načítám data...

Tesla v Singapuru platí pokuty za vysoké emise

Elektromobily jsou prý bezemisní, ale v Singapuru to vidí jinak. Tesla platí za příliš vysoké emise Modelu S.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Tedy přesněji řečeno nikoliv Tesla, ale její zákazník Joe Nguyen, si z Hong-Kongu domů do Singapuru přivezl Teslu Model S. Na rozdíl od amerických zákazníků, který jsou v nákupu elektromobilů podpořeni daňovou úlevou ve výši 7,5 tisíce dolarů (185 tisíc korun) se však ke svému nemilému překvapení dočkal opačného výsledku, když po několikaměsíčním procesu testování, který v Singapuru předchází přihlášení vozidla, dostal místo bonusu “emisní pokutu” ve výši zhruba 11 tisíc amerických dolarů (270 tisíc korun). 

Singapur totiž, podle našeho názoru zcela správně, nepovažuje elektromobily za “bezemisní”, ale počítá jejich emise na základě spotřeby elektřiny a emisí při její výrobě. Až potud tomu rozumíme perfektně. Elektromobily zkrátka bezemisní nejsou a je dobře, že to někdo bere v úvahu. Matoucí začíná situace být ve chvíli, kdy dojde na konkrétní čísla.

Při testování, které prý probíhalo dle normy UNECE R101, známé také jako Euro NEDC a proslavené tím, že díky absurdně pomalým zrychlením a dlouhým úsekům stání přináší zejména u hybridů a downsizovaných motorů nerealisticky nízkou spotřebu, prý Tesla dosáhla spotřeby 444 Wh/km (watthodin na kilometr). To, podle metodiky přepočtu, která počítá s emisemi 0,5 g CO2/Wh, odpovídá 222 g/km CO2. To v očích singapurských úřadů dělá z Tesly “neekologické” auto, které si zaslouží být “oceněno” tučnou pokutou.

Problém nastává v okamžiku srovnání reálného dojezdu Tesly s udávanými čísly. V běžném provozu se dojezd Tesly Model S P90 s baterií o 90 kWh pohybuje v rozpětí 300 – 450 kilometrů. To tedy znamená něco mezi 200 a 300 Wh/km, což by dle singapurské metodiky řadilo Teslu co do emisí CO2 někam mezi úsporné diesely a běžná malá auta. 

Je snad Tesla první auto, které v NEDC dosahuje horších výsledků než ve skutečnosti? Testovali snad v Singapuru špatně? 

Zvláště pikantní na tom je fakt, že singapurský předseda vlády nedávno navštívil Silicon Valley, přičemž zavítal i do sídla Tesla Motors a dokonce prý absolvoval “krátkou, ale vzrušující” projížďku v aktuálně nejsilnějším modelu P90D. Podle svého nedávného tweetu s ním již šéf Tesly Elon Musk mluvil a premiér slíbil, že celou věc prošetří.

My budeme situaci se zájmem dále sledovat, protože reálné emise Tesly jsou věc, která si rozhodně zaslouží hlubší pozornost. A už teď vám můžme prozradit, že se na ně pokusíme podívat i blíže a v praxi…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Adam
08. března 2016, 22:16
0

Konečně to někomu dochází...
A sem rád milý Autíčkáři, že to bereš stejně ;)

reagovat
Trinom
08. března 2016, 22:21
0

Proč by ale měl zákazník platit za emise vyprodukované při výrobě, za které už zaplatil (formou odpustek) výrobce? To mi nejde do hlavy. Zpoplatnění vlastního provozu se pochopit už jakž takž dá.

BobAsh
08. března 2016, 22:27
0

Tohle nejsou emise vyprodukované při výrobě auta, ale při výrobě elektřiny. Což chápu. A 0,5 g/km CO2 = 1 Wh mi přijde odpovídající.

Nicméně to, co spočítali v Singapuru, je prostě blbost. To auto nežere 444 Wh/km, a už vůbec ne v NEDC testu. Podle toho, co vychází benzíňákům, bych čekal, že Tesle vyjde nesmysl na opačnou stranu - třeba 150 Wh/km.

Adam
08. března 2016, 22:27
0

Platit pokutu za emise elektráren a fabrik na Tesly by určitě neměl, je ale šílenej nesmysl, aby dostávali daňový zvýhodnění a jiný výhody. V tomhle se mi postoj ČR líbí.

BobAsh
08. března 2016, 22:28
0

Jo, aby měla Tesla daňový zvýhodnění a Citigo G-TEC, který je pravděpodobně ekologičtější, ho nemělo, mi taky přijde divný.

Adam
08. března 2016, 22:35
0

Podle mě by se na základě spotřeby energie měla vypočítat nějaká rozumná daň, kompenzující tu "absolutní" ekologičnost elektromobilů. Těšim se na moment, až budou elektromobily spadat do kategorie aut postihnutejch ekologickou daní :D

BobAsh
08. března 2016, 22:38
0

Daň už máš v ceně elektřiny... myslím, že další daně nejsou řešení. Pořád lepší elektromobil, který používá alespoň z části "čisté zdroje" (a s použitím "chytré sítě" je dokonce nejlepší cestou, jak nestabilní zdroje typu solár/vítr/etc. využít) než benzín nebo nafta. I CNG je daňově zvýhodněné, tak proč ne elektřina.

Jo
Jordy
08. března 2016, 22:43
0

"zákazník si z Hong-Kongu domů do Singapuru přivezl Teslu Model S"; "po několikaměsíčním procesu testování, který v Singapuru předchází přihlášení vozidla"; "To v očích hongkongských úřadů dělá z Tesly “neekologické” auto"; "což by dle hongkongské metodiky řadilo Teslu co do emisí"; "Testovali snad v Singapuru špatně? "
Nechci být za šťourala, ale kde to teda Teslu testovali a vyměřili takovou emisní pokutu, předpokládám že vše až na místo nákupu už má být Singapur? :)

reagovat
BobAsh
08. března 2016, 22:58
0

Ano, jdu to opravit :) Se mi ty dvě místa trochu pletou...

Honza Hamster Křeček
08. března 2016, 23:33
0

Tohle je hodně matoucí. Chápu radost nadšených petrolheadů, kterým ti zlí berou jejich V8 a nahrazují je Ecoboosty, když ekosoupeř dostane ránu, ale ono to nebude tak jednoduché. Sám rozhodně nejsem nějaký příznivec nesmyslných rádoby eko poplatků a jiných absurdních regulací, ale pokud by toto měla být ta správná cesta a v Singapuru řekli a), bylo by asi dobré doplnit b). Pokud se u Tesly mají do emisí zařazovat i emise vzniklé při výrobě, pak bychom ale měli asi do emisí každého auta připočítat i něco málo za všechny ty tankery a cisterny, které dopravují ropu. A pokud už tedy budem počítat takto poctivě, měli bychom do spotřeby Tesly započítat ne množství, které Tesla odebere z baterií na 1km, ale množství, které se musí vyrobit, aby Tesla ujela jeden kilometr, což znamená i započítání ztrát v přenosové soustavě - a pak to klidně těch 444Wh/km může být. Fyzice zdar. :-)

reagovat
BobAsh
08. března 2016, 23:44
0

Původně jsem myslel, že k tomu číslu nějak tak došli, ale zdá se, že jim vylezlo z NEDC, což je fakt divný.

Jinak souhlas, pokud se má u elektromobilu počítat výroba elektřiny, tak u benzínového auta se musí počítat i spotřeba tankeru apod.

Honza Hamster Křeček
09. března 2016, 00:41
0

Tak to je jen testovací cyklus, z něhož ti vylezou nějaký hodnoty spotřeby elektřiny, stejně se to musí nějak přepočítávat na ty oxidy uhlíku a dusíku, takže prostor zapojit do toho přepočtu i ztráty přenosový sítě je - prostě nebudem počítat při výrobě elektřiny s výstupem v elektrárně, ale až v nabíjecí stanici - jako když měříš výkon auta na válcích a ne na motorový brzdě - a z toho se dopočítávat emisí. Pak tam budeš mít i ty vagóny uhlí, co se propálí jen na pokrytí ztrát v přenosu. A není vůbec nereálný, že elektrárna musí vyrobit 450Wh, aby Tesla ujela kilometr, to je dokonce i docela pravděpodobný...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
09. března 2016, 15:00
0

Asi se shodneme na tom, že se to znovu přepočítá, opraví a rázem bude po senzaci. A i kdyby ne, tak je mi celej Singapur a podobný prdele tak nějak u tý prdele. :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem