, 08:41
0

sorry, píšu jak tatar... o tý "nedotáčivosti" tam jsem měl na mysli právě 996 oproti tomu Boxsteru, který zatočí tak nějak ochotněji. Není to dramatickej rozdíl, ale je tam.

a pak koukám mi chybí sloveso ve větě: "Myslim, že ten blog je super, protože lidem, kteří zkušenosti s modernější 911 nemají, tak nějak řekne to zásadní."

Raspby
22. března 2019, 09:35
0

Jj je mi to jasný, tak je to logický, protože u 911 je ten předek ještě víc odlehčený, než u Boxteru, který má motor "jen" uprostřed a ne za zadní nápravou. Stará Porsche díky tomu budou asi opravdová výzva, ale krotit to musí být super pocit, pokud je to v bezpečných podmínkách např. na okruhu...ale i tak i s 996 bych měl k tomu zadku respekt na vlhku nebo mokru, i když to kladivo vzadu potlačuje sofistikovaný podvozek, rozchod atp...

SEMRY
22. března 2019, 11:40
0

Smykování je strašně nebezpečné, ono to vážně moc nejde ted s tím samosvorem mi potvora zkracuje zatáčky, asi to bude chtít nějaký školení.....Zapomněl jsem jak se to chová na dálnici, to napíšu zas příště až budu popisovat svoje auto.

orobo
23. března 2019, 22:24
0

Dneska som mával a tlemil sa z červeného boxstra na 2 vytlemenych v čiernej 996 niekde kúsok pred Prahou, bol si to ty? :)

reagovat
SEMRY
26. března 2019, 11:50
0

Nebyl. Ja se beru vážně :)

saage
27. března 2019, 14:17
0

Hezkej blog..( Palec nahoru ) nejsou tu totiz moji oblibeni smajlici. :-) Uz mas tu svoji 911 nejak pojmenovanou? Nejakyho kamose k Sally by to chtelo.

reagovat
SEMRY
28. března 2019, 18:44
0

Tyjo jméno to nemá.... Nějak ty jména autum nedávám :)

ToMyx
01. dubna 2019, 15:09
0

Tady dává to zaklínadlo: "přenos váhy" sakra smysl. Díky za popis principů chování, pěkně se to četlo!

reagovat