logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky, Recenze & testy

Toyota & Lexus Festival firemní mobility: Toyoty a svezení závodními speciály

Dnes se podíváme, co nám prezentovala Toyota. Bylo toho víc než dost a také pár překvapení, která byste nejspíš nečekali.

Toyota si nás pozvala na svoji velkolepou akci s možností otestování snad všech modelů, které má momentálně v nabídce. Což se hodilo k doplnění několika testovacích mezer, případně přímému porovnání s možností přesednutí mezi auty. Povídání o Lexusech vám posledně přinesl Jarda, nyní je čas podívat se na Toyoty. A nejen to, také jsme měli možnost si zblízka prohlédnout a dokonce i na vlastní kůži zažít zajímavé speciály – dakarový Hilux Tomáše Ouředníčka a rallyový Yaris GR skupiny N Tomáše Engeho. Představení nové generace Camry bylo prozatím pouze statické, ale doufáme, že se v budoucnu také dostane do našich testovacích spárů. Nemohli jsme si však pomoci a vydali se spíše k pohyblivým exemplářům. 
 

Toyota GR 86

Otvírám dveře malého sporťáčku a spatřuji chyták, automatickou převodovku. No vlastně proč ne? Jelikož mám zkušenost s manuální verzí osmdesát šestky i se Subaru BRZ, docela mě zajímalo, co umí nabídnout její automat. Bohužel si ale moje srdce za krátkou testovací cestu příliš nezískal. Oproti manuálu se stejným počtem rychlostních stupňů (6) má strašně dlouhé převody. K točivému boxeru, jenž se chce podívat až na samou hranici sedmi a půl tisíce otáček, se prostě moc nehodí.

foto: Jaromír Soukup, autíčkář.cz

Jakoby se snažila proměnit Gé eRko spíše v civilnější, cestovnější a pro masy snáze stravitelnější vůz. Jinde by to snad prošlo, jenže teď se bavíme o ptákovině pro nadšence a na tyhle věci jsem s dovolením už tak trochu expert. Zkrátka jsem měl pocit, jako bych si z lízátka zapomněl sundat obal. Tady se nedám obměkčit, sem prostě manuál patří. Kromě výrazně kratšího zpřevodování, jež při sportovní jízdě vážně oceníte, budete mít ze šestikvaltu od Aisinu také skvělý pocit. Žádné vůle, jasně dané krátké dráhy. Řazení s ním je typ radosti, které dám v tomto případě před automatem vždy přednost, i kdyby mělo být pomalejší. Kdo touží po sporťáčku s automatem, rozhodně by měl pokukovat spíše po Supře.

Toyota Mirai

Jarda si nemohl v pohodlí vynachválit LS od Lexusu. Aby taky ne, když se jedná o jejich vlajkovou loď. Oba jsme však byli překvapení z toho, jak nebývale pohodlnou jízdu umí nabídnout vodíková výkladní skříň od Toyoty. I zvenčí působí dost majestátně, až na mě první pohled na kapotu s logem známým z různých praktičtějších aut působil trochu nepatřičně. Sem se Téčko v oválu ani snad nehodí.

foto: Jaromír Soukup, autíčkář.cz

Přes nerovnosti se převaluje jako obláček přes horské hřebeny, dokonci i Jardovo francouzky pohodlné srdíčko změklo. Skutečně zajímavé, zbývá už jen nepříjemnost s tankováním. Lexus navíc kontruje tvrdým pravým hákem v podobě prostoru. V Mirai si přijdete trochu stísněně, obzvláště vzadu. Zato LS se profiluje jako luxusní limuzína hodná nejvyšších kruhů, takže to naopak umí nabídnout doslova “všechno” místo. Zajímavost nakonec, spotřebovaný vodík se mění na vodní páru. Při pořádném sešlápnutí plynu si Mirai mírně “upšoukne”, takže navzdory “EL” značkám se na první pohled může zdát, že má vlastně výfuk. I když emise byste u ní měřili marně.

foto: Jaromír Soukup, autíčkář.cz

Toyota Yaris GR 

Zde si dovolím vstoupit já. I když je pravda, že mým (již splněným) úkolem bylo informovat vás o těch nejlepších autech značky Lexus, v případě Yarise GR zasáhnu i do textu mého ctěného kolegy Davida. Přece jste si nemysleli, že si pro všchna eLka nechám ujít svezení v tomto králi hot hatchů. Tak to tedy určitě ne!

Toyota Yaris GR je totiž pojmem a svézt se v ní chce každý. A já se nedivím. Když jsem včera označil za největší překvapení dne malý LBX, tak to nejlepší testovací auto (o nejsilnější zážitek se nám přece jen postarali jistí dva Tomášové) bude právě Jarda, co na všechny vrčí svým GRRRR. Cože? Nejlepší auto pro Jardu je Jarda? Jste překvapeni? Nemyslím si.

foto: Jaromír Soukup, autíčkář.cz

Je fenomenální, vážně. Zatímco GR86 mně v automatu přišla jako sice stále pěkně zábavné a přímočaré, ale jakoby o něco uchuzené auto, Yaris mě úplně dostal. Jeho přeplňovaná tříválcová šestnáctistovka s 261 koňmi ohormně táhne v jakýchkoliv otáčkách a dokonale nasupeně u toho zní, s krásně mechanicky působícím manuálem je radost pracovat a její podvozek s pohonem všech kol nemá ztrátu přilnavosti ve slovníku, tedy pokud řidič nechce ;-)

Hlavně je ale jízda v ní opravdu vrcholem zábavy. Je super s ní svištět okreskou a točit motor jen tak, hrát si s řadící pákou jen tak, pedály a volantem přenášet váhu ze strany na stranu klidně zase jen tak a smát se u toho štěstím. Takto si představuji hračku pro velké kluky. Nemusí mít ani moc válců ani přehršel koní. Není nutné, aby to byl supersport. Stačí jen dobré nastavení poctivé techniky a srdíčko při vývoji a rázem tu máme auto s nekonečným charakterem. Díky Toyoto, že jsi ho vyrobila. A díky Toyoto T-Motor Zlín, že jsi nám svou předváděčku (standardně mají i skladovku, mrk mrk) do Hradce přivezla.          

foto: Jaromír Soukup, autíčkář.cz

Rallye Toyota Yaris GR sk. N 

Na místě však byly k vidění také o ještě něco ostřejší verze Yarisu GR. Tomáš Enge sem přivezl ukázat dvojici nových přírůstků do jeho garáže, jeden ve specifikaci pro skupinu Rally 2 a druhý, původem z italského Yaris Cupu, nyní určený pro skupinu N. Skromný 1,6 litrový tříválec ze sebe vydoluje přes 300 koní. Jako správný “rallye car” pak nabídne sekvenční převodovku, hydraulickou ruční brzdu a samozřejmě pohon všech kol. Naše svezení jsme si perfektně načasovali – akorát po dešti – takže povrch byl krásně kluzký a jízda o to zábavnější. Skvělý zvukový doprovod se střelbou antilagu vyvolává snad až ďábelský smích při vzpomínce na moudra typu “Tříválec já bych teda nikdy nechtěl.” Ale to je jen nevinná nevědomost. Já bych si naopak klidně dal říct, a to už doma jeden mám. 

 

Offroad vložka – Land Cruiser a Hilux

Na přilehlém offroadovém polygonu jsme měli příležitost si nakrátko vyzkoušet i několik modelů s terénními ambicemi. Oba jsme vsadili na léty osvědčené volby. Jarda si vybral odcházející Land Cruiser, já dal přednost novému Hiluxu. Polygonem nás provedl zkušený instruktor, který nám umožnil mimo jiné vyzkoušet si také boční náklon. Za sebe musím říct, že naklánět auto je teda mnohem nepříjemnější pocit, než je tomu u motorky, ale možná to je jen síla zvyku. Obavy z převrácení umenšovalo pouze vědomí, že zde by to byl především problém instrukora. Taky si jsem jistý, že jsme se skutečnému – převracecímu limitu ještě neblížili, ale úzkost a nervozita se už přesto ozývaly. Oba modely samozřejmě zvládly průjezd polygonem bez nejmenších problémů. Jenže to nebylo vše, opodál byla jedna velmi zajímavá věc, kterou jsme se vydali prozkoumat blíže.

zdroj: Toyota

 

Toyota Hilux Dakar

Jezdec vytrvalostních rallye Tomáš Ouředníček zde přistavil svůj závodní speciál. Respektive, říkají tomu “závodní speciál”, ale já si povšiml čudlíku funkční klimatizace, tak mám trochu pochybnosti. Pro jednoduchost ho nazývejme “dakarovým Hiluxem”, i když se seriovým nemá společného asi nic. O pohon se stará pětilitrový osmiválec původem z RC F nebo taky LC500. S trochu přiškrceným výkonem kvůli restriktoru v sání, který si žádají pravidla. Přesto má stále dostatek elánu a povědomý zvukový doprovod.

zdroj: Toyota

Pak že se dokonalost, jakou LC je, nedá vylepšit. Stačí offroadové pneu a metrové zdvihy tlumičů. Z nějakého důvodu mě taktéž nechtěli pustit za volant. Nechápu. Co by se mohlo pokazit? Avšak i pouhé svezení je naprosto skvělým zážitkem, jak si můžete prohlédnout níže ve videu. Tedy skvělý zážitek a zábava pro mě, ale trochu mrazí z Tomášova shrnutí na konci: “Tak, dva kilometry dnešní etapy za námi, už zbývá jen 398.” Při představě, že se při tom tempu, hluku a skocích musím soustředit a navigovat několik hodin v kuse… uprostřed nekonečného pole písku, bez jakýchkoliv smysluplných orientačních bodů. Uff, tak aspoň že u toho není vedro.

 

Závěrem

Portfolio Toyoty (a Lexusu) je skutečně široké a obsáhlé. Sahá od nejmenších městských aut přes střední třídu a různá SUV až k limuzínám. Rovněž nabízí také několik možností na poli sporťáků ve všech cenových kategoriích. Dokonce zbývá místo i pro pravověrné offroadové modely, jež najdou svoje využití jak u soukromníků, tak u složek IZS. Potom tu jsou povedené hybridy a i průkopníci alternativních paliv v podobě vodíkových článků. Klobouk dolů.

Akce byla moc povedená, se spoustou možností a každý si mohl najít, co ho zajímá nejvíce. Jedinou nevýhodou byla skutečnost, že opravdu důkladně prozkoumat všechny stánky za jeden den snad ani nešlo. I když jsme byli dva a vážně se snažili. Tak třeba příště. 

zdroj: Toyota

Technické údaje

Toyota GR 86

Motor: atmosférický zážehový čtyřiválec s protiběžnými písty 2387 cm3
Nejvyšší výkon: 172 kW (234k) při 7000 ot/min
Nejvyšší točivý moment: 250 Nm při 3700 ot/min 
Převodovka: šestistupňová automatická 
Provozní hmotnost: 1275 kg 
Maximální rychlost: 216 km/h
0-100 km/h: 6,9 s 
Spotřeba psaná výrobcem: zatím není uvedeno 
Základní cena: 950 000 Kč     

Toyota Mirai

Motor: synchronní motor s permanentním magnetem a energií uloženou v 330 sériově zapojených palivových článcích
Nejvyšší výkon: 134 kW (182k)
Nejvyšší točivý moment: 300 Nm 
Převodovka: jednostupňová automatická
Provozní hmotnost: 1900 kg 
Maximální rychlost: 175 km/h
0-100 km/h: 9,0 s 
Spotřeba psaná výrobcem: 0,79 kg H2/100 km
Maximální dojezd: 650 km 
Základní cena: 1 809 000 Kč 

2023 Toyota GR Yaris

Motor: zážehový přeplňovaný tříválec 1618 cm3
Nejvyšší výkon: 192 kW (260 koní) v 6500 ot. /min.
Nejvyšší točivý moment: 360 Nm ve 4000 ot. /min.
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 230 km/h – elektronicky omezená
Zrychlení 0–100 km/h: 5,5 s 
Provozní hmotnost: 1 280 kg 
Spotřeba psaná výrobcem: 8,2 l/100 km
Základním cena: Tento model už není v nabídce, nastupuje moernizovaný s cenou od 1 249 000 Kč

Toyota GR Yaris Cup, skupina N 

Motor: zážehový přeplňovaný tříválec 1618 cm3
Nejvyšší výkon: 224 kW (300 koní)
Převodovka: sekvenční 
Pohon: 4x4

2023 Toyota Land Cruiser

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2755 cm3
Nejvyšší výkon: 150 kW (204k) při 3400 ot/min
Nejvyšší točivý moment: 500 Nm při 1600 – 2800 ot/min
Převodovka: šestistupňová automatická 
Provozní hmotnost: 2280 kg 
Maximální rychlost: 175 km/h
0-100 km/h: 9,9 s 
Spotřeba psaná výrobcem: 7,2 – 7,6 l/100 km 
Základní cena: Už se nenabízí, nastupuje nová generace

Toyota Hilux

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2755 cm3
Nejvyšší výkon: 150 kW (204k) při 3400 ot/min
Nejvyšší točivý moment: 500 Nm při 1600 – 2800 ot/min
Převodovka: šestistupňová automatická 
Provozní hmotnost: 2100 kg 
Maximální rychlost: 175 km/h
0-100 km/h: 10,7 s 
Spotřeba psaná výrobcem: 8,8 – 10,1 l/100 km 
Základní cena: 1 047 000 Kč bez DPH

Toyota Hilux GR T1+

Motor: atmosférický uprostřed umístěný vidlicový osmiválec 4969 cm3
Nejvyšší výkon: 298 kW (400k)
Pohon: 4×4 
Plně nastavitelný podvozek s nezávislým zavěšením kol

 

Zdroj informací o festivalu: Tisková zpráva Toyoty

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Buďte první, napište komentář!
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte