logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Volkswagen Golf R Mk7.5: Nenápadný, ale neskutečně rychlý

Golf sedmé generace je mnohými považován za nejlepšího Golfa všech dob. Jaký je vrchol nabídky, nejrychlejší Golf své doby?

Volkswagen Golf známe všichni. Ještě aby ne - kompaktní hatchback střední třídy patří mezi celosvětově nejpopulárnější vozy s více než 37 miliony vyrobených kusů, čímž jde o nejprodávanější Volkswagen, zaostává pouze za Toyotou Corollou. Golfa má většina lidí zařazeného do kategorie nudného, ale spolehlivého auta pro každý den – praktický, ale za srdíčko úplně nechytne. Většina lidí sice zná GTI, jednoho ze zakladatelů segmentu hot hatchů, ale ten má poháněná pouze přední kola a ještě dává rychlost na odiv pomocí tradičních červených detailů a znáčků. Co když ale chcete něco ještě rychlejšího, s pohonem všech kol? Golfa, který svou rychlost nedává najevo? 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Pro takové případy má Volkswagen v nabídce verzi R, jejíž prvním představitelem byl Golf R32 čtvrté generace s výborným atmosférickým šestiválcem VR6. O něm se ale dnes bavit nebudeme – dnes před námi stojí sedmá, předchozí generace Golfu, kterou já osobně považuji za toho nejlepšího Golfa moderní doby. Sedmá generace vznikala ještě v době, kdy měl koncern Volkswagen jiné starosti než dnes, o kauze Dieselgate ještě nikdo nevěděl a elektromobilita stále nikoho příliš nezajímala. Golf sedmé generace jste sice mohli mít jako e-Golf, ale mnohem populárnější byly rychlé verze – Golf GTI s pohonem předních kol a výkonným zážehovým dvoulitrem, GTE jako plug-in hybrid, GTD s výkonnějším TDI a právě R.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Začněme vzhledem. Golf sedmé generace mnozí odmávnou jako nezajímavý hatchback, ale já osobně jej považuji za ten nejhezčí Golf od dob první generace. Ostré křivky a nezaoblené tvary zkrátka fakt můžu. Verze po faceliftu má navíc poměrně zajímavě tvarovaná světla, která celkový dojem posouvají ještě dál. A verze R? Snad se teď majitelé nenaštvou, ale…vždyť to vypadá jak normální Golf s R-Line paketem a čtyřmi laufy! Já osobně to ale považuji za tu největší výhodu této vrcholné verze. Pokud jej totiž nepostavíte před znalce, nikdo nepozná, že před ním stojí tak rychlé auto a mnozí jej zcela jistě přehlédnou – dost tomu napomáhá i černá metalíza, ve které je tento testovaný kousek. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Uvnitř se cítím jako doma. Ano, oproti Passatu nemá tak pěknou palubku, tu a tam najdete více tvrdých plastů, ale materiály jsou jinak na skvělé úrovni a hlavně – nic tu nevrže a vše působí solidně. Včetně tlačítek, kterými ovládáte vše důležité – systém start/stop, jízdní režimy, klimatizaci a další. Na co není tlačítko, to najdete v přehledném infotainmentu. Ano, na dnešní dobu už není nejrychlejší, ale nemá přehršel funkcí a vše je snadno dohledatelné. Stejně jako zvenku, ani uvnitř tolik nepoznáte, že sedíte v něčem speciálním. Interiér se liší hlavně volantem a naprosto perfektními sedačkami se skvěle tvarovanými bočnicemi, které opravdu podrží – a že to je potřeba…

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Táhne jako lokomotiva

eRko dostalo pod kapotu také dvoulitrové TSI EA888 jako GTI, ale narozdíl od něj má kované vnitřnosti už z výroby. A taky 300 koní a 380 Nm, které jsou dostupné už od 1800 otáček – jak by se dalo čekat při takových číslech, táhne opravdu neskutečně. Projev motoru je v sedmé generaci neuvěřitelně odlišný od té nejnovější – zatímco v osmičce musíte motor točit, abyste z něj vyždímali vše, tady stačí plout na vlně krouťáku. Můžete klidně nechat zařazený vyšší kvalt a nic se neděje, motor má totiž stejné množství točivého momentu jako soudobé GTD. Zároveň však v komfortním režimu vůbec nevybízí k nějakému závodění, výkonu má sice na rozdávání, ale dokud plyn nesešlápnete, nepoznáte to.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Stejně tak podvozek z vás nevytřese duši. Testované auto je vybavené adaptivními tlumiči DCC, které umí změnit charakter auta ze vteřiny na vteřinu. Auto je v komfortu hezky poddajné, osazené devatenáctipalcové ráfky poznáte jen na větších nerovnostech, kde si trochu drncne – ale že by tohle bylo nějaké ostré sportovní auto, to byste vůbec neřekli. Stejně tak to nepoznáte ani na spotřebě – majitel se s vozem pohybuje po městě do deseti litrů, na delší cestě spotřeba klesá klidně k sedmi litrům klidným tempem. Jenže ono tlačítko jízdních režimů stačí zmáčknout a přepnout do režimu Race…

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Otevřou se klapky výfuku, motor přepne na ostřejší plynovou mapu, převodovka začne rychleji sázet kvalty a točit více, řízení příjemně ztuhne a z auta je najednou pořádně rychlá věc. Výfuk sice doplňuje reproduktor Soundaktor, ale není až tak výrazný a to prskání, to je tady opravdové. Čtyřkolka umí hezky podržet, bohužel však výrazně preferuje předek a většinu času jste spíše taženi – dozadu umí poslat pouze 50% výkonu, v zimě si tedy trochu zábavy užijete, ale perfektně naladěnou čtyřkolku ve stylu Evolutionu nebo STI nečekejte. To napravuje až nová generace, ve které je cítit záběr zadní nápravy mnohem výrazněji.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

S eRkem však zvládne být rychlý úplně každý za všech okolností, protože dělá v podstatě všechno za vás. Rychlost je tady v podstatě samozřejmostí, kterou vám naservíruje za doprovodu příjemného zvuku motoru, ale auto vás do toho děje jinak příliš nevtáhne. Je to však špatně? Nemyslím si. Každé auto má svůj účel a každý ústupek by znamenal kompromis. Mohl by dávat rychlost najevo více, kdyby byl méně odhlučněný, ale to by pak byl zase opruz při delším cestování. Pokud chcete skutečně zábavnou čtyřkolku, je tu GR Yaris, který navíc stojí podobné peníze a dynamika není až tak odlišná – jenže používat Yaris každý den je trochu masochistické, Golf je stále dobře odhlučněné auto s pohodlným podvozkem, komfortní výbavou a rozumnou spotřebou. Možná je eRko zkrátka stále běžný Golf, ale zatraceně rychlý. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

A také spolehlivý. Jak jsem už zmiňoval, motor EA888 je zde z továrny kovaný, takže nějaké ladění a vyšší výkonové mapy snese bez problému. Verze po faceliftu má vyřešeny problémy s prosakující pumpou, takže pokud snížíte interval výměny oleje na 10 tisíc kilometrů, odvděčí se vám bezproblémovým provozem. DSG je zde DQ381 s mokrými spojkami, které je skvělé a vydrží statisíce kilometrů, pokud dodržujete předepsané servisní intervaly. Golf R tak trpí jen na klasické bolístky sedmičkového Golfu, tedy vrzající silentbloky a podobné drobnosti. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Závěr

Golf R sedmé generace je brutálně rychlé auto pro každý den, které na první pohled jen tak někdo nepozná. Většinu času se může tvářit jako normální hatchback, pak ale přijedete na hezky zakroucenou okresku, přepnete režim a eRko jí zvládne projet takovou rychlostí jako málokteré auto v této cenové kategorii. Samozřejmě, že není perfektní, má své chyby, mohla by to být větší zábava – ale to je jen malá daň za to, jak parádní auto pro každý den Golf R je.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Golf R má ještě jednu nevýhodu, kterou jsem do teď nezmínil – nelze na něj namontovat tažné. To je důvod, proč o něm právě čtete tyto řádky, majitel totiž objevil nově zálibu v tahání přívěsu s labutěmi závodním motocyklem, takže eRko prodává. Vojtíkovi moc díky za parádní svezení, pokud i vy máte doma nějaké zajímavé auto a chcete se o radost z něj podělit, napište mi zprávu a příští článek může být třeba o tom vašem. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: přeplňovaný čtyřválec 1 984 cm3
Výkon: 228 kW při 5 500-6 500 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 2 000 – 5 400 ot./min
Převodovka: sedmistupňová DSG, pohon všech kol Haldex
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 4,6 s
Průměrná spotřeba (v testu, ostřejší jízda): 8-9 (12,9) l/100 km
Cena v inzerci: cca 600-800 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

3 reagovat
afro-r1
16. 4. 2025, 08:23

Az na to opravdove prskani. Tusim, ze se tomu v dobe Euro6+ pri prudkem ubrani plynu zadne karburatory nepreplavuji...

1
Marek Brunner
16. 4. 2025, 08:37

fér point, je to samozřejmě vyvolané jednotkou. Ale vzhledem k tomu, že v dnešní době i Mkové BMW za pět milionů to prskání simuluje, troufám si označit prskání Golfa jako opravdické :)

0 reagovat
Vrooom
16. 4. 2025, 11:02

Ja teda jel kousek s preFL manualem a neprislo mi to nejak divoke, ten 4 valec nema moc charakter. Nicmene je lehky a auto mi prislo prijemne agilni a moc fajn. Super auto :-)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte