logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Raspby Blog

7 let s MR2

Malé ohlédnutí za více než 7 let ježdění s MRkou.

   Právě jsem ji dovezl na klasický zimní servis a uvědomil jsem si, že když se tak blíží ten konec roku a všichni bilancují, tak jsem se rozhodl se taky ohlédnout zpět nejen na rok 2023, ale na celkové, už skoro osmileté, vlastnictví Toyoty MR2. Chystám nějakou změnu? Sedm a půl roku je přeci jen už doba. Třeba Krab už za tu dobu vystřídal asi 17 aut :). A já mám pořád MR2, baví mě to ještě? Pokukuji po něčem jiném? A co všechno jsem s autem ze ty roky zažil?

   No hned z kraje se přiznám, asi jako každý z Vás, pokukuji. Každou chvíli otevřené inzeráty, každou chvíli chci něco jiného, ale vše (zatím) jen v teoretické rovině. Nejsou finance a hlavně ani jasný cíl, co bych vlastně chtěl. Svoji MR2 jsem koupil na jaře 2016. Blogů jsem o tom napsal dost. O autě, o tom, jak s tím jezdím na okruhy, dokonce i nějaká ta srovnání byla. No a pak přišlo dlouhé období bez auta, kdy jsem se pustil do onoho nešťastného projektu swapu, který jsem prostě nervově a finančně nevydžel. Jak asi víte, z projektu sešlo, do auta šel zpátky 1ZZ motor (jen jeho poFL verze bez onoho slavného problému), k němu šestikvalt se svorem a jiné svody a cat. Už to od té doby budou 4 roky. Takto při pohledu zpět lituji, že jsem z projektu ustoupil?

   Rozhodně ne. Naopak. I po letech si myslím, že jsem udělal správnou věc. Chtěl jsem totiž (a stále chci) s tím autem jezdit. Ne ho věčně stavět, upravovat, vymýšlet a platit. Chci prostě jezdit. A přesně to od té doby dělám a jsem za to rád. Sice tam není těch 50 koní navíc, ale snažím se to dohnat rukama. Za tu dobu jediné úpravy, které se udělaly, byla jiná (druhá) kola s okruhovými pneu – na běžné ježdění používám original disky se silničními pneu, dvojitý poslední díl výfuku TTE a decentní ducktail – prostě se mi líbí :). Také se trochu poladila geometrie. Je až z podivem, jak propastný rozdíl v ovládání dokáže změna odkolnů a sbíhavosti udělat. Po asi 3 různých verzích – každé vyzkoušené někde na okruhu – jsme našly ideální setup. Autu to neskutečně prospělo ve všech ohledech. Ve finále jsou odklony všude 2,5 stupně, sbíhavost vpředu 0, vzadu asi 0,5 stupně. Auto je tak v kombinaci s výtečnými pneu Nankang AR-1 skvěle vyvážené, nezná nedotáčivost ani na malých okruzích, ale přitom je relativně klidné i ve vyšších rychlostech. No dobře, dolíček v Mostě je už na srdce a projíždím ho se zadrženým dechem, ale pokud se vyvaruji prudkých pohybů na volantu, auto drží stopu dobře. Na samotném limitu má MRka teď spíš malinké sklony k lehce korigovatelné přetáčivosti, kdy stačí místo kontra jen trochu povolit volant. Ale dá se to krásně číst a takovéto nastavení mi maximálně vyhovuje. 

   Za ty roky jsem měl možnost si zařídit dost aut, nebo se nechat alspoň svézt. Tak mám nějakou představu, co by se mi líbilo, nebo co bych naopak nechtěl. No a zjistil jsem, že pokud se finančně budu držet reálného základu, tak za cenu MR2 pro mé potřeby prostě nic lepšího neseženu. Ano…Miata…jenže já si prostě už tak zvykl na koncepci motor vzadu uprostřed, že už bych klasiku ani nechtěl. Je to prostě jiné, musí se to jinak řídit, nedriftuje to (pokud teda není na trati stojící voda), ale mě to prostě hrozně baví. Takže jediný reálný nástupce, je nějaký ten ojetý Elise, který je ale každým dnem dražší, takže (zatím) mimo můj rozpočet. Takže si MRku rozhodně nechávám a plánuji s ní dál jezdit a dávat jí za uši. 

   A zde musím velmi zdůraznit, že se mnou holka nemá jednoduchý život. Za sezónu najedu v průměru tak 5-6k kilometrů, ale v drtivé většině to je cesta na okruh – trackday – návrat. Třeba letos jestli dobře počítám, jsem těch trackdayů stihl asi 12. Často si říkám, jaké by to asi bylo mít tam to 2ZZ, o kolik by ty časy byly lepší…jenže ten 1ZZ motor a vlastně celé auto, se mi odměňuje až neuvěřitelnou spolehlivostí. Pneu mizí, destičky se sjíždí…a to je všechno. Auto dává jeden trackday za druhým a nic s ním není. Jezdí pořád výborně a dělá mi radost. Co víc si přát? Nemám nejmenší důvod ho prodávat. A tak to taky zůlstane. Pokud si někdy našetřím na nějakého toho Lotuse, tak o tom budu uvažovat. Ale jinak rozhodně ne. MR2 je fakt celkem rychlá (ne v přímce samozřejmě), zábavná, skvěle ovladatelná a hlavně velice spolehlivá. Pro představu –  V Brně čas 2:41, v Mostě 2:03, Vysoké Mýto za 54,0…a to vše se 103kw – dobrá, s tím komplet výfukem možná 107kw. Taky jsem letos konečně zkusil tři závody Amater Cupu na polygonu v Mostě, v Písku a v Mýtě. Byla z toho ve třídě dvě druhá místa a jedno vítězství. Auto mi fakt dělá radost. Příští rok bych rád ten Amater Cup dojel celý, je tam dobrá parta lidí a kromě časovek odpoledne se celé dopoledne jezdí, takže je to i takový trackday s měřenými jízdami na konci. 

   Takže jste právě poznali, že si MRku užívám a dál užívat budu. Co mě na ní baví nejvíc, to už jste všechno čeli xkrát. Ale je nutno dodat, že se mi to neokoukalo, nepřejedl jsem se toho, pořád mě to baví jako dřív, dělá mi radost. Tak proč měnit něco, co funguje?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

0 reagovat
James
28. 12. 2023, 11:25

Blahopřeji, musím to pochválit.
Za mě je to to nejlepší: dobře vědět co chci, na co dosáhnu, a to si dlouhé roky (vydržet) držet a jen to vypiplávat. O tom si asi velká část z nás může jen nechat zdát. Těkání po inzerátech, nedotažení toho co mám a už se zase kupuje něco jiného "lepšího"... Nakonec to stejně nikam nevede. Jde opravdu hlavně o to jezdit a umět z toho mít radost, tak jak to zrovna je.
Taky bych se teď rád v tomhle smyslu zklidnil. Aktuálně mám 2 divná auta, motorku a skútr čistě pro radost, nic z toho není žádné daily s trochou praktičnosti, věkový průměr cca 30 let. Násobně víc na tom šroubuju, než že bych se jel někam projet. Ale chci to mít ve slušných stavech, což už se mi pomalu v zásadě daří. Tak snad brzo převáží ježdění nad šroubováním a nekonečným úplně zbytečným čuměním do bazoše :)

1
Raspby
28. 12. 2023, 11:39

A to byl přesně ten důvod proč jsem dopadl, jak jsem dopadl. Už jsem nechtěl "šroubovat", ale jezdit. A i když bych si dokázal představit spoustu úprav a vylepšení, tak vlastně proč? Jezdí to, jezdí to výborně a dělá to radost...nic víc není potřeba...no i když ale těch pár koníků.... :-DD

1 reagovat
krab
30. 12. 2023, 09:01

Teda nevím jak jsi přišel na číslo 17, ale dost možná jsi se trefil ... resp. doufám, že těch aut nebylo snad ještě víc :-D
Je pravda, že toto je hodno obdivu a fakt byly jen dvě káry se kterými jsem vydržel takhle dlouho nebo skoro takhle dlouho a to bylo moje světle červený MGB GT a pak Porsche 911 996 ...

Úžasný skóre těch trackdayů, to já pro změnu nebyl od tý doby co se narodil kluk na žádným ... ale tak jako vozím se občas po oblíbených silničkách a baví mě to a doufám, že časem přibude víc toho cestování a možná se zas na nějakej track day vypravím, teda konkrétně mě láká se zas jednou projet na Ringu .

Užívej a ten přístup se mi líbí, moc bych ti přál Elise, ty jí využiješ na maximum, ale když jak říkáš na to nebude rozpočet, taky se nic neděje a super že MR2jka takhle pěkně spolehlivě jezdí a funguje. Já se s ní svezl jednou, ale to už je dávno, věřím, že jsi to zas od toho úplně tehdy sériovýho posunul jak píšeš tím nastavením podvozku a dalšíma věcma dál...

0
Raspby
30. 12. 2023, 10:47

No já bych si taky Elise moc přál, stejně jako si alespoň zařídit Exige :). No moc rád tě zase někde potkám, tak by ses měl někdy ukázat. Minimálně na Autíčkářově trackday alespoň .)

0
P.I.C.
17. 9. 2024, 17:25

A co Opel Speedster. Je to Elise s jinou kapotou a motorem z Astry. To znamena, ze nahradni motor se da sehnat za babku. Zaroven ten motor od Opelu ma vyssi vykon, nez Elise, takze ani bys nemusel resit ten swap. Opel ma vetsi rozvor, takze se chova trochu dospeleji (pokud se to da o takovem autu vubec rict). A jinak bych o nem rekl v podstate to same, co jsi napsal do blogu. Rozhodne nemam v umyslu ho nekdy vymenit. Je to naprosto neporovnatelny zazitek s jakymkoli jinym autem, ve kterem jsem kdy sedel. Jedina nevyhoda je stejna, jako Elise - diky konstrukci z lepenych hlinikovych profilu, je vetsi bouracka prakticky neopravitelna. Jo a fun fact, vsechny kusy jsou cislovany vyrazenim cisla na hliniku nahrazujicim palubku pred spolujezdcem. A celkem jich bylo vyrobeno neco pres 7tis. Hodne z nich uz nezije a za ty penize se podle meho nic srovnatelneho poridit neda.

0
Raspby
18. 9. 2024, 07:08

No upřímně, mě se Speedster prostě moc nelíbí :-D . Ale Vyšší výkon než Elise...no jak který...základní Speedster má nějakých 147 koní myslím? S tím 2.2 motorem...pak se dělal 2.0 tubo co má přes 200 ale těch je hrozně málo a podle všeho je i o dost těžší než atmo verze...Elise S2 má sice v základu asi 115 koní, ale to je Rover motor a to nebrat...jediná přijatelná verze S2 je 111R s 2ZZ a 190 koní, popřípadě SC s kompresorem (a asi 220 koní). A Toyota motor sice nebude stát náhradní hubičku, ale zase bude spolehlivý při správném servisu :). Že je Speedster vzácnější, to asi souhlasím. Možná když mi ho někdo půjčí, tak změním názor, ale Elise jsem si už zkusil a vím, že to přesně nutně potřebuju :-D A navíc se mi i líbí :)

0
P.I.C.
18. 9. 2024, 12:38

Speedster urcite vypada lepe v realu, nez na fotkach. Ja bych treba turbo nechtel. Pokud bych mel pocit, ze je ta 2.2 pomala (coz nemam, vzhledem k tomu, ze ji beru jako okreskovou motokaru bez posilovacu a asistentu), radeji bych na 2.2 dal kompresor, nez turbo. U takhle lehkyho auta bych se bal, ze me turbo dira nekde uprostred zatacky vyhodi do prikopu. To radsi linearni zatah kompresoru. Ale abych rek pravdu, vebec o tom neuvazuju ze stejnych duvodu, jako jsi psal nahore v clanku. Radsi s nim budu jezdit, nez se v nem vrtat a pokud chci jet rychleji, mel bych se naucit lepe ridit, nez upravovat auto. :)

3 reagovat
Stanley
2. 1. 2024, 10:21

Ono zůstat dlouhé roky s jedním autem je vlastně skvělé. Vždycky závidím těm příběhům z internetu, co mají ve 30 a v 70 letech fotku u stejného auta. Mít těch aut za život hodně znamená umět je hodnotit a zasadit do kontextu, což je sice super, ale má to taky odvrácenou stránku - nervozitu, kdy už nejde najít spokojenost. Většinou se totiž požadované vlastnosti střídavě objevují u různých produktů, ale nikdy ne všechny u jednoho (a někdy to ani není možné), a tím se roztáčí nekončící spirála.

Já jsem za život vlastnil "jen" 4 nedrahé sportovní auta a na všech se mi něco líbílo. Najít průnik víceméně všech těchto vlastností u jednoho auta sice jde, ale cena takového auta je vyšší, než cena těch čtyř předchozích dohromady. Což se mi zdá trochu nespravedlivé :-D

Takhle z dálky mi přijde jezdit (třeba) 10 let s MR2, a pak skočit do Elise, jako ideální cesta. S autem jsi sžitý, umíš s ním jezdit, piluješ to k dokonalosti, znáte se. No a pak skok rovnou do etalonu :-)

1 reagovat
Vavris Vavrisovic
3. 1. 2024, 13:34

Gratulace k rozhodnutí vykašlat se na 2ZZ a zůstat u "série" - ty 2ZZ swapy nějak nedopadají dobře. Auto vypadá na těch zlatých Japanech parádně! A časy v Brně a Mostě jsou na 140 koní vskutku vynikající!

0
Raspby
3. 1. 2024, 13:59

Díky pane - krásný komentář :)

0 reagovat
nuqo
11. 1. 2024, 12:18

Celý minulý rok jsem litoval, že jsem prodal svoji obouchanou spolehlivou pomalou mr2 s 1zz kvůli pochybný mr2 s2zz z Lotyšska. A kdyz se to konecne povedlo auto přihlásit se zapsaným 2zz a poloramem do TP, tak pri prvním trackday na Sosnovy se to zadře. Mohl jsem mít sice pomalejší mr2, ale jezdil bych bez starostí.

0
Raspby
11. 1. 2024, 12:29

Čau Ondro :-D, no přesně vím jak se cítíš...ale držím palce aby už smůla skončila a auto konečně jezdilo...těším se až si zase někde zajezdíme :)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte