načítám data...

Sleepers - nenápadní zabijáci 7: Paul Newman

29. ledna 2011, 16:14 6 komentářů Vojta Dobeš Historie

Zarazil vás titulek? Potom bych vám asi měl vysvětlit, co může mít hollywoodská hvězda společného s "nenápadnými zabijáky" na čtyřech kolech. Je toho totiž překvapivě mnoho. Za prvé,...

Zarazil vás titulek? Potom bych vám asi měl vysvětlit, co může mít hollywoodská hvězda společného s "nenápadnými zabijáky" na čtyřech kolech. Je toho totiž překvapivě mnoho.

Za prvé, jak možná víte (a možná také ne), Paul Newman byl nejen skvělý herec a majitel továrny na salátové dresinky a omáčky, ale také automobilový závodník. A tím nemyslím, že by se párkrát svezl v závodním autě a pak o tom vyprávěl novinářům. Mluvíme tu o skutečně profesionální kariéře závodníka, kterou podle některých považoval dokonce za důležitější než herectví. O věcech jako bylo druhé místo v Le Mans za volantem Porsche 935 v roce 1979 nebo vítězství ve 24 Hours of Daytona roku 1995, kdy mu bylo 70 let, nebo účast na stejném závodě o deset let později. Ano, počítáte správně. V osmdesáti.

935

A za druhé, což je pro nás v tuto chvíli zajímavější, Newman stejně jako mnoho dalších hollywoodských hvězd miloval rychlá auta. Ale místo aby shromažďoval okázalé a drahé skvosty se skákajícími kočkami, vzpínajícími se hřebci nebo rozzuřenými býky na kapotě, miloval ze všeho nejvíc auta, která svoji rychlost nedávala najevo. Původně obyčejná a tuctová auta, která se transplantací vhodných orgánů změnila v divoké bestie. Možná už jste slyšeli o osmiválcovém Volvu 960 kombi, jehož dvojče si objednal také slavný moderátor David Letterman. Ale řada Newmanových sleeperů byla mnohem delší.

Prvním z nich byl červený Volkswagen, který Newman koupil v šedesátých letech. Asi jen těžko můžete najít nějaké auto, které by v šedesátých letech působilo méně drsně a "chlapácky" než Brouk. V červené barvě. A navíc kabriolet. Něco takového by se hodilo spíše ke studentce střední školy nebo nepříliš úspěšnému kadeřníkovi, ale ne k hollywoodskému idolu.

Nebýt ovšem toho, že Paul Newman svého Brouka svěřil do péče jistého Jerry Riserta, který místo zadních sedaček vměstnal small-block Ford o objemu 351 kubických palců, k zadní nápravě pětistupňovou převodovku z Fordu GT40 a završil to kompletně novým podvozkem, inspirovaný formulemi Indy Cars.

newman bug V8

Druhým Volkswagenem v řadě byl prý Golf GTi s motorem Porsche, ale tato kombinace zní poněkud nepravděpodobně a zatím se nepodařilo dohledat nic konkrétního – dost možná jde o pověst vycházející z výše zmíněného Indy Brouku. Na druhou stranu by to znamenalo, že by Newman nevlastnil žádný sleeper mezi prodejem Brouka v sedmdesátých letech a pořízením kombíku Volvo v roce 1988.

Že se v roce 1988 ještě model 960 nevyráběl? Máte pravdu. Newman totiž vystřídal dva zběsilé kombíky, z nichž první představoval kombinaci snad nejnudnějšího auta té doby s jedním z těch nejzajímavějších. Tehdejší šestiválec Volvo má totiž velmi podobné rozměry jako 3.8 V6 od General Motors. Přesně ta, která v kombinaci s turbodmychadlem poháněla slavný Buick Grand National a ve zběsilé verzi s ještě o něco větším turbem i jeho divočejší verzi GNX. A právě z té pochází motor, implantovaný v Newmanově 745 GLE s pětistupňovým manuálem T-5 a samosvorným diferenciálem.

760GLE V8

Po čase však Newman začal toužit po něčem kultivovanějším a zároveň ještě rychlejším. Odpovědí byla poslední generace hranatého Volva se zadním náhonem – 960. A pod kapotu se, stejně jako před desítkami let do "Indy Brouku" nastěhoval small-block Ford. Tentokrát šlo o verzi 5.0 HO z Mustangu, doplněnou o kompresore Kenne-Bell. A pochopitelně pětistupňový manuál, taktéž z Mustangu. Výsledek – 400 koní.

960 V8

Příští týden se podrobněji vrátíme k prvnímu z Newmanových sleeperů, osmiválcovému Brouku. A možná se nám podaří zjistit, jak to bylo s Golfem.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
jagy
30. ledna 2011, 17:11
0

Vubec jsem o nem nevedel, ze zavodil.. respekt!

reagovat
hu
huckOmat
23. února 2012, 13:34
0

Neco na tom GTi bude kdyz se o nem zminuje i Letterman.

;feature=player_embedded

kolem 3:10 min

reagovat
Ma
Martin
09. března 2012, 14:42
0

Paul Newman zbláznil do upravených 960- tek s V8 pod kapotou dva kamarády, takže auta byla ve výsledku 3. Majitel jednoho nechal po několika měsících vyměnit upravované tlumiče za původní, protože mu auto přišlo příliš tvrdé. O tomhle autě nejsou žádné další zprávy, ty další 2 jsou snad dodnes v provozuschopném stavu :-)

reagovat
Bo
BobAsh
09. března 2012, 15:03
0

Newmanova 740 s motorem Buick V6 Turbo a 960 s Fordím osmiválcem měly být dalšími díly seriálu, ale nějak jsem se k tomu nedostal. Snad to napravím...

Ma
Martin
15. března 2012, 08:24
0

No tak těším, těším :-D
Kdysi jsem narazil na dost dobrý článek o těch jeho 960, jestli si vzpomenu kde, dám Ti vědět :-)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem