načítám data...

Suzuki S-Cross Premium AllGrip: Cestou necestou

Rozumná cena, pohon všech kol a fajnový motor. Má to vůbec nějaký háček?

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Ceny nových aut v posledních letech vyrostly do nezvyklých výšin. Hranice pro tzv. „cenově dostupné auto“ je úplně jinde, než byla ještě před pár lety, to je prostě nezvratný fakt. Nebudu se tady pouštět do rozboru, jestli za to může ekonomická situace, stále zvyšující se podíl povinných technologií uvnitř, či třeba snaha o výraznější elektrifikaci. Beztak na tom budu mít podíl všechny výše zmíněné záležitosti. V záplavě nepříliš pozitivních zpráv mám tak občas dojem, že takové to běžné auto, které dobře obslouží běžného uživatele, stojí rozumné peníze a k nastudování všech jeho funkcí nepotřebujete doktorát z aplikované matematiky už snad ani nejde najít. Leč, to bych se mýlil. Právě s jedním takovým vozem jsem měl nedávno tu čest a bylo to pro mne poměrně příjemným překvapením. Ptáte se, kde můžete dnes narazit na auto tak akorát velké, rozumně naceněné, jednoduché na ovládání a navíc s bonusem v podobě pohonu všech kol? No, u Suzuki rozhodně ano.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Ne, S-Cross není žádnou velkou novinkou. Technicky vzato je tu s námi již více než dekádu, poté, co v roce 2013 plynule navázal na vcelku oblíbenou SX4, která vznikla na základě společného projektu s Fiatem. Za tu dobu prošel S-Cross dvěma výraznějšími modernizacemi, které rozhodně prospěly vnějšímu vzezření. Dnes je z něj důstojný zástupce třídy crossoverů někde na pomezí kompaktní velikosti. Vypadá dospěle, je prost bláznivých kreací, které by zcela jistě nelahodily oku lehce konzervativního zákazníka a zároveň jej rozhodně nemůžeme označit za zástupce toho univerzálního generického korporátního designu. S-Cross má nepochybně svou vlastní tvář a osobnost, což nepochybně správná cesta. Dle mého soudu je tu všechno tak nějak akorát. Velikost i tvary. Osobně bych asi volil nějakou barevnější variantu, než trochu fádní bílou (obzvlášť ta oranžová vypadá moc fajn), ale proti gustu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pochvalu posílám do Japonska i za interiér, především za jeho vnitřní uspořádání. Suzuki vykouzlilo na nevelkém půdorysu překvapivě hodně místa v každém směru. S-Cross zvládne vcelku slušně obsloužit i průměrně prostorově náročnou rodinou o čtyřech členech. Asi to nebude ideální vůz na každotýdenní stěhování ledničky, ale na běžné potřeby typické městské rodiny to hádám postačí. Kufr potěší normovaným objemem 430 litrů a především pak skvělou přístupností. Tohle se rozhodně povedlo. Menší nadšení však skýtá pohled do interiéru. Ergonomicky v pohodě. Všude zůstal dostatek tlačítek, takže se nemusíte obávat složitého lovení funkcí v displeji multimediálního systému. Samotný tento systém je vlastně funkčně tak jednoduchý, že by tu ve výsledku ani být nemusel. Reálně jsem jej využíval v podstatě jen jako zobrazovací médium pro Carplay. Budíky jsou tu klasické analogové, což jistě potěší nejednoho zájemce. Jejich pohledová přehlednost je mimochodem skvělá. Tak kde je tedy ten problém, co jsem naznačoval. Inu, na interiéru poznáte, kde se v tomto autě šetřilo. Zpracování je dobré, o tom žádná, ale materiály uvnitř prostě odpovídají nižší cenovce. Textil na sedačkách je hrubší, lesklé plasty zase vyvolávají lehkou vzpomínku na devadesátá léta. Ale abych byl fér, uživatelsky to ničemu nevadí. Jen to poznáte na první pohled.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pod kapotou S-Crosse můžete mít aktuálně dvě pohonné jednotky. A to čistě v závislosti na tom, zda potřebujete automat či ne. Ten se totiž pojí výhradně s atmosférickou patnáctistovkou. Pokud bych vám tedy mohl poradit, nechybí-li vám levá noha, či pravá ruka, berte rozhodně manuál. K němu totiž dostanete přeplňovanou jednačtyřku Boosterjet, která opravdu dobrá. Asi nikoho neuchvátí svým výkonem, který činí 95 kW (129 koní), ale svým projevem a celkovým fungováním patří mezi ty lepší agregáty v dané kubatuře. Díky mildhybridní pomoci má příjemně hladký nástup bez znatelných prodlev. Má chuť do života už od nízkých otáček a nebojí se podívat ani do těch vyšších. A celé je to doprovázeno i moc fajn zvukovou kulisou. S-Cross s Boosterjetem nebude nejrychlejší účastník silničního provozu. Nebude ani ten nejúspornější (spotřeba se mi ustálila lehce za hranicí 7 litrů). Rozhodně se vám s ním však bude jezdit velmi příjemně a bude ideálním společníkem pro každý den. To je mnohdy důležitější než závratný výkon.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Podvozkově S-Cross asi ničím nepřekvapí. Primární nastavení je tužší, avšak neobtěžující. Rozumná velikost pneumatik zvládne odfiltrovat spoustu nerovností českých silnic. Řízení i řazení jdou velmi zlehka, což si myslím, že cílovou skupinu jedině potěší. Co však může trochu vadit, je akustický hluk (jak od podvozku, tak od karoserie), který je především v dálničních rychlost poměrně slyšitelný a musíte kvůli němu přidávat na hlasitosti rádia. Velkým trumfem tohoto Suzuki však může být volitelný pohon všech kol AllGrip. To je totiž technologie, která ve vozech této velikostí poměrně dost mizí, přičemž pro některé zájemce to může být velmi důležitý aspekt, pokud třeba bydlíte, či máte chatu na horách. Já jsem bohužel neměl tu možnost vyzkoušet čtyřkolku přímo na sněhu, v kontextu letošní zimu jistě pochopitelné. Tak jsem vzal Suzuki aspoň na řádné podmáčenou a rozbahněnou cestu, abych zkusil, jestli to má smysl. A rozhodně má. S pohonem pouze předních kol jsem se horko těžko vyškrábal tak asi do třetiny cesty. Po aktivaci režimu 4x4 a pevného rozdělení výkonu mezi obě nápravy funkcí Lock, jsem danou cestu vyjel bez nejmenší námahy. Takže pokud máte hůře přístupnou cestu k domu či chatě, velmi doporučuji příplatek těch asi 40 tisíc za možnost pohonu všech kol.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Suzuki S-Cross je poměrně netradiční zástupce ve třídě crossoverů. Tahle je kategorie je poměrně dost nabitá a snaží se v ní uspět snad každý výrobce. Suzuki nebojuje s ostatními nabídkou funkcí multimediálního systému, nebo třeba ambientního osvětlení v interiéru. Tady se na to jde jinak. S-Cross vsadil na velmi dobře obestavěný vnitřní prostor a na možnost volby velmi solidního pohonu všech kol. A to je to, co ho v této kategorii dělá trochu výjimečným. Společně s cenou. Dnes testovaný kus si můžete pořídit již za nějakých 580 tisíc, a to není špatná cena za poměrně schopnou čtyřkolku, ne? 

Technické údaje

Motor: Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1373 ccm
Výkon: 95 kW (127 k) při 5 500 ot/min
Točivý moment: 235 Nm při 2 000-3 000 ot/min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,2 s 
Provozní hmotnost: 1360 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce (WLTP): 5,8 – 5,9 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 7,2 l/100 km kombinovaná
Základní cena: 519 900 Kč
Cena s výbavou (Premium AllGrip): 583 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Hu
Hugo666
25. března 2024, 14:20
0

Mám dotaz ohledně řazení. Četl jsem, že manuální řazení nic moc. Je to opravdu taková tragédie?

reagovat
Daniel Borský
26. března 2024, 14:00
0

Tragédie bych neřekl. Je lehké a trochu gumové, ale žít s tím jde asi normálně. Pořád je to lepší než bývaly francouzské převodovky ve vozech PSA.

ro
rock
25. března 2024, 16:03
0

Přijde mi, jak kdyby všichni ostatní za poslední roky zdražili o 30-50 % a Suzuki jenom o 10. Zdá se mi to jako zajímavý tip mezi low costy.

reagovat
Be
Benda.s
28. března 2024, 07:06
0

S tou spotřebou v testu to musel být pěkný zahul. Ja jsem se spotřebou těsně na 7litrech a to mam z 80% dálniční provoz a velmi často i jízdu s vlekem a plně naloženým autem.
Při běžné jízdě se dostavám na hranici 6litru a pokud mam cestu jen po okreskách, tak velmi lehce i pod 6litru.
PS: prosím jak se aktivuje režim 4x4, když je automatický?(vyjma režimu Lock) takže na rozbahněné cestě to asi nebylo čistě s nahonem na přední nápravu.

reagovat
jz
jzk
28. března 2024, 13:51
0

Režim Sport nebo Snow, v manuálu to bude určitě popsané.

Pochtli
01. dubna 2024, 22:57
0

Benda.s: Stejně to nakonec byl režim "auto" vs "lock", pokud nezměnili filozofii.

Jzk: Režim "sport" těžko, ten spíná 4x4 dřív jak "auto".



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem

Ford Mustang GT 2012
Ford Mustang GT

2012 rok výroby
417 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem