logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Toyota Hilux GR Sport: Na práci i zábavu

Toyota uvedla na trh svůj legendární Hilux ve sportovní variantě. Dává to smysl?

Patrně to bude souviset s věkem, či co, ale poslední dobou na sobě pozoruji, že mě oslovují automobilové kategorie, kterým jsem dříve prakticky nevěnoval pozornost. Krásným příkladem je například právě segment pickupů. Já bydlím normálně v Praze, na běžném sídlišti. Pracuji v centru města, nemám chatu na horách v těžko dostupné lokalitě. Nevozím dřevo, netahám ani žádný velký či těžký pracovní materiál. Prostě jsem takový ten typicky městský člověk. Přesto však z nějakého neznámého důvodu mám neodbytný pocit, že bych měl nutně potřebovat nějaký takový předimenzovaný pracovní pickup. Klepete si na čelo? Já vlastně taky, reálně by mi to spíš zhoršilo běžný každodenní pohyb po městě. Ale touhám prostě člověk nemůže odolat, že? Na nákup nějakého takového automobilového obra doposud nedošlo, ale vždy, když se mi naskytne možnost trávit testovací týden za volantem pickupu, tak rozhodně neváhám. Tentokrát mi ve spárech uvíznul jeden zajímavý model od Toyoty.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Hilux je automobilovou legendou, kterou jistě není potřeba sáhodlouze představovat na webu o autech. Prakticky každý jej zná, nebo o něm slyšel. Často je označován za to nejodolnější auto na světě, které vydrží jakékoli zacházení i v extrémních podmínkách. A to je nesmírně pozitivní pověst. První Hilux vyjel koncem šedesátých let, aktuálně tu máme jeho osmou generaci. Vzhledem k tomu, že ta je tu s námi již osmým rokem, je velmi pravděpodobné, že zanedlouho uvidíme nástupce. Aktuálně se to v tomto segmentu hemží samými novinkami od nejbližší konkurence, takže se Toyota rozhodla též poněkud opepřit svou nabídku a přivedla na náš trh Hilux s označením GR Sport. Ptáte se, k čemu je dobrá sportovní varianta pracovního pickupu? To jsem si zpočátku také nebyl tak docela jistý.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Základní tvar Hilux je už skoro dekádu neměnný, přesto se však verze GR Sport dočkala sofistikovaných kosmetických změn, které ji od běžného Hilux vcelku odlišují. Dokonce se mi stalo, že za mnou na parkovišti přišel majitel běžné varianty, který se vyptával, jestli je tohle už nějaký zbrusu nový model. Na přídi zmizel znak Toyoty, místo toho je tam jen nápis. Černě lakovaná čelní maska je agresivnější a celé to podtrhují červené doplňky, jako je například kryt motoru. Tak trochu si říkám, že to maličko vypadá, jako kdyby to stavěl nějaký puberťák, ale vy výsledku musím přiznat, že se mi to líbí. Možná jsem taky duší puberťák.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Uvnitř pak nějaké velké změny nečekejte. Všude kam se podíváte sice najdete prošívání červenou nití, na palubní desce pak jakýsi karbonový dekor s červeným kontrastním lakováním, ale jinak je to starý dobrý Hilux, jak jej známe. To znamená, že se můžete spolehnout na logickou ergonomii a festovní zpracování. Na multimediálním systému sice poznáte, že už má své roky, ale nebude to pro cílovou skupinu spíš pozitivum? Uživatelské rozhraní vypadá zastarale, ale je funkční a stabilní, což je asi nejdůležitější zpráva. Pochválit bych chtěl sedačky, které jsou dělané tak akorát na mou neforemnou postavu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Ani pod kapotou Hiluxu GR sport nenajdeme žádné překvapení. O jeho pohon se totiž stará osvědčený čtyřválcový turbodiesel 2.8 D-4D o výkonu 204 koní a točivém momentu 500 Nm. Je to ten samý motor, který najdete i v obyčejnějších verzích. Dynamickými schopnostmi vás patrně z trenek nevystřelí, ale funguje zcela důstojně. Je to takový nenápadný silák, který neoslní projevem (ten je obzvlášť za studena lehce agrární), ale je na něj spoleh. Umožní vám vcelku bezproblémové předjíždění a neztratí se ani na dálnici. V pohodovém nastavení mu zdatně sekunduje ležérní automat, který určitě není tou nejrychlejší skříni na světě, zato je však dokonale hladký. Jen si trochu říkám, jestli není škoda, že Hilux nedostal o 10 % silnější motorizaci, jako třeba Australané. Jistě by to nebylo na škodu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Zatím to vypadá, že velké změny neproběhly, že? Z jakého titulu obdržel Hilux označení GR Sport? Inu, na to dostanete odpověď právě zde, v odstavci věnovanému podvozku. Tady se totiž odehrály ty největší změny. Nejprve si však ujasněme jednu věc. Ač se to možná dle názvu může tak jevit, Hilux GR Sport není přímým konkurentem Fordu Raptor, který je především podvozkově zcela přepracovaný od výchozího modelu. Ne, Toyota na to totiž šla trochu jinak. Základ je pořád stejný. Žebřinový rám, nezávislé zavěšení vpředu, listy vzadu. Výchozí je pohon zadní kol s možností připojení těch předních. Odlišné jsou víceméně jen přední pružiny a nové tlumiče. A to je vše. I takhle malá změna však má na znatelně pozitivní vliv na jízdní vlastnosti. Pokud jste někdy dříve jezdili Hiluxem, možná jste si všimli, že na určitých typech cest trochu plaval. Především pokud jste měli prázdnou korbu, cítili jste nervózní třes a takové to zvláštní pohupování, typické pro auta na rámu. Tohle je teď pasé. Hilux je navzdory tužšímu sportovnějšímu podvozku kupodivu komfortnější a jízdně jistější. Lepší je též řízení, které je trochu lehčí, byť stále velmi dlouhé na nějaké větší sportování. Hiluxu tyto úpravy paradoxně pomohly k tomu, aby se choval víc jako osobní auto a byl pohodlnější. Obvykle tomu u sportovnějších variant bývá spíše naopak, že? 

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Toyota Hilux GR Sport není žádný sportovní pickup. A nejspíš jím být ani nikdy neměl. Rozhodně je to však nejlépe jezdící model z celé rodiny Hiluxů. A to vše při zachování užitných vlastností jako je tažná síla (3,5 tuny) či nosnost korby (1 tuna). Problémem však může být cena. Ta totiž činí rovných 1 718 200 Kč a to tedy není málo. Vlastně je to asi o 200 tisíc víc než na jaře testovaný RAM s osmiválcem pod kapotou. Je to dokonce víc, než kolik si řekne Ford za svůj Ranger Raptor. Sám jsem zvědavý, kolik lidí tato verze přesvědčí. Mně se líbila, nakupovat bych však šel asi jinam.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2755 ccm
Výkon: 150 kW (204 koní) ve 3 400 ot./min.
Točivý moment: 500 Nm v 1 600 – 2 800 ot./min.
Převodovka: automatická šestistupňová 
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,7 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 8,8 – 10,1 l/100 km kombinovaná 
Průměrná spotřeba v testu: 9,7 l/100 km kombinovaná 
Cena testovaného vozu: 1 718 200 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

afro-r1
20. 9. 2023, 16:39 0 reagovat

Neco jako u Skodovky. Kdyz chci pekny interier a par prijemnych drobnosti, koupim si RS.

tomaass2
21. 9. 2023, 08:20 1

No jo, ale součástí balíčku máš taky samolepkový karbon, reproduktorovou V8, pár sportovních plastů, kola o ideálním rozměru pro zvýšení tvrdosti a hluku … :D

afro-r1
21. 9. 2023, 09:15 1

To uz je tak nejak vsude. Sportpaket u BMW je take o par plastech a jizdne horsi kombinaci kol. Na prani umele brapapa z vyfuku.

Klatic
22. 9. 2023, 02:59 2 reagovat

smysl by to davalo jedine s timhle motorem https://www.dajbych4x4.cz/hilux-trd-benzin

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte