načítám data...

Téma Wanix a jeho Mazdí smečka

Příspěvky mohou psát jen registrovaní uživatelé.
Wanix 26. prosince 2016, 13:03
Jak už asi víte, moje Mazdí rodinka se zase o něco rozrostla, pokud nevíte, povídání jsem napsal zde: https://www.autickar.cz/blog/clanek/sen/82/ takže dnes trochu něco progressu na této červené krásce.



Ve shrnutí lze říci že mám dvě zprávy - jednu dobrou a jednu špatnou

Vrhnul jsem se na tu údajně vadnou vodní pumpu. Je to celkem psycho jaké množství hadiček a trubiček tam pod kapotou vede :D Cíl byl jasný - zkusit zjistit stav vodní pumpy, když byl prodejcem uváděn problém s ní. Odstrojování probíhalo pomalu a opatrně, je to šílený tetris, každý kousek místečka využit, každopádně z výsledku mám radost. Už na první pohled mi na řemenu k vodní pumpě něco nehrálo a po probojování se k němu se vše objasnilo... Původně pětidrážkový řemen byl nyní pouze třídrážkový a poměrně volný. Sundal jsem ho a prohlédl pumpu - kouslá není, otáčí se zcela zlehka a nemá žádné výrazné vůle v jakémkoli směru, neteče. Vypadá to že si mysleli že je kouslá, ale nikdo už se neobtěžoval s tak zásadní věcí jako jsou řemeny. Uvidíme jestli se potvrdí moje doměnka jak jsou angláni leví co se týče jakékoli manuální práce :D Už jsem objednal nový, bohužel bude až po novém roce, každopádně jsem v tomto celkem optimistický a už se nemůžu dočkat až to zpátky namontuju a poprvý nastartuju. To byla ta dobrá zpráva.








Špatná zpráva je že to je odspodu zhnilý totálně nasračku (ta fotka níže je ještě předtím než jsem do toho začal šťourat), podlaha okolo kol se dá loupat prstem jako perníček, příhodě o autě nalezeném ve stodole teď už naplno věřím. No bude to v tomto trochu více práce, ale tak zachránit se dá všechno a aspoň jde o auto u kterýho to za to rozhodně stojí :) Jsem úplně hotový z některých drobností na autě, jako jsou třeba origo koberečky s RX-7 výšivkou, to úžasné kompletní nářadíčko z fabriky v bočních kapsách v kufru nebo krásný hliníkový hever (weight reduction bro!) pro případ defektu. I pitomá dojezdovka je udělaná stylově









Tento příspěvek byl 26.12.2016 v 13:09 upravován.
Wanix 01. prosince 2016, 13:20
Odpověď na tvou otákzu je jednoduchá - získáš větší průřez sacího kanálu->dopravíš víc směsi->větší výkon. Jinak tu EP3 má nově jeden z vyučujících :)

Aktual progress: Hlavní části motoru složeny!

Trochu se to protáhlo oproti plánu, protože když jsem si chystal rotory pro skládání, praskl mi jeden oil ring při jeho montáži (kdo někdy dělal rotary ví jak tam ty děvky jdou blbě )... takže jsem musel shánět jiný. Naštěstí mi pomohl Jura Beneš tady v Brně. Když už jsem za ním šel, rozhodl jsem se poptat i na exhaust sleeve - taková kovová vložka do jinak hliníkového housingu, která usměrňuje výfukové plyny a chrání housing od vysokých teplot, jeden můj byl trochu poškozený, takže by bylo nejlepší ho vyměnit. Získal jsem celý poškozený housing, ať si to z něj vymontuju. Z mého motoru to šlo naprosto hladce za pár minut. Z poškozeného housingu ani náhodou. Strávil jsem nad tím prakticky celý večer, prolíval jsem to už předem WDčkem, zkoušel to vymlátit kladivem, různě páčil a ani prd. Nakonec jsem musel housing vzít flexou což mě mrzelo, protože jsem si ho chtěl vyčistit a vystavit (ne, nejsem k***t a nezapomněl jsem vytáhnout z boku ty jistící piny, ty jsem mimochodem musel odvrtávat, protože se taky ani nehly narozdíl od mého motoru).

To co jsem objevil jsem ještě neviděl - kovový sleeve byl zcela srostlý s hliníkovým housingem nějakou podivnou sračkou, která nejvíce připomínala vodní kámen.



Sleeve se konečně povedlo oddělit a nastalo dlouhé čištění, abych měl pro příště vše připravené. Následně jsem to pak poskládal.



Nebylo to úplně bez problémů, protože úpravami na motoru nastaly některé nestandartní situace, které jsem musel vyřešit, ale to nemá smysl podrobně rozebírat pokud jste to neskládali. Pečlivě jsem utáhl motor dle daného pořadí na první předepsaný moment, namontoval olejovou pumpu, protizávaží, setrvák, sání, připravil svody. Následující večery jsem si pak chystal motorový prostor na návrat motoru - vše očistil od třicetiletých nánosů šmíru, nosník u turba ze kterého vlivem vysoké teploty slezla barva důkladně obrousil, ošetřil odrezovačem a pak stříknul dvěma vrstvami základu a dvěma barvy. Ještě chci koupit teplotně izolační fólii na to místo, ať mi to zas hned nesleze...

Práce mě ještě čeká jak na kostele, příští týden bych rád usadil motor na své místo a mohl tak začít řešit všechny hadice a trubky. Překopávat budu vlastně úplně všechno - chlazení vody, oleje i vzduchu, výfuk, natahání nové kabeláže pro programovatelnou řídící jednotku a pak to snad možná někdy ještě nastartuje a celé se to bude moct odladit na dynu :D









Tento příspěvek byl 01.12.2016 v 13:29 upravován.
Wanix 14. listopadu 2016, 14:58
Díky!

Tak v létě jsem bohužel nevyjel, věci se mění a já teď mám mnohem méně času než kdy předtím...to ale neznamená že se na to vyprdnu! Následující postup byl: jedna z potřebných věcí pro úpravu simulačního programu je znát plochy pro přestup tepla, aby to správně počítalo termodynamiku, od které pak přímo závisí výkon. Některé plochy se dají určit analyticky přes výpočtové vztahy, pro jiné bylo třeba použít trochu sofistikovanější nástroje 8) Takže se vzal rotor a šel na snímkování 3D kamerou, následoval postprocessing v počítači a import do 3D modeláře, kde se po následných úpravách a vytvoření pomocných křivek daly určit hledané plochy


Dále jsem se pustil do první fáze portování. Na motoru už bylo provedený streetport, nicméně poněkud odfláknutý - vyfotil jsem stav před a po, je tam dobře patrné jaké měl hrubé tahy, moc to nechápu, když už něco dělám tak snad pořádně ne? Primární porty byly netknuté, na nich velké úpravy neplánuju, takže jsem pouze vyhladil celý kanál, protože v sérii není nijak opracován po odlévání - stopy po něm jsou jasně patrné na druhé fotce. Klíčová je hlavně oblast, ve které proudící plyny mění svůj směr o 90 stupňů, některé zdroje uvádí že pouze provedením takové úpravy na všech kanálech sériového motoru lze získat až 10% výkonu...tomu sice moc nevěřím, ale něco málo z toho určitě bude :)


Simulační program začal dávat nějaké výsledky. Vzhledem k významným odlišnostem wankelu oproti klasickému písťáku rozhodně nelze simulaci brát jako predikci budoucího výkonu (což u písťáků umí), nicméně pro pozorování vlivu změn časování a průtoku kanálů je postačující. Nebylo možné vytvořit úplně dokonalý model, ale byla snaha o maximální možné přiblížení se realitě. Z výsledků se ověřil můj předpoklad - že nevýhody zvolené úpravy kanálů (bridgeport) se výrazně projeví už při nejdecentnějším provedení, proto nemá smysl se upejpat a zvolím tedy nejradikálnější provedení ze tří variant návrhu, aby byly výhody maximální.

No co si budem povídat, jakmile máte provést první úběr materiálu, pěkně se vám rozbuší srdce, protože víte že po tomto zásahu už není cesty zpět. První naznačení díry důlčíkem. Vyvrtání děr skrz. Následuje několik hodin práce s dremlem rozhozených do několika večerů a výsledek je na světě. Není to úplně dokonalé jako od stroje, ale s výsledkem jsem spokojen. Následně jsem všechny součásti důkladně očistil a také vylisoval staré ložiska a nahradil novýma. NAastane čas skládání...


Wanix 28. května 2016, 13:06
proběhlo důkladné očištění všech částí a proměření jednotlivých rozměrů a tolerancí. Na výměnu budou všechny šály motoru - jak v rotorech, tak na krajních ironech, jsou chycené až hrůza. Zbytek motoru zatím dobrý, není sice v super stavu, na každé části se najde nějaká vada na kráse, ale hlavní funkční části jsou ok a v tolerancích, takže budou znovu použity (nemyslím tím těsnění - všechna jdou nové). Ulítnutá hranka na ironech se řešila tekutým kovem - dvousložkovým epoxi.




Nakoupil jsem nový šály na rotory i eshaft od higgiho, mám domluvený větší vstřiky na sekundáry (1000cc), zkontroloval jsem turbo.

Především se ale aktuálně věnuju zkoumání portování a jeho vlivu na (přeplňovaný) motor. Jen tak něco vrtnout do ironů je přístup hodný garážníka Lojzy z vesnice, nikoli inženýra. Koupit si na portování šablonku od Racing Beat nebo Mazdatrixu postrádá jakoukoli vlastní tvořivost, myšlení či kreativitu, proto vytvořím návrh vlastní. Nejprve jsem provedl výpočet okamžitého objemu jedné komory v závislosti na natočení eshaftu, dá se to určit poměrně snadno analyticky dle vzorce, přičemž jsem nezapomněl věnovat pozornost rozdílu výpočtového profilu rotoru (část kružnice) oproti skutečnému. Rozdíl je pouhých 0,3%, takže to lze zanedbat. Následně přišel na řadu 3D modelář - vynesení základní geometrie housingu ("osmička") a umístění sériového sacího portu. Tady člověk zavzpomínal na klasiku - tužka, papír, kružítko a další rýsovací potřeby. :) Po odměření se to dalo naházet do 3Dčka, přidat rotor a pak přišla těžší část to celé správně rozpohybovat (tady jsem si musel nechat poradit, takový profík v 3D nejsem). Poté jsem rozjel citlivostní analýzu na povrch portu v závislosti na poloze rotoru - kdo přijde na to proč nemá rotor tvar "trojúhelníku", ale velkého kruhu, má bludišťáka ;) Výsledky vyšly moc pěkně, porovnal jsem otevření a zavření portu se sériovým časováním, a odychylky byly minimální, odpovídající decentnímu portování, které už na motoru bylo. Vytvořil jsem tři modifikace portu, které budu dále zkoumat a nechal si vyjet výsledky. S těmi jsem byl posléze nadmíru spokojen, časování jedné varianty mi vyšlo skoro na chlup stejné jako porting template kterou prodává Racing Beat Teď mě čeká část nejtěžší - modifikace simulačního programu. Kdyby to byl pístový motor, tak je to brnkačka, jenže pro Wankel tam možnost není.

Hotová simulace, která bude schponá podávat rozumné výsledky a ne jen kopu nesmyslů mi následně pomůže v rozhodování jaké portování zvolit na reálném motoru. Aby to dokázalo taky jednou běžet, tak mi dorazila z Ameriky taková jedna srandička...

Musím říct že jsem Wankelovým motorem zcela fascinován. Našel jsem skvělé knížky o něm a jeho úpravách, získávám mnoho informací na zahraničních fórech. A čím víc toho o něm člvěk ví, tím víc si uvědomuje jak strašně moc toho ještě neví...


Wanix 28. října 2015, 18:15
Zdrvíčko bando! Věci s autem se daly do pohybu, dneska se nebudu moc rozepisovat a nechám promluvit spíše fotky...














Tento příspěvek byl 28.10.2015 v 18:19 upravován.
Wanix 16. března 2015, 20:26
A co další Mazdy?
Před časem jsem tady představil svoji daily 323F. Auto to je skvělé, ale co si budem povídat, každý asi sní o tom mít v garáži nějaký ten racecar...a protože jsem postižen mozkovou poruchou zvanou Wankel, věděl jsem že si dřív nebo později nějakou rotary koupím. Osobním snem je FD3S, jenže
1) těch je v ČR jako šafránu,
2) cenově mimo moje možnosti a
3) není s němi v ČR zatím tolik zkušeností a dílů jako u předchozí generace FC.
Navíc než půjdu do FDčka tak chci už mít s Wankelem nějaké zkušenosti a to hlavně po stránce hrabání se pod kapotou. 1. generaci RX-7 beru jako krásného youngtimera, to však není směr jakým se chci ubírat takže volba byla jasná - FC.
Atmosférickou FC jsem zavrhl okamžitě - poměr váha výkon zhruba stejný jako moje daily, navíc v podstatě každý kdo si ji pořídí a Wankel ho chytne začne brzy shánět turbo. Na českým rx7 klubu jsem byl zanedlouho doslova "pečený vařený" a když se objevila Markkissova černá Turbo II s aktualizovanou cenovkou, neváhal jsem již ani minutu a kontaktoval majitele. Po výměně nějakých informací, zodpovězení mnoha dotazů a prohlídnutí fotek a hlavně pak osobní prohlídce padlo mé definitivní rozhodnutí že ji beru. Jediný problém byl že auto stálo 300km od mého domova a po vlastní ose jet nemohlo. Sehnat odtahovku s příznivou cenou za kilometr nebylo hned ale povedlo se. Jenže nastaly nějaké technické problémy na straně dopravce, takže nakonec se to táhlo celý měsíc než jsem celý natěšený mohl pro auto vyrazit...letos to bude 3. rok co ji vlastním. Ještě jsme spolu moc nepojezdili, ale to už se mění. Většinu času bylo auto více či méně rozebrané a pomaličku jsem jej ošetřoval k obrazu svému - co totiž na celém světě nenávidím nejvíc je koroze. Auto je 28 let staré a já chci aby mi ještě dalších 28 vydrželo :D
nějaké foto:






a když se do toho holka opře :)
Wanix 21. ledna 2015, 18:23
takže tedy k našemu výletu:
Myšlenku na nějký roadtrip s mrkačkou jsem měl už déle, jelikož je cestování mou druhou nejoblíbenější činností hned po autech a spojení obou dvou rovná se hotová nirvána. Naštěstí jsem znal i další lidi kterým se myšlenka roadtripu zamlouvala, takže jsme nakonec vyrazili konvoj 3 aut. Naše trasa zahrnovala nejprve jižní Slovensko, poté rychlý přejezd přes Maďarsko na úplný východ Chorvatska do válkou poznamenaného Vukovaru, odtud jsme pokračovali do Bosny a Hercegoviny, kde bylo dalším cílem Sarajevo. Následující den jsme navštívili historický Mostar a pak jeli dále až do Černé hory. Noc jsme přečkali v Nikšiči a další den si užili nádhernou jízdu skrz hory národního parku Lovćen, dolů po serpentýnách do Boka Kotorske. Zde jsme se pár dní zastavili a relaxovali u moře a poté už se mořského pobřeží drželi několik následujících dní - projeli jsme celé Chorvatsko odspodu na severozápad se zastávkami v Dubrovníku, Splitu, Zadaru, malou odbočkou do vnitrozemí na Plitvická jezera a zakončením v Riece. Další zemí v pořadí bylo Slovinsko s hlavním cílem Bled. Roadtrip se chýlil ke konci, navštívili jsme ještě Maďarsko a jeho Balaton a odtud se již přes Slovensko vrátili domů. Suma sumárum najeto 3419km, spáleno 252l benzínu, s 24 let starým autem co už má nakrouceno 280tis. km. Některým lidem (což ale nebude případ čtenářů autíčkáře :) ) se to může zdát jako bláznovství, pro mě to byla nejlépe strávená dovolená v životě. Za celou cestu mě nepotkala jediná závada, s výjimku jedné, nemající vliv na funkci vozu ale pouze na pohodlí posádky - hned první den prdnul výfuk a auto dosahovalo hlučnosti průměrného WRC speciálu. Problém byl provizorně vyřešen pomocí prázdného deodorantu (Rexona tě nezradí!) a velkého množství duct tape. Hlučnost se opět vrátila do normáních hodnot...
Wanix 17. ledna 2015, 17:04
Kdo jsem? Jeden takový mladý blázen do aut z Valašska. Jaké auta mám rád? Sportovně či výkonově orientované, hlavně japonské (a to především Mazdy, jak už thread napovídá). Jak to všechno začalo? Pohodlně se usaďte, bude to na déle:

Do aut jsem byl magor už od raného dětství a od mala toužil po svém vlastním. Někdy kolem patnácti začly touhy nabírat trochu konkrétnější podobu. Byl jsem fandou hot hatchů - nejdřív jsem chtěl Golf GTi Mk2, potom 205 GTi. Pak mě to přešlo, když jsem jednou narazil na Nissan NX100 targa - vzhled nic moc ale ten výkon dobrýý(...SR20) Jednoho dne to ale přišlo. Bylo to někdy zkraje 2008, brouzdám si tak na netu, hledám za kolik se dá nějaký ten Nissan pořídit, když tu najednou....bílá GT mrkačka. Výkon parádní a vzhled velmi pěkný. Vzpoměl jsem si že kolem jedné červené mrkačky chodím často u nás ve městě, ale nikdy jsem si jí nějak nevšiml. Začal jsem hledat další info o téhle krasavici. Všemocný google mi mezi prvními výsledky vyplivl 323F fórum, čímž byl můj osud zpečetěn. Na fórum jsem začal chodit každý den a do mrkačky se zcela zamiloval.
Události se daly do pohybu na podzim 2010, kdy jsem s Greenym jel kupovat jeho třícu. Co si koupil svoje, nemohl jsem to už bez auta vydržet, chtěl jsem konečně své vysněné GT. Napsal jsem na hodně inzerátů, všechno bez úspěchu, až jsem narazil na jeden z Mladé Boleslavi a jelo se. Mírně ztuzená, ročník 1990 avšak po funkční stránce nevykazovala žádný problém, kromě převodovky, kde vyskakovala trojka. Ani jsem se dlouho nerozhodoval jak mi padla do oka. Mám ji dodnes a ještě nikdy mě nikde nenechala stát. Za ta leta jsem ji hlavně "detuzil" a vůbec celkově přiblížil sériovému stavu, vyměnil převodovku za dobrou, plus měnil jen běžné spotřební věci. Nějaké performance úpravy u tohoto motoru nemají moc smysl - příliš mnoho peněz za málo muziky a navíc stejně je to primárně daily.

Nedám na ni absolutně dopustit, přesně plní to na co jsem si ji koupil: ježdění Brno-Rožnov každý týden s úsměvem na tváři a pocitem radosti ze řízení, výlety a dovolené do všemožných evropských států, občasné návštěvy okruhu a svižné svezení po okrsce. Jediný mínus - kéž by tolik nerezla...
Povídání bylo už dost, další info je i přímo v článku zde na autíčkáři: http://www.autickar.cz/clanek/autickar-za-volantem-mazda-323f-gt/ zbytek napoví fotky, a další Mazdy představím časem ;)

den koupě

trackday HK,
nějaké to videjko z trackday Vysoké Mýto


a pak jedna roadtrip - Sarajevo:


Tento příspěvek byl 29.05.2016 v 22:53 upravován.