Dvoupísmenné označení SL tvoří již více než sedmdesát let výkladní skříň schopností automobilky Mercedes-Benz. Chcete-li zjistit, co je momentálním vrcholem třícípé hvězdy, a tím do značné míry i německého automobilového průmyslu, musíte se podívat právě sem. Jistě, o tento titul se dělí s Třídou S , ale protože k ní přidává labužnickou karoserii dvoudveřového kabrioletu, v očích mnohých je přece jen ještě o půl stupínku výš.
Tím, že se jedná o Mercedes té nejvyšší úrovně už tak dlouho, však také krásně poslouží k ilustraci vývoje celé stuttgartské značky, což je pro každého fanouška motorismu vždy zajímavé téma. A právě to se povedlo zařídit. V jeden den a na jedno místo se sjely hned dvě generace Třídy SL: R129, řečená Žehlička, jež svou aktivní kariéru prožila v devadesátých letech a většina fanoušků ji dodnes považuje za to nejlepší, co kdy vozilo písmena SL na své zádi, a R232, představující žhavou současnost a posouvající celou třídu na úplně novou úroveň.
Obě auta se navíc sešla ve svých nejatraktivnějších specifikacích. Žehlička přijela ve verzi 500 SL s vidlicovým atmosférickým osmiválcem o objemu pěti litrů. To sice, pravda, není úplný strop — ten představoval dvanáctiválec, ale každý, kdo někdy v obou jel, potvrdí, že V12 přidává hlavně váhu a už ne tolik dynamiku, takže na co by jí člověk dával přednost? R232 přijela ve verzi 63, což značí dvojitě přeplňovaný vidlicový osmiválec s objemem čtyř litrů. Ten také není úplně nejvyšší verzí, protože ještě nad ním stojí elektrifikovaný V8 hybrid, ale řekněte, chtěli byste ho zrovna v takovém automobilu raději?
Rovnou na začátku vám můžu říct, že to byl lepší zážitek než v michelinské restauraci. Mít k dispozici hned dva evropské osmiválce s otevírací střechou v krásný letní den, to se jen tak nestává. I tak jsem však nezapomněl, že mým úkolem je auta porovnat, abych vám mohl zprostředkovat, co třicet let udělalo s třešničkou na dortu automobilky Mercedes-Benz. A co jsem zjistil? Že charakterově je SL úplně jinde, ale husí kůži instantně způsobují obě generace stejně.
Trocha kontextu na úvod
Nejprve si však proberme, na co vlastně na fotografiích koukáte. Tuto konkrétní Žehličku jste už na našich stránkách viděli, protože jsem o ní psal test, dostupný k přečtení zde. Jedná se o kousek z roku 1992, kterého majitel používá na denní cesty, takže momentálně už najel více než… podržte se… šest set tisíc kilometrů. Díky pečlivému servisu však stále kypí zdravím.
Což je skvělé, protože i dnes může krásně ukazovat um Bruna Sacca, jenž mistrně dokázal neuvěřitelnou mohutnost auta, srovnatelnou s tehdejší Třídou S generace W140, zvanou Mamut, schovat do štíhlé a elegantní karoserie jako u předchozích generací třídy SL . Přesně tím je Žehlička vyhlášená a přesně pro to (a další věci) ji mají všichni tak rádi.
R232 naproti tomu svou životní pouť začala teprve nedávno — v roce 2022. Na rozdíl od předchůdce už nespadá pod standardní značku Mercedes-Benz, nýbrž pod její subznačku, určenou lidem s touhou po sportování, zvanou Mercedes-AMG. Alternativně existuje ve verzi tři michelinské hvězdy jako Mercedes-Maybach SL, v níž se svezl kolega Marek a popsal ji zde.
Technicky částečně vychází z dalšího vrcholu výrobce s hvězdou ve znaku, tentokrát toho supersportovního: z Mercedesu-AMG GT. To už by vám mělo naznačit, co je myšleno onou změnou charakteru. Ano, SL už není tolik panským cestovním korábem, nyní míří spíš do vod supersportů, čili k Porsche nebo možná i na dohled Ferrari.
Pokud vás fascinuje, proč se tak stalo, je to docela jednoduché. Dřív měli zákazníci na výběr mezi pořád více cestovním SL 63 AMG R231 a otevřenou specifikací staršího AMG GT, zvanou Roadster. Hádejte, kterému vozu dávali přednost. No jasně, tomu druhému, i kdyby nikdy neměl spatřit okruhový asfalt a jeho úkolem bylo jen… cestovat. Tudíž se Mercedes rozhodl SL a GT Roadster spojit. Oproti R129 je tak R232 zajímavá úplně jinak, ale vlastně zcela shodně. Následující řádky vám vše vysvětlí.
Oči od nich neodtrhnete
Změna charakteru, ale zachování úžasu, jsou patrné už na vnějším vzhledu. Žehlička slouží jako výborná ukázka těch nejvybranějších evropských designových tradic přelomu osmdesátých a devadesátých let. Je dokonale čistá a decentní, má výborné proporce a jen několik, ale o to působivějších detailů. Jediná linka na ní není špatně. Návdavkem vůbec nezestárla. I po třiceti letech je stále stejně krásná a atraktivní.
Současné SL naproti tomu dává hrdě na odiv svou moderní, až supersportovní náturu. Je mnohem ostřeji řezané a agresivnější, má všechny potřebné nasávací otvory a křídla a i těch detailů je na něm o parník víc. To ale neznamená, že by nebylo působivé. Naopak, rozhodně se jedná o jeden z nejhezčích současných velkých kabrioletů, na tom jsme se shodli v redakci všichni.
Obě auta ale hlavně zvládají ukrást všechnu vaši pozornost. Oči od nich neodtrhnete. R129 vás vlídně ukolíbá k nenucenému snění, R232 vám zase rozproudí krev v žilách. Emoce však zařídí obě. A to mám exaktně ověřeno — kamkoliv jsme ten den přijeli, kolemjdoucí i jedoucí si mínili ukroutit hlavu a nevěděli, na co hledět dřív. Paráda!
Ani z jednoho nebudete chtít vystoupit
Podobně kontrastují a zároveň souznějí i interiéry. V 500 SL se opět dočkáte těch nejpůsobivějších raných devadesátek. Celý vnitřek je tvořený jednoduše tvarovanými černými plasty, tehdy pro Mercedes charakteristickými pětibudíkovými přístroji, odhalenou kulisou automatu, několika tlačítky a jedním dřevěným dekorem. Vzhledová čistota zde dosahuje sta procent.
Zároveň mě znovu dostalo, jak dokonale kvalitní interiér Žehličky je. Znovu opakuji, auto má najeto více než šest set tisíc kilometrů. Šest. Set. Tisíc. I tak v něm nic nevrže, nic přehnaně nechrastí ani nic není ohmatané. Jediným kazem je řidičova sedačka, která se někde okolo pětistého padesátého tisíce začala párat, takže majitel začal používat potahy. Ale víte co, to jí asi nějak odpustím.
Nové SL v ostrém kontrastu s tím ukazuje, co zajímá dnešního zákazníka. Čistou německou strohost vyměnilo za globální výrazné dekory v kombinaci lesklý hliník, lesklý karbon a lesklý klavírní lak. Pět budíků a sadu tlačítek nahradilo třemi displeji, přičemž hlavní je samozřejmě dotykový. Plasty překrylo kůží. K tomu ještě přidalo extravagantní ambientní osvětlení. Zároveň ale na dírách povrzává stropnice a ne zcela lícuje prošívání na dveřích a palubní desce, byť to samozřejmě může být chybou konkrétního kousku, zažívajícího krušný novinářský život.
Byl bych však velmi nefér, kdybych o R232 řekl, že jí to ve srovnání s předchůdcem vevnitř nesluší. Naopak, design je expresivnější, leč stále působivý. Palubní deska je souměrná, vyrobená z moc pěkných materiálů a ještě v opravdu nádherné barevné kombinaci černé a svítivě bílé. Je to jiné, ale vlastně úplně stejně pohledné.
Což samozřejmě platí i o posedu. V Žehličce nejsou sedačky, ale rozměrná měkká křesla, která mají boční vedení jen, aby se neřeklo. Její interiér je i velmi vzdušný. Je to prostě cesťák. SL 63 je sevřenější a má sportovní sedačky s bočnicemi nastavitelnými v deseti úrovních pro uspokojení choutek na řezání zatáček, tedy jako správný sporťák. Ale garantuji vám, že ani z jednoho nebudete chtít vystoupit.
Motory, co zajistí instantní úsměv na tváři
Cestovní nastavení R129 samozřejmě odráží i její motor. Pětilitrová V8 s výkonem 240 kW při 5600 ot/min a točivým momentem 470 Nm při 3900 ot/min, spřažená se čtyřstupňovým hydrodynamickým automatem, uděluje autu solidní dynamiku, ale servíruje ji decentně a postupně. Převodovka mimo kickdown nepodřazuje a nechává motor zrychlit z nízkých otáček, avšak ten se k nejsilnějšímu tahu stejně propracuje až nahoře, takže vyvolává dojem gradace výkonu.
Když se to spojí s nádherným zvukem, jenž je v nízkých otáčkách jemný, byť hutný, aby v těch vysokých začal na celé okolí osmiválcově hřmět, vede to ke všemi tolik milovanému pocitu odjezdu motorového člunu od přístavu směrem na širé moře. Žehličce se prostě mírně zvedne příď, vyrazí a nepolevuje, dokud řidič nepustí nohu z plynu.
Osmiválcový čtyřlitr v R232 je mnohem prudší a nasupenější. Aby ne, když servíruje přímo 430 kW při 5500 až 6500 ot/min a 800 Nm při 2500 až 5000 ot/min. Musí tedy chvíli čekat na nadechnutí turb, ale pak vyrazí tempem, jemuž R129 nemá šanci konkurovat. Zrychluje až zarážejícím způsobem intenzivně, nehledě na úvodní rychlost. To máte 0 km/h – mrk – 50 km/h – mrk – 100 km/h – mrk – 150 km/h – mrk – a jistojistě i dál. Jeho tah nikdy nekončí.
I jeho zvuk je takový… říznější. Ne snad na intenzitě, zahřmět umí oba krásně, ale na tónu. Navíc R232 umí otevřít klapky a při ubrání plynu v otáčkách nad čtyřmi tisíci práskat do výfuku. Jednoduše dělá mimořádně kvalitní divadlo — mnohonásobně energičtější a víc vzrušující než 500 SL. Až by si slabší povahy raději měly přibalit defibrilátor. Zkrátka vůz aspirující na supersport.
Nicméně, jak je pro tento článek charakteristické, boží jsou oba. Starší pro svůj důstojný náběh výkonu a postupné zrychlování, novější pro svou schopnost udělovat SL smysly těžko zpracovatelnou dynamiku. Můžu slíbit, že vám shodně zajistí okamžitý úsměv na tváři.
Už jsem vám řekl, že ani z jednoho auta nebudete chtít vystoupit?
A tak, jak jsem začal, mé fascinované vyprávění i ukončím popisem jízdních vlastností. Opět se totiž budeme bavit o zcela odlišném charakteru, ale do puntíku stejné radosti. R129 samozřejmě jezdí tak, jak vypadá i působí, čili jako úžasné cestovní kabrio. Všechny ovládací síly jsou u ní lehké, má docela dlouhý převod řízení, brzdy reagují pozvolna a podvozek i se standardním odpružením nádherně tlumí nerovnosti.
To přirozeně neznamená, že by nebyla schopná rychlé jízdy. Ne ne, ona díky legendární tuhosti své karoserie a propracovanému zavěšení ani na okresce nezklame. Ale je z ní cítit, že preferuje jízdu svižnou, nikoliv ostrou. Při ní se už začne trochu naklánět a dávat na odiv svou váhu 1800 kg, jež je cítit zejména na brzdách (Žehlička na nich trochu plave). Především to k ní ale prostě nepatří — připadáte si nepatřičně, nevhodně, neslušně.
AMG SL 63 je doslova přesným opakem. To vás vším… vším… vybízí zatlačit pedál plynu na podlahu a projíždět každou zatáčku co nejrychleji to jde. Je mnohem přímější, má ještě výrazně tužší karoserii, řízení i brzdy vyžadují násobně víc řidičské síly a podvozek bez zaváhání snese i boční přetížení způsobené průjezdem mnohem vyšší rychlostí, než je povolené české maximum.
Posledního bodu se povedlo docílit, protože R232 má chytré stabilizátory napojené na hydraulický okruh, které jsou schopné aktivně nahnout karoserii proti v zatáčce působící odstředivé síle a tím doslova eliminovat boční náklon. A je to pravda — on prostě není. Ve spojení s motorem, inteligentním pohonem všech kol a šasi postaveném na AMG GT to vede k dojmu, že okreskou jedete ještě tak akorát vhodně rychle. Až pohled na tachometr odhalí, že… nějak úplně ne.
Díky použité technologii nakonec nepřekáží ani váha 1895 kg, jež je mimochodem o pouhých 95 kg vyšší než u předchůdce, i když je v SL 63 mnohonásobně víc elektroniky. Pokud už tuto hmotnost v zatáčkách nebo na brzdách začnete vnímat, tak po silnici letíte… no… jako byste byli na okruhu. Ověřeno — stydím se, ale nikomu jsem neublížil, přísahám.
Výměnou za tyto až závodní schopnosti je však v přímém srovnání drobné omezení cestovního potenciálu. Přirozeně, i R232 vás převeze na druhý konec kontinentu, aniž by vás to jakkoliv obtěžovalo. Ale oproti R129 má i na nejkomfortnější nastavení značně tužší odpružení a její devítistupňová převodovka řadí víc zostra. Věřte mi, moc dlouho to stejně nevydržíte a začnete zase sypat.
A vy už jistě víte, co bude následovat. No jasně, obojí je fenomenální. A zase doslova a do písmene úplně jinak, přímo zrcadlově obráceně, ale přesto naprosto shodně dokonale. Tady není co vyčítat. Už jsem vám řekl, že ani z jednoho auta nebudete chtít vystoupit?
Verdikt, aneb můžu si prosím vzít obě?
Přímé srovnání dvou generací Mercedesu SL ukázalo, že tato třída se za třicet let opravdu změnila k nepoznání. R129 500 SL je luxusním osobním otevřeným cesťákem, jehož design, interiér i jízdní vlastnosti neztratily ani po třech dekádách nic ze svého kouzla. R232 SL 63 je o světelné roky sportovnější, ostřejší a celkově atraktivnější pro bohatého řidiče–závodníka, čemuž odpovídá i výrazný vzhled a zdobnější vnitřek.
To důležité však je, že z obou vám stále automaticky vyraší husí kůže, kdykoliv se v nich svezete nebo se s nimi aspoň potkáte. Takže vlastně pořád oba výborně plní roli vrcholu třícípé hvězdy, a tím do značné míry i německého automobilového průmyslu. Jedná se o tak dobrá auta, že sám nevím, kterým bych chtěl odjet radši. Tudíž vyslovím jednoduchou prosbu: můžu si prosím vzít obě?
Za půjčení Žehličky moc děkuji Josefu Krčkovi! Je přesně tak skvělá, jako si ji pamatuji. Neměl bys ještě někde druhou? Že bych si ji zaparkoval i ve své garáži :-D
Za půjčení aktuálního SL pak děkuji českému zastoupení automobilky Mercedes-Benz. Asi se k vám na něj budu jezdit dívat častěji. A třeba někdy i našetřím. :-)
Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu @mr.fear44, nezapomeňte však dát hlavně odběr na profil Autíčkáře.
Technické údaje
1992 Mercedes-Benz 500 SL R129
Motor: atmosférický zážehový vidlicový osmiválec 4973 cm3
Výkon: 240 kW (320 k) při 5600 ot/min
Točivý moment: 470 Nm při 3900 ot/min
Převodovka: čtyřstupňová automatická
Provozní hmotnost: 1800 kg
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 6,5 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 12,4 l/100 km
Spotřeba majitele: 12,5 l/100 km (majitelovo dlouhodobé a velmi přesné měření)
Cena podobných kusů: od 200 000 Kč k 1 000 000 Kč, v závislosti na stavu a nájezdu
2025 Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+ R232
Motor: dvojitě přeplňovaný zážehový vidlicový osmiválec 3982 cm3
Výkon: 430 kW (585 k) při 5500 – 6500 ot/min
Točivý moment: 800 Nm při 2500 – 5000 ot/min
Převodovka: devítistupňová automatická
Provozní hmotnost: 1895 kg
Maximální rychlost: 315 km/h
0-100 km/h: 3,6 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 12,7 l/100 km
Spotřeba v testu: 18,6 l/100 km (no samozřejmě, ani my jsme neodolali :-D)
Cena již od: 3 409 780 Kč (s dvoulitrovým čtyřválcem SL 43)
Cena již od s osmiválcem: 4 643 980 Kč (podladěné SL 55)
Cena již od ve verzi SL 63: 5 435 320 Kč
Cena konkrétního kusu: 6 027 615 Kč













































































































David Vavrečka
18. 8. 2025, 18:56Rozdíl pouhých 95 kg bych netipoval. Tady se nejspíš jasně ukazuje, že kdysi to byly poctivé materiály, které jen tak něco nerozhodí (600tis km bez vrzání je toho důkazem).
Jak jsme se bavili s Jardou, SL63 AMG je zábavný stroj, který má hromadu skvělých vlastností, ale i dost much. A ve stejné ceně se dá pořídit nové 911 Carrera 4 GTS Cabriolet, což bude pravděpodobně více sportovec..? Těžko říct, chce to srovnávačku!
jenda200
23. 8. 2025, 10:48Moc hezké porovnání, to je přesně to co mě tady baví !! :-)