načítám data...

Winning: O závodníkovi, který také tak trochu hrál

14. dubna 2015, 08:00 2 komentářů Vojta Dobeš Historie

Když se řekne 70. léta, hollywoodská hvězda a závodění, většina lidí si vybaví Steve McQueena. V jeho stínu přitom zůstává dost možná lepší závodník a téměř určitě lepší člověk. Muž, který by měl být mnohem víc než McQueen naším hrdinou. Paul Newman.

Zobrazit galerii

Nekriticky obdivovat Steve McQueena je dnes v módě – nejen mezi petrolheady, ale zvláště mezi nimi. A má to spoustu dobrých důvodů. Především, McQueen měl vážně styl. Uměl si vybrat ty správné filmové role – zvláště vzpomeňme Thomase Crowna nebo poručíka Bullitta – uměl se oblékat a uměl získat ty nejkrásnější a nejžádanější ženy své doby. A k tomu měl ty správné záliby. Pro nás automobilové nadšence je samozřejmě nejdůležitější jeho láska k automobilům a závodění, ale dokázal si skvěle poradit i s motorkami. Létal na větroních i motorových letadlech. Uměl střílet a uměl se prát. A když na to přišlo, dokázal i vymýšlet věci, ať už to byla plážová buggy z Aféry Thomase Crowna nebo vylepšení pro jeho závodní vozy.

Stručně řečeno, pokud chcete, aby ženy chtěly vás a muži chtěli být jako vy, nejspíš neuděláte špatně, když si vezmete z McQueena příklad – ať už jde o životní styl nebo třeba o oblečení, auta nebo hodinky. A pokud k tomu budete mít, stejně jako McQueen, přirozený talent na závodění, který projevoval nejen ve filmech jako bylo Le Mans, ale i na skutečných závodních tratích, můžeme vám jen závidět. A rádi přehlédneme, že skutečný McQueen a ne ten, kterého si idolizujeme, nejspíš utápěl v alkoholu, adrenalinu a střídání žen spoustu osobních problémů.

newman možná oproti mcqueenovi působil trochu nudně

Ve srovnání s bouřlivým, divokým a okázalý život milujícím McQueenem působil Paul Newman poněkud nudně – pokud je něco takového u hollywoodské hvězdy možné. Namísto nekončícího sledu krásek si vybral jednu, hereckou kolegyni Joanne Woodward, a zůstal s ní až do smrti o půl století později. McQueen dodnes ohromuje svým vytříbeným výběrem automobilů, který sahal od klasických Porsche přes ještě klasičtější Ferrari 250 Lusso a Ferrari 275 GTB NART Spyder až po upravené Jeepy nebo jeden z několika málo vyrobených Jaguarů XK-SS. Paul Newman dával před touto encyklopedií cool aut přednost nenápadnosti – ať už to byl VW Brouk s osmiválcovým motorem nebo bestiálně rychlý kombík Volvo. A jako další "vedlejšák" provozoval nudnou továrnu na nudné salátové dresinky, těstoviny a další věci, které by pro McQueena rozhodně nebyly dost cool. A vydělal na tom stovky milionů dolarů – které věnoval na charitu.

Nás ale nejvíc zajímá závodění. A i tady byl rozdíl podobný jako všude jinde. McQueen byl takový, jací bychom chtěli být ve svých snech – tedy podobný jako jeho postavy. Se závoděním v autech i na motorkách začal už v mládí a podle dobových svědectví byl přirozený talent. Nemusel dřít a prát se sám se sebou. Prostě "to tam bylo".

Newman začal se závoděním dlouho po čtyřicítce, při tréninku na natáčení filmu Winning. Rychle mu propadl a přes odpor filmových studií a producentů (kterým trpěl i McQueen) se začal závodění věnovat "doopravdy". Narozdíl od svého kolegy však podle svědectví současníků nebyl tak oslnivým přirozeným talentem. Vynikal spíše metodičností a schopností učit se - což je možná ve věku, kdy začínal závodit, ještě obdivuhodnější.

bylo mu 70 let… a naposledy se vrátil o 10 let později

Vrcholem McQueenovy kariéry bylo první místo ve své třídě a druhé celkově s Porsche 908/2 (v týmu s Peterem Revsonem) na 12h Sebring v roce 1970. Newman strávil většinu sedmdesátých let závoděním s vozy Datsun na amerických okruzích, ale v roce 1979 dojel na druhém místě ve 24h Le Mans – za volantem hrozivého Porsche 935 "Moby Dick". A nebyl to ojedinělý úspěch. Paul Newman v závodění pokračoval po téměř celý zbytek svého života a byl v branži uznáván jako "opravdový závodník" – ne jen jako nějaká hvězda, která si přijela zajezdit. Závodění se rozhodně nechtěl vzdát – což ostatně dokazuje jeho pozoruhodný rekord, když se v roce 1995 stal na 24 hours Daytona historicky nejstarším členem vítězného týmu na významném závodě. Bylo mu 70 let… a naposledy v Daytoně startoval o 10 let později.

McQueen byl možná takový, jaký by chtěl být každý kluk, každý puberťák a většina mužů, když se zasní. Newman ale může být nadějí a příkladem pro nás, kteří žijeme v reálném světě – nadějí, že si můžete splnit svoje sny i když je najdete pozdě, nebo jen pozdě dostanete příležitost se jimi zabývat.

A proč vám to celé vyprávím? Možná trochu jako inspiraci (ostatně, na to abyste začali závodit, nepotřebujete útlý věk, talent ani peníze), ale především proto, že vyšel trailer na nový dokumentární film právě o Paulu Newmanovi, a jmenuje se podle filmu, díky kterému se stal závodníkem. Podívejte se na něj!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

dejv3052
14. dubna 2015, 18:27
0

Čtení suprovní, Jsem nedávno, v centru F-M narazil za zapomenutou repliku závodního stroje z těch dob, asi Chevrolet Monza. Tak to jako k tématu, přátelé :)

reagovat
Fr
FraHor
14. dubna 2015, 23:00
0

Optimalni by bylo zkombinovat obe legendy... treba si za volantem Paulova über-rakvika poustet z repraku Stevovu hipsterskou hymnu od M83 :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem

Ford Mustang GT 2012
Ford Mustang GT

2012 rok výroby
417 koní výkon
5 000 ccm objem