načítám data...

Sleepers – nenápadní zabijáci 8: Newmanův Brouk

08. října 2011, 17:56 2 komentářů Vojta Dobeš Historie

Od článku o nenápadných zabijácích v pojetí Paula Newmana už sice uplynulo o něco více než slibovaný týden (EDIT: a ještě víc času uběhlo od chvíle, kdy jsem tento článek začal psát), ale konečně se mi podařilo překonat lenost i zaneprázdněnost a přicházím s dalším dílem.

Zobrazit galerii

Od článku o nenápadných zabijácích v pojetí Paula Newmana už sice uplynulo o něco více než slibovaný týden (EDIT: a ještě víc času uběhlo od chvíle, kdy jsem tento článek začal psát), ale konečně se mi podařilo překonat lenost i zaneprázdněnost a přicházím s dalším dílem.

Tentokrát se pojďme podívat na první z Newmanových hraček. Když se v roce 1963 objevil v reklamě na Volkswagen Brouk kabrio, pořídil si červeného Brouka se stahovací střechou i pro vlastní potřebu.

Těžko říct, jestli už měl ten ďábelský plán v hlavě předtím, nebo jestli k němu dospěl až poté, co začal letargického Hitlerova kmotřence používat. V době, kdy standardní motorizací amerických rodinných vozů byly pětilitrové osmiválce a jejich rozměry odpovídaly dnešním lehkým náklaďákům, muselo německé vozítko nabízet image někde mezi dnešním Smartem, "čtyřkolovým mopedem" Aixam a šlapacím autíčkem. Brouka znal každý a každý věděl, že se svými dynamickými vlastnostmi představuje spíše překážku provozu než konkurenta. Dokonce i prastaré Fordky a Chevrolety po dědečkovi mohly být větší hrozbou, protože se často dostávaly do rukou zběsilých hot rodderů, kteří implantovali větší a modernější agregáty.

Ale Brouk byl jistota. Nikdo se ho nebude bát, nikdo nebude čekat, že by ho na zakroucené Mullholand Drive v L.A. nedokázal předjet, nemluvě o tom, že by snad měl Brouk předjíždět jeho.

To ale platilo jen do chvíle, kdy byl červený hmyzák předán do péče stavitele závodních vozů Jerryho Eiserta, který ho měl "trochu vylepšit".

Plochý čtyřválec se ze svého pracoviště na špatném konci auta odstěhoval na šrotiště a nahradil ho osmiválec Ford small block o objemu 351 kubických palců (5,7 litru), umístěný hned za předními sedačkami. To samozřejmě znemožnilo použití klasické převodovky, takže byla vypůjčena skříň ze závodní legendy Fordu GT40.

Zatím to vypadá na slušný hot rod, ale Eisert nebyl hotrodder, nýbrž stavitel závodních aut. Takže za své vzal i původní podvozek Brouku, který byl nahrazen dvojitými lichoběžníky s tlumiči Koni vpředu, zatímco zadní nápravu držela vlečná rameny z Chevroletu Corvair a speciálně vyrobená lichoběžníková ramena. A aby se celá ta zběsilost nerozpadla, přibyl trubkový rám.

Navenek se ale kromě širších kol a čalouněného krytu motoru za sedačkami nic nezměnilo, takže se Newman mohl nepoznán projíždět po Mullholand Drive a zesměšňovat ostatní rychlé stroje.

Nicméně tento druh zábavy se příliš nelíbil Newmanovým manažerům, kteří ho jen velmi neradi viděli riskovat život v pekelném stroji. Herec nakonec podlehl a osmiválcového Brouka věnoval vysoké škole Chaffey College, která měla speciální studijní program zaměřený na automobilové závody a jejich Camaro, připravené pro závody Trans Am, udělalo na Newmana hluboký dojem.

"Newmanův Brouk", jak mu začali všichni na škole říkat, dostal nový lak ve školních barvách a postupem času také nová kola Keystone Klassic a také sportovní karbutátor, vzduchový filtr a víka ventilů – pravděpodobně od některého ze školních sponzorů, jako byla firma Holley.

Po nějaké době se ale studentům podařilo usmažit závodní spojku a Newmanův Brouk zůstal delší dobu zavřený v garáži, než si ho všimnul student jménem Roy Gardner a pustil se do jeho oživení. Ano, z našeho pohledu může působit zvláštně, že někdo "zapomene" v garáži osmiválcový VW Brouk, ale pokud máte jako školní pomůcky Chevrolet El Camino upravený pro sprinty, rychlostní speciál pro solné pláně v Bonneville nebo dvanáctitunový přepravník závodních aut s motorem Oldsmobile 454, i takové věci se stávají. Spoustu fotek i zážitků s tímto Broukem najdete na stránkách Roye Gardnera.

Po ukončení závodního programu na Chaffey College auto odkoupil učitel Sam Contino, který měl osmiválcový Volkswagen na starosti od samého počátku. V jeho rodině auto zůstalo až do roku 2008, kdy se Sam se svým synem pustil do kompletní renovace, kterou se však bohužel za jeho života nepodařilo dokončit. Práci ale nakonec do konce dotáhl Tom Costino, který také auto letos na jaře nabídl k prodeji za přívětivých čtvrt milionu dolarů…

Bohužel nám není známo, jestli se Brouk také skutečně prodal, ale vzhledem k péči, s jakou byl postaven i zrenovován, a zejména jeho historii (kdo by nechtěl divoké auto po Paulu Newmaovi) můžeme předpokládat, že už si spokojeného nového majitele našel.

[gallery]

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ne
Nedy
09. října 2011, 12:18
0

Super článek o opravdu zajímavém autě. Dovolil bych si však lehkou pochybnostu u fotky "Zadní náprava". Dle mého mínění je tam jasně vidět přední světlo a spodní část chladiče v předu. Takže by to asi měla být spíš přední náprava. Nicméně to na kvalitách článku nic nemění...

reagovat
Bo
BobAsh
09. října 2011, 14:42
0

Jo, v tom množství fotek se vloudila chybička, už jsem to opravil - dík za upozornění ;)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem