Dovolte mi udělat jednu věc, hned takto ze začátku. Uzurpuji si tento prostor a využiji jej jako takový menší výkladový slovník. Pojem: Badge engineering. Význam: Situace, kdy z jednoho modelu uděláte jiný, pouhým přelepením znaků původní automobilky. Tímto jsme si vysvětlili, proč se dnes budeme bavit o Suzuki, zatímco na obrázku vidíte Toyotu. Badge engineering není mimochodem nic nového, používá se to obecně již vcelku dlouho a vždy je za tím snaha o řešení nestandardní situace. Může se jednat například o průnik nějaké značky do segmentu, který je pro ni zcela nový a neumí se v něm zatím orientovat. Anebo, a to je právě tento případ, je za tím snaha o vyhovění flotilovým emisím, pokud možno co nejméně složitým způsobem.
Víte, modelová řada Suzuki, plná malých či větších čtyřkolek, poháněných vesměs čistě spalovacími motory, není zrovna tím správným nástroje k tomu, aby automobilka bez problémů mohla vyhovět přísným flotilovým emisím, a proto si pomohla odjinud. Nutno podotknout, že na to šla chytře. Místo toho, aby si nasměrovala většinu finančních kapacit do vývoje třeba vlastního elektromobilu, s potenciálně diskutabilním odbytem, sáhla po osvědčeném řešení, který funguje v reálném světě. Z oblíbené Corolly udělala model Swace. Na rozdíl od výchozího Toyoty, Suzuki si můžete koupit pouze v jediné karoserii kombi a pouze s jednou pohonnou jednotkou. Zacílení na evropský trh je více než jasné. Pojďme se tedy podívat, jak se tato výměna znaků povedla.
Popisovat vnější vzhled v tomto případě nemá větší smysl. Swace opravdu vypadá jako všem dobře známá Toyota, zde netřeba hledat senzaci. Je zde pouze jinak umístěné logo Suzuki a mírně odlišně modelovaný přední nárazník. Jinak se však na první, druhý i třetí pohled jedná o prakticky stejné auto. Což nemusí být nijak na škodu. Corolla je hezké auto, které si zákazníky nachází poměrně snadno. Mně osobně se zamlouvala barva, která hrála hned několika tóny. Když bylo pod mrakem, tak byla temně černá. Na slunečním svitu zase šla lehce do fialova s jasně perleťovým efektem. Moc pěkné, autu velmi sedla.
V interiéru je to stejná písnička, jako zvenčí. Swace přebralo interiér Toyoty snad do posledního šroubku, což je sice z ergonomického hlediska správně, protože rozvržení ovládacích prvků je naprosto logické a přehledné, navíc se můžete spolehnout na spoustu fyzických tlačítek a ovladačů. Na druhou stranu bych možná uvítal menší osvěžení v podobě třeba nějakého výraznějšího dekoru, nebo tak. Prostě vymyslet, jak rozbít tu poněkud fádní a monotónní tmavou barvu, díky by vnitřek mohl vypadat trochu hodnotněji na pohled. Spokojený jsem byl s pohodlnými sedačkami, která svým komfortem vzdáleně připomínají staré francouzské vozy. Pochvalu si zaslouží i prostornost, která je vskutku nadprůměrná. Swace nabídne dostatek prostoru čtyřčlenné rodině a kufr připomíná bezednou jámu. Suzuki navíc nedodává rezervou, takže pod podlážkou máte ještě další spoustu místa k dispozici. Tady rozhodně strádat nebudete.
Tím nejdůležitějším, proč jsem si chtěl vyzkoušet aktuální Swace, je pohonná jednotka. Jak jsme si řekli výše, Suzuki do tohoto modelu nabízí pouze jedinou možnost, a tou je nově posílená a lehce upravená varianta osvědčené hybridní jednaosmičky. Předchozí generace této jednotky byla známá pro svou mechanickou odolnost a velmi nízké provozní náklady. Daní za to však byla, mírně řečeno, nevalná dynamika. Povedlo se tento motor ještě vylepšit? To si tedy pište, že ano. Z nové hybridní rodiny Toyoty, jsem si dosud mohl vyzkoušet pouze silnější dvoulitr, který však Suzuki nenabízí. Konečně se mi tak dostala do rukou menší osmnáctistovka a musím říct, že jsem byl opět mírně v šoku.
Já opravdu netuším, jak to Japonci dělají, ale provozní efektivita tohoto motoru je naprosto fenomenální. Swace dostalo v rámci modelového osvěžení větší výkon (o 23 koní a 22 Nm) a především větší baterii (2,4 kWhú, což znamená, že se může v mnohem větší míře pohybovat na elektřinu. Byly situace, kdy jsem se při pohybu Prahou dokázal dostat na téměř 80 % využití elektřiny. To samozřejmě má pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmot. Ta se mnohdy pohybuje až v absurdně nízkých číslech. Já jsem testovací týden zakončil se spotřebou 3,5 litru na každých 100 km. Ano, opakuji znovu, Swace reálně umí jezdit za méně než čtyři litry benzínu. Jasně, většinu týdne jsem strávil v ulicích Prahy, což je přirozené teritorium pro takový hybrid, nicméně si vůbec neumím představit, jak by člověk musel jezdit, aby se dlouhodobě dostal třeba výrazněji přes hranici pěti litrů. Šestilitrová hranice je pak natolik vzdálený vesmír, že vlastně naprosto zbytečné programovat, aby palubní PC umělo takovou číslovku vůbec zobrazit. Prostě se tam nedostanete. Tentokrát se nezapomnělo ani na dynamické schopnosti, které jsou zcela důstojné a znatelně lepší, než tomu bylo dříve. Brzdou provozu v tomto případě jistě nebudete.
Co se samotné jízdy týče, Swace asi nikoho nepřekvapí. Zaměří auta je primárně na komfort a pohodlí a tak je to správně. Rozumně velká kola, kvalitně odladěný podvozek, který dokáže filtrovat i ty největší nedostatky silnice, je přesně to nastavení, které od rodinného kombíku chcete. A Suzuki vám rádo vyjde vstříc. Opravdu zde nečekejte žádné velké adrenalinové zážitky, jako projíždění zatáček na dveřmi napřed, hledání limitů podvozku a tak podobně. Tohle vůbec není v repertoáru tohoto Suzuki a já to kvituji. Rádoby sportovních kombíků máme na trhu tři kýble a není nutné přidávat další. Naopak, za volantem Swace si odpočinete a v klidu zrelaxujete, což je moc fajn přístup. Potěší i fakt, že se významně zlepšil i akustický komfort a v rámci třídy teď patři do té lepší poloviny.
Verdikt
Suzuki Swace samozřejmě není plně svébytný model s vlastní osobností a charakterem. Z logiky věci ani být nemůže. Bezpochyby se však jedná o velmi schopné auto. Rebranding se v tomto konkrétním případě opravdu povedl a Suzuki adoptovalo opravdu povedené auto, které nadchne především provozní efektivitou, jež je prakticky nedostižná. Otázkou tak jen zůstává, proč si pořídit Suzuki a nevzít rovnou Toyotou. Odpovědi pak může být mírně odlišná skladba výbavy, kdy Suzuki umí nabídnout jisté prvky výbavy navíc, za trochu méně peněz. Zapomeňte samozřejmě na nějakou konfigurovatelnost, tady jsou výbavy jasně dané. Pokud se vám však trefí přímo do požadavků, může být Swace tou pravou volbou pro vás a vaše potřeby. Chybu s ním rozhodně neuděláte.
Technické údaje
Motor: zážehový vidlicový čtyřválec 1 798 ccm + elektromotor
Systémový výkon: 103 kW (140 koní)
Točivý moment: 142 + 185 (el.) Nm
Převodovka: e-CVT
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,4 s
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,5 – 4,6 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 3,5 l/100 km kombinovaná
Cena vozu (Premium): 727 900 Kč
Kebek
02. 8. 2023, 08:11 -4 reagovatMám dovolenou tak jsem koukl na zeperfs.com a Toyota kecá výkon 103kw to fakt nemá zajímalo by mě jestli vůbec možné z tahle malé baterky která má 1,3kwh vytáhnout 70kw a na jak dlouho
1.8 hybrid 90kw 0-100 11.7s 0-130 18,6s 0-160 40,7s
1.8 hybrid 103kw 0-100 10,4s 0-130 17,9s 0-160 38,7s
Hyundai i30 1,4T DCT 103kw 0-100 9s 0-130 15s 0-160 24s
Renault Megane 1,3T EDC 103kw 0-100 9,2s 0-130 14,9s 0-160 24,5s
VW Golf 1,4TSI DSG 103kw 0-100 8,6s 0-160 23,3s
MBMB
02. 8. 2023, 09:42 1V článku stojí, že baterie má v této nejnovější verzi už 2,4 kWh. To se mi nepodařilo nikde najít, ale zřejmě půjde o využitelnou kapacitu, jelikož některé zdroje uvádí 3,6 kWh jako celou kapacitu. Těch 70 kW je pak "jen" 20 C, což není nic nereálného pro vhodný typ článku.
Co se zrychlení týče, nezáleží jen špičkové hodnotě. Zřejmě je ta výkonová špička u tohoto pohonu relativně úzká.
Kebek
02. 8. 2023, 12:36 -12,4 kwh je nesmysl ,toyota yaris má 0,8kWh a rav4 1,6kWh
Našel jsem video kde uvádějí :Specifically the 4th generation Toyota Prius 207.2 Volt Li-Ion battery system. The 2017 Prius Prime 351.5 Volt battery is also discussed. This battery is rated at 0.75kWh. 0.75kWh / 207.5V = 3.6Ah rating
Daniel Borský
02. 8. 2023, 12:51 1Zde informace o kapacitě akumulátoru
MBMB
02. 8. 2023, 12:57 0Z toho, co jsem našel, tak starší verze měly skutečně 207 V and 3,6 Ah, tj. 0,75 kWh (a elektromotor měl jen 53 kW). A ty zdroje, co tvrdí 3,6 kWh, skutečně nejspíš zaměnily Ah a kWh.
Jestli tady v nejnovější verzi šly na 600 V a 4.08 Ah, tak je to těch 2,45 kWh nominálně. Odběr 70 kW udělá cca 30 C, což pořád zdaleka není nic nedosažitelného.
Kebek
02. 8. 2023, 15:31 0je tam chyba
čas 9:20 tabulka, 14:40 mluví o kapacitě 0,85kwh
MBMB
02. 8. 2023, 17:24 0V tabulce ve videu je 600 V uvedeno jako napětí na motoru, napětí baterie stále 207 V. V té tabulce tedy skutečně může být chyba. 207 V * 4,08 Ah = 0,85 kWh je v souladu s tím tvrzením.
70 kW by pak dávalo 82 C, což by byla slušná nálož. Ale už dřív dávali přes 50 kW s 0,75 kWh, čili evidentně existují články, které to zvládnou. Běžná BEV baterie by to nedala, tam je mnohem větší důraz na energetickou hustotu, která obecně snižuje tu výkonovu. Každopádně tímto tempem by se ta baterie vybila za méně než minutu, i pokud by ten výkon dokázala udržet od 100 % do 0 %, což určitě nedokáže. Což dává jistou představu o tom, jak dlouho ten výkon může dodávat.
Bernard L.
13. 8. 2023, 15:53 0 reagovatŠkoda jen, že Suzuki aspoň nezměnila trochu design. Ne, nemuselo se dělat "něco úplně jiného", ale mohlo se udělat Swace aspoň s čumákem co má evropská Corrola sedan.
Nevím jaký má aktuální kupující důvod jít pro Swace a ne pro Corrolu (kromě ceny). Nevezmu-li specifickou situaci, kdy známý si každých 5 let zajde "ke svému prodejci" pro nové auto, prodejce má jen Suzuki a Subaru (ale to je "rozmlsaný" člověk co po Kyzashi, naposledy jezdil v Levorgu, pro něj "průměrná Corrola" není).
Napadá někoho jiný důvod, proč si kupovat Suzuki Swace nebo Mitshubishi ASX a ne originál?