Kdyby to byla rocková kapela, zasloužila by si označení “supergroup”. Něco jako Cream nebo Travelling Wilburys – zkrátka setkání těch nejlepších ve svém oboru, kteří se rozhodli společně vytvořit něco úžasného. V tomto případě to ale nejsou nejlepší hudebníci své doby, ale největší jména ve světě rychlých aut.
Značka TVR si prošla těžkým obdobím krachů, odkupů a časů, kdy byla hračkou ruského miliardářského synka. Potom se jí ale ujal miliardář Les Edgar, zakladatel slavného Bullfrogu, který nám dal počítačové hry jako Theme Park, Dungeon Keeper nebo Syndicate. TVR v té době trpělo krizí identity a především důvěryhodnosti, což se rozhodl napravit tím, že najme opravdu slavná jména. Oslovil tedy motorářskou společnost Cosworth a žijící legendu mezi automobilovými konstruktéry, Gordona Murraye.
Společně se pustili do oživení slavného jména tak, jak si zaslouží. Tedy s nízkou hmotností, pekelným výkonem a nekompromisními zážitky. U Cosworthu si vzali do práce pětilitrový osmiválec z aktuálního Mustangu, který byl posílen na 500 atmosférických koní a dostal spoustu vylepšení včetně mazání se suchou vanou. Gordon Murray vyvinul většinu auta jako takového, včetně šasi, které je založeno na jeho konstrukčním postupu iStream, který je známý především ve spojitosti s projektem minivozítek T.25 a T.27. Výsledkem je, mimo jiné díky masivnímu využití karbonu, úžasně nízká hmotnost 1 250 kg. U auta s masivním osmiválcem a odpovídajícím výkonem jsou taková čísla úctyhodným úspěchem i přes to, že Griffith, jak se nové TVR jmenuje, má na délku jen 4 314 mm, na šířku 1 850 a na výšku 1 239 – rozměrově tak odpovídá například Porsche Cayman nebo, z běžnějších vozů například Fordu Focus (až na tu výšku, samozřejmě).
To velmi připomíná klasické stroje jako Tuscan, Cerberu nebo brutální Sagaris z minulé slavné éry této značky. Tentokrát však TVR nemůže zákazníkům, kteří si budou stěžovat, že se v autě zabili a teď jsou mrtví, odpovědět lakonicky: “Němeli jste bourat”. Jistá míra bezpečnosti je nezbytná a tak má nový Griffith jak ABS, tak nastavitelnou kontrolu trakce. A samozřejmě nějaký ten airbag.
Jinak je ale všechno tak ryzí a brutální, jak můžete u TVR očekávat. Řadit budete klasickým manuálem, interiér vypadá tak trochu jako ze závodního auta a vaši jízdu bude doprovázet soundtrack z kratičkých výfuků ústicích těsně za předními koly.
A co je úplně nejlepší? Za úvodní edici nového Griffithu zaplatíte 90 tisíc liber, tedy nějakého dva a půl milionu. To je v době, kdy se automobilky předhánějí, kdo na auto pověsí absurdnější cenovku, vlastně docela sympatické číslo. Navíc můžeme čekat, že budoucí produkční vozy budou ještě o kousek levnější…
09. září 2017, 03:49
0
je to pořád takový, jaký to bylo :)
09. září 2017, 10:55
0
za me palec nahoru za techniku
bohuzel designove hlavne cumak ale celkove i silueta zadny zazrak, nicmene je dobre, ze se vystrihali uletu.. vypada to trochu jako kdyby. toyota udelala supru
a v neposledni rade doufam, ze to bude dilensky zpracovane na trochu jine urovni, nez tragicky predchudce.. po usednuti do griffithu jsem mel pocit, ze to skladal nejaky fanda na koleni v garazi a nemel dost casu to dodelat
10. září 2017, 13:54
0
chtělo by to nějakou recenzi těch starších TVRek. Cerbera na mobile.de začíná na nějakých 17t eurech, což mi na takovou raritu přijde slušný. otázkou ale je, byly ty stará TVR dobrá auta?
13. září 2017, 11:45
0
Netrpí náhodou Cerbera na problémy s reznutím šasi? Něco takového tuším řešili i v jedné epizodě Wheeler Dealers.
To by potom vysvětlovalo nižší ceny.